Alweer een stalbrand..

22-08-2019 18:16 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
.. waarbij veel dieren omkomen. De dieren zitten natuurlijk opgesloten en kunnen geen kant op. Duizenden dieren stikken of verbranden levend. Ik word zo verdrietig als ik dit soort berichten lees. Kunnen we hier nou niets aan doen? Ik heb gedoneerd aan Wakker Dier want zij zetten zich ook in tegen stalbranden. Dit is geen reclame ofzo, ik moest dit gewoon even delen met jullie. Hopelijk ben ik niet de enige die zich dit zo aantrekt.

Zeer grote brand in varkensstal in Zuid-Hollands Streefkerk https://www.nu.nl/binnenland/5981982/ze ... fkerk.html (via @NUnl)
Alle reacties Link kopieren
dubbel
zazamaenade wijzigde dit bericht op 22-08-2019 22:30
98.03% gewijzigd
nounou
friezinnetje2014 schreef:
22-08-2019 20:33
En weet je, Wakker dier en al de aanhangers maken veel levens stuk van mensen. De stalbrand die 2 weken terug in Friesland was, stonden er terwijl de stallen nog branden van die oh zo geweldige dierenactivisten op het terrein van de boer. Rot een end op, ze hebben er niks te zoeken, de brandweer bijna in de weg staand, omdat ze zo nodig al aanwezig moesten zijn. De boer en zijn gezin waren en zijn er kapot van en dan staat er zo'n groepje nietsnutten al op je terrein. Het is te erg voor woorden.

Jeetje, het lijkt wel een heilige oorlog. Een kruistocht, een jihad tegen boeren. Eng. Maar dat is elke vorm van extremisme.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
22-08-2019 20:35
Hoewel ik zelf amper vlees eet, en alleen biologisch vlees, vind ik dit wat naïef. 75 % van het Nederlandse varkensvlees is voor de export (cijfer 2017). Het is echt niet zo dat er minder dieren gehouden worden als wij vegetariër of veganist worden.
Ik zeg: dan heb je zelf geen aandeel.
Dat is enige wat je zelf NU kan doen.

(Ik ben niet vegan trouwens)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:31
De dieren worden over het algemeen echt waanzinnig slecht behandeld. Ze worden net genoeg in leven gehouden om geld op te brengen. Alleen opgelegde regelgeving kan hier misschien iets aan verbeteren.

Natuurlijk is het voor een boer erg dat zijn bedrijf in vlammen opgaat, maar iemand die dieren zó behandeld kan ze gewoon niet als dieren zien. Dan zou je geen nacht kunnen slapen van de beestjes in hokjes met ellendige levens. En de stallen worden steeds groter, waardoor als er iets mis gaat de gevolgen steeds groter worden.
Juist voor een veehouder, zijn dieren het grootste kapitaal.
Boeren die dieren verwaarlozen, blijken altijd problemen (geld. Depressie) onder te zitten.
2Italy2 schreef:
22-08-2019 20:36
Jeetje, het lijkt wel een heilige oorlog. Een kruistocht, een jihad tegen boeren. Eng. Maar dat is elke vorm van extremisme.
Ja waarom zouden mensen zich er zo druk om maken denk je?
Dit jaar al 174.000 dieren door branden en 160.000 door de hitte. Bronnen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/22/du ... k-a3970812
en
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/niet-10- ... -hittedood

Mensen zijn het dierenleed gewoon helemaal zat. Wat is er nou extremer, dieren in een soort van fabriek stoppen zodat ze opgegeten kunnen worden, of je er hard voor maken dat we minder of geen vlees meer gaan eten zodat de dieren al dat leed bespaard blijft?
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
22-08-2019 19:24
(We leven in Nederland, en hier wordt het veganist genoemd. “Vegan” is Engels en dus een vreemde taal)
Maak ik zelf wel uit
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
22-08-2019 19:43
https://www.112groningen.nl/Groningen/n ... -vast.html

Zou een dierenliefhebber een stal moedwillig in brand steken? Als deze activistisch wil doen, zou hij geen leed willen aandoen aan dieren.
Hou daar toch maar eens rekening mee.
Er zijn in 't verleden ook wel nertsen bevrijd, meenden ze ook dat ze goed deden door de dieren los te laten, en dieren sterven een dood onder auto's of verhongeren.

Verdiep je maar eens in die clubs.
Pas bij de bezetters in Boxtel zijn ook onnodig dieren gestorven door ze de zorg te onthouden.
En op een andere locatie waar biggen van een dag oud gestolen zijn, kans op sterfte ook levensgroot
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
22-08-2019 21:07
Hou daar toch maar eens rekening mee.
Er zijn in 't verleden ook wel nertsen bevrijd, meenden ze ook dat ze goed deden door de dieren los te laten, en dieren sterven een dood onder auto's of verhongeren.

Verdiep je maar eens in die clubs.
Pas bij de bezetters in Boxtel zijn ook onnodig dieren gestorven door ze de zorg te onthouden.
En op een andere locatie waar biggen van een dag oud gestolen zijn, kans op sterfte ook levensgroot
Of die zogenaamde dierenredders in de polder.

Hoe lief ooit bedoeld, als activiteiten orthodox worden, slaan ze door

En maken domme fouten
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:48
Niet veel, je bent niet echt welkom namelijk. Laat mij eens een stal zien waar je binnen kan kijken? En dat het in het buitenland nog erger kan is natuurlijk een raar argument.

De oplossing is heel simpel: niet meer zo veel vlees produceren. Dwing je dan mensen om keuzes te maken? Ja en dat is prima, het is zelfs de enige oplossing. Als we met zn allen kiloknallers naar binnen blijven werken alsof het niet op kan brengen we de hele wereld om zeep. Dit is niet mijn meninkje, dit kan je in alle kranten lezen. We moeten van het vlees af want het is doorgeschoten en het komt niet meer goed.
Deze week overigens ook een artikel in de krant van boeren die tot dezelfde conclusie komen: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bde8245a/
Je hoeft niet echt je best te doen om een kijkje in een stal te doen hoor. Maar goed, net zoals ik op mijn werk ook niet iedere idioot altijd maar toelaat doet een boer dat ook niet.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 21:05
Ja waarom zouden mensen zich er zo druk om maken denk je?
Dit jaar al 174.000 dieren door branden en 160.000 door de hitte. Bronnen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/22/du ... k-a3970812
en
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/niet-10- ... -hittedood

Mensen zijn het dierenleed gewoon helemaal zat. Wat is er nou extremer, dieren in een soort van fabriek stoppen zodat ze opgegeten kunnen worden, of je er hard voor maken dat we minder of geen vlees meer gaan eten zodat de dieren al dat leed bespaard blijft?

Sommige mensen zijn het zat.

We weten wat er is gebeurd met geloofsoorlogen...heel veel onschuldigen sterven. Onnodig bloedvergieten. Uiteindelijk heeft het niks gebracht behalve honger, verdriet en chaos.

Ik denk dat je met lekker polderen meer bereikt. Zoek de middenweg.
2Italy2 schreef:
22-08-2019 21:16
Sommige mensen zijn het zat.

We weten wat er is gebeurd met geloofsoorlogen...heel veel onschuldigen sterven. Onnodig bloedvergieten. Uiteindelijk heeft het niks gebracht behalve honger, verdriet en chaos.

Ik denk dat je met lekker polderen meer bereikt. Zoek de middenweg.
Idd een klein deel van de bevolking is enorm extreem bezig, en doen uitspraken die nergens op gebaseerd zijn. Ik word niet goed van die mensen die denken dat ze alles weten wat een boer verkeerd doet maar nog nooit op een boerenbedrijf geweest zijn.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
22-08-2019 21:19
Idd een klein deel van de bevolking is enorm extreem bezig, en doen uitspraken die nergens op gebaseerd zijn. Ik word niet goed van die mensen die denken dat ze alles weten wat een boer verkeerd doet maar nog nooit op een boerenbedrijf geweest zijn.
Ik toevallig wel.
En dat heeft gemaakt dat ik geen varken meer eet. En sporadisch zuivel

Wel kip en vis, omdat dat voor mij gezonder is.

Maar vooral varken (ook op stro) valt onder mijn (=mening) categorie Zielig
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
22-08-2019 19:19
Iedere boer ziet zijn vee als levende wezens en zorgt daar voor. Als je levende handelswaar echt slecht zou behandelen zou het trouwens ook niets opleveren, dus daar schiet een boer niets mee op.

Vandaag nog gelezen over 12 varkens die in de beerput waren gevallen. Boer wilde ze er niet uithalen, wilde ook niet meehelpen met de beerput leeg te laten lopen zodat de brandweer ze kon bevrijden, dus nu zullen ze wel verdronken zijn. Als die boer zijn dieren als levende wezens ziet, dan heeft hij toch wel echt minachting voor het leven.

Vind die laatste zin ook extreem naïef, alsof slecht behandelde dieren niets opleveren. Laatst allemaal niet gehoord over hoe schandalig met kalfjes om wordt gegaan? Of überhaupt met alle dieren in de industrie.
Ik eet ook geen varken. Ik vind het vies.
Ook geen kalfjes of lammetjes.
chocolol schreef:
22-08-2019 22:11
Vandaag nog gelezen over 12 varkens die in de beerput waren gevallen. Boer wilde ze er niet uithalen, wilde ook niet meehelpen met de beerput leeg te laten lopen zodat de brandweer ze kon bevrijden, dus nu zullen ze wel verdronken zijn. Als die boer zijn dieren als levende wezens ziet, dan heeft hij toch wel echt minachting voor het leven.

Vind die laatste zin ook extreem naïef, alsof slecht behandelde dieren niets opleveren. Laatst allemaal niet gehoord over hoe schandalig met kalfjes om wordt gegaan? Of überhaupt met alle dieren in de industrie.

Hmmm, de ter plaatse zijnde brandweer zegt iets anders. Ook de dierenarts zegt iets anders.
Animal Rights zegt dat de boer de varkens liet creperen maar ze waren niet ter plaatse.
https://www.focus-wtv.be/nieuws/brandwe ... red-worden

Neemt niet weg dat je stalvloeren moet inspecteren, controleren en waar nodig moet repareren.
2Italy2 schreef:
22-08-2019 22:16
Hmmm, de ter plaatse zijnde brandweer zegt iets anders. Ook de dierenarts zegt iets anders.
Animal Rights zegt dat de boer de varkens liet creperen maar ze waren niet ter plaatse.
https://www.focus-wtv.be/nieuws/brandwe ... red-worden

Neemt niet weg dat je stalvloeren moet inspecteren, controleren en waar nodig moet repareren.
En dit is dus wat er heel vaak gebeurt, er worden allemaal onwaarheden de wereld in gegooid, door al die zogenaamde dierenvrienden. Ze weten niets, verzinnen een verhaal en de boer is de dupe.
Heb werkelijk geen goed woord over voor zulke organisaties.
Als iemand geen vlees wil eten, prima, maar ga een ander die hard werkt voor zijn geld, niet kapot maken.
Alle reacties Link kopieren
Toen de luchtwassers destijds verplicht werden, is iedereen gewaarschuwd voor de gevolgen die ze hebben bij brand. Juist WD en de Dierenbescherming hadden hier geen oren naar.

En vergis je niet in die clubs, die deinzen nergens voor terug. Het is in agrarisch Nederland allang bekend dat zij destijds de varkenspest extra verspreid hebben, en voor een stalbrand draaien ze hun hand ook niet om.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
22-08-2019 23:01
En dit is dus wat er heel vaak gebeurt, er worden allemaal onwaarheden de wereld in gegooid, door al die zogenaamde dierenvrienden. Ze weten niets, verzinnen een verhaal en de boer is de dupe.

Als ik dat gewoon in betrouwbare media lees, dan ga ik er niet vanuit dat het zomaar verzonnen is. Dan kan die andere info uit de media die net gelinkt werd ook wel verzonnen zijn.

Desondanks blijven de feiten wel hetzelfde, 12 dieren zijn dood omdat er problemen zijn met de huisvesting.

En varkens die boven hun eigen schijt staan en op een rooster moeten leven, dat is sowieso geen diervriendelijke huisvesting want varkens zijn van nature schone dieren.

Ik snap ook heus wel dat niet alle boeren het verkeerd bedoelen, maar een hoop mensen en boeren hebben m.i. toch een vertekend beeld over de industrie. (Slavenhandelaren vonden destijds ook niet dat ze verkeerd bezig waren en daar denken we nu ook anders over. Niet iedereen kan de feiten al onder ogen komen.) En niet alleen die boer is de dupe, ook die dieren die een kut leven hadden en nu een kut dood.
Slavenhandel vergelijken met boerderijen. Ergens klopt er hier iets niet. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
jeskanana schreef:
22-08-2019 23:10


En vergis je niet in die clubs, die deinzen nergens voor terug. Het is in agrarisch Nederland allang bekend dat zij destijds de varkenspest extra verspreid hebben, en voor een stalbrand draaien ze hun hand ook niet om.
goh, ik ben toch zeer goed bekend in de sector, maar dat verhaal ken ik niet
Heb je een linkje (en dan bedoel ik naar Boerderij.nl of Nieuwe Oogst ofzo. Geen Facebook)
2Italy2 schreef:
23-08-2019 08:07
Slavenhandel vergelijken met boerderijen. Ergens klopt er hier iets niet. :bonk:
nou idd, als een tang op een varken....
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om de slachtoffers.... dat zijn in dit geval de duizenden voelende levende dieren en de eigenaar van de vee-fabriek. Dat zijn de slachtoffers in de eerste plaats.

Dus nee, niet alleen de boer/fabriekseigenaar
En nee, niet alleen de duizenden dieren
En nee, niet "de boer" (als archetype)
En nee, niet "de sector"
Nee. Er zijn de afgelopen week duizenden prooidieren in paniek en doodsangst uiteindelijk verbrand. En er zijn drie fabriekseigenaren hun fabriek kwijt.

Wat weten we? Zoals iemand ook al aanwees: de meest voorkomende zaken zijn falende systemen, en slechte/geen voorzorgsmaatregelen.
Er zijn gevallen bekend waarbij de veedoder zelf de brand heeft aangestoken (om de verzekeraar op te lichten, of vanuit een depressie), en gevallen van zakelijke conflicten (buren die de boel hebben aangestoken).
Tot nu toe ken ik geen enkele 'dierenrechtenactivist' die verdacht zou zijn... waar halen sommigen het hier toch vandaan? Schandalig!
De kans is het grootst dat het inherent is aan de fabrieksbouw, en falende systemen. De rest is ziekelijke gossip.

Helpt het dan om over te stappen naar plantaardige eiwitten? Ja. Maar 70-80% is bestemd voor de export.
We zijn van alle Europese landen het meest "veedicht"... we hebben veel te veel vee, en ook nog eens op veel te weinig vierkante meter. De krimp is nodig. En wat mij betreft het opdoeken.

Er moet een einde komen aan de veehouderij. Aldus veehouders zelf:
*edit: link aangepast, de verkeerde link stond erin, nu juist:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bde8245a/
anoniem_389728 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 16:59
Reden: Verkeerde volkskrant-link gebruikt
8.46% gewijzigd
vogli schreef:
23-08-2019 09:46
Wat weten we? Zoals iemand ook al aanwees: de meest voorkomende zaken zijn falende systemen, en slechte/geen voorzorgsmaatregelen.
Er zijn gevallen bekend waarbij de veedoder zelf de brand heeft aangestoken (om de verzekeraar op te lichten, of vanuit een depressie), en gevallen van zakelijke conflicten (buren die de boel hebben aangestoken).
Tot nu toe ken ik geen enkele 'dierenrechtenactivist' die verdacht zou zijn... waar halen sommigen het hier toch vandaan? Schandalig!


Dan lees je het nieuws eenzijdig:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
https://www.trouw.nl/nieuws/acties-dier ... gle.com%2F
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2012/ ... kippenstal
Vogli...noem jij nou de boer serieus ' de veedoder'?

Gooit een discussie zo fijn open als je samen iets wil bewerkstelligen. 'Zeg veedoder, vandaag weer fijn de hele dag koeien vermoord?'

AlS je zo gaat denken als je veganist of WD-aanhanger wordt...nee, dat is niet aantrekkelijk. Ik hou niet van extremisme.

Ik hou er wel van als er samen met de boer gekeken gaat worden naar het voorkomen van stalbranden. Ook hou ik er van om constructief te denken zodat de dieren het nog beter krijgen.
Nog meer hou ik er van om een ieder in zijn waarde te laten zodat er daadwerkelijk iets gaat veranderen. Ik vrees dat het ontmenselijken van hardwerkende veehouders daar niet aan bijdraagt.
2Italy2 schreef:
23-08-2019 11:59
Vogli...noem jij nou de boer serieus ' de veedoder'?

Gooit een discussie zo fijn open als je samen iets wil bewerkstelligen. 'Zeg veedoder, vandaag weer fijn de hele dag koeien vermoord?'

AlS je zo gaat denken als je veganist of WD-aanhanger wordt...nee, dat is niet aantrekkelijk. Ik hou niet van extremisme.

Ik hou er wel van als er samen met de boer gekeken gaat worden naar het voorkomen van stalbranden. Ook hou ik er van om constructief te denken zodat de dieren het nog beter krijgen.
Nog meer hou ik er van om een ieder in zijn waarde te laten zodat er daadwerkelijk iets gaat veranderen. Ik vrees dat het ontmenselijken van hardwerkende veehouders daar niet aan bijdraagt.
Amen en +1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven