Actie tegen Voetbal Inside

20-12-2017 14:01 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sunny Bergman deed een oproep om voetbal Inside te boycotten. Ik vind het heel goed dat er een actie word gestart als er homofobie plaats vind.

Dat mannen als bv van der Gijp zeggen geen zin te hebben in Gordon-gaat-trouwen en als hij een keuze moest maken tussen darten of trouwen met Gordon dan enz...
Enfin dat met die pot vaseline hoeft dan weer niet gezegd te worden. Walging hoeft er ook niet uitgesproken te worden.

Maar ik zelf hoef ook niet zo nodig flirt of datingprogramma's te zien, ik hoef ook niet zo nodig dat gezoen en klef gedoe van mijn buren (man en vrouw) of 'Oh Oh Cerso' te zien. Egaal of dat hetro's of homo's zijn.

Grappen maken over homo's gebeurt net zo vaak als grappen maken over een man en een vrouw. Een boer en boerin, Grappen over het koningshuis, en grappen over Belgen.

Maar oproepen een programma te boycotten? Waar ligt de grens van een 'grap'?


De Volkskrant

Actie tegen 'homofoob' RTL-programma Voetbal Inside: 'Bedrijven, waarom adverteren jullie nog?'

Bedrijven die adverteren bij het RTL-programma Voetbal Inside moeten zich beraden op hun rol. Als ze geen 'homofobie' mogelijk willen maken, dienen ze zich af te vragen waarom ze de show nog sponsoren. Dat schreef de activistische programmamaakster Sunny Bergman dinsdagmiddag op Facebook.

Door: Menno van Dongen 20 december 2017, 02:10

Haar oproep aan de adverteerders Amstel Bier, Gilette en Toto krijgt bijval op sociale media en wordt omarmd door onder anderen Sylvana Simons.

Bergman hekelt vooral uitspraken van René van der Gijp in Voetbal Inside. De oud-speler zei vorige week onder meer dat hij geen zin had te kijken naar het programma Gordon gaat trouwen. 'Ik kon kiezen tussen twee homo's die gingen trouwen of darten. Ik had die vaselinepot weggezet, ik denk: ik heb even geen trek in die onzin.' Van der Gijp kwetst jonge homoseksuele voetballers, vindt ze. 'Wat moet het verschrikkelijk zijn om dit aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen.'

In 2013 zei Van der Gijp dat '14-jarige homo's stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken'. Maandag grapte hij dat een zwartgeschminkte voetballer op 'de broer van Sylvana Simons' leek. Daar blijft het niet bij, constateert Bergman. 'Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien.'

foto:
Johan Derksen (uiterst rechts): 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden?'
Johan Derksen (uiterst rechts): 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden?' © ANP]


Derksen niet onder de indruk

De makers van de voetbaltalkshow zijn eerder aangesproken op opmerkingen over homoseksuelen die de machocultuur in de sport in stand zouden houden. In 2014 bleek uit een enquête onder profvoetballers dat 82 procent van de spelers zijn werkomgeving bestempelt als ongastvrij en gesloten voor homo's. Daardoor zou het moeilijk zijn om uit de kast te komen. KNVB-voorzitter Michael van Praag zei toen dat er nog 'een wereld te winnen' is op het gebied van homoacceptatie in het voetbal.

Johan Derksen, een van de commentatoren van Voetbal Inside, reageert laconiek op de actie van Bergman en Simons. 'Sinterklaas is voorbij, net als de acties tegen Zwarte Piet. Nu schreeuwen ze op deze manier om aandacht. Ik neem dit totaal niet serieus. Tv-zenders staan in de rij om ons een nieuw contract aan te bieden. Ik kan me niet voorstellen dat een van ons hierdoor op zijn woorden gaat passen.'
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sunny Bergman
22 uur •

Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien. En deze week moesten homo’s het weer eens ontgelden. René van der Gijp walgt van homoseks (‘heel ranzig’) én van het idee om twee mannen te zien trouwen. Wat moet het verschrikkelijk zijn dit te aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen. Treurig genoeg is het geen verrassing van de man die homofobie in de topsport al eerder normaliseerde- door dingen te zeggen als ’14-jarige homo’s stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken’ en ‘15 potten vaseline gingen er doorheen nadat ik al die homo’s over me heen kreeg’. Johan Derksen noemt Gay Pride, het feest en protest voor LHBTI-emancipatie, ‘een bloemencorso’ van ‘heren met een veer in hun reet.’ Voetbal Inside wordt mede mogelijk gemaakt door Amstel Bier, Gillete en Toto. Willen deze merken ook homofobie mede mogelijk maken? Zo nee: waarom sponsoren deze merken Voetbal Inside dan nog?
Please copypaste met de hashtags erboven op eigen wall?
En vrienden op Twitter, kunnen jullie een screenshot van deze oproep daar delen? Met de bovenstaande hashtags?
Dit social media activisme werd mede mogelijk gemaakt door o.a. Paul Kisner, Lieke Marsman, Sunny Bergman en Roy van der Schilden. Amstel Bier, Gillette, TotoNL
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
RTL Boulevard
3 uur geleden

RTL: Beschuldigingen Voetbal Inside onterecht en overtrokken

[foto:© Aangeboden door RTL Nederland RTL: Beschuldigingen Voetbal Inside onterecht en overtrokken]

RTL vindt de beschuldigingen aan het adres van het programma Voetbal Inside onterecht en overtrokken. De zender reageerde woensdagmiddag op de aantijgingen die Sunny Bergman gisteren op Facebook deed aan René van der Gijp en Johan Derksen. Ze beschuldigde de mannen onder andere van homofobie. Politica Sylvana Simons deelde de mening van Sunny.

RTL staat naar eigen zeggen achter Voetbal Inside en de presentatoren. "Het is een programma waar uitgesproken, persoonlijke meningen een podium krijgen. Dat is ook de kracht van het programma", laat de zender in een statement weten. "Ook als die mening ongenuanceerd is, lomp of controversieel. Natuurlijk is er voor RTL een grens en als die grens wordt overschreden, gaan we het gesprek aan. Dat is in dit geval niet aan de orde."

Uitgesproken mening

Volgens programmadirecteur Marco Louwerens van RTL 7 staan de mannen van Voetbal Inside bekend om hun uitgesproken mening. “Niet alleen over voetbal, maar over van alles en nog wat. Die uiten ze bepaald niet altijd even subtiel. Het is, zoals ze zelf vaak aangeven, de taal van de voetbalkantine en de kleedkamer: kort door de bocht en vaak met een knipoog”, zegt Louwerens.

Beschuldigingen

Hij vindt de beschuldigingen die Johan Derksen en René van der Gijp naar hun hoofd krijgen te ver gaan. “Ik ben het persoonlijk zeker niet altijd met ze eens en laat ze dat dan ook wanneer nodig weten. Dat mensen sommige uitspraken niet altijd even smaakvol vinden, dat kan en het staat eenieder vrij daar kritisch op te reageren. De beschuldigingen die nu worden geuit zijn echter onterecht en volledig overtrokken”, legt Louwerens uit.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
20-12-2017 17:24
The Roast is een programma waar het om foute en harde grappen gaat. Dat spreekt men van tevoren af. Die grappen kunnen dus niet als argument in een algemene discussie gebruikt worden

Aan de gezichten te zien waren ze niet voorbereid op zulke 'grappen'. Ze lachten wel, voor de schijn, maar als een boer met kiespijn. Sommige grappen vond ik pijnlijker dan dat gene wat van der Gijp zei over kiezen tussen darten of trouwen met Gordon.

Dus als de voetbalmannen dan ook van te voren afspreken dat ze harde grappen maken is het allemaal leuk en aardig?

ps. Als iemand in een leuk kinderfeest racisme ziet omdat Piet in een vorig-vorig leven een knecht zou zijn geweest, dan is het zwaar not-done om op zo'n roast-avond (intussen ook reclame voor zich zelf maken) dat dan die zelfde klagende persoon zegt dat Braboneger die avond niet kon want die had een bedrijfsoptreden bij 'zijn eigenaar'. Zie minuut 1:12


https://youtu.be/EBijzQt7Rog Sylvana Simons - volledige Roast van Giel Beelen
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Tja. Ik vind dat sommige dingen die in een dergelijk programma gezegd worden best aan de kaak mogen worden gesteld. Ook als dergelijke dingen in een ander programma gezegd worden overigens.

https://www.youtube.com/watch?v=vcTKRVf98Q8

https://www.youtube.com/watch?v=y-HlBD-cHP8

Ik vind het echt niet normaal hoe er over andere mensen, en met name ook vaak vrouwen, wordt gepraat. En dat daar dan een heel lachend publiek bij zit + duizenden mensen die dat thuis kijken en erom meelachen. Is dat ook iets wat je jongeren, en met name mannen, mee wil geven denk ik dan?
Oh, dit is weer een verkapt "schoppen naar Sylvana"-topic. Leuk.
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
20-12-2017 14:19
Team Derksen :cheer2: .

Het is kroegpraat. Een geintje moet kunnen. En Ja, ik val ook in een categorie waar vaak grapjes over wordt gemaakt maar het raakt me niet. Een beetje spot en zelfspot moet toch nog kunnen?

Censuur wordt steeds erger hier in NL
Precies dit....je kan je beter druk maken over balangrijkere zaken....
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
20-12-2017 20:06
Precies dit....je kan je beter druk maken over balangrijkere zaken....
deze heren komen week na week op tv en hebben daarmee een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door op deze manier over bijv homo's te praten. geven ze de indruk dat het normaal is. Er is al genoeg homohaat. dat hoeven ze niet nog meer aan te wakkeren. Het is wel degelijk belangrijk
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
20-12-2017 19:59
Oh, dit is weer een verkapt "schoppen naar Sylvana"-topic. Leuk.
yep, het is belangrijker om Sylvana en Sunny af te fikken dan om te luisteren naar wat ze zeggen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrouwjagersma schreef:
20-12-2017 19:59
Oh, dit is weer een verkapt "schoppen naar Sylvana"-topic. Leuk.
Sylvana komt soms behoorlijk activistisch over, maar ik kan haar wel pruimen. NIet dat ik het (altijd) eens met haar ben, maar ik mag het wel dat ze staat voor wat ze denkt.

Met Sunny kan ik dan weer helemaal niets. In tegenstelling tot Sylvana (die tenminste met argumenten achter haar mening staat) vind ik Sunny krampachtig genuanceerd doen, dat het bijna een grap wordt. Ik weet bij haar niet of ze puberaal probeert te rellen of echt staat voor wat ze denkt.

Met andere woorden: in de kroeg zou ik met Sylvana gezellig een glaasje wijn drinken terwijl we bomen over het huidige politieke klimaat en de toestand in Nederland. Aan het einde van de avond zijn we het wellicht niet met elkaar eens, maar geven we elkaar een dikke pakkerd en keren vrolijk huiswaarts.

Met Sunny zou ik of vanwege de ellende die ze uitkraamt mezelf bezatten en overal tegenin gaan, of haar alleen na elke zin die ze zegt vragen "Waarom?" Net zolang tot ze me krijsend aan de haren trekt en ik zeg: "Doe normaal." Ik schreeuw niet, ik krijs niet, ik zeg alleen maar dat ze normaal moet doen.

In weer andere woorden: Met Sylvana valt echt wel een redelijk woord te wisselen (en laten we wel wezen: ze heeft wel eens een punt), maar met Sunny kan ik alleen maar meewarig mijn hoofd schudden.
Ik ken ze beide niet persoonlijk, dus ik heb geen idee. Maar de TO van dit topic heeft een persoonlijke vendetta met Simons, dus vandaar dat zij nu ineens genoemd moet worden in een topic over een voetbalprogramma.

Ik heb dat dan weer met Thierry Baudet. Die ken ik ook niet, maar daar zou ik echt niet mee willen converseren al zou ik er een zak aardappels voor cadeau krijgen.

Ik blijf bij wat ik al vond. Of er is een open speelveld, of dat is er niet. Op dit moment mag er in VI onder het mom "jongens onder elkaar" alles geroepen worden, maar is iedereen die iets terug roept stom. Zo werkt het niet in de grotemensenwereld.

Homofobie is een probleem in de voetballerij. Het sloopt jonge voetballers, die niet durven uit te komen voor hun geaardheid. Dat is ziekmakend, ongezond en ongelooflijk verdrietig. Maar omdat Gijp zo grappig hinnikt, moet ik niet zo zeiken. Dat sfeertje stoort me. Idealiter zou er een gast in VI moeten komen die ze passend op hun plaats zou zetten, maar iets zegt me dat zo iemand niet uitgenodigd wordt.
Nou Vrouw, dat ben ik met je eens. Homofobie is een groot probleem in de voetballerij en helaas niet alleen daar. Zo is er binnen het corps (ik noem maar een dwarsstraat) ook een hoop gehinnek en geroddel over vermeende homo's. Te sneu voor woorden en het zegt me eigenlijk maar een ding: blijbaar zijn dat soort mensen zich dusdanig bewust van anderen en zo oncomfortabel met zichzelf, dat ze maar anderen naar beneden aan trappen.

Triest is dat. J

En dat Gijp zo grappig hinnikt? Wat zal ik eens zeggen? Ik kan niet veel met hem. Derksen kan ik nog wel pruimen, maar dat komt omdat ik altijd moet denken aan de Muppet Show als ik hem zie. Mijn man en ik hebben altijd een discussie wie hij nou is: Waldorf of Statler.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
20-12-2017 20:50
Nou Vrouw, dat ben ik met je eens. Homofobie is een groot probleem in de voetballerij en helaas niet alleen daar. Zo is er binnen het corps (ik noem maar een dwarsstraat) ook een hoop gehinnek en geroddel over vermeende homo's. Te sneu voor woorden en het zegt me eigenlijk maar een ding: blijbaar zijn dat soort mensen zich dusdanig bewust van anderen en zo oncomfortabel met zichzelf, dat ze maar anderen naar beneden aan trappen.

Triest is dat. J

En dat Gijp zo grappig hinnikt? Wat zal ik eens zeggen? Ik kan niet veel met hem. Derksen kan ik nog wel pruimen, maar dat komt omdat ik altijd moet denken aan de Muppet Show als ik hem zie. Mijn man en ik hebben altijd een discussie wie hij nou is: Waldorf of Statler.
dat is ook gewoon het probleem. Hoe kun je jongeren duidelijk maken dat dat gehinnik en geroddel niet ok is als de heren van VI dat gewoon open en bloot op tv doen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Mejuffrouwmuis schreef:
20-12-2017 20:50
Nou Vrouw, dat ben ik met je eens. Homofobie is een groot probleem in de voetballerij en helaas niet alleen daar. Zo is er binnen het corps (ik noem maar een dwarsstraat) ook een hoop gehinnek en geroddel over vermeende homo's. Te sneu voor woorden en het zegt me eigenlijk maar een ding: blijbaar zijn dat soort mensen zich dusdanig bewust van anderen en zo oncomfortabel met zichzelf, dat ze maar anderen naar beneden aan trappen.

Triest is dat. J

En dat Gijp zo grappig hinnikt? Wat zal ik eens zeggen? Ik kan niet veel met hem. Derksen kan ik nog wel pruimen, maar dat komt omdat ik altijd moet denken aan de Muppet Show als ik hem zie. Mijn man en ik hebben altijd een discussie wie hij nou is: Waldorf of Statler.

Eens hoor.
En homofobie komt veel wijdverspreider voor dan we denken, inderdaad. Ook bij mensen die je intelligenter zou schatten.
Ik heb ook nog ergens een soort van sympathie voor Derksen, want we zijn beide chagrijnige provincialen en hij weet echt veel van goede oudelullenmuziek. Maar ik ben nu wel een beetje klaar met hem.
vrouwjagersma schreef:
20-12-2017 21:07
Eens hoor.
En homofobie komt veel wijdverspreider voor dan we denken, inderdaad. Ook bij mensen die je intelligenter zou schatten.
Ik heb ook nog ergens een soort van sympathie voor Derksen, want we zijn beide chagrijnige provincialen en hij weet echt veel van goede oudelullenmuziek. Maar ik ben nu wel een beetje klaar met hem.
Kijk, en daarom lees ik je graag! :)
Afbeelding
Hetvrijewoord schreef:
20-12-2017 22:03
Afbeelding
:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-12-2017 20:13
yep, het is belangrijker om Sylvana en Sunny af te fikken dan om te luisteren naar wat ze zeggen
Maar ze zeggen zo weinig En wát ze zeggen slaat kant nog wal.
Alle reacties Link kopieren
Ach ze hebben het bij GeenStijl geprobeerd - adverteerders wegtrekken - en op Defensie na is iedereen weer terug.

Nu is VI aan de beurt.
We zullen zien of RTL de confrontatie aandurft.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind programma's waarin een stel gasten lullen over voetbal en zich daarom super belangrijk voelen sowieso irritant.

En homo's zijn al kwetsbaar genoeg. Als hij lollig wil doen, moet hij even wat over zijn baas zeggen als hij durft.
Alle reacties Link kopieren
Wat een totale onzin dit. Ik ben zelf linkser dan Coen Moulijn in zijn hoogtijdagen maar als je dit niet in context kunt zien dan ben je totaal de weg kwijt.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem schreef:
20-12-2017 22:55


En homo's zijn al kwetsbaar genoeg. Als hij lollig wil doen, moet hij even wat over zijn baas zeggen als hij durft.
Over directeurtje? Nee, dat doet 'ie inderdaad nooit...
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
hollebollegijs schreef:
20-12-2017 22:49
Ach ze hebben het bij GeenStijl geprobeerd - adverteerders wegtrekken - en op Defensie na is iedereen weer terug.

Nu is VI aan de beurt.
We zullen zien of RTL de confrontatie aandurft.

Het is een eng soort fascisme. Adverteerderbellen.

Ik neem aan dat we aan de hand van dit mooie stuk over nepwetenschapper Wekker allemaal de universiteit gaan bellen en eisen om ontslag? Daarna elke subsidietoekenning bezwaar maken waar ze bij is betrokken?

https://www.saltmines.nl/2017/12/19/glo ... etenschap/
kantlijn schreef:
20-12-2017 22:58
Over directeurtje? Nee, dat doet 'ie inderdaad nooit...

:-D
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
20-12-2017 20:06
Precies dit....je kan je beter druk maken over balangrijkere zaken....
Zie de nuance, ik weet wel, dat is moeilijk als het op deze "heren" aankomt maar ze bedoelen het niet slecht...
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
20-12-2017 17:55
Precies! Sowieso is het dagelijkse leven één grote etalge voor hetero-liefde: kijk eens naar alle rom-coms op tv en driekwart van alle liedjes op de radio die de liefde tussen "a boy and a girl" bezingen. Dáár ik geen 'holebi' over klagen maar owee als een homo (m/v) zijn/haar "voorkeuren etaleert", dan staat er steevast een groepje klagende hetero's vooraan. Waarom nou toch? Laat ieder z'n eigen voorkeur fijn etaleren; leven en laten leven.
Eens.

En vaak vinden mensen het helemaal okay als er grappen over anderen worden gemaakt en moeten die dan niet zeuren, maar als specifiek hun eigen groep voorbij komt, dan is het discriminatie en is degene die het zegt een verschrikking.

Geldt voor alle groepen hoor, maar ook voor de hetero man.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
20-12-2017 22:59
Het is een eng soort fascisme. Adverteerderbellen.
Zoek nou toch een keer het woord fascisme op want je laat keer op keer blijken dat je niet weet wat het betekent.

En van de website saltmines heb ik nog nooit gehoord. Zal wel zo’n bron als ‘het hep op facebook gestaan’ zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven