Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:VotesforLeo schreef op 26 april 2012 @ 16:50:

Ik ben best geschokt door al de negatieve reacties. Dit gedicht is toch precies waar het omgaat, dat mensen verkeerde keuzes maken en dat dat vervolgens ook andere slachtoffers op heeft geleverd? Daar staat 4 mei toch voor?

Ik vind het knap dat een 15 jarige zich bewust is van de geschiedenis en dat heeft omgezet in een gedicht waar volwassenen een puntje aan kunnen zuigen. Daarbij ook dapper want, en dat blijkt hier wel, er hangt nog steeds een stigma boven de generaties van de mensen die een 'foute' keus hebben gemaakt.4 mei gaat helemaal niet over verkeerde keuzes. Het is een herdenking van slachtoffers.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.

Ik vind het knap dat een 15 jarige zich bewust is van de geschiedenis en dat heeft omgezet in een gedicht waar volwassenen een puntje aan kunnen zuigen. Daarbij ook dapper want, en dat blijkt hier wel, er hangt nog steeds een stigma boven de generaties van de mensen die een 'foute' keus hebben gemaakt.

Ach welnee. Ik neem die jongen echt echt echt echt helemaal niets kwalijk. En volgens mij verwijt niemand hem of zijn familie dat. Hij kan er niets aan doen dat zijn oudoom SS-er werd. En dat hij er een gedicht over schreef, dat vind ik allemaal dikke prima.

Het hoeft alleen niet voorgelezen te worden op 4 mei.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 16:52:

Dat zeg ik niet, ik raad er alleen maar naar, maar iets zegt me dat ik gelijk hebJa precies. Dat dus. Ben je antisemiet?
quote:mimsey schreef op 26 april 2012 @ 16:37:

Hij sloot zich niet aan bij de NSB of de Joodse Raad, he. Dat zoual een verkeerde keuze zijn, maar hiij koos ook nog eens voor de Waffen SS. Een wel heel erg foute keuze om een eind aan je misere te maken. Hij maakte bewust de keuze voor moord en doodslag. Dat gaat verder dan de ideologie van de vijand omarmen.Dat is ook de titel van dat gedicht, toch: 'Foute Keuze?
Vele internationale historici zijn het ermee eens?

Het is niet aan historici te oordelen over welk land al dan niet 'slechter' was dan Nederland.
quote:Francelle schreef op 26 april 2012 @ 16:53:

[...]

4 mei gaat helemaal niet over verkeerde keuzes. Het is een herdenking van slachtoffers.Ja precies en daar is zijn familie ook onderdeel van.

Ik ben best geschokt door al de negatieve reacties. Dit gedicht is toch precies waar het omgaat, dat mensen verkeerde keuzes maken en dat dat vervolgens ook andere slachtoffers op heeft geleverd? Daar staat 4 mei toch voor?

En je vind niet dat deze keuze in het gedicht teveel wordt weg gezet als "maar" een keuze. Alsof het een keuze is tussen wit of bruin brood bij de bakker... Alsof ome dirk niet kon weten wat de betekenis is van zijn keuze. Alsof ome dirk slechts een slachtoffer is van zijn jeugd en omstandigheden.

Het is niet "maar" een keuze waarbij je net zo goed linksaf of rechtsaf had kunnen gaan, wat de vermelding van de broers in het verzet wel suggereert. Van 1 gezin 1 foute keuze en 4 goede... alsof het lot volkomen arbitrair op zo'n familie valt...

Dat is de smaak die ik krijg bij het gedicht. En dat doet imo afbreuk aan eigen verantwoordelijkheid en het scherp moeten zijn op je keuzes en hun consequenties. Er zijn wel degelijk zwart-witte keuzes, ook in een wereld vol grijs en in elke tijd. Ook nu.
quote:VotesforLeo schreef op 26 april 2012 @ 16:55:

[...]

Ja precies en daar is zijn familie ook onderdeel van.En daar zijn de meningen dus over verdeeld.
quote:lucretiatox schreef op 26 april 2012 @ 16:52:

[...]

Een verkeerde keuze maken is: vreemdgaan met een man die kinderen heeft. Je bij de SS aansluiten is van een iets andere categorie dan "een verkeerde keuze".Voor eeuwig verdoemd voor de hel ofzo?
Maar het is wel een goede discussie-opener en ik snap de intentie ook wel achter het gedicht. Alleen niet precies op 4 mei. Misser van het comite.
quote:VotesforLeo schreef op 26 april 2012 @ 16:57:

[...]

Voor eeuwig verdoemd voor de hel ofzo?Nou, ik ben bang dat zelfs de Middeleeuwse voorstelling van de hel een beetje verbleekt bij wat de SS in realiteit heeft weten aan te richten, denk je niet?
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 16:54:

[...]

Ja precies. Dat dus. Ben je antisemiet?Nee, maar ik heb wel een probleem met religie. Zeker als het fanatiek aangehangen wordt. Zelfde voor Joden, Katholieken, Moslims.
quote:bloemetje77 schreef op 26 april 2012 @ 16:55:

[...]

En je vind niet dat deze keuze in het gedicht teveel wordt weg gezet als "maar" een keuze. Alsof het een keuze is tussen wit of bruin brood bij de bakker... Alsof ome dirk niet kon weten wat de betekenis is van zijn keuze. Alsof ome dirk slechts een slachtoffer is van zijn jeugd en omstandigheden.

Het is niet "maar" een keuze waarbij je net zo goed linksaf of rechtsaf had kunnen gaan, wat de vermelding van de broers in het verzet wel suggereert. Van 1 gezin 1 foute keuze en 4 goede... alsof het lot volkomen arbitrair op zo'n familie valt...

Dat is de smaak die ik krijg bij het gedicht. En dat doet imo afbreuk aan eigen verantwoordelijkheid en het scherp moeten zijn op je keuzes en hun consequenties. Er zijn wel degelijk zwart-witte keuzes, ook in een wereld vol grijs en in elke tijd. Ook nu.Ik heb geen idee hoe het leven toen was. Daarom kan denk ik niemand zeggen wat je zelf had gedaan. Het is nu 70 jaar later anders omdat wij de geschiedenis kennen en dan nog, gebeurt het nog steeds
quote:VotesforLeo schreef op 26 april 2012 @ 16:55:

[...]

Ja precies en daar is zijn familie ook onderdeel van.Iermand zei hier eerder, slachtoffer van zijn eigen domheid. Dat herdenken past niet op 4 mei.
quote:VotesforLeo schreef op 26 april 2012 @ 16:57:

[...]

Voor eeuwig verdoemd voor de hel ofzo?

Een echte SS-er ja. Zijn familie niet.

Heydrich wordt toch ook niet opeens in het zonnetje gezet op 4 mei? Of Demjanjuk? Of Broere? Göring?
quote:penelopeia schreef op 26 april 2012 @ 16:38:

[...]

Dat zal best. Maar ik vind het nóóit goed om je eigen leven, en je eigen welzijn zo belangrijk te vinden, dat je voor het behoud ervan mensen afknalt, je land verraadt, en je aansluit bij een groepering als de SS. Je eigen leed is nooit groot genoeg om het toebrengen van zoveel leed bij anderen te rechtvaardigen.

Maar het is wel heel gemakkelijk om dat nu te zeggen. Ik kan nu ook heel makkelijk zeggen "Dat zou ik nooit doen" of "Die keuze zou ik nooit maken".

Maar feit blijft dat ik dat niet weet. Ik weet niet wat ik doe als ik in een land woon waar oorlog is en ik zit heel erg in de penarie qua eten enzo...
quote:lucretiatox schreef op 26 april 2012 @ 16:59:

[...]

Nou, ik ben bang dat zelfs de Middeleeuwse voorstelling van de hel een beetje verbleekt bij wat de SS in realiteit heeft weten aan te richten, denk je niet?Als groep ja, maar als individu? Ik denk dat er een kleine groep op de hoogte was van de enorme omvang van wat er gebeurde. Daarnaast kiezen veel mensen in tijden van oorlog voor de machtigste.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 16:59:

Nee, maar ik heb wel een probleem met religie. Zeker als het fanatiek aangehangen wordt. Zelfde voor Joden, Katholieken, Moslims.We hadden het hier niet over religie. Jij koppelt hier plotsklaps de woorden 'arrogant' en 'zich verheven voelen' aan Joden.
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2012 @ 17:02:

[...]

Een echte SS-er ja. Zijn familie niet.

Heydrich wordt toch ook niet opeens in het zonnetje gezet op 4 mei? Of Demjanjuk? Of Broere? Göring?Dat zonnetje lees ik nergens maar dat zal het verschil in interpretatie zijn. Ik vind het juist een bewustwording dat die kant er ook nog steeds is en dat ook generaties door ettert. Kortom: dat richt een oorlog aan, dat richt keuzes aan
quote:vogelkip schreef op 26 april 2012 @ 16:43:

Zojuist de hele discussie gelezen. Mijn hart heeft een paar maal overgeslagen. Yraatje, ik vind het echt heel shockerend om jouw standpunten te lezen. Het doet me daadwerkelijk pijn. Je gaat zo makkelijk voorbij aan het enorme leed dat geleden is, veroorzaakt door de Ome Dirken van toen. Ik kan er gewoon niet bij dat je in een adem de slachtoffers van de Holocaust en de SS-ers noemt en beide partijen een evengroot slachtoffer durft te noemen. Als vanavond een man met een bivakmuts het huis van je moeder insluipt en haar doodschiet, dan is hij in jouw ogen een net zo groot slachtoffer als jouw moeder? Excuus voor de pijnlijke vergelijking, maar zo krom beredeneer jij dus. Echt schokkend.

Zo redeneer ik helemaal niet.

De vergelijking gaat sowieso mank omdat het heel andere tijden zijn.

Ik vind een jonge man die de gevolgen van zijn keuze niet kan overzien inderdaad evengoed een slachtoffer.

Het wordt wat anders als iemand precies wist wat hij ging doen, maar ik geloof er gewoon niet in dat alle jonge mannen die zich hebben aangemeld al precies wisten wat er van hun verwacht werd.

En om die reden, en misschien ben ik gewoon heel erg naïef, vind ik een jonge vent die een verkeerde keuze maakt net zo goed een slachtoffer...
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 17:03:

[...]

Maar het is wel heel gemakkelijk om dat nu te zeggen. Ik kan nu ook heel makkelijk zeggen "Dat zou ik nooit doen" of "Die keuze zou ik nooit maken".

Maar feit blijft dat ik dat niet weet. Ik weet niet wat ik doe als ik in een land woon waar oorlog is en ik zit heel erg in de penarie qua eten enzo...Ik ken jou verder niet, maar dan denk ik dat de kans groter is, dat je op zoek gaat naar eten, De winter van 1944 was een hongerwinter, veel mensen trokken naar het platteland op zoek naar eten, aten bloembollen noem maar op.
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 17:06:

[...]

We hadden het hier niet over religie. Jij koppelt hier plotsklaps de woorden 'arrogant' en 'zich verheven voelen' aan Joden.Ik constateer dat FV zich arrogant en verheven opstelt en niet ten onrechte lijkt mij. Ik koppel dat inderdaad aan religie, want religieuze groeperingen voelen zich in het algemeen verheven boven de rest. Zo is het toch ook met het Jodendom, of wil je dat ontkennen. Ik tel 1 bij 1 op en constateer dat FV waarschijnlijk Joods is.
quote:lucretiatox schreef op 26 april 2012 @ 16:47:

[quote]Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 14:56:

[...]

Ik denk dat het niet voor iedereen 100% duidelijk was. Je moet niet vergeten dat de media toen nog lang niet zo snel was als nu.

quote]

Je weet dus helemaal niet waar je het over hebt, zo blijkt. De media? Maar kenmerkend voor het nazisme was nu juist hun tot dan toe nog ongekende gebruik van de massamedia!

Ooit gehoord van de Nazi-propaganda, via radio, film, pamfletten (en zelfs al televisie)?

Ja hoor, daar heb ik zeker wel van gehoord. Heb jij dan ook gehoord dat er in die Nazi-propaganda alles mooier werd gemaakt dan het in werkelijkheid was?

Dat Joden in eerste instantie voorgeschoteld kregen dat ze naar een vakantiekamp gingen, compleet met leuke activiteiten en dergelijke? En dat het vreselijke tegendeel waar bleek te zijn?

Dat het dus heel goed mogelijk is dat mensen zich alleen hebben aan gemeld omdat er gouden bergen werden beloofd en dat pas toen ze er tot hun nek inzaten bleek dat ze dat veel beter niet hadden kunnen doen????
quote:bloemetje77 schreef op 26 april 2012 @ 16:50:

[...]

Oh, ok, dan ben je gewoon dom. Misschien kan je samen met Alfa-man een clubje oprichten.

Ik ben helemaal niet dom.

Ik heb alleen een andere opvatting.

Ik geloof dat dat nu juist een van de mooie dingen van vrijheid is: dat je je eigen opvattingen mag hebben.
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 17:08:

Het wordt wat anders als iemand precies wist wat hij ging doen, maar ik geloof er gewoon niet in dat alle jonge mannen die zich hebben aangemeld al precies wisten wat er van hun verwacht werd.

Alle Nederlandse jonge mannen werden in die tijd opgeroepen voor het Nederlandse leger.

Als ome Dirk besloot voor de de vijand, het Duitse leger te gaan vechten, voor de Nazi's, dan wist ome Dirk precies waar hij mee bezig was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven