Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Misschien houdt de actie van Tradition is our Future wel verband met de aangekondigde acties van neonazi's in Vorden. Het ligt er natuurlijk dubbeldik bovenop dat je wanneer je tijdens de herdenking van 4 mei ook de daders wenst te gedenken dat er uit alle hoeken en gaten van het riool hun hedendaagse vriendjes 'acte de présence' willen geven.
quote:Twinkle1001 schreef op 03 mei 2012 @ 17:13:

Apart. jaap antwoordt op iets wat ik aan Yraatje schijf.

En Yraatje blijft stil maar antwoordt op dingen die ik aan jaap schrijff.Heel apart...
Nog even over Elsevier en Ellian:

Het is een hele prestatie dat Elsevier het voor elkaar heeft gekregen om Geenstijl als afvoerputje van meningen via de vluchtstrook in te halen.

Met schrijvers als Ellian maakt Elsevier zich volstrekt belachelijk. Zo'n Ellian is alleen maar in staat om in hyperbolen te spreken. Ik vind het onbegrijpelijk hoe zo'n man het voor elkaar krijgt les te geven op een universiteit. Want daar zal hij dit soort dingen niet steeds kunnen roepen.

Dat Ellian in zijn stuk een vergelijking trekt met Hitler en Stalin maakt dat zijn stuk volstrekt belachelijk is.

Daarnaast vertrouw ik Ellian niet omdat hij alleen maar kan praten en denken vanuit zijn eigen referentiekader (dat van een gevluchte Iranier) en dat hij zich alleen maar durft te omringen met gelijkgestemden (zoals - de eveneens uit zijn nek pratende - Leon de Winter).

Moreel kompas is foetsie? Jazeker, als mensen denken dat Ellian een interessante mening heeft. Ja, dan ga ik me ook wel zorgen maken.

Ik vind het ook absurd hoe hard Jaap hier wordt aangevallen. Ik lees sterke rederingen van hem. Maar waarschijnlijk is dat omdat hij argumenten gebruikt. En dat is eng, want vanuit de onderbuik is het veel fijner praten natuurlijk.

Ik volg Jaap overigens ook prima dat het irritant is dat je Ellian niet van repliek kan voorzien op zijn eigen site. Dat dat hier wel mogelijk is, is een verademing, maar zegt veel over het Nederlandse debat en de Nederlandse publieke opinie. Daar is het slecht mee gesteld.
quote:jukebox schreef op 03 mei 2012 @ 18:17:

Ik volg Jaap overigens ook prima dat het irritant is dat je Ellian niet van repliek kan voorzien op zijn eigen site. Dat dat hier wel mogelijk is, is een verademing, maar zegt veel over het Nederlandse debat en de Nederlandse publieke opinie. Daar is het slecht mee gesteld.Het is juist prima mogelijk Ellian van repliek te dienen op zijn eigen blog.

.
Er is hier (op viva) sprake van een gesprek. Een soort dialoog. Dat is op elsevier.nl zo goed als onmogelijk.

Het is plek waar mensen schieten en weer wegduiken in hun loopgraven.
.
.
quote:-susv- schreef op 03 mei 2012 @ 18:35:

[...]

Ben je zo goed op de hoogte?Hoe bedoel je?
Voor iemand die iets tegen Ellian persoonlijk heeft is E.'s blog de beste plek om zijn gal te spugen. Daar leest en schrijft Ellian. Niet hier.

Om bij iedere keer dat de naam Ellian hier valt, steeds maar weer reflexmatig hetzelfde riedeltje af te draaien, dezelfde tirade te houden en hetzelfde verhaal op te rochelen, schiet ook niet op. We weten het nu wel.

Schrijf dat een keer op Ellian's blog en verveel ons er niet meer mee.
quote:jukebox schreef op 03 mei 2012 @ 18:17:

Nog even over Elsevier en Ellian:

Het is een hele prestatie dat Elsevier het voor elkaar heeft gekregen om Geenstijl als afvoerputje van meningen via de vluchtstrook in te halen.

Met schrijvers als Ellian maakt Elsevier zich volstrekt belachelijk. Zo'n Ellian is alleen maar in staat om in hyperbolen te spreken. Ik vind het onbegrijpelijk hoe zo'n man het voor elkaar krijgt les te geven op een universiteit. Want daar zal hij dit soort dingen niet steeds kunnen roepen.

Dat Ellian in zijn stuk een vergelijking trekt met Hitler en Stalin maakt dat zijn stuk volstrekt belachelijk is.

Daarnaast vertrouw ik Ellian niet omdat hij alleen maar kan praten en denken vanuit zijn eigen referentiekader (dat van een gevluchte Iranier) en dat hij zich alleen maar durft te omringen met gelijkgestemden (zoals - de eveneens uit zijn nek pratende - Leon de Winter).

Moreel kompas is foetsie? Jazeker, als mensen denken dat Ellian een interessante mening heeft. Ja, dan ga ik me ook wel zorgen maken.

(-)

Wel grappig dat je Ellian het gebruik van 'stilistische overdrijvingen' verwijt terwijl je ze zelf ook gebruikt.

Heb je wel eens de moeite genomen om bij Ellian in de collegezaal plaats te nemen? Moet je eens doen, kom je er vanzelf achter dat de man op bijna gelijke wijze doceert als schrijft. En lees het artikel van Ellian nog eens goed alvorens je er het label' belachelijk' op plakt. Jij hebt overduidelijk weinig sympathie voor Ellian, dat kan en dat mag. Ik vind het desalniettemin vreemd dat je meent te weten vanuit welk kader de man denkt en wie er in zijn sociale omgeving verkeert. Ik geloof dat jij hier degene bent die uit zijn nek klets. Ook dat is niet erg zolang je het maar weet.

En jaap heeft geen sterke redeneringen. jaap klets 'stuurloze onzin' aan elkaar. En op argumenten heb ik hem nog nimmer kunnen betrappen. Is ook niet erg hoor. Kan en mag allemaal op dit huis-tuin en keukenforum.
.
quote:-susv- schreef op 03 mei 2012 @ 18:45:

Hier kan je natuurlijk net doen alsof je goed op de hoogte bent en weerwoord zou kunnen hebben tegen Ellian. Theoretisch gezien dan, maar daar schrijven dat ligt blijkbaar NIET in het vermogen. Omdat ze afgaan als een gieter.

Dat weet ik wel zeker. Bloggers, schrijvers en sites die er een andere mening op nahouden dan jaap mag hij hier graag en veelvuldig afbranden (behalve zijn eigen Alex Jones en Ahmadinejad's Press TV uiteraard).

Maar hij is te laf om dat afbranden op hun 'eigen terrein' te doen.

Letterlijk en figuurlijk.

Of, zoals jaap het zelf verwoordt:

"Ellian is mij in die beschermde omgeving de energie niet waard."

Ergo: jaap durft niet.

Hij durft niet 'in iemand gezicht te zeggen' wat hij hier allemaal, in een achterafhoekje op een vrouwenforum, staat te roeptoeteren over ze.

Laf, karakterloos en achterbaks noem ik dat.

En vermoeiend. Temeer wij hier, dankzij zijn lafheid, met steeds maar dezelfde tirades van 'm opgescheept blijven zitten.
.
@ IlikeFormentera

Je reactie is beneden peil. Dat Jaap geen argumenten heeft is totale onzin. Je mag hem irritant vinden, het niet met hem eens zijn, maar argumenten heeft hij wel.

Jaap's schrijfstijl laat nuance en intelligent vermogen zien. Dat valt moeilijk te ontkennen.

En over Ellian: hij onderwijst totaal iets anders (ander subject) dan waar hij zijn gal over uitbralt op internet. Ook zijn manier van lesgeven is anders. En ja, ik kan het weten want ik heb ooit les bij hem gevolgd (maar dat is niet relevant. Jouw vraag evenmin. Iedereen kan zelf wel begrijpen hoe dat werkt.)

Natuurlijk geeft die man niet op dezelfde manier les als hoe hij schrijft op Elsevier.

En hoe ik meen te weten wat zijn referentiekader is? En hoe ik denk te weten wie zijn vrienden zijn? Kom op zeg. LEES eens wat hij schrijft. Verdiep je eens in de beste man.

@ Twinkle1001

Ik wist niet dat Jaap steeds te keer gaat tegen Ellian. Dat zou inderdaad merkwaardig zijn.

Wel weet ik dat de dialoog hier aanzienlijk prettiger is dan op Elsevier. Dat zegt toch wel wat?
Op Elsevier valt over Elllian ie lezen:

"Het is nu aan Ellian om de idealen en vrijheden van de Westerse cultuur te verdedigen."

Alsof ik dat zelf niet kan.

En iemand die oproept dat het bestuur van een comite aftreedt door een dergelijke misstap heeft niets begrepen van het concept vrijheid, maar haalt eerder zijn mosterd bij totalitaire regimes. (Een comite dat zich onder andere bezig houdt met vrijheid!)

En door de vraag te stellen of de redenering van Auke ook van toepassing was op Hitler en Stalin laat Ellian zien dat hij totaal niets heeft begrepen van de symbolische waarde van het gedicht.

Ellian is een stripfiguur. Een levende klucht.
quote:jukebox schreef op 03 mei 2012 @ 19:02:

@ IlikeFormentera

Je reactie is beneden peil. Dat Jaap geen argumenten heeft is totale onzin. Je mag hem irritant vinden, het niet met hem eens zijn, maar argumenten heeft hij wel.

Jaap's schrijfstijl laat nuance en intelligent vermogen zien. Dat valt moeilijk te ontkennen.

Neen, jij vindt mijn reactie beneden peil ! En het zou pas zo zijn wanneer jij de inhoudelijke maatstaf zou zijn. Ben je bij mijn weten niet. En jij mag verder alles vinden van onze grote 'vriend' jaap. Zelfs dat ie argumenten en nuance en intelligentie laat zien. Ik denk daar overduidelijk anders over, maar goed ik heb die beweerdelijke kwaliteiten van dit orakel ook nog niet mogen meemaken.

En over Ellian: hij onderwijst totaal iets anders (ander subject) dan waar hij zijn gal over uitbralt op internet. Ook zijn manier van lesgeven is anders. En ja, ik kan het weten want ik heb ooit les bij hem gevolgd (maar dat is niet relevant. Jouw vraag evenmin. Iedereen kan zelf wel begrijpen hoe dat werkt.)

Natuurlijk geeft die man niet op dezelfde manier les als hoe hij schrijft op Elsevier.

En hoe ik meen te weten wat zijn referentiekader is? En hoe ik denk te weten wie zijn vrienden zijn? Kom op zeg. LEES eens wat hij schrijft. Verdiep je eens in de beste man.

Je schijnt niet het verschil te kunnen zien tussen wat jij denkt en wat is. Verder is het best wel moeilijk om in iemands hoofd te kunnen kijken. Die pretentie schijn je wel te hebben. En ook bij de stelligheid die je hier poneert, verdenk ik je ervan gewoon maar uit je nek te kletsen. Nogmaals, is niet erg zolang je het zelf maar door hebt. Ik ken Ellian overigens persoonlijk en ja, het is een uiterst beste man.

@ Twinkle1001

Ik wist niet dat Jaap steeds te keer gaat tegen Ellian. Dat zou inderdaad merkwaardig zijn.

Wel weet ik dat de dialoog hier aanzienlijk prettiger is dan op Elsevier. Dat zegt toch wel wat?
quote:jukebox schreef op 03 mei 2012 @ 19:09:

Op Elsevier valt over Elllian ie lezen:

"Het is nu aan Ellian om de idealen en vrijheden van de Westerse cultuur te verdedigen."

Alsof ik dat zelf niet kan.

En iemand die oproept dat het bestuur van een comite aftreedt door een dergelijke misstap heeft niets begrepen van het concept vrijheid, maar haalt eerder zijn mosterd bij totalitaire regimes. (Een comite dat zich onder andere bezig houdt met vrijheid!)

Altijd verrassend te lezen dat mensen iets roepen zonder dat zij zelf daarbij een alternatieve 'lezing' van wat dan wel correct zou zijn geven. "wat haalt hij bij totalitaire regimes"? Wat heeft Ellian niet begrepen van het concept 'vrijheid'? Verras ons/ mij met iets van een onderbouwde visie tegendraads aan die van Ellian in plaats van maar wat te roepen. Ik ben overigens eveneens van mening - en er zijn er meerdere die zich op dit standpunt stellen - dat het organiserend comité 4-5 mei haar langste tijd gehad heeft. Tijd voor een nieuwe 'bemensing' met lieden die de gewenste nuancering in de opzet van onze Dodenherdenking wel aanvoelen en niet proberen om er een algemene herdenking van doden van te maken.

En door de vraag te stellen of de redenering van Auke ook van toepassing was op Hitler en Stalin laat Ellian zien dat hij totaal niets heeft begrepen van de symbolische waarde van het gedicht.

Wat is dan volgens jou de "symbolische waarde van dit gedicht" en in hoeverre is dat - naar analogie - niet van toepassing op hitler of stalin? Ik denk dat Ellian terecht deze analogie aanroept omdat wanneer je een nazi herdenkt waar leg je dan de grens voor de volgende in aanmerking komende moordenaar ? De schrijver van het gedicht brengt het geheel terug tot het maken van een 'treurige foute keus'. Wat deze jongen overduidelijk niet heeft begrepen is dat ons hele leven in het teken staat van het maken van keuzes en dat er soms keuzes zijn die tot onherroepelijke consequenties leiden. Gevolgen die zich niet meer laten corrigeren en waarvoor niet meer rest dan de consequenties daarvan te dragen. Overlopen, met de vijand heulen, in vreemde krijgsdienst treden terwijl je land in oorlog is met dat vreemde leger, dienst nemen bij de waffen-ss en mogelijk zelf ook nog actief participeren in het plegen van oorlogsmisdaden is zo'n keus. Het enige goede dat betrokkene dan nog had kunnen doen is zichzelf een kogel door zijn verziekte kop te schieten. Of te hopen dat een ander dat voor hem zal doen. Maar om het 70 jaar na dato heel badinerend af te doen als een 'foute keus' en hem daarmee - zijnsondanks - op een lijn te plaatsen met de slachtoffers van de nazi's is een beetje cru. To put it mildly.

Ellian is een stripfiguur. Een levende klucht.

Ik denk dat je niet weet wat en "stripfiguur" is of een "klucht". Je haalt een 'japie' uit.
quote:jukebox schreef op 03 mei 2012 @ 19:02:

(..)

@ Twinkle1001

(..)

Daar is geen sprake van. Ellian wordt hier met grote regelmaat als getuige-deskundige ingebracht, waarbij niet zelden hele columns integraal worden afgedrukt, inplaats van met een link in een overigen stuk eigen tekst van de forummer. In zulke gevallen moet ik aannemen dat de forummer zich volledig identificeert met hetgeen Ellian heeft geschreven, alsof het haar eigen tekst was. En dan lijkt het mij volledig integer aan de bedoelingen van dit forum, om bij die tekst aan te sluiten, en tegenargumenten te geven.

Waar dat verhelderend is, aarzel ik dan niet om te wijzen op de achtergrond van Ellian, omdat er slechts een kleine groep mensen is die in dit soort discussies alles lezen. Sommigen zullen Ellian niet eens kennen. Ellian mag zijn vingers blauw typen, en schrijven wat hij wil. Maar ik zal nooit nalaten repliek te geven waar ik dat nodig vind. Lijkt mij exact waar een forum als dit voor bedoeld is.

Ook hier reageerde ik wel met een verwijzing naar Ellian op dat artikel dat door anderen werd ingebracht, en toegejuicht. Maar daar viel niet aan te ontkomen, omdat hij zich opwierp als het 'geweten van Nederland', en Auke, plus het comité 4&5 mei de maat nam. Is het niet onlogisch als je dan zelf ook de maat wordt genomen, om te zien of die aangemeten superioriteit de persoon past.
quote:jukebox schreef op 29 april 2012 @ 15:33:

[...]

Haha. Duitsers niet? Het is verdorie 2012.Al was het 3012, dan nog vind ik dat er geen Duitsers bij de herdenking zouden moeten zijn.
quote:jaap schreef op 01 mei 2012 @ 15:49:

DEZE LINK verwijst naar wat de Roma 'Porajmos' noemen: De Holocaust die aan 220.000 tot 1.500.000 Roma het leven kostte.

De schattingen lopen uiteen, omdat de Roma voor een groot deel in dezelfde kampen werden omgebracht als de Joden, waaronder Auschwitz. En niemand had voor de oorlog een duidelijk beeld van het aantal Roma in de diverse landen.

Pas in 1982 werd door Duitsland de genocide op Roma erkend, maar van herstelbetalingen aan de Roma die de vernietigingskampen overleefden, is het nooit gekomen.

Ik meld het hier maar, omdat we dicht tegen 4 mei aanzitten, en ik niet echt het nut zie van een apart topic.Zo lang er nog SS-ers vrij rondlopen in Duitsland en Duitsland hen de hand boven het hoofd houdt komt er van die betaling al helemaal niks.
quote:jaap schreef op 03 mei 2012 @ 21:51:

[...]

Daar is geen sprake van. Ellian wordt hier met grote regelmaat als getuige-deskundige ingebracht, waarbij niet zelden hele columns integraal worden afgedrukt, inplaats van met een link in een overigen stuk eigen tekst van de forummer. In zulke gevallen moet ik aannemen dat de forummer zich volledig identificeert met hetgeen Ellian heeft geschreven, alsof het haar eigen tekst was. En dan lijkt het mij volledig integer aan de bedoelingen van dit forum, om bij die tekst aan te sluiten, en tegenargumenten te geven.

Waar dat verhelderend is, aarzel ik dan niet om te wijzen op de achtergrond van Ellian, omdat er slechts een kleine groep mensen is die in dit soort discussies alles lezen. Sommigen zullen Ellian niet eens kennen. Ellian mag zijn vingers blauw typen, en schrijven wat hij wil. Maar ik zal nooit nalaten repliek te geven waar ik dat nodig vind. Lijkt mij exact waar een forum als dit voor bedoeld is.

Ook hier reageerde ik wel met een verwijzing naar Ellian op dat artikel dat door anderen werd ingebracht, en toegejuicht. Maar daar viel niet aan te ontkomen, omdat hij zich opwierp als het 'geweten van Nederland', en Auke, plus het comité 4&5 mei de maat nam. Is het niet onlogisch als je dan zelf ook de maat wordt genomen, om te zien of die aangemeten superioriteit de persoon past.Jij bent degene die zijn vingers blauw typt op een vrouwenforum maar jouw overtuigingskracht schiet duidelijk te kort.
quote:jaap schreef op 03 mei 2012 @ 21:51:

Daar is geen sprake van. Ellian wordt hier met grote regelmaat als getuige-deskundige ingebracht, waarbij niet zelden hele columns integraal worden afgedrukt, inplaats van met een link in een overigen stuk eigen tekst van de forummer.

Ja und?

Hoe mensen hun postings precies construeren, dat mag een ieder zélf weten. Welke bloggers, sites, journalisten en/of schrijvers zij daarbij willen aanhalen, staat ook een ieder vrij. Vrijheid van meningsuiting heet dat.

Daar schijnt jaap ergens toch niet helemaal van doordrongen te zijn.

Jaap mag nogal graag eigenhandig voor forumcensurist spelen en andermans 'materiaal' tot op de grond toe affakkelen. Want stel je voor, een 'meelezer' zou er zomaar 'intrappen' (..). Dus deze acties herhaalt jaap keer op keer op keer op keer. Je weet tenslotte nooit wie jaap moet 'behoeden' voor 'verkeerde gedachten'.

Wat heeft onze forum-censurist nog meer voor ons in petto?

Moszkowicz en andere advocaten moeten van TV verdwijnen, want dat is slecht voor 'het volk', zegt jaap.

Mensen worden er maar crimineel van.

Censuur op TV, dicteert jaap! Advocaten moeten definitief uit beeld geëlimineerd worden.

Bloggers, schrijvers en journalisten die jaap's mening niet delen worden hier op viva achter hun rug om, structureel, veelvuldig en bij íedere verwijzing compleet kapotgeschreven door jaap.

Keer op keer rochelt hij dezelfde aanvallen op. Ook weer met het oog op de onzichtbare 'meelezer'. Stel je voor, die leest iets op viva wat jaap niet weerlegd heeft? Nee mensen, dat kan niet.

De vrijheid dient door jaap ernstig ingeperkt te worden, vindt hij.

Hoe meer verwijzingen naar meningen die jaap niet bevallen, hoe meer jaap gaat 'ruimen'.

Terwijl jaap zélf hier dagelijks ongelofelijke propaganda aan het bedrijven is voor Alex Jones' Infowars en de Iraanse Staatstelevisie (Press TV Iran).

Duizenden links heeft jaap hier inmiddels van die 2 sites op het forum geplempt. Daar verdwijnen die paar linkjes naar bv. een Ellian bij in het niet.

Hele topics heeft jaap gekaapt, waar hij dag in dag uit in z'n eentje de grootste niet onderbouwde onzin aan elkaar staat te monologen.

En hele bakken met links naar Alex Jones en Iran leegkiepert. Maar de ruimte die hij eist en pakt voor zichzelf, gunt hij een ander niet.

Get the picture? Een Koreaans bewind op viva, met jaap aan het roer en aan de censuurknoppen, dat zou zijn ultieme natte droom zijn.

.
Wat een kletsica dat advocaten ervoor zorgen dat crimineeltjes in de dop besluiten er op los te schieten in een poging om snel geld binnen te halen. Dat Bram M hier bij betrokken wordt, kan geen toeval zijn Jaap kennende.
Ach ja, Bram is Joods en daar krijgt jaap al snel het schuim van op de mond.

Bram maakt Nederland crimineel, zegt jaap.

Dus die misdaadcijfers en -percentages? Allemaal de schuld van Bram. Allochtonen oververtegenwoordigd in de misdaad? Bram!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-05-2012 11:38
Reden: Provocerend taalgebruik
% gewijzigd
Twinkle, wees geen drama-queen. Jij doet niet anders dan mij 'portretteren' als iemand die niks anders doet dan links plaatsen naar wat jij affakkelt als 'de complot-site van Alex Jones', of 'PressTV van Ahmedinejad'. Je grossiert in stemmingmakerij, maar huilt bittere tranen als iemand met een inhoudelijke reactie een scribent die jij aanbidt van zijn sokkeltje stoot.

Als je dat stukje van Ellian zo fantastisch vindt, ga die inhoudelijke discussie dan aan. Maar hou op met die pathetische projecties van je eigen intenties.

Ik heb totaal NIETS met censuur. Er kunnen valide redenen zijn om bepaalde teksten of afbeeldingen aan bepaalde groepen te onthouden. En er kunnen huisregels zijn die vragen dat communicatie aan bepaalde regels voldoet, zoals op dit forum. Waarbij het, in mijn ervaring, geen benijdenswaardige positie is om dan scheidsrechter en scherprechter te zijn. Omdat het knap lastig is om 'even handed' te zijn, en onpartijdig te oordelen. En tot slot kan het maatschappelijk onwenselijk zijn om bepaald gedrag uit te lokken, of strafbaar zijn binnen het kader van de wet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven