Blackface

27-11-2015 08:44 2933 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal bemoei ik me nooit met die hele zwarte Pieten discussie, sterker nog: ik vind het doodvermoeiend. Maar nu gaat CNN een documentaire uitzenden, genaamd 'Blackface'.

Voor Roger Ross Williams kan de discussie over Zwarte Piet niet vroeg genoeg beginnen. De Amerikaanse documentairemaker van CNN bereidt een film voor over dit 'dirty, little secret', waar Nederland volgens hem nog grote economische gevolgen van zal ondervinden.

Ik vind het al triest genoeg dat er in Nederland zo'n ophef over ontstaan is, moet een stel Amerikanen zich er nu ook al mee gaan bemoeien? En gaan dreigen dat Nederland hier grote economische gevolgen van gaat ondervinden? Kunnen Amerikanen niet eerst hun hand in eigen boezem steken en bijvoorbeeld kijken naar hun eigen geschiedenis? Ik noem maar wat: Thanksgiving en de indianen ... ?

Hier een trailer van Blackface:

http://edition.cnn.com/vi ... kface-preview-orig-ff.cnn

Hij komt, hij komt. De nu al omstreden korte documentaire Blackface van de Amerikaanse documentairemaker Roger Ross Williams is vanaf zondag op de website van CNN te zien. De trailer maakt duidelijk dat er niets aan de verbeelding over wordt gelaten. ,,Nederland heeft een kort geheugen als het op hun rol in de slavenhistorie aankomt."

Tijdens het internationaal documentairefestival IDFA in Amsterdam van november raakten Williams en zijn Amerikaanse collega's niet uitgepraat over Zwarte Piet. © Getty.

Hoe kan het dat piet zwart kleurt door de schoorsteen, maar de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?

Roger Ross Williams, documentairemaker

Het smerige, kleine geheim van Nederland, zo noemt de gelouterde documentairemaker 'onze' zwarte piet. De aankondiging van een Amerikaanse documentaire over de decembertraditie wist in februari van dit jaar al de tongen los te maken, maar nu de documentaire ook echt wordt uitgezonden voegt Williams daad bij woord. Gevreesd wordt voor de reacties.

In Nederland kunnen we het al niet eens worden over de kleur van de pieten, maar de Amerikanen begrijpen er helemaal niets van. In zijn documentaire legt Williams op zijn eigen manier uit waarom de pieten zwart zijn. De woordvoerder van Sint, Pam Evenhuis, probeert nog uit te leggen dat we het sprookje hoe dan ook willen behouden, maar Williams weet zijn verklaring waarom de pieten zwart zijn binnen een minuut onderuit te halen.

De pieten zijn volgens Evenhuis zwartgekleurd omdat ze al meer dan honderd jaar door de schoorsteen kropen, zonder zich daarna te wassen. Toen de Sint ze eenmaal opdroeg een douche te nemen, ging het zwarte roet er niet meer vanaf. ,,Maar hoe kan het dan dat de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?" aldus Williams in de documentaire.

Grote gevolgen

Honderd procent commercie, is de voorlopige conclusie. De gevolgen van de documentaire gaan we volgens Williams ongetwijfeld merken: ,,Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie. En vooral voor de manier waarop naar jullie land gekeken wordt door mensen uit andere landen. Dat beeld van een uiterst progressief land zal moeten worden bijgesteld", zo zei hij eerder in een interview met het AD.

Ook in het NRC neemt Williams geen blad voor de mond: ,,Doordat een grote Amerikaanse nieuwszender dit toont, denk ik dat heel veel mensen hem gaan zien en het schandalig vinden. Andere landen zullen druk op Nederland uitoefenen om hier een einde aan te maken." En de Nederlandse kijkers? ,,Ik hoop dat ze zich generen."

Geen geheim

Nederland is geen vreemd terrein voor Williams; de liefde drijft hem de laatste jaren steeds vaker naar Amsterdam. Ook probeert hij een eigen productiemaatschappij van de grond te krijgen en zich hier een deel van het jaar te vestigen.

Tijdens zijn tijd in Nederland kreeg hij wel iets mee van het bestaan van Sinterklaas en Zwarte Piet, maar nog niet veel. ,,Vorig jaar was ik hier voor het eerst in de sinterklaasperiode en toen ben ik me erin gaan verdiepen. Ik postte foto's van Zwarte Piet op mijn eigen facebookpagina en vanuit Amerika kreeg ik de ene na de andere geschokte reactie." Hij maakt er dan ook geen geheim van dat hij persoonlijk geraakt wordt door de helper van Sinterklaas.

quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:14:

[...]

Het probleem is dat de "grote meerderheid" helemaal niet goed geïntegreerd of hardwerkend is. Gemiddeld 60 tot 70% werkt niet. Ook niet als ze hier geboren en getogen zijn. Kinderen worden (mede dankzij importhuwelijkspartners) nog steeds opgevoed zonder dat ze een woord Nederlands horen in hun leven, en komen dan met (taal-)achterstandsproblemen het onderwijs in. Die ze vaak nooit meer helemaal inlopen. Met alle gevolgen van dien. Dat is gewoon de realiteit. Heb ik niet verzonnen, dat is niet omdat ik het graag zo wil, maar dat is gewoon terug te lezen in alle officiële statistieken.

Kan jij vervelend vinden, maar ik kan de waarheid ook niet veranderen. Dat wil niet zeggen dat ik daarmee een oordeel uitspreek over jou persoonlijk als mens. Ik ken jou verder niet, en ik zou niet weten waarom ik jou persoonlijk welk etiket dan ook zou moeten opplakken. En dat heb ik ook nooit gedaan, voor zover ik weet.

Maar de álgemene situatie omtrent immigratie en arbeidsparticipatie kan ik nou eenmaal niet mooier maken dan hij is. Dat jij dat persoonlijk neemt, kan ik niet helpen.Bullshit.
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:14:

[...]

Het probleem is dat de "grote meerderheid" helemaal niet goed geïntegreerd of hardwerkend is. Gemiddeld 60 tot 70% werkt niet. Ook niet als ze hier geboren en getogen zijn. Kinderen worden (mede dankzij importhuwelijkspartners) nog steeds opgevoed zonder dat ze een woord Nederlands horen in hun leven, en komen dan met (taal-)achterstandsproblemen het onderwijs in. Die ze vaak nooit meer helemaal inlopen. Met alle gevolgen van dien. Dat is gewoon de realiteit. Heb ik niet verzonnen, dat is niet omdat ik het graag zo wil, maar dat is gewoon terug te lezen in alle officiële statistieken.

Kan jij vervelend vinden, maar ik kan de waarheid ook niet veranderen. Dat wil niet zeggen dat ik daarmee een oordeel uitspreek over jou persoonlijk als mens. Ik ken jou verder niet, en ik zou niet weten waarom ik jou persoonlijk welk etiket dan ook zou moeten opplakken. En dat heb ik ook nooit gedaan, voor zover ik weet.

Maar de álgemene situatie omtrent immigratie en arbeidsparticipatie kan ik nou eenmaal niet mooier maken dan hij is. Dat jij dat persoonlijk neemt, kan ik niet helpen.Psies, een gemiddelde zegt niets over een individu, maar wel iets over een populatie. Daar is niets normatiefs aan.
Spreuken 18:2
Ik vind die 60-70% werkloosheid heel bijzonder. Waar haal je die cijfers vandaan? Ik vind ze niet.

De rest van je verhaal heb ik al vaker gelezen, maar dat percentage is nieuw.
quote:kadanz schreef op 07 december 2015 @ 21:15:

[...]

Bullshit.Nou... vertel me dan maar waar ik het fout heb als het om de aangedragen gegevens gaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:19:

[...]

Nou... vertel me dan maar waar ik het fout heb als het om de aangedragen gegevens gaat.Werkloosheidspercentage stond op 19% (2013 CBS) voor Niet-Westerse allochtonen. Hoe kom je er bij dat meer dan de helft niet werkt?
quote:barbaracartland schreef op 07 december 2015 @ 21:19:

Ik vind die 60-70% werkloosheid heel bijzonder. Waar haal je die cijfers vandaan? Ik vind ze niet.

De rest van je verhaal heb ik al vaker gelezen, maar dat percentage is nieuw.Even uit mijn hoofd: het verschilt voor diverse groepen immigranten. Sommige groepen scoren op iets meer dan 50% qua uitkeringssituatie, andere groepen zitten tussen de 70-80% (bijv. Somaliërs). Door de bank genomen kom je dus op een 60-70% terecht. En ja, de fout is dat je dan alle immigranten over één kam scheert, dat besef ik, en dat je niet differentieert naar afkomst, maar ik denk dat dat voor degenen die dat geld moeten opbrengen, ook weinig uitmaakt. Feit is en blijft dat 60-70% van de immigranten door de wél werkende mensen moet worden onderhouden.
Kijk je naar arbeidsparticipatie dan is hij voor de negers onder ons (Antillen en Suriname, om maar een beetje on topic te blijven) rond de 59%. Vergelijk dat met 69% voor autochtonen. Geen schokkend verschil. Nogmaals, waar haal je die absurde getallen vandaan?
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:22:

[...]

Even uit mijn hoofd: het verschilt voor diverse groepen immigranten. Sommige groepen scoren op iets meer dan 50% qua uitkeringssituatie, andere groepen zitten tussen de 70-80% (bijv. Somaliërs). Door de bank genomen kom je dus op een 60-70% terecht. En ja, de fout is dat je dan alle immigranten over één kam scheert, dat besef ik, en dat je niet differentieert naar afkomst, maar ik denk dat dat voor degenen die dat geld moeten opbrengen, ook weinig uitmaakt. Feit is en blijft dat 60-70% van de immigranten door de wél werkende mensen moet worden onderhouden.

Bron or it didn't happen. En zo mag je niet rekenen met percentages, foei toch. Vooralsnog zijn er dus geen feiten.

En wat hebben Somaliërs met Zwarte Piet te maken? Zijn Zwarte Pieten Somaliers?
quote:kadanz schreef op 07 december 2015 @ 21:21:

[...]

Werkloosheidspercentage stond op 19% (2013 CBS) voor Niet-Westerse allochtonen. Hoe kom je er bij dat meer dan de helft niet werkt?http://www.elsevier.nl/Ec ... n-buitenlanders-2666738W/
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:22:

[...]

Even uit mijn hoofd: het verschilt voor diverse groepen immigranten. Sommige groepen scoren op iets meer dan 50% qua uitkeringssituatie, andere groepen zitten tussen de 70-80% (bijv. Somaliërs). Door de bank genomen kom je dus op een 60-70% terecht. En ja, de fout is dat je dan alle immigranten over één kam scheert, dat besef ik, en dat je niet differentieert naar afkomst, maar ik denk dat dat voor degenen die dat geld moeten opbrengen, ook weinig uitmaakt. Feit is en blijft dat 60-70% van de immigranten door de wél werkende mensen moet worden onderhouden.

Nogmaals, onzin.

6,7 10,2 9,6 10,2 18,6 16,8 20,1 16,9 21,4 19,0 ...de werkloosheidspercentages van de grootste groepen allochtonen.
quote:barbaracartland schreef op 07 december 2015 @ 21:25:

[...]

Bron or it didn't happen. En zo mag je niet rekenen met percentages, foei toch. Vooralsnog zijn er dus geen feiten.

En wat hebben Somaliërs met Zwarte Piet te maken? Zijn Zwarte Pieten Somaliers?Nope, het zijn Moren. Dus ik denk dat iedereen die een probleem heeft met Zwarte Piet, maar niet aantoonbaar van Moorse afkomst is, geen recht van spreken heeft.
Dat Elsevierartikel is merkwaardig. Alsnog haal ik daar alleen dat cijfer van de Somaliers uit, de andere cijfers zijn niet eens in de buurt. Daarnaast is het natuurlijk ook tamelijk bijzonder mensen met een Nederlands paspoort toch geen Nederlander te vinden. Zo bezien ben ik ook met een Niet-Nederlander getrouwd (derde-generatie-allochtoon) en zijn mijn kinderen ook allochtoon. Hoe lang gaat dat door, in Elsevierland?

Mensen moeten werken. Dat vind ik belangrijk. Mensen moeten geen feiten verdraaien. Dat vind ik ook belangrijk. Het werkloosheidspercentage van Somalische Nederlanders heeft niets te maken met Zwarte Piet.
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:28:

[...]

Nope, het zijn Moren. Dus ik denk dat iedereen die een probleem heeft met Zwarte Piet, maar niet aantoonbaar van Moorse afkomst is, geen recht van spreken heeft.In een democratie mag iedereen zich overal mee bemoeien. Zo mooi is dat. En dat jij Piet een Moor vindt, is ook maar een mening, ik heb in dit topic al heel veel andere meningen omtrent Piets oorsprong voorbij zien komen.
Ik denk dat waar we het inmiddels over hebben noch met zwarte piet, noch met racisme iets te maken heeft. Bovendien zijn we hier allemaal Nederlanders onder elkaar. Al vindt niet iedereen ons allemaal even gelijk

Gaan we nou dat biertje doen en dan gewoon afwachten hoe zwarte piet volgend jaar weer nog meer zichzelf wordt?
Spreuken 18:2
quote:kadanz schreef op 07 december 2015 @ 21:10:

[...]

Het zou je verbazen als ik zeg waar ik werk.

Of moet ik ook vertellen op welke prestigieuze locatie mijn vriendin werkt en hoe zij gewaarschuwd werd voor mijn soort?

Maar vraag je drie negercollega's voor de grap of ze de pietitie ook hebben geliked.Haha de "elite" is het ergst en het meest aso, dat is mijn ervaring.
quote:barbaracartland schreef op 07 december 2015 @ 21:33:

[...]

In een democratie mag iedereen zich overal mee bemoeien. Zo mooi is dat. En dat jij Piet een Moor vindt, is ook maar een mening, ik heb in dit topic al heel veel andere meningen omtrent Piets oorsprong voorbij zien komen.Kan. Feit is dat Sint Nikolaas een aantal Moren vrijkocht, die daarna uit dankbaarheid bij hem bleven.
quote:barbaracartland schreef op 07 december 2015 @ 21:32:

Dat Elsevierartikel is merkwaardig. Alsnog haal ik daar alleen dat cijfer van de Somaliers uit, de andere cijfers zijn niet eens in de buurt. Daarnaast is het natuurlijk ook tamelijk bijzonder mensen met een Nederlands paspoort toch geen Nederlander te vinden. Zo bezien ben ik ook met een Niet-Nederlander getrouwd (derde-generatie-allochtoon) en zijn mijn kinderen ook allochtoon. Hoe lang gaat dat door, in Elsevierland?

Mensen moeten werken. Dat vind ik belangrijk. Mensen moeten geen feiten verdraaien. Dat vind ik ook belangrijk. Het werkloosheidspercentage van Somalische Nederlanders heeft niets te maken met Zwarte Piet.Dat laatste klopt. Maar daar ging het ook even niet om in de discussie waarom ik dat artikel citeerde. Mij werd verteld dat ik het niet juist had toen ik stelde dat 60-70% van de immigranten van een uitkering afhankelijk is. En dat wilde ik even rechtzetten. Los van Zwarte Piet.
Kom pejeka, verspil onze tijd niet zo met je selectieve statistiek.

Het werkloosheidspercentage onder allochtonen is relatief hoog, en er zullen vast wat enorme uitschieters zijn onder speciefieke asielzoekergroeperingen, maar het is totaal ongeloofwaardig dat je dat aanhaalt in een discussie over Zwarte Piet met nazaten van ons koloniaal verleden. Beter nog, ondanks die uitschieters ligt het werkloosheidscijfer voor allochtonen in het algemeen op 20%. Dat is een redelijke prestatie.

Los daarvan scheer je dus alle allochtonen over een kam door te zeggen dat de meesten geen baan hebben, terwijl het werkloosheidscijfer aantoonbaar (CBS 2013) 'slechts' rond de 20% ligt. Dat vind ik vrij schandalig.
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:35:

[...]

Kan. Feit is dat Sint Nikolaas een aantal Moren vrijkocht, die daarna uit dankbaarheid bij hem bleven.Feit is jouw lievelingswoord, maar in de verhalen omtrent heiligen is dat een tamelijk misplaatste term. Tenslotte is het dan ook een feit dat Sint Nicolaas drie vermoorde studenten, in stukjes gehakt en al, weer tot leven gewekt heeft.
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:37:

[...]

Dat laatste klopt. Maar daar ging het ook even niet om in de discussie waarom ik dat artikel citeerde. Mij werd verteld dat ik het niet juist had toen ik stelde dat 60-70% van de immigranten van een uitkering afhankelijk is. En dat wilde ik even rechtzetten. Los van Zwarte Piet.Het klopt toch ook gewoon niet, of lees ik nou verkeerd?
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:28:

[...]

Nope, het zijn Moren. Dus ik denk dat iedereen die een probleem heeft met Zwarte Piet, maar niet aantoonbaar van Moorse afkomst is, geen recht van spreken heeft.Het zou je sieren om die keutel van 70% werkloosheid in te trekken, het heeft niets maar dan ook niets met deze discussie te maken.
quote:barbaracartland schreef op 07 december 2015 @ 21:39:

[...]

Feit is jouw lievelingswoord, maar in de verhalen omtrent heiligen is dat een tamelijk misplaatste term. Tenslotte is het dan ook een feit dat Sint Nicolaas drie vermoorde studenten, in stukjes gehakt en al, weer tot leven gewekt heeft.Laat ik het dan genuanceerder uitdrukken: feit is dat het in alle mythes om Moren gaat.
quote:kadanz schreef op 07 december 2015 @ 21:40:

[...]

Het zou je sieren om die keutel van 70% werkloosheid in te trekken, het heeft niets maar dan ook niets met deze discussie te maken.Lees de statistieken. Ik kan ze niet mooier maken dan ze zijn. Dat het niks met Zwarte Piet te maken heeft, ben ik met je eens.
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:40:

[...]

Laat ik het dan genuanceerder uitdrukken: feit is dat het in alle mythes om Moren gaat.Maar feiten en mythes hebben net zoveel te maken als hopjesvla en standaarddeviaties.
quote:pejeka schreef op 07 december 2015 @ 21:41:

[...]

Lees de statistieken. Ik kan ze niet mooier maken dan ze zijn. Dat het niks met Zwarte Piet te maken heeft, ben ik met je eens.Het Elsevierartikel heeft geen statistieken, maar zinnetjes tekst en in die zinnetjes tekst vind ik jouw percentage niet terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven