Black Lives Matter vs. All Lives Matter

02-06-2020 20:03 3150 berichten
Vandaag is black out tuesday. Op allerlei social media zetten mensen/bedrijven/enz hun status of profiel op zwart om steun te betuigen aan Black Lives Matter. Er wordt ontzettend veel gereageerd met "All Lives Matter!", omdat Black Lives Matter niet "inclusief" genoeg zou zijn.

Welke kant neig jij op? En waarom?

Alvast mijn 2 cent:

Natuurlijk doen alle levens er toe. Maar het lijkt erop, dat tot op de dag van vandaag, de zwarte levens er minder toe doen. Daarom steun ik Black Lives Matter.

Afbeelding
Griebus67 schreef:
14-06-2020 11:25
Jij liegt dat je barst. Alles om je onfrisse gelijk maar te halen.
Welk onfrisse gelijk? Waar heb jij het over joh.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
14-06-2020 11:31
Ook jammer dat jij niet zo goed leest. Want waar schrijf ik dat ik een orthodoxe
jood ben?

Ik vind het wel heel erg knap dat forrummers hier weten hoe en wat een orthodoxe jood schrijft.
Als jij dat zelf niet bent, waarom schrijf je het dan zo op dat het lijkt alsof je dat wel bent? En leg dan meteen ook even uit wat je er wél mee bedoelde.
kees999 schreef:
14-06-2020 10:45
De BLM-beweging lijkt hetzelfde lijkt te doen door alle blanke mensen op een hoop te gooien.
Geef daar eens één concreet voorbeeld van.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 11:21
Laag opgeleide blanke ouders lopen net zo goed tegen die lagere schooladviezen op. Daar is eerder al onderzoek naar gedaan. Gelukkig gaat het op de meeste scholen steeds beter en zijn leerkrachten zich meer bewust van eventuele vooroordelen.
Goh, laat ik dat nu al 40 keer gezegd hebben in dit topic.
Bij allochtone ouders speelt bij deze problematiek opleiding dan weer geen rol.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 11:30
En daarnaast: omdat witte mensen kennelijk Marokkanen, moslims, Surinamers en Antillianen als 1 pot nat zien, is bijvoorbeeld de discussie rondom Zwarte Piet zo gierend uit de klauwen gelopen.

Mensen waren ontevreden over zaken die specifiek met moslims te maken hebben, en uit wraak daarvoor wilden ze niet over Zwarte Piet nadenken.

In de loop der jaren kwam miljoenen keren het tegenargument "zij mogen toch ook Suikerfeest, waarom moet ons feest dan verdwijnen?" terwijl zwarte mensen geen reet met Suikerfeest te maken hebben. Of "we hebben ons al veel te veel aangepast' en als je dan naar die aanpassingen vroeg dan ging het over folders in het Turks of Arabisch, hoofddoeken, zwemuurtjes voor vrouwen en noem maar op.

Maar ook dat zijn dingen die geen reet met de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap te maken hebben.

En wat dacht je van al die kloteopmerkingen over Opsporing Verzocht, fraude met kinderbijslag, huizen in Marokko, bontkraagjes, terrorisme, antisemitisme en noem maar op? Allemaal dingen waar de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap niks mee te maken hebben maar waar we wel op afgerekend worden met alle extra racisme vandien.

Dus nee, Marokkanen horen zeker niet in het debat over racisme waar zwarte mensen mee te maken hebben, sterker, ze zijn er veel te vaak de oorzaak van of maken zich er zelf schuldig aan.
Ik weet het niet hoor maar volgens mij is een aanzienlijk deel van de Surinaamse bevolking moslim. Sterker nog, in Nederland staan diverse Surinaamse moskeeën. Of doen die niet aan suikerfeest? Of zijn ze in jouw ogen niet zwart genoeg en zijn ze daarom geen onderdeel van de discussie.
Alle reacties Link kopieren
kees999 schreef:
14-06-2020 11:29
Ik heb het dan ook niet over jou persoonlijk. Maar Sylvana houdt "witte mensen" verantwoordelijk voor het slavernijverleden. Gloria Wekker: "Witte onschuld bestaat niet". Ja, Gloria heeft prijzen gewonnen met haar werk, maar van een antropoloog had je iets meer mogen verwachten. En opmerkingen over wit privilege komen in deze draad meermalen terug, "witte mensen" weten niet hoe racisme voelt (wel eens gehoord hoe er over polen wordt gesproken?) en ach dan wordt de link naar withuiswerk.nl ook nog meermalen gepost. Het helpt niet als mensen zich op een dergelijke manier hard maken voor je casus. Als de kritiek die je dan ten deel valt over de as van racisme verworpen wordt, dan kunnen we ook stellen dat Wilders bedreigd wordt omdat hij blank is en niet omdat hij rabiate onzin uitkraamt.

Ik kan niet anders dan sympathie opbrengen voor de casus van BLM, maar zoals de beweging zich nu positioneert moet ik nog zien of er echt iets gaat veranderen. En dan bedoel ik niet dat er een paar straatnamen veranderen en wat beelden van hun sokkel getrokken worden, want daar was het vast niet allemaal om begonnen, maar dat er werkelijk iets verandert in de houding van mensen die zich aangesproken moeten voelen.
ik ben Gloria Wekker niet, ik heb zelfs nog nooit op de site withuiswerk.nl gekeken en vind dat ook onzin en ben ook al geen fan van de term white privilege. Ik vind dat ook die de discussie vertroebelt.

Ik wil het gewoon over het racisme hebben waar mijn moeder mee te maken had, waar ik mee te maken heb, waar mijn kinderen mee te maken hebben. Hoe mensen dat willen noemen mogen ze zelf weten, maar IK noem het racisme.

En meer is het niet. Ik heb geen hoger doel, ik ben geen lid van een club, ik spreek niet voor anderen, IK ervaar racisme en IK wil dat dat stopt. Zo simpel is het wat mij betreft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
14-06-2020 11:36
Ik weet het niet hoor maar volgens mij is een aanzienlijk deel van de Surinaamse bevolking moslim. Sterker nog, in Nederland staan diverse Surinaamse moskeeën. Of doen die niet aan suikerfeest? Of zijn ze in jouw ogen niet zwart genoeg en zijn ze daarom geen onderdeel van de discussie.
Nee, dat zijn inderdaad geen zwarte mensen, maar mensen met Aziatische roots. En met dus ook een hele andere geschiedenis, en hele eigen issues.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 11:22
Ik zeg nergens dat andere groepen die racisme ervaren het zelf maar moeten oplossen, ik ben de eerste die ageert tegen het discrimineren van Marokkanen, bijvoorbeeld.

Ik vind alleen niet dat Marokkanen in het debat over racisme specifiek gericht op zwarte mensen thuishoren.

Het slaat toch ook nergens op? Je zegt toch ook niet dat heteroseksuele bejaarden in het debat over transgender jongeren een voortrekkersrol zouden moeten hebben? Waarom zou Aboutaleb, een man die letterlijk NADA met de geschiedenis van de zwarte bevolking in Nederland te maken heeft, dat dan wel moeten zijn in het debat over racisme tegen zwarte mensen?
De Zwarte bevolking bestaat niet.
Het is een verzameling van zeer verschillende culturen,afkomsten en religies(waaronder de islam)
Zeker niet allemaal met een slavernij verleden.

Maar ik laat het hierbij :rose:
ardni wijzigde dit bericht op 14-06-2020 11:40
1.87% gewijzigd
oudebaas schreef:
14-06-2020 10:54
Zo te zien (Via het loepje) heb jij de Sjabbatsregels overtreden door hier op 13-06 vóór zonsondergang te posten. Orthodox joods ben je zeker niet. Het is dus gewoon een pose, dat joodse. Een soort blackface eigenlijk, een goj die een karikatuur maakt.
Misschien zo'n Dna test
'u bent 20% aztic jew, 3% Italian, 5% norwegian ' etc.
Ik ken echt een hilarisch verhaal van reddit van iemand die zich helemaal verloor in het uitdiepen van alle onderdelen van de uitslag. Die liep de ene week als native Indian, de andere week omarmde diegene de Italiaanse roots, etc.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
14-06-2020 11:27
Kijk, en hier wringt de schoen. Ieder groepje dat zich miskent of achtergesteld voelt terroriseert en sloopt de boel omdat ze vinden het gelijk aan hun hand te hebben. Winkels plunderen, beelden omver, anarchie. Man, man, man, er staat ons nog een hoop te wachten.
Ik heb nog nooit in mijn hele leven ergens geplunderd, geterroriseerd of gesloopt. Ik zou niet eens weten hoe het moest als ik ervoor betaald kreeg.
Am Yisrael Chai!
Griebus67 schreef:
14-06-2020 11:33
Als jij dat zelf niet bent, waarom schrijf je het dan zo op dat het lijkt alsof je dat wel bent? En leg dan meteen ook even uit wat je er wél mee bedoelde.
Niets is wat het lijkt. Het ging over mijn profielfoto.

Leg jij mij even uit wat mijn onfrisse gelijk willen halen is?
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
14-06-2020 11:39
De Zwarte bevolking bestaat niet.
Het is een verzameling van zeer verschillende culturen,afkomsten en religies(waaronder de islam)
Zeker niet allemaal met een slavernij verleden.

Maar ik laat het hierbij :rose:
Laat ik dan specifieker zijn: wat mij betreft zou in Nederland de discussie zich moeten beperken tot de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap. Als nota bene onderdeel van het koninkrijk der Nederlanden is het bizar dat we op 1 hoop gegooid worden met gastarbeiders, immigranten of toeristen. En als nazaten van slaven die door witte Nederlanders überhaupt deze cultuur in zijn geroofd is het al helemaal een gotspe dat we geen mening mogen hebben over onze eigen geschiedenis.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 14-06-2020 11:44
13.90% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-06-2020 11:13
Hoezo zou een Surinamer stelling moeten nemen tegen een trouwstoet of een gearrangeerd huwelijk?
Ik begin dan ook met dat het wat genuanceerder ligt! Uiteraard hoeven Surinamers zich niet te verantwoorden voor toeterende Turken. Dàt verschil zien de meesten nog wel. Desalniettemin zie je dat groepen van niet-westerse herkomst zichzelf openlijk willen distantiëren van daden die anderen van hun herkomst hebben begaan omdat de hele groep erop afgerekend wordt. Dat gebeurt zelden tot niet bij blanken. Wij hoeven niet uit te leggen dat niet elke ongetrouwde vrouw erop los neukt of elke vent met macht een Harvey Weinstein is. We worden niet met zijn allen aangesproken op het gedrag van sommigen. Tot voor kort dan. Want sinds racisme op de agenda staat, hebben velen dat gevoel wel.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
14-06-2020 11:41
Niets is wat het lijkt. Het ging over mijn profielfoto.

Leg jij mij even uit wat mijn onfrisse gelijk willen halen is?
Ik ken jou alleen van actueel, waar je je regelmatig meldt met je tamelijk extreme positie t.a.v. asielzoekers en moslims, en ik weet ook nog wel wat je in dat AfD-topic hebt geschreven. Kortom: in mijn ogen onfrisse standpunten.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2020 12:16
Reden: artikel achter de betaalmuur
99.95% gewijzigd
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dit hele BLM gedoe is uiteindelijk ontzettend opgeblazen. De boel slopen, winkels plunderen, standbeelden omvertrekken, gebouwen bekladden en alleen maar omdat je eenzijdig denkt dat de witte man een vieze racist is en de zwarte Surinamer in dit geval de zielige die overal uitgekotst wordt.

Maar in Suriname is het niet veel beter. Google maar eens op Surineds en zie hoe Surinamers die in Nederland hebben gewoond weer terug in Suriname constant gediscrimineerd worden. Maar ja, de blanke man is een makkelijk doelwit. En dat zwarten als het zo uitkomt zelf ook zo racistisch als de pest zijn wordt gemakshalve maar vergeten.

https://www.dbsuriname.com/2013/10/21/s ... et-zeuren/
Het-groepje schreef:
14-06-2020 11:39
Misschien zo'n Dna test
'u bent 20% aztic jew, 3% Italian, 5% norwegian ' etc.
Ik ken echt een hilarisch verhaal van reddit van iemand die zich helemaal verloor in het uitdiepen van alle onderdelen van de uitslag. Die liep de ene week als native Indian, de andere week omarmde diegene de Italiaanse roots, etc.
Ik zou elke dag van de week een ander plaatje kunnen plakken :)
fashionvictim schreef:
14-06-2020 08:55
Totaal niet mee eens. Dat is juist wat al jaren het debat vertroebeld en wat een groot onderdeel van dat systemische racisme is: dat in Nederland individuele bevolkingsgroepen als 1 pot nat worden gezien.
Toch zou het pas echt winst zijn, naar mijn mening, als we door die groepen heen naar individuen gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
14-06-2020 11:46
Dit is het Volkskrant stuk voor wie het niet kon lezen. Weet niet eens of je die dingen zomaar mag kopieëren vanwege die betaalmuur. Het kan in ieder geval wel.
Ja, natuurlijk kan het. Maar een journalist wil ook zijn brood verdienen. Waarom zou nieuws en stukken schrijven gratis moeten zijn? Dit is in het geheel niet netjes om te doen. Je jat uit de supermarkt toch ook geen melk omdat het kan?
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
14-06-2020 11:49
Kijk, dit hele BLM gedoe is uiteindelijk ontzettend opgeblazen. De boel slopen, winkels plunderen, standbeelden omvertrekken, gebouwen bekladden en alleen maar omdat je eenzijdig denkt dat de witte man een vieze racist is en de zwarte Surinamer in dit geval de zielige die overal uitgekotst wordt.

Maar in Suriname is het niet veel beter. Google maar eens op Surineds en zie hoe Surinamers die in Nederland hebben gewoond weer terug in Suriname constant gediscrimineerd worden. Maar ja, de blanke man is een makkelijk doelwit. En dat zwarten als het zo uitkomt zelf ook zo racistisch als de pest zijn wordt gemakshalve maar vergeten.

https://www.dbsuriname.com/2013/10/21/s ... et-zeuren/
"De witte man een vieze racist is"

Dat zijn toch echt je eigen woorden elke keer. Net als "de zielige die overal uitgekotst wordt".

Jij bent degene die het nu in het extreme trekt en dat bovendien steeds op een beledigende toon doet.

Ik was afgelopen week nog gewoon heel aardig tegen je en heb je letterlijk nog nooit iets misdaan. Toch vind je het nodig om me te beledigen en te kwetsen. Waarom in vredesnaam?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 11:52
"De witte man een vieze racist is"

Dat zijn toch echt je eigen woorden elke keer. Net als "de zielige die overal uitgekotst wordt".

Jij bent degene die het nu in het extreme trekt en dat bovendien steeds op een beledigende toon doet.

Ik was afgelopen week nog gewoon heel aardig tegen je en heb je letterlijk nog nooit iets misdaan. Toch vind je het nodig om me te beledigen en te kwetsen. Waarom in vredesnaam?
Ik beledig jou niet persoonlijk maar de opgedrongen mening van de zwarte mens die momenteel rondwaard hangt mij mateloos de keel uit. Simons, Akwasi en al die andere oproerkraaiers die het debat met gestrekt been ingaan.
willem1959 schreef:
14-06-2020 11:49
Kijk, dit hele BLM gedoe is uiteindelijk ontzettend opgeblazen. De boel slopen, winkels plunderen, standbeelden omvertrekken, gebouwen bekladden en alleen maar omdat je eenzijdig denkt dat de witte man een vieze racist is en de zwarte Surinamer in dit geval de zielige die overal uitgekotst wordt.

Maar in Suriname is het niet veel beter. Google maar eens op Surineds en zie hoe Surinamers die in Nederland hebben gewoond weer terug in Suriname constant gediscrimineerd worden. Maar ja, de blanke man is een makkelijk doelwit. En dat zwarten als het zo uitkomt zelf ook zo racistisch als de pest zijn wordt gemakshalve maar vergeten.

https://www.dbsuriname.com/2013/10/21/s ... et-zeuren/
wat een slachtoffergedrag voor een groep die al duizenden jaren voor iedereen de dienst uitmaakt en er steeds een puinhoop van weet te maken
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Dit topic is vol en wordt gesloten.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva forum
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Linkje naar deel 2: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463956
Alle reacties Link kopieren
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven