Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:cijfernerd schreef op 07 oktober 2015 @ 13:06:

[...]

Gemeenten die het nog aan overwegen waren om asielzoekers toe te laten in hun gemeente, krabben zich nu nog wel een keer achter hun oren.

Ja, want die worden bedreigd

Enschede
quote:hollandstheemutsje schreef op 07 oktober 2015 @ 12:54:

Als ik het goed begrijp liepen deze mensen hier al in oktober 2014 tegenaan. Toen is al aangegeven dat 1400 vluchtelingen echt te veel zijn op een inwonersaantal van 200. De hoeveelheid is ze echt door de strot geduwd. Je hebt gewoon niets te vertellen en zelfs afspraken stellen dus niets voor. (er wordt zoveel geschreven hier, weet niet of dit artikel al eerder geplaatst is)

http://www.gelderlander.nl/algemeen/bin ... -1.4582309

ORANJE (ANP) - Inwoners van Oranje willen niet meer dan 250 asielzoekers op een vakantiepark bij het Drentse dorp. Het aantal van 1400, waarover de gemeente Midden-Drenthe en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) eerder een afspraak maakten, staat in geen verhouding tot de nog geen 200 mensen tellende dorpsgemeenschap.

Dat stelt de actiegroep Leefbaarheid Oranje en Omstreken in een door het hele dorp ondertekende petitie. De inwoners willen dat de gemeente Midden-Drenthe nieuwe afspraken maakt met het COA, nadat de afgelopen weken veel problemen in het dorp zijn geweest met vooral jonge, alleenstaande mannen die in de vakantiehuisjes verbleven.

De gemeente begrijpt de onrust onder de inwoners. Zo zouden er eigenlijk vooral Syrische gezinnen naar het vakantiepark komen. ,,Maar onder de eerste groep zaten 100 alleenstaande mannen. Die zorgden voor vervelende incidenten en overlast. Dan verlies je snel het draagvlak'', zei een woordvoerster donderdag.

'Ontstemd'

Ook burgemeester Jan Broertjes is ,,ontstemd'' over de gang van zaken. ,,Hij heeft het vertrouwen van de inwoners gevraagd en gekregen en vervolgens doet het COA wat anders'', aldus de woordvoerster. Het is nog niet bekend of de gemeente zal aandringen op minder asielzoekers. Volgens het COA is het niet zo eenvoudig om het vakantiepark slechts voor een deel te vullen. Dat zal financiële gevolgen hebben en bovendien is het aantal asielzoekers dat zich in Nederland meldt enorm, aldus een woordvoerder.

Ik vind het naief dat die burgemeester denkt asielzoekers te kunnen uitzoeken op soort.

Ik heb als ik mag kiezen ook liever wat gezellige meiden of wat gezinnen met rustige boekenwurmen. Raar dat deze mensen denken daar afspraken over te kunnen maken en dit bij het coa leggen.

Alsof die invloed hierop hebben.
quote:barbaracartland schreef op 07 oktober 2015 @ 11:16:

Ik begrijp niet waarom ik boos moet zijn over mensen die klagen over een bord met witte rijst, maar begrip moet hebben voor mensen die andermans eigendom vernielen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:consuelabananahammok schreef op 07 oktober 2015 @ 13:03:

[...]

En als het werkelijk over het krijgen van enkel een bordje witte rijst gaat, denk ik niet nou ja zeg, hij mag niet zeuren.

Ik denk eerder, gênant als dat is waar Nederland mee aan komt zetten.

Het is kennelijk maar net welk gevoel je bevestigd wil zien voor jezelf.

Klopt

Goed punt.

Ik ben een fel tegenstander van het Nederlandse / Europese toelatingsbeleid dus zal meer open staan voor negatieve berichten over migranten dan mijn zus die voor 100% open grenzen is en het liefst bij ieder AZC voor de deur staat met een spandoek WELKOM
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik heb dat wat ik op twitter gelezen heb al gemeld bij dit meldpunt.
I have my fears but they do not have me

[...]

Waar ik vooral mij aan erger is dat er zo lekker op de mensen ingespeeld wordt.

Zelfs iets kleins als dat iemand klaagt over een bordje witte rijst moet als bevestiging dienen dat ze niet deugen.

Ik denk zomaar dat er genoeg ook gewoon genoegen nemen met wat ze op het moment aangeboden krijgen.

Zie je natuurlijk niets van terug in de media, althans niet op de voorgrond.

Ik vraag mij af waar al die stemmingmakerij nou voor dient, wat lost het op?

En als het werkelijk over het krijgen van enkel een bordje witte rijst gaat, denk ik niet nou ja zeg, hij mag niet zeuren.

Het is kennelijk maar net welk gevoel je bevestigd wil zien voor jezelf.

Helemaal mee eens.

Ik stoor me bovendien aan de ongenuanceerdheid waarmee meningen verkondigd worden. Alsof iedereen zich baseert op concrete cijfers wat betreft samenstelling van de groep vluchtelingen, de hoeveelheid overlast en criminaliteit, etc.etc. En dan doel ik op zowel voor- als tegenstanders. Niemand weet precies hoe het zit.

In de basis vind ik: mensen moeten elkaar helpen. Vooral de kinderen, die in mijn ogen altijd onschuldig zijn, mogen niet aan hun lot overgelaten worden. Zelfs al zouden hun ouders 'nep'vluchtelingen zijn.

Dat deze vluchtelingendiscussie ingewikkeld is, lijkt me overduidelijk.
quote:vruchtgebruik schreef op 07 oktober 2015 @ 13:10:

[...]

Ik vind het naief dat die burgemeester denkt asielzoekers te kunnen uitzoeken op soort.

Ik heb als ik mag kiezen ook liever wat gezellige meiden of wat gezinnen met rustige boekenwurmen. Raar dat deze mensen denken daar afspraken over te kunnen maken en dit bij het coa leggen.

Alsof die invloed hierop hebben.

Nou, het begint al met hoe er wordt gereageerd op de makken van bepaalde asielzoekers. Het lijkt wel of er dan consequent de verkeerde beslissingen worden gemaakt. Dus als er onderlinge knokpartijen zijn, tussen moslims en christenen, wordt er meteen door sommige overheidslieden geopperd dat die groepen beter uit elkaar kunnen worden gehaald. Idem als vrouwen binnen AZC's worden belaagd en aangerand of erger.

Niks ervan. Als je naar dit land komt, dan pas je je maar aan, meteen. Niet andersom. De eerste stap naar integratie, ook al ben je hier 'maar' een paar maanden of een paar jaar, is dat je handelt naar s' lands eer. En hou je dus je je gemak richting vrouwen en christenen, bijvoorbeeld. Als je je daarin al niet aan kan passen, heb je hier niets te zoeken. Oók niet als vluchteling. En zeik je dus ook niet als je opvanggebouw toevallig een voormalige kerk is ofzo, of de hulpverleners homo zijn of niet halal eten.
Ik weet de oplossing,koop alle mensen die wonen in Oranjedorp uit,er staan ongeveer 70 woningen .

Koop ook wat grote boeren met veel grond uit, en maak van een Oranjedorp het Asielzoekersdorp.

20000 asielzoekers met eigen winkeltjes en een eigen moskee,en eigen gemeenteraad.

Mienbillekes: helemaal mee eens. Het is ook logisch: als je die ruimte geeft wordt die genomen.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 07 oktober 2015 @ 13:17:

[...]

Als je naar dit land komt, dan pas je je maar aan, meteen. Niet andersom. De eerste stap naar integratie, ook al ben je hier 'maar' een paar maanden of een paar jaar, is dat je handelt naar s' lands eer. En hou je dus je je gemak richting vrouwen en christenen, bijvoorbeeld. Als je je daarin al niet aan kan passen, heb je hier niets te zoeken. Oók niet als vluchteling. En zeik je dus ook niet als je opvanggebouw toevallig een voormalige kerk is ofzo, of de hulpverleners homo zijn of niet halal eten.

En ook niet zeiken als je hulp zoekt in het ziekenhuis en de verpleegkundige en nog erger: de dokter blijken vrouwen.

Want ja, wen er aan...in Nederland werken vrouwen, dat mag hier zomaar en de helft van de artsen is vrouw.
quote:cijfernerd schreef op 07 oktober 2015 @ 13:20:

Ik weet de oplossing,koop alle mensen die wonen in Oranjedorp uit,er staan ongeveer 70 woningen .

Koop ook wat grote boeren met veel grond uit, en maak van een Oranjedorp het Asielzoekersdorp.

20000 asielzoekers met eigen winkeltjes en een eigen moskee,en eigen gemeenteraad.

Oranjedorp= niet het dorp Oranje.

De rest van je post laat ik maar even liggen.
Cijfernerd; het dorp is toch al overgenomen. Bovendien zijn die 200 inwoners heel belangrijk om te integreren

Nee, maar ff serieus. Als mensen in grote getale in dorpen/wijken gepropt gaan worden, dan moet er toch wel getto vorming gaan komen?
Het hele AZC debacle is m.i een staaltje wanbeleid van de overheid waarbij zowel de vluchtelingen als de lokale bewoners er de dupe van zijn. De boosheid is meer ontstaan omdat er voor vluchtelingen 'opeens' allerlei potjes en dingen wel mogelijk zijn die voor een belastingbetalende Nederlander niet mogelijk zijn, zoals voorrang krijgen op huisvesting, zorg,.. Met andere woorden, de overheid die met twee maten en twee gewichten meet en het eigen volk al vaker te kakken heeft gezet met de bezuinigingen in eigen land maar sinterklaas spelen bij Griekenland bijvoorbeeld. Er is al een hogere druk en onvrede bij een deel van het volk en nu krijgen ze, in hun perspectief, ook nog eens een extra kostenpost door de strot geduwd, met name de vluchtelingen en gelukszoekers. Edit: komt er nog eens bij dat de cultuurverschillen ook gewoon te groot zijn en er nu al problemen ervaren worden omdat men hun eigen culturele identiteit in het gedrang ziet komen ten voordele van buitenlanders.

Deze opstootjes komen niet omdat deze mensen onweldenkende racisten zijn, maar ze zien geen andere uitweg dan hun woede over het beleid in dit land te ventileren op deze manier omdat ze niet worden gehoord op andere manieren. En dat is gewoon triest. Juist dit zorgt voor die verdeeldheid in het land, met het "wij - zij" gevingerwijs en het gaat alleen nog maar meer polariseren zolang de druk op de ketel blijft.

Ik vind dat de burger meer daadwerkelijke inspraak moet hebben in de grote beslissingen in dit land. We hebben niets aan referenda als ze toch gewoon genegeerd worden en we hebben niets aan volksvertegenwoordigers als ze toch het volk niet vertegenwoordigen. Dit beleid deugt niet en moet hervormd worden. De onlusten over de vluchtelingen zijn slechts een symptoom van een onderliggende ziekte, niets meer en niets minder.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-10-2015 14:01
Reden: ongepast
% gewijzigd
quote:mienbillekesjeuken schreef op 07 oktober 2015 @ 13:17:

[...]

Nou, het begint al met hoe er wordt gereageerd op de makken van bepaalde asielzoekers. Het lijkt wel of er dan consequent de verkeerde beslissingen worden gemaakt. Dus als er onderlinge knokpartijen zijn, tussen moslims en christenen, wordt er meteen door sommige overheidslieden geopperd dat die groepen beter uit elkaar kunnen worden gehaald. Idem als vrouwen binnen AZC's worden belaagd en aangerand of erger.

Niks ervan. Als je naar dit land komt, dan pas je je maar aan, meteen. Niet andersom. De eerste stap naar integratie, ook al ben je hier 'maar' een paar maanden of een paar jaar, is dat je handelt naar s' lands eer. En hou je dus je je gemak richting vrouwen en christenen, bijvoorbeeld. Als je je daarin al niet aan kan passen, heb je hier niets te zoeken. Oók niet als vluchteling. En zeik je dus ook niet als je opvanggebouw toevallig een voormalige kerk is ofzo, of de hulpverleners homo zijn of niet halal eten.

Ik vind de punten die jij nu opnoemt heel goed.

Maar pas op dat het niet doorslaat naar: Varken laten eten etc. Maar het wangedrag dat jij opnoemt, idd bizar om daar dan dat soort beslissingen aan te koppelen.

Een vriend is out and proud en werkt al eeuwen met Marokkaanse jongens. De enigen die daar ingewikkeld over doen zijn autochtone leidinggevenden.

Soms probeert een jongen hem te bekeren omdat diegene het dan moeilijk vindt dat iemand die aardig is en goed in zijn werk toch niet (of juist wel?) haram is. That's it.
quote:hollebollegijs schreef op 07 oktober 2015 @ 13:12:

[...]

Klopt

Goed punt.

Ik ben een fel tegenstander van het Nederlandse / Europese toelatingsbeleid dus zal meer open staan voor negatieve berichten over migranten dan mijn zus die voor 100% open grenzen is en het liefst bij ieder AZC voor de deur staat met een spandoek WELKOM

En er is verder niets mis mee wanneer mensen er een verschillende kijk op hebben

Er leiden meer wegen naar Rome om dit probleem waar we hoe dan ook niet voor weg kunnen kijken ( is mijn mening dan)

En verschillende meningen heb je wat mij betreft ook nodig om de bal eerst van alle kanten te bekijken voordat je hem opgooit.

Waar ik wel wat mis in vind is het uitkauwen van feitelijk nonargumenten zoals " kijk er hier eens eentje zeuren over eten"

Of, goh ze hebben allemaal een mobiele telefoon.

Over het algemeen die mensen constant in kwaad daglicht zetten en daarbij ieder incident tot achter de komma aangrijpen.

Ik vraag mij gewoon af welk doel daar mee gediend is.

Komt bij mij niet oplossingsgericht over, sterker nog het verwijderd alleen maar en bemoeilijkt het samenleven met de mensen die hier gewoon al zijn.

Het mes snijdt aan twee kanten namelijk.
Niemand hoeft 'varken te eten'.

Maar wat je wel moet: je gemak houden als je wordt behandeld door een vrouwelijke arts, een homo als hulpverlener hebt en een jood je inschrijving checkt. Om maar wat te noemen.

[...]

Waar ik vooral mij aan erger is dat er zo lekker op de mensen ingespeeld wordt.

Zelfs iets kleins als dat iemand klaagt over een bordje witte rijst moet als bevestiging dienen dat ze niet deugen.

Ik denk zomaar dat er genoeg ook gewoon genoegen nemen met wat ze op het moment aangeboden krijgen.

Zie je natuurlijk niets van terug in de media, althans niet op de voorgrond.

Ik vraag mij af waar al die stemmingmakerij nou voor dient, wat lost het op?

Het is kennelijk maar net welk gevoel je bevestigd wil zien voor jezelf.Dat klopt idd van beide kanten wordt het uitgemolken een middenweg lijkt er niet te zijn.
quote:hollandstheemutsje schreef op 07 oktober 2015 @ 12:54:

Volgens het COA is het niet zo eenvoudig om het vakantiepark slechts voor een deel te vullen. Dat zal financiële gevolgen hebben en bovendien is het aantal asielzoekers dat zich in Nederland meldt enorm, aldus een woordvoerder.

Enorm aantal asielzoekers dat zich meldt in Nederland? Maar hoe kan dat nou weer dan? We bieden deze mensen geen privacy, geen zekerheid, geen perspectief en voorlopig ook nog geen werk. Hoe kan het dan toch dat de aanzuigende werking zo sterk is? Of heeft het er misschien mee te maken dat we deze mensen stiekem toch verwennen?

Wie het weet, mag het zeggen.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:hollebollegijs schreef op 07 oktober 2015 @ 13:12:

[...]

Klopt

Goed punt.

quote:fru1t3lla schreef op 07 oktober 2015 @ 13:28:

Het hele AZC debacle is m.i een staaltje wanbeleid van de overheid waarbij zowel de vluchtelingen als de lokale bewoners er de dupe van zijn. De boosheid is meer ontstaan omdat er voor vluchtelingen 'opeens' allerlei potjes en dingen wel mogelijk zijn die voor een belastingbetalende Nederlander niet mogelijk zijn, zoals voorrang krijgen op huisvesting, zorg,.. Met andere woorden, de overheid die met twee maten en twee gewichten meet en het eigen volk al vaker te kakken heeft gezet met de bezuinigingen in eigen land maar sinterklaas spelen bij Griekenland bijvoorbeeld. Er is al een hogere druk en onvrede bij een deel van het volk en nu krijgen ze, in hun perspectief, ook nog eens een extra kostenpost door de strot geduwd, met name de vluchtelingen en gelukszoekers. Edit: komt er nog eens bij dat de cultuurverschillen ook gewoon te groot zijn en er nu al problemen ervaren worden omdat men hun eigen culturele identiteit in het gedrang ziet komen ten voordele van buitenlanders.

Deze opstootjes komen niet omdat deze mensen onweldenkende racisten zijn, maar ze zien geen andere uitweg dan hun woede over het beleid in dit land te ventileren op deze manier omdat ze niet worden gehoord op andere manieren. En dat is gewoon triest. Juist dit zorgt voor die verdeeldheid in het land, met het "wij - zij" gevingerwijs en het gaat alleen nog maar meer polariseren zolang de druk op de ketel blijft.

Ik vind dat de burger meer daadwerkelijke inspraak moet hebben in de grote beslissingen in dit land. We hebben niets aan referenda als ze toch gewoon genegeerd worden en we hebben niets aan volksvertegenwoordigers als ze toch het volk niet vertegenwoordigen. Dit beleid deugt niet en moet hervormd worden. De onlusten over de vluchtelingen zijn slechts een symptoom van een onderliggende ziekte, niets meer en niets minder.
quote:Snoek schreef op 07 oktober 2015 @ 13:16:

[...]

Helemaal mee eens.

Ik stoor me bovendien aan de ongenuanceerdheid waarmee meningen verkondigd worden. Alsof iedereen zich baseert op concrete cijfers wat betreft samenstelling van de groep vluchtelingen, de hoeveelheid overlast en criminaliteit, etc.etc. En dan doel ik op zowel voor- als tegenstanders. Niemand weet precies hoe het zit.

In de basis vind ik: mensen moeten elkaar helpen. Vooral de kinderen, die in mijn ogen altijd onschuldig zijn, mogen niet aan hun lot overgelaten worden. Zelfs al zouden hun ouders 'nep'vluchtelingen zijn.

Dat deze vluchtelingendiscussie ingewikkeld is, lijkt me overduidelijk.

Het is ook ingewikkeld.

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht. ik ben idd ook van mening dat we mensen moeten helpen.

En ja, dat er ook rottigheid tussen zit is geen hogere wiskunde. Neem een willekeurige groep mensen en het zal bestaan uit leuke, aardige, dankbare, stomme, zeikende, agressieve, leugenachtige, eerlijke mensen bestaan.

Dat maakt niet de complete groep slecht.
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 13:33:

[...]

Dat klopt idd van beide kanten wordt het uitgemolken een middenweg lijkt er niet te zijn.Nee, die is moeilijk te vangen idd.
Maar goed de vrouw uit Oranje die gevallen is is dus terecht naar een ziekenhuis gebracht en niet uit hysterie en aandachttrekkerij:

http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelin ... druk.dhtml

Hilda kwam ten val toen een agent in burger haar wegtrok voor de auto van de vertrekkende staatssecretaris. Ze brak haar elleboog en werd naar het ziekenhuis gebracht. Ze is woensdag geopereerd aan de botbreuk.[
quote:consuelabananahammok schreef op 07 oktober 2015 @ 13:39:

Nee, die is moeilijk te vangen idd.Tussenwegen zijn wel genoemd hoor. Zoals geen opvang in Nederland, maar door Nederland gefinancierde opvang elders. Dan worden de mensen geholpen, hebben we hier de ellende er niet van en wordt de wachtlijst voor sociale huurwoningen in ieder geval niet langer hierdoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven