Actie tegen Voetbal Inside

20-12-2017 14:01 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sunny Bergman deed een oproep om voetbal Inside te boycotten. Ik vind het heel goed dat er een actie word gestart als er homofobie plaats vind.

Dat mannen als bv van der Gijp zeggen geen zin te hebben in Gordon-gaat-trouwen en als hij een keuze moest maken tussen darten of trouwen met Gordon dan enz...
Enfin dat met die pot vaseline hoeft dan weer niet gezegd te worden. Walging hoeft er ook niet uitgesproken te worden.

Maar ik zelf hoef ook niet zo nodig flirt of datingprogramma's te zien, ik hoef ook niet zo nodig dat gezoen en klef gedoe van mijn buren (man en vrouw) of 'Oh Oh Cerso' te zien. Egaal of dat hetro's of homo's zijn.

Grappen maken over homo's gebeurt net zo vaak als grappen maken over een man en een vrouw. Een boer en boerin, Grappen over het koningshuis, en grappen over Belgen.

Maar oproepen een programma te boycotten? Waar ligt de grens van een 'grap'?


De Volkskrant

Actie tegen 'homofoob' RTL-programma Voetbal Inside: 'Bedrijven, waarom adverteren jullie nog?'

Bedrijven die adverteren bij het RTL-programma Voetbal Inside moeten zich beraden op hun rol. Als ze geen 'homofobie' mogelijk willen maken, dienen ze zich af te vragen waarom ze de show nog sponsoren. Dat schreef de activistische programmamaakster Sunny Bergman dinsdagmiddag op Facebook.

Door: Menno van Dongen 20 december 2017, 02:10

Haar oproep aan de adverteerders Amstel Bier, Gilette en Toto krijgt bijval op sociale media en wordt omarmd door onder anderen Sylvana Simons.

Bergman hekelt vooral uitspraken van René van der Gijp in Voetbal Inside. De oud-speler zei vorige week onder meer dat hij geen zin had te kijken naar het programma Gordon gaat trouwen. 'Ik kon kiezen tussen twee homo's die gingen trouwen of darten. Ik had die vaselinepot weggezet, ik denk: ik heb even geen trek in die onzin.' Van der Gijp kwetst jonge homoseksuele voetballers, vindt ze. 'Wat moet het verschrikkelijk zijn om dit aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen.'

In 2013 zei Van der Gijp dat '14-jarige homo's stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken'. Maandag grapte hij dat een zwartgeschminkte voetballer op 'de broer van Sylvana Simons' leek. Daar blijft het niet bij, constateert Bergman. 'Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien.'

foto:
Johan Derksen (uiterst rechts): 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden?'
Johan Derksen (uiterst rechts): 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden?' © ANP]


Derksen niet onder de indruk

De makers van de voetbaltalkshow zijn eerder aangesproken op opmerkingen over homoseksuelen die de machocultuur in de sport in stand zouden houden. In 2014 bleek uit een enquête onder profvoetballers dat 82 procent van de spelers zijn werkomgeving bestempelt als ongastvrij en gesloten voor homo's. Daardoor zou het moeilijk zijn om uit de kast te komen. KNVB-voorzitter Michael van Praag zei toen dat er nog 'een wereld te winnen' is op het gebied van homoacceptatie in het voetbal.

Johan Derksen, een van de commentatoren van Voetbal Inside, reageert laconiek op de actie van Bergman en Simons. 'Sinterklaas is voorbij, net als de acties tegen Zwarte Piet. Nu schreeuwen ze op deze manier om aandacht. Ik neem dit totaal niet serieus. Tv-zenders staan in de rij om ons een nieuw contract aan te bieden. Ik kan me niet voorstellen dat een van ons hierdoor op zijn woorden gaat passen.'
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sunny Bergman
22 uur •

Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien. En deze week moesten homo’s het weer eens ontgelden. René van der Gijp walgt van homoseks (‘heel ranzig’) én van het idee om twee mannen te zien trouwen. Wat moet het verschrikkelijk zijn dit te aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen. Treurig genoeg is het geen verrassing van de man die homofobie in de topsport al eerder normaliseerde- door dingen te zeggen als ’14-jarige homo’s stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken’ en ‘15 potten vaseline gingen er doorheen nadat ik al die homo’s over me heen kreeg’. Johan Derksen noemt Gay Pride, het feest en protest voor LHBTI-emancipatie, ‘een bloemencorso’ van ‘heren met een veer in hun reet.’ Voetbal Inside wordt mede mogelijk gemaakt door Amstel Bier, Gillete en Toto. Willen deze merken ook homofobie mede mogelijk maken? Zo nee: waarom sponsoren deze merken Voetbal Inside dan nog?
Please copypaste met de hashtags erboven op eigen wall?
En vrienden op Twitter, kunnen jullie een screenshot van deze oproep daar delen? Met de bovenstaande hashtags?
Dit social media activisme werd mede mogelijk gemaakt door o.a. Paul Kisner, Lieke Marsman, Sunny Bergman en Roy van der Schilden. Amstel Bier, Gillette, TotoNL
LOEP ME MAAR aub.
Waarom is voetbal eigenlijk zo populair?

Tijdje terug zou Feyenoord (mogelijk) gehuldigd worden en enkele familieleden van mijn vrouw zaten "in spanning". Dat vond ik onbegrijpelijk. Als de een niet wint, is er namelijk wel iemand anders die wint.
NYC schreef:
20-12-2017 15:08
Waarom is voetbal eigenlijk zo populair?

Tijdje terug zou Feyenoord (mogelijk) gehuldigd worden en enkele familieleden van mijn vrouw zaten "in spanning". Dat vond ik onbegrijpelijk. Als de een niet wint, is er namelijk wel iemand anders die wint.
Dat is de liefde die je voelt voor 'je eigen'club.
Ik vind het vooral steeds grappiger worden hoe de extreem links fascisten los gaan op onbenullige, onschuldige items.

Sunny en Syl zie je dan weer geen actie voeren tegen subsidie voor een moskee als daar homofobe praatjes worden verkondigd, en -nog 10.000x erger- leden van zo'n moskee daadwerkelijk homo's lastigvallen en mishandelen.

Want iets op tv roepen is erger dan iemand slaan, ofzo iets.

Maar goed. Dorpsgekken moeten er ook zijn. Wij hebben Sunny, Gloria en Syl.
Alle reacties Link kopieren
Als Gordon dan ook stopt met het voortdurend etaleren van zijn voorkeur voor de herenliefde... Als geaardheid geen isue meer is, moet je er ook geen isue van maken.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
20-12-2017 15:20
Als Gordon dan ook stopt met het voortdurend etaleren van zijn voorkeur voor de herenliefde... Als geaardheid geen isue meer is, moet je er ook geen isue van maken.
Ik denk dat je hier backlash op gaat vangen maar het is exact het zelfde als zeggen 'vrijheid van meningsuiting is in orde MAAR dit en dat mag niet.' Kenmerk van vrijheid is dat er geen beperkingen aan zitten.

Gelukkig kijk ik geen tv en is het enige waar ik Sylvana, Sunny en Gordon ook lees Geenstijl en hier.
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
20-12-2017 14:19
Team Derksen :cheer2: .

Het is kroegpraat. Een geintje moet kunnen. En Ja, ik val ook in een categorie waar vaak grapjes over wordt gemaakt maar het raakt me niet. Een beetje spot en zelfspot moet toch nog kunnen?

Censuur wordt steeds erger hier in NL

"Grab 'em by the pussy." Donald Trump noemde zijn pussy grabbing ook kroegpraat en "locker room talk".

"Moet toch kunnen?" :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze allemaal gelijk en ongelijk tegelijkertijd hebben.

. Natuurlijk zou het niet gezegd moeten worden.
. Het zou niet grappig moeten zijn.
. 'kerels' onder elkaar zeggen het ook.
. We moeten mensen niet kwetsen etc...

Maar als we een naar de VS kijken waar dit soort gesprekken niet op tv zouden worden uitgesproken is nog steeds evenveel racisme. Dat haal je niet weg door het op tv te verbieden. Het zit diep ingeworteld in de mensen om dat wat vreemd is vies te vinden. Geen idee hoe we het voor elkaar krijgen om homo's en donkere mensen met z'n allen te accepteren. Maar er geen grapjes over maken lijkt me een tegengesteld effect hebben.
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
20-12-2017 15:51
"Grab 'em by the pussy." Donald Trump noemde zijn pussy grabbing ook kroegpraat en "locker room talk".

"Moet toch kunnen?" :facepalm:

We hebben het hier niet over Trump of Amerika, sneuneus.
Alle reacties Link kopieren
De sjw´s moeten wat nu de sint het land uit is.. Als je iets niet leuk vindt kijk dan gewoon iets anders of zet de tv uit, zo moeilijk is het niet. Ik snap ook nooit waarom dit soort roeptoeter types de oplossing altijd in zinloze dingen zoeken die helemaal niets veranderen. Het verbieden van grapjes is net zo nuttig als het veranderen van straatnaambordjes, niet nuttig dus.

Bij Sylvana vraag ik me af of het niet gewoon onderdeel van een plan is meer zieltjes te winnen. Door zich nu ook in te zetten voor andere minderheden zet ze zichzelf neer als redder aller minderheden en minder als one issue partij. Met dat clubje Surinamers in de Bijlmer komt ze er natuurlijk nooit in de landelijke politiek en verder stemt er geen hond op dus moet ze haar doelgroep verbreden.

Ik ga denk ik maar een partij opzetten om de domme blondjes moppen het land uit te krijgen, ik als blonde vrouw voel me hierdoor gestigmatiseerd. Wie zet er ook een lokale afdeling op voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen? En misschien kan ik ook wel een docu maken met drogredeneringen en wereldvreemde types geselecteerd om hun mening die gelijk is aan de mijne. Ik zal zo eens een oproepje plaatsen op het prikbord.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Grappen erover maken is nog tot daar aan toe, hoewel ik ze volkomen onnodig vind, maar het zijn geen grappen, het is een uiting van afkeer van homoseksuele mannen en dat is in mijn ogen wel iets waar je te allen tijde tegen moet ageren.
Moet het programma van de buis? Voor mij niet, maar laten ze zich houden aan gelul over voetbal en niet over maatschappelijke issues.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
20-12-2017 16:11
We hebben het hier niet over Trump of Amerika, sneuneus.

Chic hoor, gelijk beginnen met schelden. Dat zet jouw argumentatie niet bepaald kracht bij.

En nee, het gaat hier niet om Trump en we zitten ook niet in Amerika. Maar het principe is wél exact hetzelfde. "Grab em by the pussy", dus neerbuigend praten over vrouwen moest kunnen, want - was het argument - was 'gewoon' "mannenpraat, kroegpraat en locker room talk".

Het is wel erg makkelijk en gevaarlijk om het beledigen van hele bevolkingsgroepen (vrouwen/homo's/andere huidtinten/gelovigen en minderheden) af te doen als onschuldige 'kroegpraat'. Bovendien zitten de heren VI niet in de kroeg, maar op TV, voor een miljoenenpubliek. Een dergelijk podium met toegang tot zoveel kijkers komt ook met een zekere verantwoordelijkheid én verantwoording.
brightlights wijzigde dit bericht op 20-12-2017 16:38
1.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
20-12-2017 15:51
"Grab 'em by the pussy." Donald Trump noemde zijn pussy grabbing ook kroegpraat en "locker room talk".

"Moet toch kunnen?" :facepalm:

https://youtu.be/EBijzQt7Rog Sylvana Simons - volledige Roast van Giel Beelen

Maar tijdens een avond met BN-ners er wel om lachen. Bij minuut 6:16 zegt Sylvana tegen Giel: "...laffe racist die niet uit de kast wil komen" en "Grab it by the pussy" ( vanaf 6:22 minuut) "maak het je eigendom Giel, dat moet jou als witte man toch makkelijk lukken"

Kleinerend praten tegen en over Peter Pannekoek vanwege zijn lengte.Er zijn veel jongens die last hebben van hun lengte.
Ze heeft het over Haagse Harry's met "meer tattoos dan hersenen". Wel erg voor Haagse jongens die Harry heten en graag een tattoo willen zetten.
missie_m wijzigde dit bericht op 20-12-2017 16:23
3.19% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-12-2017 16:14
Grappen erover maken is nog tot daar aan toe, hoewel ik ze volkomen onnodig vind, maar het zijn geen grappen, het is een uiting van afkeer van homoseksuele mannen en dat is in mijn ogen wel iets waar je te allen tijde tegen moet ageren.
Moet het programma van de buis? Voor mij niet, maar laten ze zich houden aan gelul over voetbal en niet over maatschappelijke issues.

Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
20-12-2017 16:22
https://youtu.be/EBijzQt7Rog Sylvana Simons - volledige Roast van Giel Beelen

Maar tijdens een avond met BN-ners er wel om lachen. Bij minuut 6:16 zegt Sylvana tegen Giel: "...laffe racist die niet uit de kast wil komen" en "Grab it by the pussy" ( vanaf 6:22 minuut) "maak het je eigendom Giel, dat moet jou als witte man toch makkelijk lukken"

Kleinerend praten tegen en over Peter Pannekoek vanwege zijn lengte.Er zijn veel jongens die last hebben van hun lengte.
Ze heeft het over Haagse Harry's met "meer tattoos dan hersenen". Wel erg voor Haagse jongens die Harry heten en graag een tattoo willen zetten.

Oh, deze uitspraken van Sylvana (ben sowieso geen fan van Sylvana) vind ik net zo goed niet kunnen, geval 'de pot verwijt de ketel' dus.

Maar dat doet niks af aan het 'ach het is maar kroegpraat' argument.
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
20-12-2017 16:25
Maar dat doet niks af aan het 'ach het is maar kroegpraat' argument.

Aanvallen is de beste verdediging. Dus pak die Johan Derksen terug op zijn ongewassen befbezem onder zijn neus, zijn lelijke dochter enz. En die janksmoel van der Gijp op zijn depressies, huilbuien en achterlijke accent. Bijvoorbeeld.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
20-12-2017 15:20
Als Gordon dan ook stopt met het voortdurend etaleren van zijn voorkeur voor de herenliefde... Als geaardheid geen isue meer is, moet je er ook geen isue van maken.
Dan moet anouk ook maar eens stoppen met het etaleren van háár voorkeuren (grote lullen) Er zijn zoveel mannen en vrouwen die hun voorkeur etaleren. Zelfs hier op het forum (mooie mannen draadje) Wat maakt voor jou het verschil?
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
20-12-2017 15:51
"Grab 'em by the pussy." Donald Trump noemde zijn pussy grabbing ook kroegpraat en "locker room talk".

"Moet toch kunnen?" :facepalm:
Oprah heeft eens geroepen grab 'm by the balls... maar dat mag natuurlijk wel :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-12-2017 16:14
Grappen erover maken is nog tot daar aan toe, hoewel ik ze volkomen onnodig vind, maar het zijn geen grappen, het is een uiting van afkeer van homoseksuele mannen en dat is in mijn ogen wel iets waar je te allen tijde tegen moet ageren.
Moet het programma van de buis? Voor mij niet, maar laten ze zich houden aan gelul over voetbal en niet over maatschappelijke issues.
Maar die afkeer is er dus niet. Niet bij het ploegje in het algemeen iig. Ben opgegroeid met voetballers en daar waren ook gewoon mannen van de mannenliefde bij hoor. Nooit geen probleem geweest Grove grappen... ja dat wel. Maar dat doet dat slag ook over blonde vrouwen, grote borsten en .... puberen. Snap nu wel hoe en wat maar als puber het ondergaan... :D
Het is maar grappig doen, een beetje een dikke huid kweken kan voor niemand kwaad.
BTW komt het van een ander dan de ss sunny sil , dan zou je er nog over na kunnen denken maar ik kan die media geile dames en heren die hun fame willen over de rug van een ander gewoon niet serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
20-12-2017 16:56
Maar die afkeer is er dus niet. Niet bij het ploegje in het algemeen iig. Ben opgegroeid met voetballers en daar waren ook gewoon mannen van de mannenliefde bij hoor. Nooit geen probleem geweest Grove grappen... ja dat wel. Maar dat doet dat slag ook over blonde vrouwen, grote borsten en .... puberen. Snap nu wel hoe en wat maar als puber het ondergaan... :D
Het is maar grappig doen, een beetje een dikke huid kweken kan voor niemand kwaad.
BTW komt het van een ander dan de ss sunny sil , dan zou je er nog over na kunnen denken maar ik kan die media geile dames en heren die hun fame willen over de rug van een ander gewoon niet serieus nemen.
Misschien dan gewoon eens naar de boodschap kijken en niet naar degenen die hem uitspreken. Geldt niet alleen voor jou hoor, maar voor iedereen die bij voorbaat al negatief reageert, omdat het van Sunny af komt.
En die afkeer is er wel degelijk bij bijv v/d Gijp
rosanna08 wijzigde dit bericht op 20-12-2017 17:04
0.20% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
En waarom zou je een dikke huid moeten kweken? Zodat anderen gewoon lekker lomp kunnen blaten? Je kunt het ook omdraaien he, gewoon niet zo dom blaten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
20-12-2017 15:15
Ik vind het vooral steeds grappiger worden hoe de extreem links fascisten los gaan op onbenullige, onschuldige items
Ik vind het vooral steeds grappiger dat mensen waar je het niet mee eens bent meteen voor extreem linkse fascist worden uitgemaakt. Dan heb je die termen echt niet begrepen
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
20-12-2017 16:12
De sjw´s moeten wat nu de sint het land uit is..
Ik ben blij dat de term gutmensch nu blijkbaar uit is en vervangen door sjw. Gutmensch vond ik een naar woord. Het impliceerde dat diegene goed was en anderen niet. Strijden voor sociale gerechtigheid is niets mis mee. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat iemand tegen gerechtigheid zou zijn
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
20-12-2017 16:22
https://youtu.be/EBijzQt7Rog Sylvana Simons - volledige Roast van Giel Beelen

Maar tijdens een avond met BN-ners er wel om lachen. Bij minuut 6:16 zegt Sylvana tegen Giel: "...laffe racist die niet uit de kast wil komen" en "Grab it by the pussy" ( vanaf 6:22 minuut) "maak het je eigendom Giel, dat moet jou als witte man toch makkelijk lukken"

Kleinerend praten tegen en over Peter Pannekoek vanwege zijn lengte.Er zijn veel jongens die last hebben van hun lengte.
Ze heeft het over Haagse Harry's met "meer tattoos dan hersenen". Wel erg voor Haagse jongens die Harry heten en graag een tattoo willen zetten.
The Roast is een programma waar het om foute en harde grappen gaat. Dat spreekt men van tevoren af. Die grappen kunnen dus niet als argument in een algemene discussie gebruikt worden
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
20-12-2017 16:50
Dan moet anouk ook maar eens stoppen met het etaleren van háár voorkeuren (grote lullen) Er zijn zoveel mannen en vrouwen die hun voorkeur etaleren. Zelfs hier op het forum (mooie mannen draadje) Wat maakt voor jou het verschil?

Precies! Sowieso is het dagelijkse leven één grote etalge voor hetero-liefde: kijk eens naar alle rom-coms op tv en driekwart van alle liedjes op de radio die de liefde tussen "a boy and a girl" bezingen. Dáár ik geen 'holebi' over klagen maar owee als een homo (m/v) zijn/haar "voorkeuren etaleert", dan staat er steevast een groepje klagende hetero's vooraan. Waarom nou toch? Laat ieder z'n eigen voorkeur fijn etaleren; leven en laten leven.
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
20-12-2017 16:20
Chic hoor, gelijk beginnen met schelden. Dat zet jouw argumentatie niet bepaald kracht bij.

En nee, het gaat hier niet om Trump en we zitten ook niet in Amerika. Maar het principe is wél exact hetzelfde. "Grab em by the pussy", dus neerbuigend praten over vrouwen moest kunnen, want - was het argument - was 'gewoon' "mannenpraat, kroegpraat en locker room talk".

Het is wel erg makkelijk en gevaarlijk om het beledigen van hele bevolkingsgroepen (vrouwen/homo's/andere huidtinten/gelovigen en minderheden) af te doen als onschuldige 'kroegpraat'. Bovendien zitten de heren VI niet in de kroeg, maar op TV, voor een miljoenenpubliek. Een dergelijk podium met toegang tot zoveel kijkers komt ook met een zekere verantwoordelijkheid én verantwoording.
:facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven