Aanslagen? We halen onze schouders op

18-08-2017 10:16 1137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jawel mede forummers. Het doet ons niets meer. Kort na de aanslagen in Parijs ontplofte het forum bijna. Na Nice idem dito. Ook de aanslag in Berlijn deed mensen nog reageren.

Maar wat zien we nu. Londen, Manchester en nu Barcelona. Het blijft nagenoeg stil. Het kan ons geen zak meer schelen. Gewenning of zo.
We moeten er mee leren leven schreef ik in het Barcelona-topic. En zo is het ook. De nieuwe realiteit is dat we in grote mensenmassa's de kans lopen slachtoffer van een aanslag te worden. Niet dat die kans heel groot is overigens. Het het vakantieverkeer op weg naar zonniger bestemmingen komen meer mensen te overlijden. En toch stapt bijna iedereen zonder nadenken in de auto met op de achterbank veelal het nageslacht.

Maar goed. Inmiddels geloven we het wel, die aanslagen. En onze kinderen worden geboren in een Europa zoals dat nu is. Die zullen dus de huidige situatie, waar jullie je misschien wel flink aan ergeren, als referentiepunt hebben en pas klagen na nog meer veranderingen die jullie als misschien wel onbestaanbaar zou bestempelen. En zo gaat dat generatie op generatie.
Dus met andere woorden, opwinden heeft geen zin. De geschiedenis wordt toch wel geschreven.
Als je over 100 jaar een kijkje zou kunnen nemen weet je niet wat je ziet terwijl de mensen die dan leven niet beter weten.
Alle reacties Link kopieren
Bossanova schreef:
18-08-2017 11:53
Als het in Europa is, dan weet iedereen het. De aanslagen buiten de EU komen nooit langer dan ongeveer 30 sec in het nieuws aan bod. Dat dit sommige mensen die in die landen familie, vrienden en kennissen hebben frustreert en verdrietig maakt, begrijp ik, maar dan nog is dat geen reden om maar achter de aanslagplegers te staan. Vraag me dus serieus af waarom ze zoiets zeggen.
Dat is volstrekt logisch.

Ik reis veel en vind het leuk om in het buitenland kranten te lezen / in te kijken.
Geloof me als je in een willekeurig land in de wereld de krant openslaat staan op de eerste pagina's gevuld met lokaal nieuws.

Misschien vanaf pagina 3 de buurlanden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Wat moeten we dan doen? In foetushouding op de grond gaan liggen janken? Wat ik veel erger vind is al die idioten die 'pray for Barcelona' posten op social media. Die doen dat niet om hun medeleven te betuigen, maar omdat ze likes willen. Vrijwel niemand zet op social media, 'wat erg voor de nabestaanden'.

En verder, c'est la vie.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
18-08-2017 18:36


En als we ons dan toch druk gaan maken over slachtoffers laten we dan eerst de verkeersproblemen oplossen. 600 doden en 20.000 gewonden per jaar. Alleen in Nederland. En die zijn net zo onvoorspelbaar als terreuraanslagen.
Dat vind ik onvergelijkbaar.

Verkeersdoden en gewonden zijn grotendeels onderdeel van het met zijn allen op een klein stukje grond wonen met 7 miljoen auto's
Iemand ziet een rood licht over het hoofd, verleend geen voorrang, prutst nog even aan zijn radio en BENG

Ik deel je mening dat er veel winst te halen is in het verkeer, vooral de smartphone in de auto zorgt momenteel voor extra doden en gewonden.

Maar toch is er een verschil tussen moedwillig mensen opblazen / neersteken / platrijden en verkeersongelukken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Loca_Loca schreef:
18-08-2017 10:23
Ik heb een poosje in een 'aanslag-gevoelig' land gewoond in het midden oosten. En iid je went eraan. Dat is gewoon hoe het menselijk brein werkt, je went eraan omdat, zolang je het niet persoonlijk treft, je leven gewoon doorgaat. Je gaat werken, naar de film/kroeg, naar een bruiloft. Het enige is dat je wel alerter wordt op verdachte personen (whatever that means) en verdachte situaties.
Dit inderdaad. Ik schrik niet meer van het feit dat het gebeurt. In het begin wel.

Het zien van de pijn angst verdriet van mijn medemensen, het bloed dat van de straten wordt geschrobt, de gedeukte besmeurde bus die wordt weggesleept raken mij wel heel erg. De volgende keer weer.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
18-08-2017 11:29
Je denkt dat het ons niets meer doet?

In juni 2015 heb ik het topic geopend "we vluchten niet voor gevaar", (aanslag in Tunesië, doelwit westerlingen) en elke aanslag maakt me nog steeds woest. Ik word eigenlijk alleen maar steeds bozer op die islamitische wereld. Ik mag ze helemaal niet over een kam scheren, ik denk zeker dat er veel goede moslims zijn, maar ik merk dat ik argwanender naar de moslim kijk, en dat ik iedere moslima in ons westerse land die in eens een hoofddoek gaat dragen verdenk dat ze tégen de westerse maatschappij is.
:sherlock:

mick87 schreef:
18-08-2017 18:02
Dat meen je toch zeker niet :facepalm:

Welk gedeelte vind je niet duidelijk?
LOEP ME MAAR aub.
willem1959 schreef:
18-08-2017 14:10
Wat maakt het uit wat latere generaties doen? Dat maak jij toch niet meer mee. En latere generaties worden geboren in een wereld zoals die op dat moment is. Die weten niet beter.
Zo denk ik er ook over. Net zoals ze het straks allemaal normaal vinden dat men precies weet waar je je bevindt en met wie.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
18-08-2017 17:21
Inmiddels is de volgende moslim aanslag in Europa alweer een feit.

Een Allah Akbar schreeuwende idioot heeft in Finland een aantal mensen neergestoken. Volgens Finse media één persoon overleden. Islam is vrede, blijkbaar. Ik merk er weinig van :(
Ik raad je aan een cursus Fins te doen:

Shouts in this video: 1st "...pois"= ..Get out 2nd "Varo!"=Watch out (s.) 3rd "Varokaa!" =Watch out (pl.)

Neemt niet weg dat dit waarschijnlijk geen Finse man was, maar wat er geroepen is, is geen Allah ahkbar.
Ik herken dit, als ik het op Facebook voorbij zie komen dan scroll ik verder en denk ik "ik zal straks wel even Googlen ofzo"....
Hoe bizar het ook is, het begint langzamerhand te wennen.

ISIS is gewoon ziek en er blijven altijd van die linkse mensen bestaan, die alles goedpraten.
We hebben met die vluchtelingen een hoop ellende (ook) binnengehaald.
Als jullie mij racistisch vinden, dan scheelt mij dat weinig.

Het is gewoon geen verstandige zet geweest om een stroom jonge mannen, van begin 30, in grote getallen hier onderdak te bieden.
En dan kan de islam nog wel 3000 x 'een religie van vrede' zijn, ik geloof het gewoon niet meer.
Recent in het midden oosten geweest, als ik die bedekte vrouwen zie met een ongelukkige blik in hun ogen...begin ik te twijfelen aan hun vrijheid.
Doekje voor hun mond weghalen om een hapje eten te nemen, het is zo triest in die hitte.
Rondleiding in een moskee gehad, de vrouwen zitten in een kansloos bijgebouw en de mannen in de grote, mooie zaal met kroonluchters.

Islam is verschrikkelijk en de Koran ook (heb het zelf gelezen).

Hoofdstuk "de Vrouwen", vers 34:

"Mannen zijn toezichthouders over de vrouwen betreffende datgene waarmee Allah de ene boven de andere heeft bevoorrecht.
De vrouwen van wie jullie ongehoorzaamheid vrezen, wijs hen terecht en vermijd hen in de rustplaatsen en sla hen."


Dit past gewoon niet (meer) in onze maatschappij. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Omdat het dicht bij is voelen we ons meer betrokken. Overal op de wereld gaan kinderen en onschuldige mensen dood. Dagelijks zelfs daar horen we Niemand over. Ach er zijn paar bommen gegooid en perongeluk op burgers gekomen. Die mensen worden nooit herdacht. Laten we ons ogen open doen.
Delhi23 schreef:
18-08-2017 20:29
Ik herken dit, als ik het op Facebook voorbij zie komen dan scroll ik verder en denk ik "ik zal straks wel even Googlen ofzo"....
Hoe bizar het ook is, het begint langzamerhand te wennen.

ISIS is gewoon ziek en er blijven altijd van die linkse mensen bestaan, die alles goedpraten.
We hebben met die vluchtelingen een hoop ellende (ook) binnengehaald.
Als jullie mij racistisch vinden, dan scheelt mij dat weinig.

Het is gewoon geen verstandige zet geweest om een stroom jonge mannen, van begin 30, in grote getallen hier onderdak te bieden.
En dan kan de islam nog wel 3000 x 'een religie van vrede' zijn, ik geloof het gewoon niet meer.
Recent in het midden oosten geweest, als ik die bedekte vrouwen zie met een ongelukkige blik in hun ogen...begin ik te twijfelen aan hun vrijheid.
Doekje voor hun mond weghalen om een hapje eten te nemen, het is zo triest in die hitte.
Rondleiding in een moskee gehad, de vrouwen zitten in een kansloos bijgebouw en de mannen in de grote, mooie zaal met kroonluchters.

Islam is verschrikkelijk en de Koran ook (heb het zelf gelezen).

Hoofdstuk "de Vrouwen", vers 34:

"Mannen zijn toezichthouders over de vrouwen betreffende datgene waarmee Allah de ene boven de andere heeft bevoorrecht.
De vrouwen van wie jullie ongehoorzaamheid vrezen, wijs hen terecht en vermijd hen in de rustplaatsen en sla hen."


Dit past gewoon niet (meer) in onze maatschappij. :facepalm:
Het gaat ook om context; als je het Oude Testament letterlijk neemt... Of andere (oude) ideologische werken idem.

Het is wordt gebruikt om onheus gedrag te vergoeilijken. Maar niet iedereen interpreteert dergelijke teksten letterlijk.

En je kan overal iets tegenover zetten, iets goeds tegenover het kwaads. Zo zijn er overleveringen waarin Mohammed 3x antwoord dat een man als eerste op aarde zijn moeder moet eren. De vader komt erna.

Je kan overal uithalen wat je wil, motivatie om kwaad te doen, motivatie om goed te doen. Een reden om iets negatief af te schilderen, of een mooie kant belichten.

Het is niet zo zwart-wit als het lijkt. En ook religie is mensenwerk, de uitleg, het naleven etc. En de mens is nu eenmaal ook niet uitsluitend goed of kwaad. Eenieder heeft beide in zich.
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
18-08-2017 20:37
Omdat het dicht bij is voelen we ons meer betrokken. Overal op de wereld gaan kinderen en onschuldige mensen dood. Dagelijks zelfs daar horen we Niemand over. Ach er zijn paar bommen gegooid en perongeluk op burgers gekomen. Die mensen worden nooit herdacht. Laten we ons ogen open doen.

Je herdenkt wat dichtbij staat.

BARCELONA is nu eenmaal gevoelsmatig dichterbij dan een willekeurige hoofstad van Afrikaans land.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
18-08-2017 18:36
En als we ons dan toch druk gaan maken over slachtoffers laten we dan eerst de verkeersproblemen oplossen. 600 doden en 20.000 gewonden per jaar. Alleen in Nederland. En die zijn net zo onvoorspelbaar als terreuraanslagen.
Pfff, wat een ongelooflijke dooddoener. Alsof dat ook maar enigszins met terreuraanslagen te vergelijken is.
Alle reacties Link kopieren
dumbledot schreef:
18-08-2017 20:50
Het gaat ook om context; als je het Oude Testament letterlijk neemt... Of andere (oude) ideologische werken idem.

Het is wordt gebruikt om onheus gedrag te vergoeilijken. Maar niet iedereen interpreteert dergelijke teksten letterlijk.

En je kan overal iets tegenover zetten, iets goeds tegenover het kwaads. Zo zijn er overleveringen waarin Mohammed 3x antwoord dat een man als eerste op aarde zijn moeder moet eren. De vader komt erna.

Je kan overal uithalen wat je wil, motivatie om kwaad te doen, motivatie om goed te doen. Een reden om iets negatief af te schilderen, of een mooie kant belichten.

Het is niet zo zwart-wit als het lijkt. En ook religie is mensenwerk, de uitleg, het naleven etc. En de mens is nu eenmaal ook niet uitsluitend goed of kwaad. Eenieder heeft beide in zich.
Klaarblijkelijk is het wel zo zwart wit aangezien de overgrote meerderheid van terreuraanslagen wereldwijd vanuit een islamitisch motief worden gepleegd. Dan moet er toch wel een belletje gaan rinkelen dat er iets aan de hand is.

Waarom doen joden, atheïsten, boeddhisten of christenen dit niet?
Alle reacties Link kopieren
Andere geloven hebben ook gestreden met geweld hoor. Nou goed, van de boeddhisten weet ik het niet.

En we moeten doorgaan met het dagelijks leven, want zo gaat dat.
In vroegere eeuwen kwamen Vikingen af en toe je dorp plunderen, de mannen vermoorden en de vrouwen ontvoeren. En dan ging het leven van het dorp dat niet getroffen was ook door. Omdat er geen andere optie is.
dumbledot schreef:
18-08-2017 20:50
Het gaat ook om context; als je het Oude Testament letterlijk neemt... Of andere (oude) ideologische werken idem.

Het is wordt gebruikt om onheus gedrag te vergoeilijken. Maar niet iedereen interpreteert dergelijke teksten letterlijk.

En je kan overal iets tegenover zetten, iets goeds tegenover het kwaads. Zo zijn er overleveringen waarin Mohammed 3x antwoord dat een man als eerste op aarde zijn moeder moet eren. De vader komt erna.

Je kan overal uithalen wat je wil, motivatie om kwaad te doen, motivatie om goed te doen. Een reden om iets negatief af te schilderen, of een mooie kant belichten.

Het is niet zo zwart-wit als het lijkt. En ook religie is mensenwerk, de uitleg, het naleven etc. En de mens is nu eenmaal ook niet uitsluitend goed of kwaad. Eenieder heeft beide in zich.
Kijk, weer zo'n 'wegkijker'.

Mijn vraag is, heb je de Koran weleens zelf gelezen?
Gewoon te bestellen bij Bol.com.

En ik WILDE het met een 'open mind' lezen, maar ik was teleurgesteld in de haat die ik las....

“Strijdt op de weg van Allah tegen hen die u bestrijden; en overschrijdt de maat niet, want Allah houdt niet van maat-overschrijders. En doodt hen waar gij hen aantreft, op de plaatsen waaruit zij u verdreven hebben. Het ongeloof is erger dan de doodslag. Bestrijdt hen echter niet nabij het gewijde gebedshuis, zolang zij u daar niet bestrijden, maar als zij u toch bestrijden, doodt hen dan.” [2:190-191]

“O gelovigen, houdt geduldig vol en biedt geduldig weerstand en rust u uit voor de strijd en vreest Allah.” [3:200]

“Zij die geloven, strijden op de weg van Allah, maar de ongelovigen strijden op de weg van de afgod. Bestrijdt dus de handlangers van Satan.” [4:76]

“Strijdt dan op de weg van Allah, zonder een last op u te nemen tenzij voor uzelf, en spoort de gelovigen aan.” [4:84]

Specifiek tegen degenen die de islam afvallig worden, is het vers : “Als zij zich van u afkeren, grijpt hen en brengt hen ter dood waar ge hen maar vindt.” [4:89] Tot op heden staat op geloofsafval de doodstraf.

“Doch de straf voor hen die Allah en Zijn boodschapper bestrijden en verderf (= ongeloof) brengen in het land, is dat zij gedood worden of gekruisigd, dat hun beide handen of voeten afgehakt worden, of dat zij verbannen worden.” [5:33]

“Ik zal terreur zaaien in het hart van de ongelovigen. Slaat hun het hoofd af, verminkt hen in alle ledematen.” [8:12]

Nogmaals het algemene beginsel : “Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort.” [8:39,

Het bekende “vers van het zwaard” luidt : “Doodt de afgodendienaars waar ge hen maar vindt, neemt hen gevangen en belegert hen en bereidt hun alle soorten hinderlaag.” [9:5]

“Strijdt tegen hen. Allah zal hen door uw handen straffen en hen vernederen.” [9:14]

En om mijn reactie af te sluiten:

“Wanneer gij de ongelovigen tegenkomt, houwt dan in op hun nek en wanneer gij onder hen een bloedbad aangericht hebt, bindt hen (= de overlevenden) dan in de boeien.” [47:4] (Lief hoor.....)

:-[
Alle reacties Link kopieren
Wat wou je dan doen? Allemaal met het schietgeweer op anderen schieten die geen kruis om hebben hangen?
Een vragenlijst maken om te evalueren hoe letterlijk een moslim de Koran naleeft?
Een bom op alles gooien?

Fijn dat je de hele Islam afkeurt. Maar wat wil je er dan mee?
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
18-08-2017 12:20
Nee, er gebeurt verder niets. Maar in het begin werd er ontzettend veel gereageerd. Lees de topics maar na.
En nu? Nagenoeg niets. Mensen accepteren het als een voldongen feit.
Wat maakte dan dat er na bijvoorbeeld Nice pagina's vol werden geschreven?
Om drie redenen:
1. Toen werd voor het eerst de modus operandi gebruikt: bestelbusje, mensenmassa, wegmaaien
2. Toen ging het om een bijzonder groot aantal slachtoffers (86 doden en nog meer gewonden)
3. We wennen eraan

TO heeft een punt.

Uit vele onderzoeken blijkt dat mensen die regelmatig aan eenzelfde prikkel worden blootgesteld, in dit geval vernemen dat IS een aanslag heeft gepleegd, niet meer heftig op die prikkel zullen reageren.

Zo werkt het brein nu eenmaal.

Wel bijzonder dat hier een topic aan wordt gewijd. Zin om lekker te discussiëren? Kan je even goed een topic openen over je klieren die speeksel aanmaken op het moment dat je voedsel ziet en honger hebt.
charlotte717 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 22:10
4.17% gewijzigd
Veritas vos liberabit
Deze documentaire heb ik ademloos gekeken, aanrader!

https://www.youtube.com/watch?v=lxPSDMsc5FA&t=818s
parbleumondieu schreef:
18-08-2017 22:07
Wat wou je dan doen? Allemaal met het schietgeweer op anderen schieten die geen kruis om hebben hangen?
Een vragenlijst maken om te evalueren hoe letterlijk een moslim de Koran naleeft?
Een bom op alles gooien?

Fijn dat je de hele Islam afkeurt. Maar wat wil je er dan mee?
De islam keurt ons ook af, kijk die docu maar eens.
Dan stop je wel met je positiviteit.
parbleumondieu schreef:
18-08-2017 22:07
Wat wou je dan doen? Allemaal met het schietgeweer op anderen schieten die geen kruis om hebben hangen?
Een vragenlijst maken om te evalueren hoe letterlijk een moslim de Koran naleeft?
Een bom op alles gooien?

Fijn dat je de hele Islam afkeurt. Maar wat wil je er dan mee?
De islam keurt ons ook af, kijk die docu maar eens.
Dan stop je wel met je positiviteit.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
18-08-2017 21:49
Andere geloven hebben ook gestreden met geweld hoor. Nou goed, van de boeddhisten weet ik het niet.

En we moeten doorgaan met het dagelijks leven, want zo gaat dat.
In vroegere eeuwen kwamen Vikingen af en toe je dorp plunderen, de mannen vermoorden en de vrouwen ontvoeren. En dan ging het leven van het dorp dat niet getroffen was ook door. Omdat er geen andere optie is.
Precies en we gooiden vrouwen op de brandstapel omdat we dachten dat het heksen waren. Maar dat doen we nu dus allang niet meer. De oude Vikingen zijn getransformeerd tot de moderne zweden, waar het ook zeer goed gesteld is met mensenrechten. Voortschrijdend inzicht zou je het kunnen noemen.

En juist daardoor valt de kloof qua mensenrechten met de islamitische wereld zo extreem op. Het lijkt wel alsof een flink deel van de islamitische wereld stil is blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Delhi23 schreef:
18-08-2017 22:13
De islam keurt ons ook af, kijk die docu maar eens.
Dan stop je wel met je positiviteit.
Ik ben niet positief over de Islam. Ook niet over andere geloven.
Maar we zullen toch met een heleboel mensen die wel Islamitisch zijn een of andere samenleving moeten vormen. Dat functioneert niet lekker als je de niet gewelddadige mensen onder de neus wrijft dat hun heilige boek de oorzaak is van alle kwaad. Ze zullen echt niet van hun geloof vallen omdat iemand dat beweert. Je kunt beter de gezamenlijke modus zoeken.
Delhi23 schreef:
18-08-2017 21:56
Kijk, weer zo'n 'wegkijker'.

Mijn vraag is, heb je de Koran weleens zelf gelezen?
Gewoon te bestellen bij Bol.com.

En ik WILDE het met een 'open mind' lezen, maar ik was teleurgesteld in de haat die ik las....

“Strijdt op de weg van Allah tegen hen die u bestrijden; en overschrijdt de maat niet, want Allah houdt niet van maat-overschrijders. En doodt hen waar gij hen aantreft, op de plaatsen waaruit zij u verdreven hebben. Het ongeloof is erger dan de doodslag. Bestrijdt hen echter niet nabij het gewijde gebedshuis, zolang zij u daar niet bestrijden, maar als zij u toch bestrijden, doodt hen dan.” [2:190-191]

“O gelovigen, houdt geduldig vol en biedt geduldig weerstand en rust u uit voor de strijd en vreest Allah.” [3:200]

“Zij die geloven, strijden op de weg van Allah, maar de ongelovigen strijden op de weg van de afgod. Bestrijdt dus de handlangers van Satan.” [4:76]

“Strijdt dan op de weg van Allah, zonder een last op u te nemen tenzij voor uzelf, en spoort de gelovigen aan.” [4:84]

Specifiek tegen degenen die de islam afvallig worden, is het vers : “Als zij zich van u afkeren, grijpt hen en brengt hen ter dood waar ge hen maar vindt.” [4:89] Tot op heden staat op geloofsafval de doodstraf.

“Doch de straf voor hen die Allah en Zijn boodschapper bestrijden en verderf (= ongeloof) brengen in het land, is dat zij gedood worden of gekruisigd, dat hun beide handen of voeten afgehakt worden, of dat zij verbannen worden.” [5:33]

“Ik zal terreur zaaien in het hart van de ongelovigen. Slaat hun het hoofd af, verminkt hen in alle ledematen.” [8:12]

Nogmaals het algemene beginsel : “Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort.” [8:39,

Het bekende “vers van het zwaard” luidt : “Doodt de afgodendienaars waar ge hen maar vindt, neemt hen gevangen en belegert hen en bereidt hun alle soorten hinderlaag.” [9:5]

“Strijdt tegen hen. Allah zal hen door uw handen straffen en hen vernederen.” [9:14]

En om mijn reactie af te sluiten:

“Wanneer gij de ongelovigen tegenkomt, houwt dan in op hun nek en wanneer gij onder hen een bloedbad aangericht hebt, bindt hen (= de overlevenden) dan in de boeien.” [47:4] (Lief hoor.....)

:-[
Ja, ik heb het in huis en gelezen.

Maar als je het zo cru wilt stellen: waarom zijn dan niet al die miljoenen moslims die er ter wereld zijn terrorist? Het is een kleine groep. Die helaas veel schade aanricht. En die geloof misbruikt, en zich met de Koran verdedigt, om werelds gewin te behalen. Het is een ordinaire strijd om macht. Zoals in de geschiedenis zo vaak voorgekomen is. Een ideologie wordt misbruikt voor eigen gewin. Het Christendom heeft even bloederige episoden, gelijk het communisme, de strijd tussen Katholieken en Protestanten, het nazisme. In deze tijd is het de Islam.

Maar dat in 1 tijdvak een bepaalde ideologie gebruikt wordt om kwaad te vergoeilijken, maakt nog niet iedereen die een ideologie met dezelfde naam (naam, want interpretatie loopt ver uiteen) ook kwaad in de zijn heeft.

"De Islam" an sich bestaat sowieso niet. Net zo min als dat er 1 vorm van het Christendom is. Er zijn ontzettend veel stromingen.

Als je er meer over wilt weten zijn er via Bol.com veel boeken te verkrijgen die de verschillende wetscholen van de Islam toelichten.

Daarnaast zou ik het overigens zeer waarderen als je mij geen wegkijker zou noemen. Dat ik een andere mening heb maakt mij nog niet blind. Ik ga graag een dialoog aan, maar dat gaat lastig als ik jou bijvoorbeeld van tunnelvisie zou betichten. Zullen we het bij onze meningen houden en de oordelen achterwege laten?
Amber-Sophie schreef:
18-08-2017 22:15
Precies en we gooiden vrouwen op de brandstapel omdat we dachten dat het heksen waren. Maar dat doen we nu dus allang niet meer. De oude Vikingen zijn getransformeerd tot de moderne zweden, waar het ook zeer goed gesteld is met mensenrechten. Voortschrijdend inzicht zou je het kunnen noemen.

En juist daardoor valt de kloof qua mensenrechten met de islamitische wereld zo extreem op. Het lijkt wel alsof een flink deel van de islamitische wereld stil is blijven staan.
Kijken of je ook nog zo praat als je onschuldige kind, ouders of broer/zus overlijdt bij de volgende aanslag. :nooo:
Delhi23 schreef:
18-08-2017 22:13
De islam keurt ons ook af, kijk die docu maar eens.
Dan stop je wel met je positiviteit.
Oog om oog maakt de wereld blind. Ik zeg niet dat de problematiek niet bestaat, noch dat er niets moet gebeuren. Maar ik weiger persoonlijk mij tot een dergelijk niveau te verlagen.

Uiteraard wil ik hier niet mee impliceren dat jij het wel van plan bent, maar de toon is vergelijkbaar en persoonlijk mijd ik ook graag de generaliserende houding.

Wij, als in alle niet-terroristen tegen zij, als in de terroristen is het enige onderscheid dat ik zou willen zien.

Ik zal de documentaire overigens morgen bekijken, ik kom daar nog op terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven