Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Dat is wel de interpretatie van het committee, zo verklaarde de voorzitter vanmiddag op radio 1. Het gedicht is een oproep waakzaam te blijven en geen verkeerde keuzes als die van de oom te maken.
Ik denk dat Yraatje heel jong is. Wat haar natuurlijk niet excuseert, ook als je jong bent kan je nadenken en je morele kompas toetsen.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 16:21:

Je zal toch het kleinkind zijn van een Amerikaanse of Canadese soldaat die hier de boel is komen bevrijden. En dan lezen of horen dat men in Nederland boehoe huilie huilie gedichten over arme landverraders wil voordragen op Dodenherdenking. Dan zakt je broek toch af?Nee, laten we lekker met zijn allen onze kop in het zand steken over wat er precies is gebeurd en waarom het is gebeurd en ons zwelgen in het leed dat is aangericht, zodat het morgen weer kan gebeuren.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 16:21:

Je zal toch het kleinkind zijn van een Amerikaanse of Canadese soldaat die hier de boel is komen bevrijden. En dan lezen of horen dat men in Nederland boehoe huilie huilie gedichten over arme landverraders wil voordragen op Dodenherdenking. Dan zakt je broek toch af?Of er achter komen dat opa nog een kind verwekt had en weer terugging.
quote:_lupine_ schreef op 26 april 2012 @ 16:23:

Dat is wel de interpretatie van het committee, zo verklaarde de voorzitter vanmiddag op radio 1. Het gedicht is een oproep waakzaam te blijven en geen verkeerde keuzes als die van de oom te maken.precies
Doe nou niet alsof Yraatje zo dom en onwetend is. Dit gedicht is door een commissie gekozen. Ik gok dat die commissie vol zit met historici. Het gaat erom dat het gedicht verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Overigens vind ik het ook nogal een aanname dat Auke de Leeuw worstelt met de nalatenschap van zijn oudoom-de-SSer hoor. Ik vind het meer waarschijnlijk dat hij op school de opdracht heeft gekregen een gedicht te schrijven in het kader van de dodenherdenking en dat de school dit zo'n lekkere andere insteek vond dat ze het gedicht voor hebben gedragen om voor te laten lezen.
quote:_lupine_ schreef op 26 april 2012 @ 16:23:

Dat is wel de interpretatie van het committee, zo verklaarde de voorzitter vanmiddag op radio 1. Het gedicht is een oproep waakzaam te blijven en geen verkeerde keuzes als die van de oom te maken.

Dat is toch een heel andere interpretatie dan die jij net aandraagt? Ik kan het gedicht wel lezen als een oproep om waakzaam te blijven, maar niet, zoals jij net voorstelt, als een reminder dat het nageslacht van foute mensen in de oorlog ook een beetje slachtoffer is.

Verder vind ik de interpretatie van het committé een mogelijke, maar geen noodzakelijke interpretatie. Je zou het gedicht namelijk ook anders kunnen interpreteren: namelijk dat Dirk Siebe herinnerd moet worden, omdat ook hij een slachtoffer is (en niet, zoals het committé aandraagt, omdat hij een negatief voorbeeld voor ons moet zijn). Het gedicht is dus enigszins dubbelzinnig, en staat open voor meerdere interpretaties. Dat is lijkt me onwenselijk op zo'n herdenking, juist omdat één van die mogelijke interpretaties helemaal niet past bij het gegeven van een herdenking van oorlogsslachtoffers.
..
Mijn opa (Duits van origine) werkte op het CS in Amsterdam. Heeft heel wat treinen zien vertrekken, en het was een publiek geheim wat er met de inzittenden zou gebeuren, al vanaf het prille begin. Alleen de gruwelijkheid van de manier waarop, de omvang, de onmenselijkheid, maakte dan men het niet In de volle omvang bevatte. Maar zeggen dat je niet wist wat er gebeurde... Dat was hooguit als je in een klein iniminiedorpje op het platteland woonde.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:bibliotheek schreef op 26 april 2012 @ 16:18:

Yraatje, wat weet je van de holocaust? Weet je dat alles in de concentratiekampen gericht was op de vernedering en ontmenselijking van de gevangenen? Hoe kun je dat nu vergelijken met het werken bij de ss, waar niets was gericht op het vernietigen van de ss'ers?

Ik snap er echt helemaal niks van. Ik denk steeds dat je het misschien iet goed begrijpt ofzo, maar je bent volgens mij niet echt dom.

Ik weet dat het allemaal vreselijk is geweest en dat het leven in een concentratiekamp verschrikkelijk moet zijn geweest.

En ik kan me ook heel goed voorstellen hoe groot die angst moet zijn geweest (of eigenlijk niet, want ik ben natuurlijk van lang na de tijd).

Maar ik kan me ook zooo goed voorstellen dat je in een oorlog zit als "gewone" burger en dat je in armoede zit en dat je dan een verkeerde keuze maakt om alleen maar uit je misere te komen.

Dus voor mij zijn die mensen inderdaad allemaal hetzelfde.

Niet die mensen die zich ergens aansluiten om maar mensen af te knallen omdat ze het leuk vinden.

Voor mij zijn die mensen allemaal slachtoffers. Het ene geval vind ik wel veel schrijnender dan de ander, maar om allebei kan ik verdrietig zijn...
quote:bloemetje77 schreef op 26 april 2012 @ 16:20:

[...]

Je bent of ongelooflijk aan het trollen of je hebt gewoon een stuitende manier van redeneren. Hoe dan ook, het kan gewoon niet wat je zegt. In jouw optiek zou dan nooit iemand ergens voor verantwoordelijk zijn.

Teruglezend zie ik dat alle pro-SS-als slachtoffer reacties slechts van jou of van 1 ander persoon zijn. Gelukkig. Valt nog mee. Ik ben niet pro-SS.
Ik vind eigenlijk het argument wel mooi dat het pas tijd wordt ook de slachtoffers van de andere kant te herdenken, als de eerste generatie overleden is.

Want voor hen zal het idd te gruwelijk zijn om nu ineens de zaak van meerdere kanten te gaan bekijken en bovendien is dat voor oude mensen vaak nóg moeilijker.

(het staat er een beetje plat maar ik weet het niet anders te verwoorden)

Overigens vind ik het wel een raar idee dat over x jaar die hele generatie er niet meer is.

Ben opgegroeid met opa's die levendig konden vertellen over de oorlog (en er goed doorheen gekomen zijn). Ga al jaren naar het monument in mijn geboortedorp op 4 mei en hoewel het er minder worden, er zijn nog mensen die het zelf hebben meegemaakt.

Idd het gedicht is mooi maar hoort (nu nog) niet bij onze dodenherdenking op 4 mei.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 16:25:

[...]

Nee, laten we lekker met zijn allen onze kop in het zand steken over wat er precies is gebeurd en waarom het is gebeurd en ons zwelgen in het leed dat is aangericht, zodat het morgen weer kan gebeuren.

Ik denk dat ze in Groot Brittanie, Canada en de Verenigde Staten daar een beter besef van hebben dan hier in Nederland. Zonder te zwelgen, overigens.

Grappig trouwens dat je het over zwelgen hebt. Wie zijn er eigenlijk de grootste zwelgers? Vergeet niet dat Nederland een van de allerfoutste landen dat het makkelijkst en het gretigst meeheulde met Hitler was. En dan nu daar ook nog een aai over de bol willen en horen dat ze er eigenlijk, ach jochie toch, ook niks aan konden doen, ocherme.

Jezelf zielig vinden omdat je fout was in de oorlog, dat lijkt me persoonlijk de meest ultieme vorm van zwelgen.
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 16:28:

[...]

Ik ben niet pro-SS.Dat staat er niet. Er staat 'pro-SS-als-slachtoffer'.
quote:bloemetje77 schreef op 26 april 2012 @ 16:23:

Ik denk dat Yraatje heel jong is. Wat haar natuurlijk niet excuseert, ook als je jong bent kan je nadenken en je morele kompas toetsen.Ik ben 35... erg jong dus...

[...]

Maar ik kan me ook zooo goed voorstellen dat je in een oorlog zit als "gewone" burger en dat je in armoede zit en dat je dan een verkeerde keuze maakt om alleen maar uit je misere te komen.

Vind je zo'n keuze ook gerechtvaardigd?
quote:penelopeia schreef op 26 april 2012 @ 16:33:

[...]

Vind je zo'n keuze ook gerechtvaardigd?

Dat weet ik eigenlijk niet...

Ik denk dat heel veel mensen heel ver gaan om uit hun misere te komen....

[...]

Ik weet dat het allemaal vreselijk is geweest en dat het leven in een concentratiekamp verschrikkelijk moet zijn geweest.

En ik kan me ook heel goed voorstellen hoe groot die angst moet zijn geweest (of eigenlijk niet, want ik ben natuurlijk van lang na de tijd).

Niet die mensen die zich ergens aansluiten om maar mensen af te knallen omdat ze het leuk vinden.

Voor mij zijn die mensen allemaal slachtoffers. Het ene geval vind ik wel veel schrijnender dan de ander, maar om allebei kan ik verdrietig zijn...

Dit is wel de meest wrede effect van de holocaust. Omdat jij je niet voor kunt stellen hoe de hel eruit ziet, voel je makkelijker en daarom meer medelijden met de mensen die bij wijze van spreken hun enkel verzwikt hebben.

Snap je niet dat je daarmee een hel op een hel stapelt? Eerst de hel moeten doormaken en dan bij terugkomst ontkend worden, omdat het te erg is.

Ik trek me terug uit deze discussie. Ik hoop dat je je ooit gaat realiseren wat je met terugwerkende kracht alle slachtoffers nogmaals aandoet door wat je hier allemaal zegt.
quote:bibliotheek schreef op 26 april 2012 @ 16:34:

[...]

Dit is wel de meest wrede effect van de holocaust. Omdat jij je niet voor kunt stellen hoe de hel eruit ziet, voel je makkelijker en daarom meer medelijden met de mensen die bij wijze van spreken hun enkel verzwikt hebben.

Snap je niet dat je daarmee een hel op een hel stapelt? Eerst de hel moeten doormaken en dan bij terugkomst ontkend worden, omdat het te erg is.

Ik trek me terug uit deze discussie. Ik hoop dat je je ooit gaat realiseren wat je met terugwerkende kracht alle slachtoffers nogmaals aandoet door wat je hier allemaal zegt.Ik ontken helemaal niets... Ik zie niet in waar jij dat weghaalt...

[...]

Voor mij zijn die mensen allemaal slachtoffers. Het ene geval vind ik wel veel schrijnender dan de ander, maar om allebei kan ik verdrietig zijn...Hij sloot zich niet aan bij de NSB of de Joodse Raad, he. Dat zoual een verkeerde keuze zijn, maar hiij koos ook nog eens voor de Waffen SS. Een wel heel erg foute keuze om een eind aan je misere te maken. Hij maakte bewust de keuze voor moord en doodslag. Dat gaat verder dan de ideologie van de vijand omarmen.
Wat wilde ik nou toch typen?
Ik was niet helemaal duidelijk. Dat de nabestaanders van de daders slachtoffer worden is mijn idee inderdaad.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 16:30:

[...]

Ik denk dat ze in Groot Brittanie, Canada en de Verenigde Staten daar een beter besef van hebben dan hier in Nederland. Zonder te zwelgen, overigens.

Grappig trouwens dat je het over zwelgen hebt. Wie zijn er eigenlijk de grootste zwelgers? Vergeet niet dat Nederland een van de allerfoutste landen dat het makkelijkst en het gretigst meeheulde met Hitler was. En dan nu daar ook nog een aai over de bol willen en horen dat ze er eigenlijk, ach jochie toch, ook niks aan konden doen, ocherme.

Jezelf zielig vinden omdat je fout was in de oorlog, dat lijkt me persoonlijk de meest ultieme vorm van zwelgen....
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 16:34:

[...]

Dat weet ik eigenlijk niet...

Ik denk dat heel veel mensen heel ver gaan om uit hun misere te komen....Dat zal best. Maar ik vind het nóóit goed om je eigen leven, en je eigen welzijn zo belangrijk te vinden, dat je voor het behoud ervan mensen afknalt, je land verraadt, en je aansluit bij een groepering als de SS. Je eigen leed is nooit groot genoeg om het toebrengen van zoveel leed bij anderen te rechtvaardigen.
quote:_lupine_ schreef op 26 april 2012 @ 16:37:

Ik was niet helemaal duidelijk. Dat de nabestaanders van de daders slachtoffer worden is mijn idee inderdaad.Oké. Daar ben ik het in sommige gevallen ook wel mee eens hoor! Maar het is een andere discussie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven