Bedreiging commerciële luchtvaart

27-09-2014 08:55 30 berichten
Vandaag in het nieuws: de groep Khorasan is een reële bedreiging voor de commerciële luchtvaart in Europa en Amerika.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik word er echt schijtziek van: naast alle meer serieuze ellende die door terreur veroorzaakt wordt kun je ook niet eens meer fijn onbezorgd op vakantie. Ik snap dat er nu ergere dingen aan de hand zijn maar op de een of andere manier voel ik me zwaar geïrriteerd om zo in mijn basale (ik besef terdege dat luxe) vrijheden beperkt te worden.
Alle reacties Link kopieren
Rare post. In tijden van oorlog kan er wel meer niet. Mensen worden ontvoerd en onthoofd en jij hebt het over 'er schijtziek van worden' en niet op vakantie kunnen. Vreemd.
Maar dat is toch vreemd? Blijkbaar is de hele Westerse wereld in oorlog, ook landen die niet deelnemen aan luchtaanvallen. Zo'n terrorist kan ook uitstekend op een vliegtuig vanuit Brazilië stappen bijv. Er worden al decennia lang mensen vermoord maar nu is het directe gevolg dat de privésfeer van burgers van allerlei landen die niets met die oorlog te maken hebben direct beïnvloed wordt.
Tja die burgers in Syrie/Irak werden liever ook niet onthoofd, gemarteld of platgebombardeerd.

De gewone burger kan er niks aan doen en ik zie mezelf en de Nederlandse burger in het algemeen nou niet echt als slachtoffer.
Niet alleen de Nederlandse burger: alle burgers in Europa en Amerika. Zakenlui. Wetenschappers. En de medewerkers van vliegtuigmaatschappijen die hun baan kwijt raken. De reisbranche.
Ja, stel je toch voor dat je niet meer kunt reizen. Nee dan kan je beter je hoofd er af laten hakken.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
quote:baukelien schreef op 27 september 2014 @ 09:19:

Niet alleen de Nederlandse burger: alle burgers in Europa en Amerika. Zakenlui. Wetenschappers. En de medewerkers van vliegtuigmaatschappijen die hun baan kwijt raken. De reisbranche.

Radicale moslims zien alle NIET moslims als legitiem doelwit.

Daar kunnen jij en ik niets aan veranderen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik denk dat we God op onze blote knietjes mogen danken dat we als die tijd in een samenleving als deze hebben geleefd, en dat we vrijheid kennen. Op Heel Veel plekken is dat niet zo, en het zijn overal en altijd de onschuldigen die de dupe worden van een stelletje mafklappers dat oorlog wil voeren.
Ja maar misschien moet je dus schrijven: en dat we vrijheid kenDen.

Want deze terreur is niet in een paar jaar bestreden, geeft VS aan. Nu de komende 20 jaar niet meer op vakantie dan? Ja het is een luxeprobleem. Maar wat is de volgende stap? Treinen, bussen, boten, supermarkten, scholen, musea, festivals, bioscopen, winkelcentra, koninginnedag etc vermijden?
Stel je niet zo aan!
TO, wat wil je nou horen? Dreigen met terroristische aanslagen gebeurt al decennia lang. Wat dat aangaat is er niets nieuws onder de zon. De kans dat jij slachtoffer wordt van zo'n aanslag is statistisch bijna 0. Aangezien de meeste mensen zo'n sommetje wel kunnen maken, zal er ook gewoon gevlogen worden. Mensen zullen gewoon op vakantie gaan en weer heelhuids thuiskomen.

Vergelijk dit nou nog eens met de kans dat een Irakese Koerd in het spoor van IS verkracht en/of onthoofd wordt en tel je zegeningen.
quote:baukelien schreef op 27 september 2014 @ 09:39:

Want deze terreur is niet in een paar jaar bestreden, geeft VS aan. Nu de komende 20 jaar niet meer op vakantie dan? Ja het is een luxeprobleem. Maar wat is de volgende stap? Treinen, bussen, boten, supermarkten, scholen, musea, festivals, bioscopen, winkelcentra, koninginnedag etc vermijden?Dus omdat de VS dat zegt is het waar ....
Het enige waar ik nu rekening mee houd, is dat ik niet op vakantie ga naar Syrië of Irak (wat ik sowieso al niet van plan was).

Ik stap nog gewoon in het vliegtuig. De kans is nog altijd groter dat ik onderweg naar Schiphol verongeluk dan dat er een terroristische aanslag op mijn vlucht zal plaatsvinden. Ik ga niet angstig van alles zitten vermijden...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik vraag me af wat de nieuwe kansen zijn als ze eenmaal bommen weten te maken die niet gedetecteerd kunnen worden. Lijkt me dat de kans op een terroristische aanslag dan hoger wordt tot nu toe.

Vroeger hoefde je alleen je paspoort te laten zien als je ging vliegen. Wij zijn het normaal gaan vinden dat je door een poortje moet lopen waarin je tot je blootje aan toe gescand wordt, dat je gefouilleerd wordt, dat je je schoenen uit moet doen, dat je geen water mee mag nemen. Maar het is niet normaal. Wat is de toekomst? Alleen met VISA reizen, je antecedenten worden nagetrokken en een drie uur durende ondervraging van te voren? Fijne begin van de vakantie. Of is vliegen straks weer alleen weggelegd voor de happy few?

En dan heb ik het ook nog niet gehad over de rol die commerciële vliegtuigen (onbedoeld) hebben in het vervoeren van terroristen van en naar gebieden.
Misschien is het verstandig om je wat minder druk te maken over zaken die misschien nooit gaan gebeuren.

En ik maar denken dat ik een doemdenker ben...
En denk jij dan dat de happy few zo zonder poortjes en dergelijke kunnen vliegen?

De kans dat je thuis wat overkomt is vele malen groter.

En een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.

Ik stap gewoon in het vliegtuig, trein, metro, enz.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
De happy few hebben private jets.
Er kan altijd van alles gebeuren, of het nou een bom is in een vliegtuig of één of andere buurman die er een eind aan wil maken door de gaskraan open te draaien en daardoor een enorme explosie veroorzaakt.

Die gasten zijn niet gek, voorlopig gebeurt er waarschijnlijk even niets maar op een gegeven ogenblik gaat het dreigingsniveau een stapje omlaag, de waakzaamheid verslapt omdat het allemaal zo'n vaart niet loopt en daar maken ze gebruik van.
verba volant, scripta manent.
quote:koffieprut schreef op 27 september 2014 @ 09:30:

Ja, stel je toch voor dat je niet meer kunt reizen. Nee dan kan je beter je hoofd er af laten hakken. Tja kan je met je ogen draaien tot je een ons weegt; mijn moeder vliegt binnenkort en ik vind het spannend. Sue me.

Maar wat is de volgende stap? Treinen, bussen, boten, supermarkten, scholen, musea, festivals, bioscopen, winkelcentra, koninginnedag etc vermijden?

Grappig dat mensen zo snel vergeten. De bomaanslagen van IRA, Rara, de trein bij de Punt, de aanslag op de metro in Madrid en/of andere aanslagen van de ETA, de Olympische spelen in München, etc.

Allemaal aanslagen op doelen zoals jij hier noemt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Star schreef op 27 september 2014 @ 11:22:

[...]

Tja kan je met je ogen draaien tot je een ons weegt; mijn moeder vliegt binnenkort en ik vind het spannend. Sue me.Ik ben stiekum toch ook heel blij dat ik voorlopig helemaal nergens naar toe hoef met het vliegtuig.
Ik vind het vooral heel erg dat je cosmetica in van die doorzichtige zakjes moet; ik doe me graag voor als natural beauty maar bij de security checks van nu val ik vreselijk door de mand. Kunnen al die terroristen dáár nou niet een keertje bij stil staan?
quote:StoraHuntur schreef op 27 september 2014 @ 11:40:

Ik vind het vooral heel erg dat je cosmetica in van die doorzichtige zakjes moet; ik doe me graag voor als natural beauty maar bij de security checks van nu val ik vreselijk door de mand. Kunnen al die terroristen dáár nou niet een keertje bij stil staan?
Tja, als ik zo op mn fiets naar de stad ga, is de kans zo vele malen groter dat me iets overkomt...en daar sta ik ook nooit bij stil. Al moet ik wel toegeven dat ik blij ben dat ik niet afhankelijk ben van de luchtvaart of de metro. Weekendje Parijs bv zou ik nu ook even niet zo snel voor kiezen. Dus alle nieuwsberichten beïnvloeden indirect wel een beetje de keuzes die je maakt.

Zou zeggen, probeer t toch maar los te laten. Een mens lijdt het meest......

Want deze terreur is niet in een paar jaar bestreden, geeft VS aan. Nu de komende 20 jaar niet meer op vakantie dan? Ja het is een luxeprobleem. Maar wat is de volgende stap? Treinen, bussen, boten, supermarkten, scholen, musea, festivals, bioscopen, winkelcentra, koninginnedag etc vermijden?

Stel je niet aan zeg. Wil je werkelijk beweren dat je nu niet meer in vrijheid leeft? Kijk eens naar landen waar mensen werkelijk onderdrukt worden en vergelijk dat eens met je eigen situatie.

Serieus, dat je dit durft te zeggen......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven