Black Lives Matter vs. All Lives Matter

02-06-2020 20:03 3150 berichten
Vandaag is black out tuesday. Op allerlei social media zetten mensen/bedrijven/enz hun status of profiel op zwart om steun te betuigen aan Black Lives Matter. Er wordt ontzettend veel gereageerd met "All Lives Matter!", omdat Black Lives Matter niet "inclusief" genoeg zou zijn.

Welke kant neig jij op? En waarom?

Alvast mijn 2 cent:

Natuurlijk doen alle levens er toe. Maar het lijkt erop, dat tot op de dag van vandaag, de zwarte levens er minder toe doen. Daarom steun ik Black Lives Matter.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:38
Reden: provoceren
98.63% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:38
Reden: quote en reactie verwijderd
99.33% gewijzigd
lepa_ana schreef:
10-06-2020 15:19

Ik ken anders genoeg succesvolle Aziaten die evenzeer met racisme te maken kregen. Alleen zijn zij vaker opgevoed met het idee "zwijgen en werken" daarom hoor je ze niet.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:39
Reden: quote verwijderd
55.77% gewijzigd
[...]
98.74% gewijzigd
Wijndruifje schreef:
10-06-2020 15:45
Ik ken anders genoeg succesvolle Aziaten die evenzeer met racisme te maken kregen. Alleen zijn zij vaker opgevoed met het idee "zwijgen en werken" daarom hoor je ze niet.
Oh hoe weet jij dat dan? Vul jij dat in voor Aziaten? Azië is grootste continent van de Wereld, meer dan 2 miljard inwoners. En jij weet dat ze allemaal zo opgevoed zijn?
lepa_ana schreef:
10-06-2020 15:33
Bij Amsterdam muiderpoort stonden ze regelmatig, en in zuid oost bij de afrit naar Gaasperplas. En tussen Schiphol en Leiden. Dus fijn dat jij mij en mijn vrienden uitmaakt voor jokkebrok omdat jij toevalig zelf nooit bent aangehouden.
45.55% gewijzigd
forumfossiel schreef:
10-06-2020 15:08

zodra er een zwarte man achter het stuur zit, wordt ie om de haverklap aangehouden en wordt de auto doorzocht. Dus als een zwarte iets smokkelt, is de kans dat ie gepakt wordt veel groter en wordt daarna beweert dat zwarten meer smokkelen want ze worden vaker gepakt. Dus het etnisch profileren was terecht, zegt men dan.
Dus idd bias,, en dat is precies waarom zwarte Mensen zo boos zijn.

Wat een onzin. In bv. Nederlandse gevangenissen zitten (in absoluut aantal) meer allochtonen dan autochtonen. Die zijn niet allemaal gepakt tijdens autocontroles.
noesa wijzigde dit bericht op 10-06-2020 16:27
19.82% gewijzigd
lepa_ana schreef:
10-06-2020 15:48
Oh hoe weet jij dat dan? Vul jij dat in voor Aziaten? Azië is grootste continent van de Wereld, meer dan 2 miljard inwoners. En jij weet dat ze allemaal zo opgevoed zijn?
In Azië zelf natuurlijk niet, maar hier in het Westen wel. En dat hebben ze mij zelf verteld, zijn een aantal goede vrienden van me. Ik ben er al een aantal maal getuige van geweest.
kadanz schreef:
10-06-2020 15:09
Afkomst? De meeste donkere mensen komen gewoon uit Nederland. Het feit dat je kleur aan afkomst koppelt is nu juist precies waar het om draait: een vooroordeel waarbij ras een rol speelt.

Nu kun je er voor pleiten om ras niet in de discussie te brengen maar je ziet in dit ene real-time voorbeeldje al dat dat niet zo makkelijk is!

Dan kun je tegenwerpen dat het je niet om ras gaat, maar het resultaat is hetzelfde.
Taalkundig is afkomst gewoon correct. Het verwijst naar oorsprong. Je kan dus prima in Nederland geboren en getogen zijn en van Braziliaanse afkomst. Ik probeer gewoon een neutrale term te vinden. Jij een slak om je zout op te strooien.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:40
98.89% gewijzigd
lepa_ana schreef:
10-06-2020 15:56
Joh, doe eens rustig en ga eens even le-zen in de vele bronnen die in dit topic al genoemd zijn en de ervaringen die mensen van kleur zelf hebben gedeeld. Heb je überhaupt enig idee van waar de Black lives matter beweging om gaat? Mijn hemel zeg, wat een hysterische en bizarre posts.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:41
42.68% gewijzigd
Het-groepje schreef:
10-06-2020 15:16
Dat mag allemaal. Maar je wil niet luisteren naar ervaringen van eerste hand en je weet alles beter
Mag ook.
Een racist is iemand die het ene ras superieur vindt aan het andere.
Ik vind jouw manier van willen bepalen hoe taal wordt ingezet, hoe een boodschap wordt overgebracht en het willen bepalen hoe iemand die vanuit racisme handelt wordt genoemd getuigen van een bepaald soort superioriteitsdenken.
Je zegt gelijkwaardigheid te willen maar eigenlijk wil je bepalen hoe de ander zich gelijkwaardig gedraagt.
Mijn hele post gaat om hoe ik denk dat we het probleem kunnen oplossen en jij leest dit erin? Kom op zeg!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:41
99.38% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:42
98.43% gewijzigd
Wijndruifje schreef:
10-06-2020 15:53
In Azië zelf natuurlijk niet, maar hier in het Westen wel. En dat hebben ze mij zelf verteld, zijn een aantal goede vrienden van me. Ik ben er al een aantal maal getuige van geweest.
Oh en ik hoorde van mijn Aziatische collega’s en kennissen dat t niet zo is. Dit zeiden ze face to face. En ik stond erbij en keek ernaar
Ik ga als een tiet!
Het-groepje schreef:
10-06-2020 15:20
Ook hier weer: bepalen voor een ander. Je kunt ook het verhaal gewoon aanhoren en accepteren.
'de ene persoon heeft meer tegenslag dan de ander'.
Niet: ik heb zelf amper tegenslag gehad maar ik vind dat een ander er anders mee moet omgaan.
Ook hier weer, niet weten waar de discussie om ging. Het was geen persoonlijk verhaal wat gedeeld werd, maar een link die gedeeld werd op basis waarvan betoogd werd dat sprake is van sociale immobiliteit (wat overigens aantoonbaar niet klopt, aldus onderzoeken die sociale mobiliteit meten).

En ik vind dat dat advies niet meer is dan een zuchtje tegenwind wat echt niet bepalend is voor de einduitkomst.

Ik heb overigens best wel wat tegenslag gehad in mijn leven hoor. Ik ben zelfs allochtoon (shocking!). Geboren en getogen in Nederland, maar toch.
lepa_ana schreef:
10-06-2020 15:56
Die zwarte man leende mijn auto en vertelde dat toen ie m terug gaf. 5 minuten daarvoor was ik in dezelfde auto langs diezelfde fuik gereden en doorgewuifd.
Kan natuurlijk toeval zijn, maar gebeurde zo vaak dat dat heel heel toevallig zou zijn.
En ik geloof niet dat ie dat zou verzinnen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:43
65.59% gewijzigd
lepa_ana schreef:
10-06-2020 15:33
En dat gelul over aanhouden in de auto in Nederland: Ff serieus!??!??! Wanneer dan? Ik woon in westen maar reis voor m’n werk vaak Kris kras door NL. Ik ben afgelopen 5 jaar geen duik tegengekomen. Niet in steden en niet op snelweg. Ik zie bijna geen politie op straat. Hoe kan dit dat? Wat een fucking bullshit verhaal. Je haalt hiermee zwarte man ook naar beneden en implicietere hiermee dat t echt bijzonder is dat ie dure auto rijdt.
Degene die zegt dat dit in Nederland doorlopend gebeurt is een fucking jokkebrok
Ik ben vaak van de weg geplukt hoor. Maar dat heeft dan met de auto te maken.

Dat het iedere gekleurde persoon overkomt als die even een paar dagen in Nederland is waag ik dan ook weer te betwijfelen, die capaciteit heeft de politie nu eenmaal niet.
lepa_ana schreef:
10-06-2020 16:01
Oh en ik hoorde van mijn Aziatische collega’s en kennissen dat t niet zo is. Dit zeiden ze face to face. En ik stond erbij en keek ernaar
Tja, dat het bij hen niet gebeurde, wil niet zeggen dat het nergens gebeurt.
Kun je dit bewijzen? We zeggen allemaal. Van alles de hele dag door; Of ben je de zwarte man aan het stigmatiseren?
DS1971 schreef:
10-06-2020 16:06
Ik ben vaak van de weg geplukt hoor. Maar dat heeft dan met de auto te maken.
Nu ben ik wel benieuwd wat voor auto dat is :-D
Wijndruifje schreef:
10-06-2020 15:45
Even terzijde, ook percentueel zijn Aziaten in de VS het minst vaak slachtoffer van geweld door politie.

Al zullen ze vast weer op andere momenten te maken hebben met belemmeringen.
Wijndruifje schreef:
10-06-2020 16:07
Tja, dat het bij hen niet gebeurde, wil niet zeggen dat het nergens gebeurt.
Mee eens, Thnx voor de nuancering van je eerdere Posts.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2020 17:43
99.36% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven