Boek: Een webshop is geen carriere

20-10-2011 08:18 1028 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend was een interview met Marianne Zwagerman op 3fm.

Ze is o.a. medeoprichter van PowNed en heeft het boek 'Een webshop is geen carriere, Ontsnap uit het mutsenparadijs' geschreven.



Het idee snap ik opzich wel. Maar wat ik me nu afvraag. Waarom doet ze zo onwijs neerbuigend over ondersteunend personeel? Als ik secretaresse in haar bedrijf zou zijn nam ik nu ontslag. Je wil toch niet werken voor een leidinggevende die je als minderwaardig beschouwd.



Heeft iemand het interview gehoord en wat is jou mening er over?
Ik ga vnv eerst maar eens Pauw & Witteman kijken. En ik vind het een beetje onder de gordel om het over de looks van deze mevrouw te hebben... niet relevant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mlle_j schreef op 20 oktober 2011 @ 10:17:

Ik ga vnv eerst maar eens Pauw & Witteman kijken. En ik vind het een beetje onder de gordel om het over de looks van deze mevrouw te hebben... niet relevant.



Eens.

Om zo tekeer te gaan over uiterlijk en andere randzaken ("zeker geen man en kinderen") bewijst alleen maar dat ze dus eventueel een punt heeft. Tamelijk oppervlakkig. Eigenlijk doen de dames hier hetzelfde als deze mevrouw: neerkijken op iemand. Alleen nu op uiterlijk.

Laat deze mevrouw gewoon lekker kletsen. Er zijn altijd mensen die op andere mensen neerkijken. Hoef je geen manager voor te zijn trouwens. Of mede-oprichter van Powned.
Alle reacties Link kopieren
Looks zijn altijd relevant.

Het streven naar schoonheid gaat boven alles.
Alle reacties Link kopieren
Oke,

Misschien waren haar uitspraken over ondersteunend personeel wat neerbuigend, toch zit er wel wat in het verhaal dat (te)veel vrouwen nog geen carriere dúrven te maken en dat het onderlinge 'vrouwenvenijn' daar ook een steentje aan bijdraagt... (want wat je ook doet, de halve wereld heeft er altijd een negatieve mening over.. wel of geen kinderen, wel of geen borstvoeding, wel of geen carriere enz)

Ik begrijp wel dat sommige vrouwen daar uit willen ontsnappen.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar dat boek.
Alle reacties Link kopieren
Een van de statements die ze maakt is toch: ze was bloeddorstig maar verloor haar vrouwelijkheid uit het oog. Viel, en krabbelde weer op.



Dus iemand die het eerst al behoorlijk gemaakt had, en zichzelf toen volledig opnieuw heeft uitgevonden. Zoals je inderdaad ook nogal kan zien aan de foto's die mensen hier postten.



Volgens mij zegt ze juist: mik hoog én heb plezier én daarbij kan je vrouw zijn - met leuke jurkjes en een goede look en alles.
quote:nessemeisje schreef op 20 oktober 2011 @ 10:42:

[...]





Eens.

Om zo tekeer te gaan over uiterlijk en andere randzaken ("zeker geen man en kinderen") bewijst alleen maar dat ze dus eventueel een punt heeft. Tamelijk oppervlakkig. Eigenlijk doen de dames hier hetzelfde als deze mevrouw: neerkijken op iemand. Alleen nu op uiterlijk.

Laat deze mevrouw gewoon lekker kletsen. Er zijn altijd mensen die op andere mensen neerkijken. Hoef je geen manager voor te zijn trouwens. Of mede-oprichter van Powned.



De reacties alhier doen me een beetje denken aan de heksenjacht op Heleen Mees destijds. Die had ook wel een punt met haar economische zelfstandigheidsverhaal (vind ik), maar werd terzijde geschoven omdat ze zelf geen kinderen had.



Ik ga dus vnv kijken, benieuwd wat ze te vertellen heeft. Ik heb zelf nml helemaal geen zin om een webshoppe te gaan beginnen met een desigual jas aan en een King Louie jurk eronder (ja sorry, ik vind dat mutsige kleren), dus als deze mevrouw weet hoe dat te vermijden, graag!
Deze hele topic krijgt een hoog 'shoot the messenger' gehalte.



Heleen Mees en Marianne Zwagerman hebben gewoon een punt: op basis van enkele feiten kun je concluderen dat relatief veel vrouwen in Nederland best gemakzuchtig zijn. In vergelijking met veel andere Westerse landen is de arbeidsdeelname van vrouwen in Nederland vrij laag. En ondanks dat we ons best doen om barrières op te ruimen, blijft deze ook vrij laag. Ongeveer de helft van de vrouwen is niet economisch zelfstandig. En dat ondanks allerlei maatregelen en ontwikkelingen, zoals meer kinderopvang, mannen die vaker dan vroeger korter gaan werken en het huishouden waaraan dankzij allerlei innovaties structureel steeds minder tijd aan wordt besteed.



De vraag of Marianne Zwagerman wel of niet 's ochtends een laag mascara op haar gezicht moet plamuren lijkt me verder niet zo heel relevant.
Alle reacties Link kopieren
quote:plukjepulk schreef op 20 oktober 2011 @ 10:44:

Ik begrijp wel dat sommige vrouwen daar uit willen ontsnappen.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar dat boek.



Ik ben ook zeker nieuwschierig wat ze schrijft. Haar punt snap ik ook. Ik viel alleen over dat neerbuigende. Want hoe wil je goed leiding kunnen geven als je zo neerbuigend praat over je medewerkers.



Mijn ervaring is dat communicatie en mensen aanspreken op minder geslaagde punten beter gaat als je ook aangeeft hoe het beter kan ipv zeggen wat er allemaal fout is.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer net zo relevant als het miepen over witte leggings.
Ze is nu op Radio 1 te horen. Ze ligt dubbel dat er op Viva een topic over haar geopend is. Leuke vrouw zeg!
Alle reacties Link kopieren
ik vind haar leuk!



ik vond haar ook helemaal niet denigrerend over ondersteunend personeel. wél over het typetje dat je meteen schijnt te moeten worden op het moment dat je zo'n baan hebt. en daar heeft ze ook gewoon gelijk in.



ze staat voor ambitie, vasthoudendheid en iets willen bereiken en daarbij tóch vrouw blijven en je niet laten verleiden grijs muisje te worden of met de mainstream mee te gaan (met als vergelijk de witte legging). gebruik je vrouwelijkheid en sta voor wat je wil. dat zou iedereen toch moeten omarmen?



ik vind haar leuk!
En doooooor!
Maar ik WIL geen carrière! Duw me er dan ook geen een door mijn strot. Ik vind een beetje werk noodzakelijk om de rekeningen te betalen maar heb op hele andere vlakken ambities. D



Juist doordat je in een keuze hebt als vrouw, als mens, zijnde vind ik de ultieme vrijheid. Wat je het leven ook nastreeft.
quote:broadway schreef op 20 oktober 2011 @ 12:33:

ik vind haar leuk!



ik vond haar ook helemaal niet denigrerend over ondersteunend personeel. wél over het typetje dat je meteen schijnt te moeten worden op het moment dat je zo'n baan hebt. en daar heeft ze ook gewoon gelijk in.



ze staat voor ambitie, vasthoudendheid en iets willen bereiken en daarbij tóch vrouw blijven en je niet laten verleiden grijs muisje te worden of met de mainstream mee te gaan (met als vergelijk de witte legging). gebruik je vrouwelijkheid en sta voor wat je wil. dat zou iedereen toch moeten omarmen?



ik vind haar leuk!



Waarom zou je daar in godsnaam je vrouwelijkheid voor gebruiken? Als het goed is heb je een opleiding genoten, ervaringen opgedaan en een goed stel hersens. Is dat niet genoeg? Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat een vent zijn 'mannelijkheid' in de strijd heeft gegooid.



Dat je staat voor wie je bent en wat je wilt, dat geldt toch in het hele leven. Dat je ambities hebt, goed bent in wat je doet, vastberaden bent en iets wil bereiken. Of je nou tuinman bent, directeur, tandarts, achter de kassa zit of geen betaalde baan hebt.



Dat je in Nederland als vrouw je eigen keuzes kunt maken. Dat is pas stoer. Niet lopen zeiken op een bepaald type vrouw. Of een kledingstuk. Het klinkt zuur en ontevreden.



Doe wat je wil, en wat je moet doen en doe het goed en hou op met het afgeven op andere vrouwen. Dat eeuwige gekat naar elkaar
Alle reacties Link kopieren
http://www.speakersacadem ... ions/publication_1632.pdf

We moeten haar maar excuseren want Bruce Springsteen laat haar dit doen.

Hij is nl God en haar geestelijk leidsman.

Als Bruce tegen leggings is dan is zij dat ook. Klaar.
quote:wynette schreef op 20 oktober 2011 @ 12:43:

http://www.speakersacadem ... ions/publication_1632.pdf

We moeten haar maar excuseren want Bruce Springsteen laat haar dit doen.

Hij is nl God en haar geestelijk leidsman.

Als Bruce tegen leggings is dan is zij dat ook. Klaar.Oh..... Okay..... Dan is het goed
quote:mjdh schreef op 20 oktober 2011 @ 12:39:

[...]





Dat je in Nederland als vrouw je eigen keuzes kunt maken. Dat is pas stoer. Niet lopen zeiken op een bepaald type vrouw. Of een kledingstuk. Het klinkt zuur en ontevreden.



Doe wat je wil, en wat je moet doen en doe het goed en hou op met het afgeven op andere vrouwen.



Zij begon! Over witte driekwart leggings.



Voor de rest: het is inderdaad niet zo relevant allemaal.



Wel weer een mooi woord geleerd vandaag: kut-kift.
Alle reacties Link kopieren
quote:mjdh schreef op 20 oktober 2011 @ 12:39:

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat een vent zijn 'mannelijkheid' in de strijd heeft gegooid.



Seriously?!

Van wie zal ik eens plaatjes gaan plakken? Van Sarkozy? Berlusconi? Poetin?



En nu noem ik politici maar een deel van dat glazen plafond komt juist door de masculiene cultuur die heerst in het bedrijfsleven. Mannen profiteren dus wel degelijk van hun mannelijkheid. Al is het alleen al doordat een man nog altijd percentages meer verdient dan een vrouw met dezelfde functie.



Mannen gooien hun mannelijkheid niet in de strijd? Laat me niet lachen.



Alleen ik ben het eens met Zwagerman dat de reactie van vrouwen niet hoeft te zijn dat ze diezelfde masculiene houding overnemen om het te kunnen maken. Wij kunnen teruggrijpen op eigen waarden en kwaliteiten, en kunnen vrouwelijk blijven

én meer doen dan een leuk webshopje beheren.
Alle reacties Link kopieren
http://www.emerce.nl/nieuws/kritiek-op- ... f-digitaal

Dat ze weg moest bij de telegraaf is een complot van mannen die onder invloed staan van het leggingleger.

Heeft niets met grof falen en daarna wegkruipen onder steen te maken!
Alle reacties Link kopieren
In de link die Wynette postte staat dat ze zo ver met haar carriere is gekomen juist door haar mannelijkheid. Pas daarna heeft ze zich gerestyled tot vrouw(elijk).
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Wat is er precies mis mee een leuk lopende webshop te beheren?



Verder mag ik mevrouw Zwagerman wel.
Alle reacties Link kopieren
Een eigen haattopic? Werkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat secretaresses werk doen dat echt niet zo gemakkelijk is als wat veel mensen aannemen. Neem nu een directiesecretaresse, die moet een ontzetted sterk organiserend vermogen hebben, daarbij flexibel zijn en planmatig kunnen werken, communicatief vaardig, commercieel en een pittig karakter om de juiste prioriteiten te kunnen stellen. Nou, petje af hoor, ik doe het hun (met mijn chaotische karakter) niet na! ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:sokkie schreef op 20 oktober 2011 @ 08:31:

Oei ze heeft wel een hoofd voor de radio zeg..



Het 1e wat ik dacht toen ik vanmorgen luisteren. Zo, jij bent vast zo lelijk dat het pijn doet aan mn ogen. En die witt legging zou je willen dragen, maar je benen zijn te dik.

Ik vond het echt storend wat ze zei over vrouwen die alleen koffie halen etc.
quote:Maja82 schreef op 20 oktober 2011 @ 12:57:

Een eigen haattopic? Werkelijk.



zegt ze dat? Poehpoeh, als ze dit al haat vindt....



Verder eens met wat iets eerder gezegd is: ik wil geen carrière aan de top, want ik ben van nature gewoon géén leider, waarom moet ik dat dan wel ambiëren? Ik vind het prettig als anderen mij aansturen, is dat erg? ik heb het geprobeerd hoor, een functie op mijn opleidingsniveau met dito verantwoordelijkheden. Nou ongelukkiger ben ik nooit geweest. Twee stappen terug gedaan en misschien ga ik ooit toch een stap omhoog maken in de toekomst, maar dan alleen omdat ik het wil en niet iemand die bloeddoddig is.

Overigens heb dit allemaal gedaan zonder een moment mijn vrouwelijkheid uit het oog te verliezen. Zonder witte legging, maar met een grijze. Met imitatie KL-rokje (echt is me te duur, dat heb je als je geen carrière hebt), en als dat je niet aanstaat, het zij zo.

Ik voel me nu goed waar ik zit met 2 direct leidinggevenden boven (toevallig wel allebei vrouw, is het dan minder erg?) en daarboven zit nog meer, maar die zitten hoog en droog op het hoofdkantoor.

Ik zie niet wat er mis mee is.



edit: ik vind het ook erg leuk om op het forum of IRL te kletsen over de tekortkomingen en goede kanten van mijn man, het gedoe met de kinderen en dat mijn kont te dik is, maar mijn tieten best wel okay zijn.



Mutserig? Vast.

Lekker belangrijk? Ook.
ik heb voor de volledigheid nog even dat radiofragment teruggeluisterd en zij beweert gewoon dat vrouwen die koffie halen geen ambitie hebben en niks van hun leven maken. Beledigend en niet waar.

Heb je alleen ambitie als je de directeur wil zijn? Is het geen ambitie als ik in mijn werk gewoon mijn baan goed wil uitvoeren?



En how about mannen die gewoon op de werkvloer staan. Dus niet de manager, maar gewoon een lasser, accountant of leraar. Die zijn dan toch net zo goed mutsen die geen ambitie hebben en niks van hun leven maken?



Ik weet het, het is allemaal grappig en met een glimlach bedoeld, zogezegd. Maar ik vind er toch een behoorlijke denigrerende sneer inzitten naar die miljoenen gewone vrouwen die gewoon ook willen doen wat zij leuk vinden en dat is toevallig niet de top op het werk bereiken.

Als je nou echt ballen hebt, zeg je gewoon serieus wat je mening erover is, ipv het te verpakken in een zgn grappig boekje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven