Artsen tegen openheid over waarschuwingen

11-02-2011 18:03 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
De Tweede Kamer bespreekt vandaag het voorstel van de SP om waarschuwingen en berispingen die artsen van een tuchtrechter hebben ontvangen, inzichtelijk te maken in het BIG-register. Hiermee zouden omvangrijke letselschadedrama's, zoals die rond dokter De Bruin, voorkomen kunnen worden. Artsenorganisatie KNMG is tegen deze openheid.

In een brief aan de Tweede Kamer legt de KNMG uit dat zij bang is voor stigmatisering van de betrokken arts. Volgens de organisatie zouden patiënten kunnen denken dat de arts minder goed is in zijn of haar vak en dat hoeft niet zo te zijn, vindt de KNMG.

'Leren van fouten'

Volgens de artsen is het de bedoeling van tuchtrecht dat dokters leren van hun fouten. Als ze door de rechter publiekelijk met naam en toenaam aan de schandpaal kunnen worden genageld, zullen de artsen zich defensiever gaan opstellen. Dat is slecht voor het tuchtrecht en dus slecht voor de kwaliteit van de zorg, zeggen ze.

Ook tuchtrechters hebben zich tegen het voorstel van de SP uitgesproken.

De keerzijde hiervan is echter dat honderden onwetende patiënten gedupeerd worden door een slecht functionerende arts. Dit hebben wij uitgebreid aangetoond in onze uitzending over dokter De Bruin van het Waterlandziekenhuis (10 januari 2011). Met zijn behandelingen hielp deze orthopedisch chirurg vele patiënten in een rolstoel. Geen van hen kon van tevoren in het zogenaamde BIG-register zien dat De Bruin al een waarschuwing en twee berispingen gekregen had, en herhaaldelijk was aangeklaagd.

Als zij dit wel hadden gekund, hadden ze zelf kunnen beslissen om zich niet door deze arts te laten behandelen en zaten zij nu misschien niet arbeidsongeschikt thuis met voortdurende pijn.

Erkende artsen en verpleegkundigen staan in het BIG-register, dat ook door burgers is te raadplegen. Volgens de huidige regels wordt pas de naam van een falende arts expliciet vermeld in het register als hij of zij uit zijn ambt is gezet door het tuchtcollege. Dit gebeurt zelden.

Koudwatervrees

Artsen hebben last van koudwatervrees met hun bezwaren tegen grotere openheid, vindt de SP. Volgens Tweede Kamerlid Henk van Gerven is de tijd voorbij dat dokters in een gesloten cocon hun fouten bedekt kunnen houden. Hij wijst op recente affaires rond de Twentse neuroloog die verslaafd bleek en verkeerde diagnoses stelde, de zogenoemde borstendokter uit Den Haag die vrouwen verminkte, en natuurlijk op dokter De Bruin.

Alle drie de artsen bleken eerder waarschuwingen te hebben gehad van het tuchtcollege. Ze gingen op de oude voet verder en hun patiënten wisten niets van de problemen uit het verleden.

Het is de vraag of de angst voor stigmatisering van sommige artsen opweegt tegen het ernstige en vaak onherstelbare leed van honderden patiënten.

© 10-02-2011 TrosRadar / ANP

Wat vinden jullie ervan?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle verdachten komen (terecht of onterecht) ook in de krant te staan.

Ik vind het wel terecht dat er meer openheid komt in deze.
Als er uitspraak is gedaan, dan noteren in het big-register, open voor publiek, mooie zaak!

Verdachten hoeven wat mij betreft niet genoteert te worden, zijn niet voor niks verdachten.
Lijkt me geen goeie ontwikkeling. Misschien wel bij herhaaldelijk fouten maken, maar niet bij een eerste waarschuwing.

Een waarschuwing is er voor de arts om van te leren, niet voor het grote publiek om (wellicht verkeerde ongefundeerde) conclusies te kunnen trekken.
Men krijgt echt niet zo maar een berisping, dat is wel heel ernstig.
Dat is zeker heel ernstig, en daarom heeft het ook effect. De betreffende arts zal (als het goed is) voorzichtiger te werk gaan! Niet nodig omdat dan aan de grote klok te hangen.

(En gekken lopen er altijd rond).
quote:zusenzoo schreef op 11 februari 2011 @ 18:06:

Als er uitspraak is gedaan, dan noteren in het big-register, open voor publiek, mooie zaak!

Verdachten hoeven wat mij betreft niet genoteerd te worden, zijn niet voor niks verdachten.Mee eens.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 11 februari 2011 @ 18:32:

Dat is zeker heel ernstig, en daarom heeft het ook effect. De betreffende arts zal (als het goed is) voorzichtiger te werk gaan! Niet nodig omdat dan aan de grote klok te hangen.

(En gekken lopen er altijd rond).Als het goed is... Ja. Maar om te voorkomen dat het slecht wordt, dus gewoon noteren. Is de kans dat 'het goed is' toch weer iets groter.
Het gevolg is een steeds grotere 'cover your ass' samenleving omdat men geen risico's meer durft te nemen.

Artsenwerk is mensen werk. Daar gaat nu eenmaal (helaas) soms wat mis. Er zijn uitzonderingen waar artsen ware criminelen blijken, maar die mogen hun beroep dan ook niet meer uitoefenen.
quote:rozenstruikje schreef op 11 februari 2011 @ 23:58:

Het gevolg is een steeds grotere 'cover your ass' samenleving omdat men geen risico's meer durft te nemen.

Artsenwerk is mensen werk. Daar gaat nu eenmaal (helaas) soms wat mis. Er zijn uitzonderingen waar artsen ware criminelen blijken, maar die mogen hun beroep dan ook niet meer uitoefenen.

Er zit naar mijn mening een groot verschil tussen een menselijke fout maken en nalatigheid zoals bij mijn moeder is gebeurd.

En mijn moeder gaat door grove nalatigheid van een chirurg binnen niet al te lange tijd dood aan uitgezaaide darmkanker.

Inderdaad ook artsen zijn mensen en hoeven niet meteen aan de schandpaal te worden genageld voor fouten die gemaakt kunnen worden. En dat deze fouten grote gevolgen kunnen hebben ben ik me van bewust.

Maar de nalatigheid die wij in het ziekenhuis zijn tegengekomen zijn ongehoord. En dan ook nog eens in de doofpot proberen te stoppen.

Van mij mag daarom alles in de openheid. Gaat het om menselijke fouten dan moet dit ook zo benoemd worden.

Gaat het om nalatigheid dan mag er wat mij betreft een fikse aantekening achter staan. Voor een tweede keer nalatig is wat mij betreft einde oefening. Mensen moeten de vrijheid hebben om te kiezen om zich niet door een bepaalde arts te laten behandelen. Het gaat notabene om je eigen lichaam en je eigen leven.
Ik vind wel dat er een duidelijk verschil genoemd moet worden gemaakt tussen nalatigheid incidenteel en structureel.

Natuurlijk is en blijft het mensenwerk. Maar ik vind wel dat wanneer er fouten worden gemaakt, de tuchtcollege ook met oplossingen moet komen ter verbeteringen van de kwaliteit. Handvatten aanreiken aan de betreffende arts(en) en samenwerken aan innovatie, efficiëntie en techniek.
Ik vind het niet van deze tijd dat ik bij het verbouwen van een badkamer op werkspot.nl wel inzicht heb in de tevredenheid van 'patienten' van klussers, en de klusser met cijfer 9,8 eruit kan pikken,

terwijl ik van iemand die in mijn lijf gaat snijden helemaal *niets* weet. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn, ik vind mijn lijf belangrijker dan de kitrand in de badkamer.
Ik ben voor openheid.

Teveel mensen zijn nu in wanhoop op zoek naar een arts die hen wel kan helpen en dan lopen ze vrij vaak tegen een knutselaar aan.

Inderdaad Sim 69 als je iets laat verbouwen wil je ook iemand die het vak waar hij voor aangenomen is goed uitoefenend.

Een elektricien is geen loodgieter ed,zo zie ik het ook in de medische wereld.
'Notoire wanbetalers tegen openheid door BKR'
quote:Frankie33 schreef op 12 februari 2011 @ 11:46:

'Notoire wanbetalers tegen openheid door BKR'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven