Betalen voor orgaandonatie.

06-02-2018 15:27 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom betaalt de ontvangende partij niet voor de ontvangen organen ? Overal wordt in dit land geld voor gevraagd en betaald. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld boodschappen gaat doen in de stad moet je betalen om te kunnen parkeren. Terwijl ze eigenlijk blij zouden moeten zijn dat je komt winkelen en de plaatselijke middenstand op die manier steunt. Je betaalt de gekste belastingen, zelfs als je mazzel denkt te hebben als je iets erft. Zelfs dan weten ze je nog te vinden. Dus wanneer ze mijn lever longen, hart en nieren bijvoorbeeld willen hebben, krijgen ze van de familie een menukaart prijslijst. En met de opbrengst kunnen ze misschien een gedenkwaardige begrafenis betalen of lekker op vakantie.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
AeonOfWinter schreef:
06-02-2018 20:43
Iemand nog een nier nodig? Ik heb er 2.
Wat kosten ze?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
06-02-2018 20:42
Mag hoor. Wat jij wil.

Ik vind het niet wenselijk.

Staat los van de 90%.
Gelukkig heb je geen argument, kan ik mijn serie afkijken.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
06-02-2018 20:44
Wat kosten ze?
Stuur maar een PB, we komen er vast wel uit :mrgreen:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
ghostbird schreef:
06-02-2018 20:44
Gelukkig heb je geen argument, kan ik mijn serie afkijken.
O, je had hier nog meer argumenten voor nodig dan al gegeven?

90%
AeonOfWinter schreef:
06-02-2018 20:45
Stuur maar een PB, we komen er vast wel uit :mrgreen:
Top!
Om dezelfde reden dat we geen baby's verkopen aan kinderloze stellen: wij hebben als maatschappij bepaald dat dat immoreel is.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
06-02-2018 20:46
O, je had hier nog meer argumenten voor nodig dan al gegeven?

90%
Nee, ik heb argumenten genoeg, jij geen een.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
ghostbird schreef:
06-02-2018 20:49
Nee, ik heb argumenten genoeg, jij geen een.
90%
ghostbird schreef:
06-02-2018 19:41
Een link over wat er zo briljant in Iran geregeld is, maar nu in onze moerstaal.https://www.volkskrant.nl/wetenschap/be ... ~a4275722/
"Momenteel is Iran het enige land waar mensen geld krijgen als ze bij leven een orgaan doneren. In het land komt 76 procent van de gedoneerde nieren van een levende donor die aan een vreemde geeft. In Nederland is dit 8 procent."

Stel je voor: geen wachtlijsten meer voor patiënten, maar voor donoren. :kwijl:
Wauw, briljánt geregeld...
Moet je voorstellen hier in NL. Al die geestelijk beperkten die uit armoede hun nier gaan verkopen. Topplan Ghostbird.
Interessante documentaire gemist zeker vorige week?
Als je je organen koopt van wie dan ook, dan ben je het leven niet waard.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
06-02-2018 20:51
90%
Is dat jouw manier om hallo te zeggen? Hoi :biggrin: en doei maar weer.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
06-02-2018 20:52
Wauw, briljánt geregeld...
Moet je voorstellen hier in NL. Al die geestelijk beperkten die uit armoede hun nier gaan verkopen. Topplan Ghostbird.
Interessante documentaire gemist zeker vorige week?
Als je je organen koopt van wie dan ook, dan ben je het leven niet waard.
Wat heeft Iran wat India niet heeft? O ja, de zaken beter geregeld, dat was het. In Iran hadden ze die docu niet kunnen maken.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
06-02-2018 20:48
Om dezelfde reden dat we geen baby's verkopen aan kinderloze stellen: wij hebben als maatschappij bepaald dat dat immoreel is.
Een draagmoeder kan gewoon betaald worden. Zie bijv http://zwangervooreenander.nl/juridisch/kosten/

Als ik naar de bloedbank ga, dan krijg ik koffie en eten, en eens in de zoveel tijd een kado.

Mijn schoonzus heeft een nier gegeven aan haar broer. Hij bedankt haar ieder jaar met een etentje.

Als levend iemand een nier weggeeft, dan is hij/zij enkele weken/maanden uit de running. Zou een vergoeding immoreel zijn?


Ik weet niet precies wat immoreel is bij doneren.

Wat ik trouwens wel immoreel vind: mensen die wel een orgaan (of bloed) zouden willen ontvangen, maar niet willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij ook knaagt (want immoreel?): medicijnfabrikanten die een ton krijgen per jaar per patient voor een geneesmiddel, en dat een overleden/levende orgaandonor niks krijgt. Dat kan ik niet rijmen.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
06-02-2018 16:39
ja? Heb jij de expertise om te bepalen wie de beste kandidaat is?
Het gaat niet om expertise, maar een wil.
Ik kan me er bijv. wel iets bij voorstellen dat een familielid, indien mogelijk, aan een ander familie lid zou willen doneren bijv.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
06-02-2018 22:16
Het gaat niet om expertise, maar een wil.
Ik kan me er bijv. wel iets bij voorstellen dat een familielid, indien mogelijk, aan een ander familie lid zou willen doneren bijv.
en dat kan ook in het geval van bijv een nier. Ik denk alleen dat als het over andere organen gaat, je je op heel glad ijs gaat begeven als je daarin als donor ook zou mogen bepalen wie jouw organen krijgt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
06-02-2018 21:57
Een draagmoeder kan gewoon betaald worden. Zie bijv http://zwangervooreenander.nl/juridisch/kosten/

Als ik naar de bloedbank ga, dan krijg ik koffie en eten, en eens in de zoveel tijd een kado.

Mijn schoonzus heeft een nier gegeven aan haar broer. Hij bedankt haar ieder jaar met een etentje.

Als levend iemand een nier weggeeft, dan is hij/zij enkele weken/maanden uit de running. Zou een vergoeding immoreel zijn?


Ik weet niet precies wat immoreel is bij doneren.

Wat ik trouwens wel immoreel vind: mensen die wel een orgaan (of bloed) zouden willen ontvangen, maar niet willen geven.
ik zou geen bezwaar zien om in geval van een nierdonatie bij leven de onkosten worden betaald van de gever, geen idee overigens of dat niet al gebeurd. Dat is iets anders dan iemand gewoon geld geven voor een orgaan.

Wat betreft de laatste zin, vind ik het niet immoreel, er kunnen redenen zijn waarom iemand dat niet wil of kan. Wat mij betreft mag iedereen dat zelf bepalen. Vind alleen wel dat mensen er ook echt over na moeten denken en niet gewoon klakkeloos zouden moeten zeggen, dat doe ik niet.
BLoed geven mag overigens niet iedereen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
06-02-2018 23:52
ik zou geen bezwaar zien om in geval van een nierdonatie bij leven de onkosten worden betaald van de gever, geen idee overigens of dat niet al gebeurd. Dat is iets anders dan iemand gewoon geld geven voor een orgaan.

Wat betreft de laatste zin, vind ik het niet immoreel, er kunnen redenen zijn waarom iemand dat niet wil of kan. Wat mij betreft mag iedereen dat zelf bepalen. Vind alleen wel dat mensen er ook echt over na moeten denken en niet gewoon klakkeloos zouden moeten zeggen, dat doe ik niet.
BLoed geven mag overigens niet iedereen.
Maar mensen zijn vrij om te denken wat en waarover ze willen, dat jij dat niet wil en begrijpt gaat mijn verstand te boven. En wanneer iemand er niet over wil nadenken, dan bepaalt de overheid dat je donor bent. Voor mij voelt het alsof de overheid mij het mes op de keel zet.
Vertrouwen in het donorregistersysteem wordt geëist, nadenken over orgaandonorschap wordt geëist, waar is de vrijheid van gedachte gebleven?
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
ghostbird schreef:
07-02-2018 00:17
Maar mensen zijn vrij om te denken wat en waarover ze willen, dat jij dat niet wil en begrijpt gaat mijn verstand te boven. En wanneer iemand er niet over wil nadenken, dan bepaalt de overheid dat je donor bent. Voor mij voelt het alsof de overheid mij het mes op de keel zet.
Vertrouwen in het donorregistersysteem wordt geëist, nadenken over orgaandonorschap wordt geëist, waar is de vrijheid van gedachte gebleven?
je denkt maar een eind raak, ik ben van mening dat als je wel een orgaan wil ontvangen je ook na moet denken over geven. Dat is mijn persoonlijke overtuiging en daar mag jij het best mee oneens zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Mijn vader wacht op een nier. Ik zou er zo graag eentje van mij willen geven aan hem. Ik hoef er geen enkele euro voor. Niet geschikt helaas. Afgewezen door de neferoloog.

Voor hem had ik alle risico's willen lopen die er bij het doneren bij horen. Ellendig en moe voelen 3 a 6 maanden. De controles en het risico dat die ene nier op den duur wat minder werkt met alle gevolgen van dien. Voor een vreemde had ik dat nooit gedaan. Ook niet voor 45.000 euro.

En mijn vader is zelf ook als donor geregistreerd. Maar slechts 1 op de 10.000 is bij overlijden geschikt als donor. Hij zal het na 3 jaar dialyseren heus niet zijn. Het is meer omdat hij natuurlijk vindt dat iedereen donor moet willen zijn en hij zelf dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga maar even niet in op TO maar even ter aanvulling op een aantal vragen, ik heb twee keer een nier gekregen van een familielid/vriend. Alle kosten waar degene mee te maken krijgt worden door mijn verzekering gedekt. Zo kreeg de werkgever van mijn vriend de kosten vergoed door zijn ziekmelding. Denk verder aan reiskosten en nog steeds elk jaar een medische check of de bloedwaarden goed zijn. Wat dat betreft is het goed geregeld.

Ik stond al 4 jaar op de lijst en werd steeds zieker, zo ziek dat de kans groot was dat ik zou overlijden door een tekort aan donoren. Dankzij de kans die ik kreeg van twee mensen die toch als gezond persoon een operatie aan gaan leef ik nog. Mijn dankbaarheid naar hen toe is groot, beiden hebben ze nooit iets willen hebben en soms is dat zelfs een beetje lastig. Wij hebben het financieel goed en één van de donoren een stuk minder. Dan wil je van alles om het diegene ook op dat gebied makkelijker te maken maar hij wil er echt niets van weten. Mooi en zuiver. Ik heb een keer kunnen bijdragen in een hobby van één van de twee maar verder niet. We vieren wel elk jaar op die dag het leven. Ik had nooit een nier gekocht ook al zou ik overlijden, het zou voor mij de rest van mijn leven als onjuist voelen, bepaalde zorg is dan alleen beschikbaar voor de rijken. Ik weet dat ik daar niet gelukkig van word. TO heeft duidelijk de consequenties niet op een rijtje, misschien moet je er dan niet te veel over roepen..
evaq schreef:
06-02-2018 21:57
Een draagmoeder kan gewoon betaald worden. Zie bijv http://zwangervooreenander.nl/juridisch/kosten/
Ik heb het niet over draagmoederschap (die trouwens geen 'salaris' krijgen, maar alleen onkostenvergoeding), maar over oeps, zwanger, we verkopen de baby aan de hoogste bieder.

Dat is immoreel, zo denk ik ook over het verkopen van lichaamsdelen.
Kabritu schreef:
07-02-2018 11:15
Ik had nooit een nier gekocht ook al zou ik overlijden, bepaalde zorg is dan alleen beschikbaar voor de rijken.
Dat is wel een goed argument. Hoewel in dat geval ook 'armeren' in dat geval sneller worden geholpen, omdat de wachtlijst korter wordt en zij er dus indirect voordeel van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
07-02-2018 11:32
Dat is wel een goed argument. Hoewel in dat geval ook 'armeren' in dat geval sneller worden geholpen, omdat de wachtlijst korter wordt en zij er dus indirect voordeel van hebben.
Nadeel is dat mensen dan hun organen gaan verkopen met alle gevolgen van dien..
Vorige week was er een docu over de verkoop van organen in India. Hoewel de situatie tussen India en Nederland anders is qua nazorg e.d. moet je dit gewoon niet willen. Ergens wil ik zo graag een nier voor mn vader dat we met zn alle die 45.000 wel bij elkaar zouden schrapen, maar ik wil gewoon niet in een maatschappij wonen waarin mensen zich door financiele problemen genoodzaakt voelen een deel van hun lichaam te verkopen met alle medische risico's die er bij komen kijken. En dat het onderscheid tussen arm en rijk zo pijnlijk duidelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Kabritu schreef:
07-02-2018 11:48
Nadeel is dat mensen dan hun organen gaan verkopen met alle gevolgen van dien..
Het enige wat een levende donor kan doneren is een nier en een stukje van zijn lever, verder zou er ook geld ingezameld kunnen worden voor mensen die het niet breed hebben, ook kan de overheid bijspringen en er zou meer geïnvesteerd kunnen worden in de ontwikkeling van synthetische organen, zoals o.a. het 3D-bioprinten van organen.

https://www.utwente.nl/nieuws/!/2018/1/ ... nde-cellen
https://www.icthealth.nl/nieuws/nieuwe- ... aterialen/

Nabestaanden kunnen weer in alle rust afscheid nemen van hun overledene, niemand voelt zich bezwaard, geen wachtlijsten, lagere ziektekosten, gezondere economie. Waar wachten we op?




Iran is een goed voorbeeld hierin, maar Nederland hoeft geen Iran te worden om iets van Iran op te steken. Door ook vooruit te kijken en zolang dat nog mag zelf na te denken in plaats van het alleen hebben over hoe het in het verleden is misgegaan komen we tenminste ergens.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven