Amsterdamse make-over van 'Zwarte' Piet

10-11-2017 12:37 3490 berichten
Zwarte Piet is bij de intocht in Amsterdam niet meer zwart. In plaats daarvan komt de Sint met een gevolg van edellieden waarvan het merendeel een Noord-Europese huidskleur heeft.

Wat denk je? Is hiermee een belangrijke stap gezet in een vernieuwing van de knechten van Sinterklaas? Of gaat dit een stille dood sterven door te veel kritiek van zowel aanhangers van 'echte' zwarte pieten als actieclubjes die in de piet nieuwe-stijl ook weer politiek incorrecte elementen zien?

https://www.nu.nl/binnenland/5001131/la ... erdam.html
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
10-11-2017 13:35
Waarom ben je er trots op om in Amsterdam te wonen?

Ik denk overigens dat deze discussie voornamelijk om de grote steden draait. Bij ons op school (in Haarlem) zijn de pieten nog gewoon ouderwets zwart, het is totaal geen discussiepunt.
Ik denk dat Het Groepje nog nooit een geschiedenisboek heeft opengeslagen....

Hier leeft het Godzijdank ook niet. Echt ritueel Amsterdams over elkaar heen buitelen kijk ons eens inclusief zijn-gedoe. Dat blanke beleidsmakers deel van Amsterdam dan.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
10-11-2017 13:24
Mogen mensen met een andere huidskleur zich dan nog wel opgeven om Piet te spelen?
https://www.youtube.com/watch?v=KeHd2sBgFb4

Herman Finkers 4.08
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
10-11-2017 12:41
(...)

Volwassen mensen die zich hier druk om kunnen maken moeten echt een leven zoeken.
In de rest van Nederland maken ze zich ook niet zo druk. Piet is gewoon zwart en daar is ook verder geen discussie over.
Wat ze in Amsterdam doen mogen ze lekker zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-11-2017 13:36
niet stoken...
Verklaar je nader.
Het-groepje schreef:
10-11-2017 13:09
Ik ben er trots op dat ik in deze stad woon, en blij dat hier wel zoals normaal anno 2017 met dit verschijnsel wordt omgegaan.
Ik dacht zelf dat spaanse sint wat mede edelen had meegenomen om hem te helpen de kinderen kadootjes te geven.
In dat licht snap ik de kritiek niet zo en vind ik het een nette oplossing.
Ik schrik ervan als ik in andere gemeentes kom en daar de pieten (dus de ouderwetse duidelijk getinte, met kroeshaar en brede neus) nog vrolijk zie liggen als beeldjes, zelfs een levensgroot hoofd voor op tafel.
http://www.beeldenpaleis.nl/beeld/zwarte-piet-hoord

Prima dat men zo gehecht is aan hun schmink, maar ik vraag me echt af wie die racistische troep nu nog wil kopen.
Blij dat ik dat niet meer tegenkom hier.
Het (de originele Zwarte Piet) zal verdwijnen, over 20 jaar wordt hier met diepe schaamte op teruggekeken.
Ik hoop eerder.
anoniem_351580 wijzigde dit bericht op 10-11-2017 13:46
1.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
piera12345 schreef:
10-11-2017 13:33
Zo. Ben jij even een racist.
Althans volgens het LPS of hoe heten ze.
Of doel je niet op hen als je het hebt over volwassenen die een leven moeten zoeken?

Overigens, hier in de provincie lachen we ons suf over de drukdoenerij in 020. Hilarischer kan bijna niet.
Dat komt omdat jullie in de provincie nog 1000 jaar achter liggen
.
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
10-11-2017 13:45
Het (de originele Zwarte Piet) zal verdwijnen, over 20 jaar wordt hier met diepe schaamte op teruggekeken.
Ik hoop eerder.
dat denk ik ook, kijk naar de reacties van mensen (´blanken´) buiten Nederland op zwarte Piet.
Alle reacties Link kopieren
ElaineBenes schreef:
10-11-2017 13:45
Dat komt omdat jullie in de provincie nog 1000 jaar achter liggen
Kijk daar komt de groot randstedelijke arrogantie weer om de hoek kijken... dat is er wel 1 met een hele lange baard.

Zoals gezegd, in Haarlem boeit het ook niemand over het algemeen. Ik durf ook te beweren dat als de hele kleine groep tegenstanders er nooit over was begonnen het ook in Amsterdam onder de blanken geen heikel punt zou zijn geworden.
lilalinda schreef:
10-11-2017 13:47
dat denk ik ook, kijk naar de reacties van mensen (´blanken´) buiten Nederland op zwarte Piet.
Daar moeten meer uitzendingen op tv mee gevuld worden, de objectieve blik van een buitenstaander kan je de schellen van de ogen doen vallen.
Alle reacties Link kopieren
ElaineBenes schreef:
10-11-2017 13:45
Dat komt omdat jullie in de provincie nog 1000 jaar achter liggen
Omdat we hier nog aardig tegen elkaar zijn? Elkaar niet uitschelden op de fiets? Voorrang geven? Stoppen bij een zebra-pad? Huizen betaalbaar zijn? Boodschappen doen voor de buren? Etc etc etc.
Nou. Dan loop ik liever 1000 jaar achter. Ipv die wij zijn de wereld arrogantie uit 020.

Ik kan hier prima mee leven.
simbalabimba schreef:
10-11-2017 13:36
Dat is onmogelijk ja. En ook het hele feest afschaffen, voldoet niet aan ieders wensen.
Wel ironisch dat het Landelijk Platforn nu juist niet blij is met de nieuwe Piet.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1080500 ... htengordel

Volgens Josse de Voogd bepaalt de Randstedelijke culturele elite voor een groot deel hoe en wat de Nederlander moet denken over maatschappelijke thema’s.
Stond hier laatst een keer een artikel in de krant hoe Amsterdam op zijn eigen eiland leefde in hun doen en laten. Commentaar erbij dat men daar ook vooral op hun eigen eilandje moest blijven.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
10-11-2017 13:48
. Ik durf ook te beweren dat als de hele kleine groep tegenstanders er nooit over was begonnen het ook in Amsterdam onder de blanken geen heikel punt zou zijn geworden.
maar dat geldt werkelijk voor elke misstand. Dat we nu geen legbatterijen meer hebben, komt omdat een groepje radicale dierenbevrijders ons liet zien hoe erg het was.
Dat we nu (bijna) een roundupverbod hebben, komt omdat een groepje milieufreaks ons liet zien, hoe erg het was.
etc

iemand heeft een visie, iemand ziet hoe het ook anders kan. Dan volgt een kleine groep, daarna de massa
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-11-2017 13:47
dat denk ik ook, kijk naar de reacties van mensen (´blanken´) buiten Nederland op zwarte Piet.
Elke land heeft zijn eigen sores. Het zou verstandig zijn als ze zich met hun eigen problematiek bezig zouden houden. Ik bedoel, moeten we nu opeens Amerikanen serieus nemen? Met hun wapenwet en hun president?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
10-11-2017 13:09
Ik ben er trots op dat ik in deze stad woon, en blij dat hier wel zoals normaal anno 2017 met dit verschijnsel wordt omgegaan.
Ik dacht zelf dat spaanse sint wat mede edelen had meegenomen om hem te helpen de kinderen kadootjes te geven.
In dat licht snap ik de kritiek niet zo en vind ik het een nette oplossing.
Ik schrik ervan als ik in andere gemeentes kom en daar de pieten (dus de ouderwetse duidelijk getinte, met kroeshaar en brede neus) nog vrolijk zie liggen als beeldjes, zelfs een levensgroot hoofd voor op tafel.
http://www.beeldenpaleis.nl/beeld/zwarte-piet-hoord

Prima dat men zo gehecht is aan hun schmink, maar ik vraag me echt af wie die racistische troep nu nog wil kopen.
Blij dat ik dat niet meer tegenkom hier.

Ik schrik van zo'n domme reactie als deze....
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-11-2017 13:55
maar dat geldt werkelijk voor elke misstand. Dat we nu geen legbatterijen meer hebben, komt omdat een groepje radicale dierenbevrijders ons liet zien hoe erg het was.
Dat we nu (bijna) een roundupverbod hebben, komt omdat een groepje milieufreaks ons liet zien, hoe erg het was.
etc

iemand heeft een visie, iemand ziet hoe het ook anders kan. Dan volgt een kleine groep, daarna de massa
Geen legbatterijen meer? Je moet je toch beter laten informeren hoor. Wat je schrijft raakt kant noch wal.

Geert Wilders heeft overigens ook een visie. Zoveel mensen hebben 'een visie.
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
10-11-2017 13:45
Het (de originele Zwarte Piet) zal verdwijnen, over 20 jaar wordt hier met diepe schaamte op teruggekeken.
Ik hoop eerder.
Hier sluit ik mij volledig bij aan....
Alle reacties Link kopieren
ElaineBenes schreef:
10-11-2017 13:45
Dat komt omdat jullie in de provincie nog 1000 jaar achter liggen
Nóg zo'n domme opmerking....Triest...echt triest....
lilalinda schreef:
10-11-2017 13:55
maar dat geldt werkelijk voor elke misstand. Dat we nu geen legbatterijen meer hebben, komt omdat een groepje radicale dierenbevrijders ons liet zien hoe erg het was.
Dat we nu (bijna) een roundupverbod hebben, komt omdat een groepje milieufreaks ons liet zien, hoe erg het was.
etc

iemand heeft een visie, iemand ziet hoe het ook anders kan. Dan volgt een kleine groep, daarna de massa

Dit.
Het is gewoon jammer dat het zoveel tijd kost omdat redelijke redenatie moeilijk is bij de massa. Altijd al geweest. Bij elke verandering. Het goede doen is blijkbaar minder belangrijk dat wat ze gewend zijn.

Over een aantal jaar zijn de pieten overal aangepast. Hopelijk niet pas over 30/50/70 jaar maar sneller.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 10-11-2017 14:03
4.88% gewijzigd
https://nos.nl/artikel/2201667-piet-bli ... zwart.html

In het overgrote merendeel van de gemeenten blijft Zwarte Piet gewoon zwart of donkerbruin. Dat blijkt uit een rondgang van het AD langs comités die de lokale intocht van Sinterklaas organiseren.Het AD merkte ook irritatie bij enkele Sinterklaascomités. Zij zeggen klaar te zijn met de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet en vinden dat de media die in leven houden.
Aliki schreef:
10-11-2017 14:00
Hier sluit ik mij volledig bij aan....
Ik ben het eens met Het-Groepje, dus dat kan nooit.
Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat 92 procent van de Nederlanders geen punt maakt van Zwarte Piet.

Los van het feit dat het script al in de zomer klaar was en de opnames zijn gemaakt, ziet de omroep geen aanleiding op de valreep nog iets aan het uiterlijk van de Pieten te veranderen. 'Piet blijft gewoon zwart, zoals altijd en zo lang daarover brede consensus bestaat', zegt een woordvoerder van de omroep. 'Kinderen zitten aan de buis gekluisterd om te weten te komen of hun pakjes wel op tijd aankomen. Dat is het enige wat voor hen telt.
Alle reacties Link kopieren
piera12345 schreef:
10-11-2017 14:00
Geen legbatterijen meer? Je moet je toch beter laten informeren hoor. Wat je schrijft raakt kant noch wal.

sinds 2012 zijn legbatterijen in de EU verboden
Nederlanders werden na de middeleeuwen ook tot slaaf gemaakt.Met name Noord-Afrikaanse kapers en handelaren, ook bekend als Barbarijse zeerovers, die onder de vlag van het Osmaanse Rijk opereerden, hadden het gemunt op Europeanen voor onder andere bouwprojecten en als galeislaaf. Ook werden ze niet zelden gevangen gehouden met het oog op het verkrijgen van losgeld van familie of geloofsgenoten. Deze christenslaven werden zowel gevangengenomen bij het kapen van zeeschepen, alsook geroofd van de Europese kusten, waaronder de Nederlandse. Zelfs uit IJslandse en Noord-Amerikaanse kustgemeenschappen zijn aanvallen gemeld.
Het probleem van de roof van Europese slaven was met name groot in de zeventiende en achttiende eeuw. Onder de naar schatting 1 à 1,25 miljoen personen die in die periode als slaaf gevangengenomen zijn, waren ongeveer 10 à 12.000 Nederlanders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... _slavernij
Dat je je niet schaamt met zulke posts. :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven