Autonomen/soevereinen

29-07-2023 18:24 367 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze zijn de laatste tijd vaker in het nieuws: mensen die beweren dat ze niks met de Nederlandse staat te maken hebben en dus geen boetes of belasting hoeven te betalen. Zoals je zou verwachten, zitten deze mensen in de hoek van extreemrechts, complotdenkers en antivaxxers. Het zijn waarschijnlijk vaak gewoon een beetje domme mensen, die ernstig in de problemen kunnen komen door hun rekeningen/boetes niet meer te betalen. Kent iemand die fenomeen al van dichtbij?
The impossible just takes a little longer.
Ja had in mijn tijd echte autonomen, oa vanuit de kraakbeweging en dan verder richting platteland of buitenland. Die wilden niks met geld. Dus alles zelf verbouwen, krijgen of ruilen.
Dat vond ik ergens nog wel bewonderenswaardig.
Wat ik nu zie heeft daar weinig mee te maken.
Dat lijkt alleen profiteren te zijn.
urim schreef:
30-07-2023 10:44
Precies dat. Maar ik hoop heel erg dat die idiote term 'wappie' verdwijnt uit het gebruik. Het is een nietszeggende term, met als enige functie een ander te diskwalificeren als gesprekspartner.
Hoe noem je die mensen dan?
Complottheorieënaanhangers is zo’n mond vol.
CTA’s?
als ik jullie zo lees, dan verdenk ik jullie er van dat jullie niet geloven dat de aarde plat is.

Daar denken deze mensen echt anders over:
https://theflatearthsociety.org/home/index.php

oferiges feklaar ik dat rutte geen magt ofer me hep, en bassie en adrian ook niet
grenada wijzigde dit bericht op 30-07-2023 10:58
47.28% gewijzigd
urim schreef:
30-07-2023 10:44
Precies dat. Maar ik hoop heel erg dat die idiote term 'wappie' verdwijnt uit het gebruik. Het is een nietszeggende term, met als enige functie een ander te diskwalificeren als gesprekspartner.
Ik wil ook helemaal niet het gesprek aangaan met iemand die zo denkt. En wat zou jij dan een goede term vinden? Want ergens is er toch iets flink mis met die mensen.
Alsjemenou!
nerdopviva schreef:
30-07-2023 09:07
https://twitter.com/gdisselkoen

Veel plezier.
Bedankt! Goed leesvoer voor in bed op zondagmorgen. Ik vind het bizar, het lijkt ook vooral om ‘niet hoeven betalen’ te gaan. Arme kinderen die erbij betrokken zijn of je zal maar aangereden worden door 1 van deze personen. Ze kosten de maatschappij alleen maar geld met deze houding en het levert ze een hoop stress op, ga dan gewoon op een stuk land ergens op de wereld Kumbaya off the grid wonen. Jij blij, wij blij.
Campanula schreef:
30-07-2023 10:26
Dat denk ik ook. Het is volgens mij GGZ problematiek. Door technologie kunnen mensen nu veel gemakkelijker bij elkaar komen online en het konijnenhol ingetrokken worden. Dat geeft een risico op versnelling van een mogelijke massapsychose. Kijk bv naar die bestorming van het Capitool.
Vroeger werden mensen met dergelijke problematiek gewoon door de familie opgevangen en verzorgd en dan had je er verder geen last van, maar door de individualisering van de maatschappij gebeurt dat steeds minder, en dan krijg je dus dit…
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Surebaby schreef:
30-07-2023 10:52
Ja had in mijn tijd echte autonomen, oa vanuit de kraakbeweging en dan verder richting platteland of buitenland. Die wilden niks met geld. Dus alles zelf verbouwen, krijgen of ruilen.
Ik denk dat het de huidige generatie vooral gaat om het autonoom zijn.
Er wordt zó onvoorstelbaar veel geregeld en verplicht dat ze zich afvragen of ze het misschien zelf mogen bepalen. En dan kom je inderdaad in deze subcultuur terecht.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
grenada schreef:
30-07-2023 10:55
als ik jullie zo lees, dan verdenk ik jullie er van dat jullie niet geloven dat de aarde plat is.

Daar denken deze mensen echt anders over:
https://theflatearthsociety.org/home/index.php

oferiges feklaar ik dat rutte geen magt ofer me hep, en bassie en adrian ook niet
Filmtip: Behind the curve.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Surebaby schreef:
30-07-2023 10:52
Die heb ik ook gekend :)

Als tiener zat er zo'n kraakpand in de wijk bij mij, aan de buitenrand. Ik belandde daar ooit omdat ik onderweg van school naar huis in gruwelijk onweer terechtkwam en daar mocht schuilen. Sindsdien was ik er kind aan huis. Heel wat feesten meegemaakt daar, en heerlijke zomers in ultieme vrijheid. helpen in de moestuin. Hele mooie herinneringen aan. En juist omdat ik zo jong was, nam iedereen mij in bescherming daar.

Ik vond het een geweldige manier van leven toen, maar na mijn puberteit kwam ik daar toch wel van terug :biggrin:
Volgens mij leeft ook niemand nu meer zo.
Hebben we niet ergens uit ons koloniale verleden, een vergeten onbewoond eiland? Kunnen ze daarheen. Ik wed dat er meteen wel iemand opstaat die net iets soevereiner is dan de rest, en ze binnen een paar jaar een bestuur en belastingen hebben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
eckano schreef:
30-07-2023 11:01
Vroeger werden mensen met dergelijke problematiek gewoon door de familie opgevangen en verzorgd en dan had je er verder geen last van, maar door de individualisering van de maatschappij gebeurt dat steeds minder, en dan krijg je dus dit…
Je kunt dit soort mensen wel als familie willen opvangen, maar wat moet je doen als ze niet door jou opgevangen willen worden? Want zij hebben de waarheid in pacht en hun familie snapt het gewoon allemaal niet.

Ik heb hier topics gelezen van familieleden die hiermee worstelden, maar er was echt niks dat ze konden doen. Behalve op den duur afstand nemen om er zelf niet aan onderdoor te gaan.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
nlies schreef:
30-07-2023 11:08
Hebben we niet ergens uit ons koloniale verleden, een vergeten onbewoond eiland? Kunnen ze daarheen. Ik wed dat er meteen wel iemand opstaat die net iets soevereiner is dan de rest, en ze binnen een paar jaar een bestuur en belastingen hebben
of we maken gewoon texel leeg voor ze
eckano schreef:

Individualisering zorgt idd voor minder cohesie en opvang. Maar je kunt het ook positief zien dat er nu online vrijplaatsen komen om met gelijkgestemden gezellig wat autonome lifestyle tips uit te wisselen. ;-)

In 7 stappen naar autonomie.
Welke camouflage kleur past bij jouw?
Help, mijn kind betaalt belasting?
Man gaat vreemd met een round earther.
Waar koop jij je WEF-vrije kleding?

Enzovoort.
It won't stop until you wise up
eckano schreef:

Nou.. vroeger had je ook ‘dorpsgekkies’ en werd zeker niet iedereen door familie opgevangen. Alleen was het toen veel beperkter zichtbaar, want de wereld was bijna niet veel groter dan je eigen woonplaats.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Deze mensen willen dus eigenlijk terug naar een samenleving zoals in het begin der tijden. Om vervolgens het wiel opnieuw uit te vinden en weer op het punt uit te komen waar we als maatschappij nu zijn.
Want ze gaan te maken krijgen met graaiers en criminaliteit, een reden waarom ze uit de huidige samenleving willen.
Maar criminaliteit is van alle tijden, alleen in het huidige systeem is dat redelijk aan banden gelegd en zijn je rechten redelijk gewaarborgd.
Die samenleving van hun wordt een grote ramp.
I'm telling y'all.
Campanula schreef:
30-07-2023 11:19
Individualisering zorgt idd voor minder cohesie en opvang. Maar je kunt het ook positief zien dat er nu online vrijplaatsen komen om met gelijkgestemden gezellig wat autonome lifestyle tips uit te wisselen. ;-)

In 7 stappen naar autonomie.
Welke camouflage kleur past bij jouw?
Help, mijn kind betaalt belasting?
Man gaat vreemd met een round earther.
Waar koop jij je WEF-vrije kleding?

Enzovoort.
Zoiets bestaat al: Happinez magazine.
Yakuzakiko schreef:
30-07-2023 11:42
Deze mensen willen dus eigenlijk terug naar een samenleving zoals in het begin der tijden. Om vervolgens het wiel opnieuw uit te vinden en weer op het punt uit te komen waar we als maatschappij nu zijn.
Want ze gaan te maken krijgen met graaiers en criminaliteit, een reden waarom ze uit de huidige samenleving willen.
Maar criminaliteit is van alle tijden, alleen in het huidige systeem is dat redelijk aan banden gelegd en zijn je rechten redelijk gewaarborgd.
Die samenleving van hun wordt een grote ramp.
nee hoor, want criminelen duwen we gewoon van onze platte aarde af.
nerdopviva schreef:
30-07-2023 09:30
Wat mij betreft is een wappie iemand die gelooft in feitelijke onwaarheden, niet iemand met een andere mening. En als iemand er extreemrechtse ideeën op na houdt, waarom zou je zo iemand dan niet extreemrechts mogen noemen?
Nou het mag hoor. Maar waarom zou je zo’n iemand een sticker opplakken omdat jij die ideeën extreem vindt?
Ik zou zeggen, lekker laten gaan.
Blondie888 schreef:
30-07-2023 11:45
Nou het mag hoor. Maar waarom zou je zo’n iemand een sticker opplakken omdat jij die ideeën extreem vindt?
Ik zou zeggen, lekker laten gaan.

Maar als je iemand aan wil duiden, mag je diegene dan wel een klimaatveranderingontkenner noemen? Een complotaanhanger?

Net zoals je iemand een ‘protesterende boer’ noemt, of ‘een geradicaliseerde extremist’ of ‘bakfietsmoeders’, overlast veroorzakende jeugd?

Waarom is wappie zo erg?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
grenada schreef:
30-07-2023 11:44
Deze groep is toch veel te moreel verheven om criminelen te huisvesten?
grenada schreef:
30-07-2023 11:44
:idee:
Ik zag Jeppe gisteravond bij mijn landje en ik mis nu weer 10 kroppen andijvie. En Jeppe wordt vaak gesignaleerd in het nabijgelegen dorp. Volgens mij ruilt hij daar mijn andijvie voor andere goederen want hij bezit steeds meer spullen.
tv-icoon schreef:
30-07-2023 05:34
Deze mensen zitten "in de hoek van" is me echt te vaag. Hetzelfde als "iemand met diarree is ook een zeikerd". En wat je daarmee wil bereiken is me ook niet duidelijk. Het wij-zij-gevoel promoten?

Het is gewoon wat het is. Een autonoom/soeverein gelooft per definitie in complottheorieën en erkent per definitie de Nederlandse overheid en de rechtsstaat niet. Dus ja, ze zitten in die hoek. Dat benoem ik niet om het wij/zijgevoel te promoten, maar omdat de bubbel waarin zij leven enorm relevant is voor hun radicalisering.
nlies schreef:
30-07-2023 11:08

Forumland.
eckano schreef:

Zo simpel is het niet. De band met familie verslechtert bij deze mensen juist enorm. Ze isoleren zich steeds meer van iedereen die niet in hun complotonzin gelooft. En ze kunnen zich veel makkelijker organiseren en elkaar gek maken met de raarste verzinsels dankzij social media.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven