9/11 wtc

10-09-2011 01:10 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het bijna 11 september is en er veel documantaires zijn op het moment op de tv. Vroeg ik mij af:

Waar was je toen je het nieuws hoorde?

Ik zal zelf aftrappen:

Ik was op brugklaskamp en de dag erna fietste ik met m'n zus terug naar huis en vertelde ze het mij. 'heb je dat gehoord van die vliegtuigen die gebouwen in nyc'? Ik had geen idee waar ze het over had!! Ben voor de tv gaan zitten en heb het nog een dag gevolgd. Ik was ontzettend boos dat onze leraren dit hadden kunnen verzwijgen! Achteraf gezien ook maar goed!!
quote:sassafras schreef op 10 september 2011 @ 01:38:

[...]

Voor jou was het kennelijk niet heftig.

Dat mag, maar ga dan lekker naar eenander topic. De vraag van Suusi is niet dommer of minder relevant dan welke andere vraag dan ook op dit forum.

En mijn reactie dus ook niet dommer of minder relevant dan welke andere in dit topic. Ga lekker je eigen battles uitvechten.

Was natuurlijk heftig nieuws. De nasleep ervan vind ik eigenlijk nog veel heftiger. Maar was er die dag nou echt niemand die heel even bij zichzelf dacht, tja het zat eraan te komen? En Het kon uit verschillende hoeken komen, zelfs binnen amerika zelf.

Kan mij wel nog heel goed herinneren dat ik een marokaanse vriend van mij aankeek en zei, jullie zijn de lul! En hij nog heel onnozel zei, hoezo wat heb ik hier mee te maken? Daar is hij al snel op teruggekomen.
-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:VotesforLeo schreef op 10 september 2011 @ 14:58:

@Morena, nee hoor waarom denk je dat? Zie mijn post maar die mag hier blijkbaar niet want dat was de vraag niet

Ach gos, je mag de vraag niet stellen.

Mag best hoor, maar daar zijn andere topics voor, waar je vraag beter tot z'n recht komt.

Net zoals het in het parfumtopic niet gewaardeerd zal worden als je daar binnenvalt met gezeur over astma.

Ik krijg eerder het idee dat TO de simpele vraag 'waar was je en wat deed je toen...' niet mag stellen.

Het is 10 jaar geleden. Ik heb IRL ook al talloze mensen gesproken die terugkijken op die dag en dezelfde vraag stellen.

Waar was je, wat deed je, wat dacht je? En daar hoor vaak ook wat nasleep bij, dus daar denk ik dan ook aan.
quote:superstar_2 schreef op 10 september 2011 @ 09:16:

Ik was net door ex met al mijn spullen plus dochter de straat opgeschopt en zat bij mijn broer thuis die ook nog eens jarig was die dag.Kijk, dít is pas een goed verhaal
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Starshine schreef op 11 september 2011 @ 06:31:

[...]

Ach gos, je mag de vraag niet stellen.

Mag best hoor, maar daar zijn andere topics voor, waar je vraag beter tot z'n recht komt.

Net zoals het in het parfumtopic niet gewaardeerd zal worden als je daar binnenvalt met gezeur over astma.

Ik krijg eerder het idee dat TO de simpele vraag 'waar was je en wat deed je toen...' niet mag stellen.

Het is 10 jaar geleden. Ik heb IRL ook al talloze mensen gesproken die terugkijken op die dag en dezelfde vraag stellen.

Waar was je, wat deed je, wat dacht je? En daar hoor vaak ook wat nasleep bij, dus daar denk ik dan ook aan.Wat een neerbuigende reactie. TO mag haar vraag prima stellen, net zoals ik daarop mijn mening mag geven. Bovendien had ik geen vraag hoor. Ik ko eigenlijk niemand tegen die het daar nog over heeft, eerlijk gezegd. Wel met hoe de wereld ervoor staat. Rare vergelijkingen maak je overigens met het parfumtopic
Ik had het er gisteren nog over met mijn man. Om de een of andere vage reden lijkt het voor ons beide ieder jaar heftiger te zijn. En dan niet de aandacht eraan maar juist meer de herinnering.

10 jaar geleden woonde ik tijdelijk bij mijn tante toen mijn neefje aan het zappen was en zei: welke film is dit? Ik heb deze nog nooit gezien. Dat was om 5 over 3. Ik zei: dat is geen film, je kijkt CNN. Ik belde mijn vriend ( nu man) en zei: je moet de tv aanzetten in de vergaderzaal.. Daar wist nog niemand het. En terwijl ik uitlegde wat er gaande was vloog de 2e erin. Ik weet nog dat ik stil viel en mijn man zei: wat is er? En dat ik reageerde met: dit is heel erg. Dit wordt oorlog!

De dag erna gingen wij op vakantie. Mijn god wat was dat raar en eng. Overal huilende mensen op schiphol, overal extra tv toestellen met de beelden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:VotesforLeo schreef op 11 september 2011 @ 09:40:

[...]

Wat een neerbuigende reactie. TO mag haar vraag prima stellen, net zoals ik daarop mijn mening mag geven. Bovendien had ik geen vraag hoor. Ik ko eigenlijk niemand tegen die het daar nog over heeft, eerlijk gezegd. Wel met hoe de wereld ervoor staat. Rare vergelijkingen maak je overigens met het parfumtopic

Starshines intonatie mag dan wel neerbuigend zijn, ik snap inhoudelijk wel wat ze bedoelt.

Ik zou het anders verwoorden; zolang mensen hier nog topics openen over hoe je babykotsvlekken uit een slabbetje krijgt, of hoe je nagellak van 2,95 euro langer vloeibaar houdt, in de ijskast of in de oven, mag er zeker gevraagd worden wat men nog bijstaat, wat men dacht, deed, zei, waar men mee bezig was op het moment dat men zag hoe de wereld in 1 klap veranderde.
"Waar was je toen je vliezen braken", ook zo'n "mooie" en voor 99,9 procent van het forum totaal oninteressante informatie.

Ik zit net te kijken naar de uitzending, waar AL die drieduizend namen van ALLE slachtoffers stuk voor stuk opgenoemd worden. Dat zijn allemaal kinderen, van iemand, die mensen die je omlaag zag springen en uit dat gebouw zag hangen. Natuurlijk mogen we daar zo lang mogelijk bij stilstaan, bij het moment dat we dat met open monden zaten waar te nemen.
Ik heb me verdorie al drie keer opnieuw opgemaakt. Kom je alsjeblieft niet hier ergeren.
Ik was ziek thuis, kwam net uit bed. Heb de hele avond in shock voor de tv gezeten.

Ik werkte destijds bij een bedrijf wat hard is getroffen door de aanslagen. Wij hadden een kantoor in Toren 1, 295 collega's zijn die dag omgekomen
quote:Very.Cherry schreef op 11 september 2011 @ 15:08:

[...]

Starshines intonatie mag dan wel neerbuigend zijn, ik snap inhoudelijk wel wat ze bedoelt.

Ik zou het anders verwoorden; zolang mensen hier nog topics openen over hoe je babykotsvlekken uit een slabbetje krijgt, of hoe je nagellak van 2,95 euro langer vloeibaar houdt, in de ijskast of in de oven, mag er zeker gevraagd worden wat men nog bijstaat, wat men dacht, deed, zei, waar men mee bezig was op het moment dat men zag hoe de wereld in 1 klap veranderde.Kijk, jouw reactie vind ik echt grappig. Ik bedoel ook niet dat ik de vraag niet begrijp. Alleen....het was inderdaad het moment dat de wereld veranderde, en hoe! En daar moeten we in verder dus vind ik het persoonlijker logischer om daar bij stil te staan dan stil te staan bij het moment waarop je was. Snap je me een beetje?
Ik was op mijn werk, ik werk met kinderen dus kon geen tv aanzetten. Leek heel onwerkelijk tot ik de beelden zag......

Wat me ook is bijgebleven van de dagen erna was een documentaire van mensen die in het WTC werkten. Onder andere over de glazenwassers. Er waren er twee of drie, die elke jaar twee keer elk raam wasten. En die hadden daar ook erg veel lol in. Aan die touwen in zo'n mandje.

Die twee hebben de aanslagen ook niet overleefd..... Waar zouden ze gehangen hebben toen de vliegtuigen kwamen?
quote:VotesforLeo schreef op 11 september 2011 @ 16:20:

[...]

Kijk, jouw reactie vind ik echt grappig. Ik bedoel ook niet dat ik de vraag niet begrijp. Alleen....het was inderdaad het moment dat de wereld veranderde, en hoe! En daar moeten we in verder dus vind ik het persoonlijker logischer om daar bij stil te staan dan stil te staan bij het moment waarop je was. Snap je me een beetje?

Jazeker

Ik zat nog na te denken, en ik denk dat het allemaal om "beleving" gaat. Op moment dat gevraagd wordt; Waar was je en wat deed je, dan ga je weer terug naar toen, terug naar dat moment en die beleving, automatisch haast, dank zij het Pavlov effect (conditionering). Al beseffende waar je zat/liep/stond, toen, doet automatisch weer herbeleven. En dat is aboluut een goed en nuttig ding, in mijn ogen.

Dus mijn verzoek aan de sceptici; kijk even heen door de letterlijke vraag en zie de bedoeling ervan.
oh jee, ik ben neerbuigend.

Wat ik dus bedoel is: zodra je die beelden weer ziet -en je werd er deze week mee doodgegooid- ga je automatisch terugdenken aan toen. En dan ga je bijna automatisch tegen mensen beginnen van "ja, ik weet nog goed, ik deed zus en zo en toen zag ik het op tv".

Maw, het is een normaal gespreksonderwerp. Het is een heftige gebeurtenis en door erover te praten verwerk je het een beetje.

Maar blijkbaar moet je überkritisch over alles zijn. Moet je meteen een studie gemaakt hebben van de voorgeschiedenis en nasleep om erover te mogen praten.

En ter vergelijking: het is ontzettend irritant als iemand in luchtige topics (zoals deze eigenlijk ook is, en het parfumtopic, het outfittopic, het kindernamentopic etc etc) allerlei kritische dingen gaat roepen. (kinderarbeid, mensen met astma hebben last van parfum, wat een gezeur over namen, wees blij dat je een kind kan krijgen, ik heb al 5 miskramen gehad).

Maar goed, ik hou erover op, want het zal wel weer niet goed zijn.
Zijn er echt nog steeds mensen die er eigenlijk niets mee te maken hadden die dit moeten verwerken?

Daar kan ik dan weer niet bij. Hardstikke heftig allemaal en daarna is het er zeker niet beter op geworden in de wereld. Maar heb er geen emotionele wond aan overgehouden ofzo.

Als ik ergens wakker van zou moeten liggen, zou dat nu toch eerder om verhongerende kindjes zijn.
quote:khemam schreef op 11 september 2011 @ 21:33:

Zijn er echt nog steeds mensen die er eigenlijk niets mee te maken hadden die dit moeten verwerken?

Daar kan ik dan weer niet bij. Hardstikke heftig allemaal en daarna is het er zeker niet beter op geworden in de wereld. Maar heb er geen emotionele wond aan overgehouden ofzo.

Als ik ergens wakker van zou moeten liggen, zou dat nu toch eerder om verhongerende kindjes zijn.

Alsof het 1 het ander uitsluit...

Maar goed even on topic... ik zat te sch**ten op kantoor welteverstaan en toen ik uit de w(t)c kwam, zat iedereen geschokt achter zijn bureau... dus riep ik de legendarische woorden... "sorry jongens, ik zal nooit meer chili eten op een doordeweekse dag"...
Tja. Ik vind de vraag ook best onzinnig eigenlijk, beetje Amerikaanse "sentimentaliteit".. Where were you when it happened?

Wat boeit mij het nou waar iemand op dat moment was, in Nederland nota bene. Ik zat op de wc. Net een flinke gedraaid. Bedankt voor de info dan maar?
Niet quoten liefjes, ik haal dat zo weer weg ivm herkenbaarheid
quote:khemam schreef op 11 september 2011 @ 21:33:

Of de vele doden die dagelijks vallen door oorlogen.

Afschuwelijk wat er toen gebeurde, maar er gebeuren nu nog steeds vreselijke dingen.
quote:blokjekaas schreef op 11 september 2011 @ 21:43:

Tja. Ik vind de vraag ook best onzinnig eigenlijk, beetje Amerikaanse "sentimentaliteit".. Where were you when it happened?

Wat boeit mij het nou waar iemand op dat moment was, in Nederland nota bene. Ik zat op de wc. Net een flinke gedraaid. Bedankt voor de info dan maar?Ach dat schept toch een band. We zoeken het intieme in een groot gebeuren...
Iwannalive en blokjekaas, wat een eensgezindheid
quote:Iwannalive schreef op 11 september 2011 @ 21:44:

Ach dat schept toch een band. We zoeken het intieme in een groot gebeuren...*schudt hand* Wel gewassen, hoop ik?
quote:blokjekaas schreef op 11 september 2011 @ 21:46:

[...]

*schudt hand* Wel gewassen, hoop ik?Dat wel, maarrrrr het is geen doordeweekse dag...
En toch....

Ik zit nu naar sbs6 te kijken en vind het toch wel gruwelijk om weer te zien

Gister op net2 was een docu over brandweermannen uit een gehucht in Amerika die speciaal naar New York kwamen om uit de opslagloods een stuk metaal uit te kiezen voor een monument dat ze wilden maken.

Dat vond ik wel erg sentimenteel en blijven hangen in het leed
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven