Amsterdamse make-over van 'Zwarte' Piet

10-11-2017 12:37 3490 berichten
Zwarte Piet is bij de intocht in Amsterdam niet meer zwart. In plaats daarvan komt de Sint met een gevolg van edellieden waarvan het merendeel een Noord-Europese huidskleur heeft.

Wat denk je? Is hiermee een belangrijke stap gezet in een vernieuwing van de knechten van Sinterklaas? Of gaat dit een stille dood sterven door te veel kritiek van zowel aanhangers van 'echte' zwarte pieten als actieclubjes die in de piet nieuwe-stijl ook weer politiek incorrecte elementen zien?

https://www.nu.nl/binnenland/5001131/la ... erdam.html
Alle reacties Link kopieren
Zo, en wie mijn mening veroordeelt, die kijkt maar de andere kant op. (want dat doen de zwartepiet-tegenstanders toch al).
Elk jaar weer die discussie over zwarte piet, elk jaar weer dat gezeik over zijn huidskleur, altijd weer een klein, onbeduidend groepje die zijn/haar zin krijgt....Maar wat ik nog het ergste vind is het buigen hiervoor....Nederlanders laten zich mooi naaien door al die opruiers.

Ik hoop dat het tij nog te keren valt en dat, als we vele jaren verder zijn, terugkijken op een periode waarin we nog nét ons land hebben kunnen redden en dat al die meelopers, die kontenkruipers, die zogenaamde 'goeddoeners' zich de ogen uit de kop schamen voor het meewerken aan de vernietiging van Nederlandse tradities die tot voor een paar jaar geleden nog als volledig normaal en totaal niet racistisch werden genoemd...
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-11-2017 14:14
sinds 2012 zijn legbatterijen in de EU verboden
En wat hebben we daarvoor terug gekregen.... een verrijkte kooi. Het verschil is nagenoeg nihil.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
10-11-2017 14:02
https://nos.nl/artikel/2201667-piet-bli ... zwart.html

In het overgrote merendeel van de gemeenten blijft Zwarte Piet gewoon zwart of donkerbruin. Dat blijkt uit een rondgang van het AD langs comités die de lokale intocht van Sinterklaas organiseren.Het AD merkte ook irritatie bij enkele Sinterklaascomités. Zij zeggen klaar te zijn met de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet en vinden dat de media die in leven houden.
Heel goed. Ik blief geen witte pieten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft er nog geen enkele groep tegen Sinterklaas (een overduidelijk katholieke man) geageerd.... katholieken waren eeuwen lang de grote despoten.
Aliki schreef:
10-11-2017 14:18
Zo, en wie mijn mening veroordeelt, die kijkt maar de andere kant op. (want dat doen de zwartepiet-tegenstanders toch al).
Elk jaar weer die discussie over zwarte piet, elk jaar weer dat gezeik over zijn huidskleur, altijd weer een klein, onbeduidend groepje die zijn/haar zin krijgt....Maar wat ik nog het ergste vind is het buigen hiervoor....Nederlanders laten zich mooi naaien door al die opruiers.

Ik hoop dat het tij nog te keren valt en dat, als we vele jaren verder zijn, terugkijken op een periode waarin we nog nét ons land hebben kunnen redden en dat al die meelopers, die kontenkruipers, die zogenaamde 'goeddoeners' zich de ogen uit de kop schamen voor het meewerken aan de vernietiging van Nederlandse tradities die tot voor een paar jaar geleden nog als volledig normaal en totaal niet racistisch werden genoemd...
Ons land redden :mrgreen:
Aliki schreef:
10-11-2017 14:18
Zo, en wie mijn mening veroordeelt, die kijkt maar de andere kant op. (want dat doen de zwartepiet-tegenstanders toch al).
Elk jaar weer die discussie over zwarte piet, elk jaar weer dat gezeik over zijn huidskleur, altijd weer een klein, onbeduidend groepje die zijn/haar zin krijgt....Maar wat ik nog het ergste vind is het buigen hiervoor....Nederlanders laten zich mooi naaien door al die opruiers.

Ik hoop dat het tij nog te keren valt en dat, als we vele jaren verder zijn, terugkijken op een periode waarin we nog nét ons land hebben kunnen redden en dat al die meelopers, die kontenkruipers, die zogenaamde 'goeddoeners' zich de ogen uit de kop schamen voor het meewerken aan de vernietiging van Nederlandse tradities die tot voor een paar jaar geleden nog als volledig normaal en totaal niet racistisch werden genoemd...
:rofl:

Ik kijk mensen die dit soort onderbuikgebral verkondigen liever strak in hun gezicht aan. Ik kijk juist nooit de andere kant op. Vind je vast niet erg.
Ik vind het logisch als zwarte piet verdwijnt als een deel van de Nederlandse bevolking, gezien het koloniale verleden, daar moeite mee heeft. Daarom vond ik de gekleurde of veegpieten een goed alternatief.

De Spaanse edelknecht kan inderdaad herinneren aan hoe ook de Spanjaarden hebben huisgehouden dus ik begrijp Biekman wel. Maar... als van haar ook de roe, peperkoek en allerlei andere elementen van het sinterklaasfeest weg moeten, blijft er van vijf december niets meer over.

Ze wil voortaan een Kinderdag maar dat zal in Nederland niet van de grond komen. De gekleurde en veegpieten vond ik juist een prima alternatief. Zwarte piet vind ik echt achterhaald.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
10-11-2017 14:18
En wat hebben we daarvoor terug gekregen.... een verrijkte kooi. Het verschil is nagenoeg nihil.
en waarom vinden ´we´dit nu niet oke? (legbatterij, kooidieren etc), omdat ooit een stelletje dierengekkies ons erop wezen, dat het echt niet langer zo kon
(dat was het argument, we hebben hier geen dierenwelzijnsdiscussie)
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
10-11-2017 14:11
Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat 92 procent van de Nederlanders geen punt maakt van Zwarte Piet.

Los van het feit dat het script al in de zomer klaar was en de opnames zijn gemaakt, ziet de omroep geen aanleiding op de valreep nog iets aan het uiterlijk van de Pieten te veranderen. 'Piet blijft gewoon zwart, zoals altijd en zo lang daarover brede consensus bestaat', zegt een woordvoerder van de omroep. 'Kinderen zitten aan de buis gekluisterd om te weten te komen of hun pakjes wel op tijd aankomen. Dat is het enige wat voor hen telt.
Ja. Maar die visie he.....
Daarnaast is deze discussie echt niet van de laatste paar jaar.
Er is al jaren en jaren en decennia's geleden ook vaak zat gedoe over geweest.

Als je dan een mening hebt kan je dat beter rondbrallen met de juiste info.
ghostly41 schreef:
10-11-2017 14:20
Waarom heeft er nog geen enkele groep tegen Sinterklaas (een overduidelijk katholieke man) geageerd.... katholieken waren eeuwen lang de grote despoten.
Zowel Sint als Zwarte Piet zijn een soort van parodie op iets anders. Maar het ligt minder gevoelig vandaag de dag om een hoogeplaatste figuur als een bisschop te veranderen in een soort schertsfiguur. Een beetje dezelfde redenering als waarom racisme nooit tegen blanken gericht kan zijn.
ghostly41 schreef:
10-11-2017 14:18
En wat hebben we daarvoor terug gekregen.... een verrijkte kooi. Het verschil is nagenoeg nihil.
Inderdaad.Kippen horen lekker buiten in het groen te kunnen rondlopen net als koeien en alle andere dieren.
Over slavernij gesproken....dieren in megastallen die nooit buitenlucht zien en alleen dienen voor de mens.....
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-11-2017 14:24
en waarom vinden ´we´dit nu niet oke? (legbatterij, kooidieren etc), omdat ooit een stelletje dierengekkies ons erop wezen, dat het echt niet langer zo kon
(dat was het argument, we hebben hier geen dierenwelzijnsdiscussie)
Ik ben al 30 jaar vegetariër. Dus iets weet ik er wel van
En in die 30 jaar is dierenwelzijn een paar milimeter verbeterd. Nogmaals, informeert je eens wat beter. Voor je van alles begint te beweren en daar conclusies aan verbindt die kant noch wal raken.

Zo veel mensen hebben 'een visie'.
Alle reacties Link kopieren
ik woon trouwens niet in Amsterdam, maar heb wel een progressieve pieten-mening. Kan echt hoor, buiten de hoofdstad
Alle reacties Link kopieren
piera12345 schreef:
10-11-2017 13:52
Omdat we hier nog aardig tegen elkaar zijn? Elkaar niet uitschelden op de fiets? Voorrang geven? Stoppen bij een zebra-pad? Huizen betaalbaar zijn? Boodschappen doen voor de buren? Etc etc etc.
Nou. Dan loop ik liever 1000 jaar achter. Ipv die wij zijn de wereld arrogantie uit 020.

Ik kan hier prima mee leven.
Nou idd. Veel plezier op je A’dam eiland. Blij dat ik er niet woon.
lilalinda schreef:
10-11-2017 14:24
en waarom vinden ´we´dit nu niet oke? (legbatterij, kooidieren etc), omdat ooit een stelletje dierengekkies ons erop wezen, dat het echt niet langer zo kon
(dat was het argument, we hebben hier geen dierenwelzijnsdiscussie)
En megastallen kan wel en koeien die nooit groen gras of buitenlucht te zien krijgen?
Wat is er nu echt verbeterd?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-11-2017 14:24
en waarom vinden ´we´dit nu niet oke? (legbatterij, kooidieren etc), omdat ooit een stelletje dierengekkies ons erop wezen, dat het echt niet langer zo kon
(dat was het argument, we hebben hier geen dierenwelzijnsdiscussie)
Als ik ergens faliekant tegen ben dan doe ik er niet meer aan mee.... ik eet dus geen plofkip meer.
En ben ook tegen de kerk, dus ga ik er nooit heen. Als ik tegen het sinterklaasfeest zou zijn dan zou ik het niet vieren, simpel.
lilalinda schreef:
10-11-2017 14:29
ik woon trouwens niet in Amsterdam, maar heb wel een progressieve pieten-mening. Kan echt hoor, buiten de hoofdstad
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Mocht iemand denken, dat ik een dierenwelzijnsdiscussie wilde starten... nee hoor. (lees de post nog even, ging niet alleen over Kippen ook over Glyfosaat)
Dus ik reageer op niemand meer, die weer over kippen begint (dan wel koeien etc), graag een andere discussie openen, als het je zo hoog zit
Aliki schreef:
10-11-2017 14:18
Maar wat ik nog het ergste vind is het buigen hiervoor....Nederlanders laten zich mooi naaien door al die opruiers.
'Buigen'. Mijn hemel. De wereld verandert iedere dag een beetje. Voortschrijdend inzicht heet zoiets. Vroeger ging je met de koets of te paard. Dat doe jij nu ook niet meer.

Nederlanders zijn bij jou slechts witte mensen begrijp ik. Niet-blanken die in Nederland zijn geboren, of geadopteerde kinderen zijn dus geen Nederlanders?
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
10-11-2017 14:30
Als ik tegen het sinterklaasfeest zou zijn dan zou ik het niet vieren, simpel.
ik ben absoluut niet tegen het sinterklaasfeest en vier het met liefde (zelfs met mijn (te) grote kinderen.
Maar ik vind bepaalde aspecten niet meer van deze tijd, wil echt niet zeggen, dat ik het feest af wil schaffen oid.
Alle reacties Link kopieren
Maar slavernij was natuurlijk wel een Amsterdamse bezigheid. Gaan ze nu ook de grachtengordel slopen?
1,5% ofzo hield zich bezig met handel, waaronder een deel slavenhandel, wat normaal was in die tijd. Die 1,5% woonde in Amsterdam, Middelburg en Veere.
80 % van Nederland werd uitgebuit, onderdrukt etc

Dus het is gewoon een Amsterdams probleem. Laten ze het daar dan uitzoeken en niet de rest van Nederland mee lastig vallen. Die rest van Nederland werd ook uitgebuit, onderdrukt etc.
Den Haag doet alleen roetveeg, Utrecht heeft nog een paar sukkels die per se zwart willen maar in vanaf 2018 ook zwarte piet-vrij, en Rotterdam houdt het nog even onder de pet maar zal naar verwachting ook met een alternatief komen.

Over tien jaar kijken we met schaamte terug op zwarte piet, net als op roken in de kleuterklas, de legbatterij en en, inderdaad, de slavernij.
In de tijd dat niemand beter wist kwam je daar mee weg, maar nu niet meer.

Jammer voor de provincie, geniet nog maar even van de laatste racistische oprispingen. Iedereen met een werkend brein is al om.
Alle reacties Link kopieren
Overigens boeit het mijn kinderen geen ene moer hoe pieten eruit zien, dus boeit het mij ook niet.

Ik ben alleen heel erg allergisch voor dat gemekker over slavernij verleden, en dat die groepen daar nog steeds onder lijden.

Lijden wij met z'n allen ook nog steeds onder de onderdrukking/bezetting door Duitsland of Spanje of de Italianen (Romeinen)?
piera12345 schreef:
10-11-2017 13:52
Omdat we hier nog aardig tegen elkaar zijn? Elkaar niet uitschelden op de fiets? Voorrang geven? Stoppen bij een zebra-pad? Huizen betaalbaar zijn? Boodschappen doen voor de buren? Etc etc etc.
Nou. Dan loop ik liever 1000 jaar achter. Ipv die wij zijn de wereld arrogantie uit 020.

Ik kan hier prima mee leven.
Dit dus. Het is echt niet meer gezellig in de Randstad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven