Betalen voor orgaandonatie.

06-02-2018 15:27 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom betaalt de ontvangende partij niet voor de ontvangen organen ? Overal wordt in dit land geld voor gevraagd en betaald. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld boodschappen gaat doen in de stad moet je betalen om te kunnen parkeren. Terwijl ze eigenlijk blij zouden moeten zijn dat je komt winkelen en de plaatselijke middenstand op die manier steunt. Je betaalt de gekste belastingen, zelfs als je mazzel denkt te hebben als je iets erft. Zelfs dan weten ze je nog te vinden. Dus wanneer ze mijn lever longen, hart en nieren bijvoorbeeld willen hebben, krijgen ze van de familie een menukaart prijslijst. En met de opbrengst kunnen ze misschien een gedenkwaardige begrafenis betalen of lekker op vakantie.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
AeonOfWinter schreef:
06-02-2018 20:43
Iemand nog een nier nodig? Ik heb er 2.
Kan er nog wel een op reserve gebruiken. Is ruilen een optie? Zo heb ik nog wat ongebruikte eicellen op voorraad.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-02-2018 15:39
Kan ik me wel in vinden. En sowieso korting op je zorgverzekering als je je als donor registreert zodat je er zelf ook nog wat aan hebt.
Dat laatste vind ik oprecht een ontzettend goed idee.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
07-02-2018 09:33
Mijn vader wacht op een nier. Ik zou er zo graag eentje van mij willen geven aan hem. Ik hoef er geen enkele euro voor. Niet geschikt helaas. Afgewezen door de neferoloog.

Voor hem had ik alle risico's willen lopen die er bij het doneren bij horen. Ellendig en moe voelen 3 a 6 maanden. De controles en het risico dat die ene nier op den duur wat minder werkt met alle gevolgen van dien. Voor een vreemde had ik dat nooit gedaan. Ook niet voor 45.000 euro.

En mijn vader is zelf ook als donor geregistreerd. Maar slechts 1 op de 10.000 is bij overlijden geschikt als donor. Hij zal het na 3 jaar dialyseren heus niet zijn. Het is meer omdat hij natuurlijk vindt dat iedereen donor moet willen zijn en hij zelf dus ook.
:hug:
Jufjoke schreef:
09-02-2018 16:57
Dat laatste vind ik oprecht een ontzettend goed idee.
Ik niet. Ik mag geen donor zijn (bloed-, plasma-, beenmerg- en orgaandonor), zou het graag willen. Kan ik niks aan doen.
ElizabethThatcher schreef:
09-02-2018 17:54
Ik niet. Ik mag geen donor zijn (bloed-, plasma-, beenmerg- en orgaandonor), zou het graag willen. Kan ik niks aan doen.
Maar dan nog kun je je wel registreren als orgaandonor?. 1 op de 10.000 is bij overlijden uberhaupt geschikt. Of door de medische situatie van degene of door de wijze waarop je komt te overlijden. De kans is voor iedereen minimaal om uiteindelijk daadwerkelijk orgaandonor te worden.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
09-02-2018 16:57
Dat laatste vind ik oprecht een ontzettend goed idee.
Zoals ik al eerder aangaf gaat dat niet: de verzekeraar staat hier buiten. Dit is een overheidsding. Je kunt alleen iets fiscaals of via de inkomensafhankelijke ziektekostenbijdrage regelen.
sneeuwwitje80 schreef:
11-02-2018 13:56
Maar dan nog kun je je wel registreren als orgaandonor?. 1 op de 10.000 is bij overlijden uberhaupt geschikt. Of door de medische situatie van degene of door de wijze waarop je komt te overlijden. De kans is voor iedereen minimaal om uiteindelijk daadwerkelijk orgaandonor te worden.
Ik schreef het hier al eerder: de ironie is dat wie een orgaan nodig heeft er doorgaans geen kan doneren. Dus je dan alsnog registreren is een wassen neus.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
06-02-2018 15:32
Omdat organen dan alleen nog maar beschikbaar zijn als je genoeg geld hebt?
Omdat er dan misschien in organen gehandeld gaat worden?
Dat laatste is wel erg zwak. Er wordt al volop gehandeld in organen. Om nu niet ervoor te betalen anders wordt er in organen gehandeld, alsof je doet alsof het nu niet gebeurd.
ElizabethThatcher schreef:
11-02-2018 21:07
Ik schreef het hier al eerder: de ironie is dat wie een orgaan nodig heeft er doorgaans geen kan doneren. Dus je dan alsnog registreren is een wassen neus.
Ik schreef dat ook al eerder. De donorregistratie van mn vader is een wassen neus. Hij wacht 3 jaar op een nier. Hij is echt niet gezond genoeg om zelf organen af te staan bij overlijden. Maar als je bepaalde kortingen zou willen geven aan potentiele orgaandonoren moet je iedeen die zich opgeeft die korting geven. Ik wist bijvoorbeeld helemaal niet dat ik niet geschikt was tot ik mij liet onderzoeken. Dan zou je dat eigenlijk bij iedereen moeten controleren voor je een korting geeft of gewoon alle geregistreerde.
Bordorood schreef:
12-02-2018 07:50
Dat laatste is wel erg zwak. Er wordt al volop gehandeld in organen. Om nu niet ervoor te betalen anders wordt er in organen gehandeld, alsof je doet alsof het nu niet gebeurd.
In Nederland orgaanhandel? Ik sluit niks helemaal uit natuurlijk, maar dat is marginaal natuurlijk. Dat een enkeling het doet is al erg genoeg.

Moeten wij nu maar 45000 euro neerleggen voor een nier omdat anderen het ook doen?
Goed idee zeg.
Dan wordt betaalbare zorg weer uitsluitend voor de rijken, en dan hebben de armen nog een manier om wat geld bij te verdienen: gewoon een nier of een stuk lever afgeven.
Hé en als je dan niet genoeg geld hebt voor die nier, maar ja - je wil wel leven - dan kun je misschien je huis verkopen - en dat van familieleden - die houden immers van je - en dan kun je er tóch een aanschaffen. Daarna natuurlijk de rest van je leven in armoede leven - jij, je ouders, broers, zussen, ooms, tantes en niet te vergeten: je partner en kinderen. Wil iemand van je familie hier niet aan meedoen? Dan is het meteen een familiemoordenaar, natuurlijk.
KroegFilosoof schreef:
06-02-2018 17:23
Ik ben een kroegfilosoof. Eigenlijk een slap aftreksel van the real thing. Dus een beetje net niet. Eigenlijk helemaal niet. Wacht ff. ik ga mijn naam wel even veranderen. Ben zo terug. :hello:
Goed idee! Wegblijven mag ook hoor die laatste zin is een beetje jammer Waarom verkoop je zelf geen nier, en je hart bv? :peace:
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
06-02-2018 15:43
Nooit van Wajong gehoord dan ? Je wordt er niet rijk van, maar een kinderhand is snel ggevuld.....
Dus jij wil zeggen dat alle Wajongers lui zijn? Wil je dat ff persoonlijk tegen mijn zus en ouders komen zeggen dan? Ze zit namelijk in een rolstoel en kan door hersenbeschadiging van een ongeluk niet meer praten. Ze heeft alles verloren, vrienden, sociale leven, de sport die ze graag deed alles! Maar ze probeert er het beste van te maken. Denk dat als je haar eens een keer ontmoet hebt dat je dan anders lult, maar goed alles is lekker makkelijk te zeggen zo veilig anoniem achter je computertje.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
12-02-2018 10:59
Goed idee! Wegblijven mag ook hoor die laatste zin is een beetje jammer Waarom verkoop je zelf geen nier, en je hart bv? :peace:


En dan net als bij de crematie van jouw vader daarna ongegeneerd gaan zitten chinezen zeker.........Dat doe ik mijn familie niet aan, ik heb tenminste nog een hart :hihi:
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven