BOOS: aantijgingen tvoh
zaterdag 15 januari 2022 om 12:26
Jeroen Rietbergen, bandleider tvoh en man van Linda de Mol, erkent de beschuldigingen en stapt op (zie twitter Tim Hofman).
Donderdag aflevering van #BOOS hierover op YouTube. Link naar het YouTube-kanaal van #BOOS: https://youtube.com/c/BOOS
Wie volgt?
Donderdag aflevering van #BOOS hierover op YouTube. Link naar het YouTube-kanaal van #BOOS: https://youtube.com/c/BOOS
Wie volgt?
maloochem wijzigde dit bericht op 20-01-2022 06:57
63.19% gewijzigd
zaterdag 22 januari 2022 om 14:45
Ik doe mijn best om mijn woorden zorgvuldig te kiezen en met respect te reageren. Het is alleen wel een openbaar topic en ik reageerde op een vraag over waarom mensen zo reageerden met ‘je mag ook niks meer’. Daar probeerde ik een antwoord op te geven.
Het lijkt wel dat, zodra een antwoord iemand niet aanstaat, dat er dan maar een ander topic geopend moet worden. Dat je het niet hoeft te lezen ofzo.
We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar mijn mening is net zo waardevol als die van jou.
zaterdag 22 januari 2022 om 14:45
Niet mee eens. De meeste “normale” mensen voelen aan of het hun taak is om die ander die ervaring van een complimentje te gunnen, of niet. Ben je close met iemand, dan is het gepast. Ben je een vage mannelijke kennis of een leidinggevende, dan moet je dat overlaten aan anderen. Mensen moeten vooral niet denken dat zij de enige zijn die de ander een compliment/prettige ervaring kunnen bezorgen.katkaatje schreef: ↑22-01-2022 14:28Maar dan haal je het plezier dat mensen ervaren van het ontvangen van een complimentje ook weg. Is dat ok? Moeten zij hun ‘wat leuk, iemand zag dat ik nieuwe lippenstift op heb’ opgeven omdat er ook mannen zijn die met zo’n compliment meer bedoelen?
Het ‘je mag ook niks meer’-gevoel ontstaat volgens mij ook omdat er momenteel razendsnel van alles verandert in de wereld en hoe we met elkaar omgaan. Voor veel mensen betekent dit grote en vooral ook veel aanpassingen. Het zijn terechte veranderingen hoor, maar het vraagt ook wat van mensen. Die moeten nu veel meer nadenken dan vroeger in de interactie en dat kan soms vermoeiend zijn. Dat zie ik heel sterk bij mijn ouders.
Maar ik wil het zelf ook altijd graag goed doen, en ervaar dat ook. Dat je moet letten dat je inclusief taalgebruik hebt, dat je niet per nog ongeluk zwarte piet zegt, dat je niet meer even een hand op iemand schouder oid legt. Het zal allemaal wel wennen, zoals alles, maar tot dan gaat er wel een periode van (licht) verkrampte communicatie aan vooraf. En dat doet pijn.
turtlerain wijzigde dit bericht op 22-01-2022 14:51
0.23% gewijzigd
zaterdag 22 januari 2022 om 14:46
Je man, je vriendin, je kinderen, je moeder, die kunnen daar toch prima een complimentje over geven? Snap je nou echt het verschil niet of doe je alsof??
En ik zou mezelf echt afvragen waarom je zoveel externe bevestiging je uiterlijk nodig hebt.
zaterdag 22 januari 2022 om 14:48
EsterInside schreef: ↑22-01-2022 14:44Die hele term ‘witte mannen’ zit mij inmiddels ook wel tot hier.
Inderdaad.
En ook ongepast in deze voice-zaak.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
zaterdag 22 januari 2022 om 14:48
doornroosje9 schreef: ↑22-01-2022 14:42Denken jullie dat dit verandering brengt? Of dat het na een paar weken gewoon oud nieuws is? Ik weet het, het is mss totaal anders, maar een paar maanden geleden stond iedereen te roepen dat het verschrikkelijk was voor de vrouwen in Afghanistan en nu hoor je er totaal niets meer over. Vrouwen mogen niet meer zonder man op straat, mogen geen onderwijs meer, mogen niet meer werken, vrouwenrechtenactivistes worden ontvoerd en nooit meer teruggezien. En niemand zegt er iets van. Dit kan gewoon in 2022.
Ik hoop het heel erg. Ik denk wel dat het weer een duwtje in de goede richting is. #Metoo heeft niet alles opgelost, maar wel een flinke zet gegeven. En de weg vrijgemaakt voor zo’n uitzending als deze van BOOS. Dus ja, ik denk dat dit verandering brengt, maar verwacht geen grootse transformaties in korte tijd.
Afghanistan is een ander verhaal volgens mij. Dat is een te ver van ons bed verhaal. Dat vinden we ook heel erg, maar we weten niet wat we daaraan kunnen doen. Dus negeren we het liever.
zaterdag 22 januari 2022 om 14:51
Weer zo’n sneer. Waarom toch? En nee, ik doe niet alsof. Maar ik vond de uitleg hierboven wel goed, over het verschil in status of niveau (parafraseer ik even). Dat het dan niet meer kan.
zaterdag 22 januari 2022 om 14:51
zaterdag 22 januari 2022 om 14:52
Ik vind het erg flauw dat Do nu afgerekend wordt op weg kijken. Wat had zij kunnen doen in haar eentje? In dit topic is veelvuldig besproken hoe moeilijk het is iets te zeggen en ook waarom. Duidelijk wordt uit haar verklaring dat zij er dus ook mee te maken heeft gehad. Dus het mag wel wat liever qua reactie ipv haar nu dingen aan te rekenen.Pindakaasjes schreef: ↑22-01-2022 14:02Vinden jullie trouwens het acute opstappen van Anouk niet rieken naar een sterk staaltje zelfbehoud? Een gevalletje van: "het zou wel eens te heet onder mijn voetjes kunnen worden?"
Ze is echt niet zo onnozel om niet te beseffen dat ze met de, door haarzelf gemaakte opmerkingen tijdens college tour, keihard om de oren geslagen zou worden.
En dus was vrijwillig opstappen de beste optie?!
Ik vind Anouk een dijk van een artiest hoor, maar hoe ze nu als heldin wordt afgeschilderd omdat ze direct is opgestapt, ik vind dat onterechte credits.
Zal niet leuk voor haar zijn, om tenminste aan zichzelf toe te geven dat ze net zo goed onderdeel is van dit verrotte wereldje.
Net zoals Do! Die geprezen wordt om haar tirade aan John de Mol.. terwijl ze net zo goed 20 jaar heeft weg gekeken.
En dan de rest van al die BNers, allemáál zooooooo verbaasd en geschokt. Hou toch op!
Patricia Paay stond een jaar of twee terug nog trots te vertellen voor de camera: "de poenani is machtig hé, dat is gewoon zo!"
En nu ligt ze bij wijze van naast haar stoel omdat ze zooooooo geschokt is!
Yeah right.
Verrot wereldje. Bah!
lorrelies wijzigde dit bericht op 22-01-2022 15:18
5.33% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
zaterdag 22 januari 2022 om 14:55
tyche schreef: ↑22-01-2022 14:32Aangezien dit onderwerp me bezig houdt de afgelopen dagen bleef het bij mij malen hoe het nou zit met victim blaming.
Ik herken het als ik het zie, maar hoe leg je uit waarom 'ga niet in het donker alleen op stap, trek geen kort rokje aan' de verkeerde opmerking is, als het teglijk ook helaas realistisch advies is, en ik zelf ook voorzorgsmaatregelen neem zoals bepaalde plekken vermijden?
Volgens mij is dat soort advies op een heel specifiek moment het juiste om te zeggen. Namelijk als je het hebt over hoe de wereld werkt, en over hoe je je daar als vrouw, in het algemeen, tegen probeert te wapenen. En met het volle bewustzijn dat de realiteit nog ver verwijderd is van hoe het zou moeten zijn, en dat inspelen op gevaar niet hetzelfde is als het accepteren van de status quo. Een ook in het volle besef dat je wel kunt proberen dit te voorkomen, maar dat je dat nooit kunt garanderen.
Het gaat fout als dit soort dingen worden geopperd:
1. Als reactie op een ervaring van iemand. En dat gebeurt dus nog steeds aan de lopende band.
2. Als oplossing van het probleem > zie John de Mol.
Dan leg je zowel de oorzaak als de oplossing bij (mogelijke) slachtoffers en blijven de daders en de systemen die hen faciliteren buiten schot. Alsof het een probleem is dat alleen bestaat in de wereld van vrouwen, alsof er geen daders bestaan, alleen slachtoffers. En als er wel slachtoffers zijn maar geen daders, dan behandel je de slachtoffers maar als verdachten.
Goede samenvatting.
Als die uitleg goed was, dan snap je toch ook dat jouw eigen gemis aan kapselcomplimentjes helemaal niet aan de orde is?
Ik kan het kennelijk niet laten om te sneren omdat ik me kapot erger aan het feit dat het lijkt of jij doet dat jij in de hoek zit waar de klappen vallen.
zaterdag 22 januari 2022 om 15:01
Natuurlijk, natuurlijk.Sabeltandcavia schreef: ↑22-01-2022 14:32Misschien kun je het vergelijken met het stelen van een fiets. De bestolene krijgt te horen "Hoe kun je nu zo stom zijn om je fiets niet op slot te zetten". Terwijl de werkelijke misdaad natuurlijk de diefstal van die fiets is. Iedereen heeft ooit geleerd dat stelen niet mag en dat je respect moet hebben voor andermans eigendommen. Een fiets die makkelijk te stelen is is geen uitnodiging om hem mee te nemen. Je blijft van de spullen en lichamen van anderen af.
Maar zolang je er niet zeker van bent dat anderen de juiste lessen hebben geleerd (van andermans spullen afblijven), leer ik mijn kinderen dat ze hun fiets moeten afsluiten. Niet uitgaan van de goedheid van de ander.
zaterdag 22 januari 2022 om 15:01
Het is geen kind in het badwater. Het is een scheut geurolie in een bad vol stront.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zaterdag 22 januari 2022 om 15:05
Een seksistische cultuur? Had je even de memo gemist dat seksueel misbruik in alle culturen en in alle lagen van de bevolking voorkomt? Het is heel belangrijk dat je dat realiseert, want je moet gewoon ALTIJD alert zijn.Daveotion schreef: ↑22-01-2022 14:12Je kunt het niet aan iemand zien, zeker niet als het een publiek figuur is die weet hoe hij zich in het openbaar moet presenteren.
Eigenlijk zou er meer onderzoek gedaan moeten worden naar de redenen van misbruik en grensoverschrijdend gedrag, hoe het komt dat iemand dat doet. Ik denk dat het een combinatie is van een seksistische cultuur waarin dit mogelijk is en persoonlijkheid/karakter.
•
zaterdag 22 januari 2022 om 15:15
Ik weet niet of je kunt stellen dat letterlijk iedereen die bij de Voice werkte op de hoogte was van seksueel overschrijdend gedrag. An collega’s.
Wij maken op het werk (team van alleen vrouwen) regelmatig grappen die over het randje gaan, ook over seks. Of we praten over onze borsten, of (het gebrek aan) knappe mannen op de werkvloer.
Maar geen van ons zal dat doen in het bijzijn van de manager. Ook niet toen we nog een vrouwelijke manager hadden. En de eerste periode dat er een nieuwe collega is zijn we ook een stuk ‘netter’. En dat lijkt me allemaal gewoon normaal en fatsoenlijk, je stemt je gedrag af op je omgeving.
Ik weet niet hoe het er allemaal aan toe gaat in zo’n studio, maar wat ik begreep zijn de coaches daar helemaal niet de hele dag. Het zou dan toch niet gek zijn dat ‘men’ dan ineens zich netter gedroeg. Kan me best voorstellen dat Anouk je fileert als je tegen een kandidaat van haar in haar bijzijn zegt dat je een dikke pik hebt of er wel even op wil gaan liggen.
Maar ook dat een Waylon vraagt of je wel helemaal goed bij je hoofd bent.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet, ik ken die wereld niet. Maar het zou kunnen.
Wij maken op het werk (team van alleen vrouwen) regelmatig grappen die over het randje gaan, ook over seks. Of we praten over onze borsten, of (het gebrek aan) knappe mannen op de werkvloer.
Maar geen van ons zal dat doen in het bijzijn van de manager. Ook niet toen we nog een vrouwelijke manager hadden. En de eerste periode dat er een nieuwe collega is zijn we ook een stuk ‘netter’. En dat lijkt me allemaal gewoon normaal en fatsoenlijk, je stemt je gedrag af op je omgeving.
Ik weet niet hoe het er allemaal aan toe gaat in zo’n studio, maar wat ik begreep zijn de coaches daar helemaal niet de hele dag. Het zou dan toch niet gek zijn dat ‘men’ dan ineens zich netter gedroeg. Kan me best voorstellen dat Anouk je fileert als je tegen een kandidaat van haar in haar bijzijn zegt dat je een dikke pik hebt of er wel even op wil gaan liggen.
Maar ook dat een Waylon vraagt of je wel helemaal goed bij je hoofd bent.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet, ik ken die wereld niet. Maar het zou kunnen.
•
zaterdag 22 januari 2022 om 15:25
Voor de vrouwen die aangeven dat hun man het niet begrijpt, misschien helpt deze uitleg. Gecombineerd met dat filmpje van Peter Pannenkoek lijkt het me heel begrijpelijk:
“Nee zeggen tegen ongewenst seksueel gedrag is onverwacht moeilijk. Psycholoog Agnes van Minnen legt uit waarom veel slachtoffers zich niet verzetten, en soms zelfs meewerken.”
https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... sDl7F7Q9A4
“Nee zeggen tegen ongewenst seksueel gedrag is onverwacht moeilijk. Psycholoog Agnes van Minnen legt uit waarom veel slachtoffers zich niet verzetten, en soms zelfs meewerken.”
•
zaterdag 22 januari 2022 om 15:27
Ter info hier het "briefje van Jan", deze keer aan Corinne Ellemeet.
https://tpo.nl/2022/01/22/briefje-van-j ... llemeet-2/
Gaat over aanranding van een stagiaire, maar de dader kreeg blijkbaar drie keer een nieuwe kans in een nieuwe functie (bij/door vrouwen).
Corinne steunde de advertentie in het AD, maar snapt kennelijk niet dat in haar eigen kring dit gedrag getolereerd wordt.
Nog een lange weg te gaan....
https://tpo.nl/2022/01/22/briefje-van-j ... llemeet-2/
Gaat over aanranding van een stagiaire, maar de dader kreeg blijkbaar drie keer een nieuwe kans in een nieuwe functie (bij/door vrouwen).
Corinne steunde de advertentie in het AD, maar snapt kennelijk niet dat in haar eigen kring dit gedrag getolereerd wordt.
Nog een lange weg te gaan....
zaterdag 22 januari 2022 om 15:29
Ik weet het niet. Ik denk wel dat er een verandering plaatsvindt. Dat prins Andrew zich nu voor de Amerikaanse rechter moet verantwoorden, wie had dat ooit kunnen denken, en al zijn titels kwijt is. En dat Marco B. en Ali B. zich nu waarschijnlijk voor de rechters moeten komen, wie had dat ooit kunnen voorspellen.doornroosje9 schreef: ↑22-01-2022 14:42Denken jullie dat dit verandering brengt? Of dat het na een paar weken gewoon oud nieuws is? Ik weet het, het is mss totaal anders, maar een paar maanden geleden stond iedereen te roepen dat het verschrikkelijk was voor de vrouwen in Afghanistan en nu hoor je er totaal niets meer over. Vrouwen mogen niet meer zonder man op straat, mogen geen onderwijs meer, mogen niet meer werken, vrouwenrechtenactivistes worden ontvoerd en nooit meer teruggezien. En niemand zegt er iets van. Dit kan gewoon in 2022.
Dus er verandert zeker iets. Misschien dat mannen zich nu twee keer bedenken voordat ze iets flikken. Of ze doen het nog meer in het geniep. Dat kan natuurlijk ook.
zaterdag 22 januari 2022 om 15:37
En daarnaast: wie zegt dat iedereen wegkeek? Er zijn blijkbaar genoeg vrouwen die zelf wat hebben meegemaakt en dat aan iemand verteld hebben, er werd alleen niets mee gedaan. En dan kom je in een sfeer van weglachen (het is toch maar een grapje), bagetelliseren (ik ga maar niet zeuren over een onschuldige hand op mijn bil), en niet doorhebben dat je collega langzaam gegroomd wordt. De grote baas is 90% van de tijd op de werkvloer volgens eigen zeggen, vanuit hogerhand was er dus geen probleem.Lorrelies schreef: ↑22-01-2022 14:52Ik vind het erg flauw dat Do nu afgerekend wordt op weg kijken. Wat had zij kunnen doen in haar eentje? In dit topic is veelvuldig besproken hoe moeilijk het is iets te zeggen en ook waarom. Duidelijk wordt uit haar verklaring dat zij er dus ook mee te maken heeft gehad. Dus het mag wel wat liever qua reactie ipv haar nu dingen aan te rekenen.
Als je de uitzending van VI van gister de eerste 10 minuten bekijkt, dan zie je duidelijk hoe sommige mannen tegen deze zaak aankijken en dat ook walgelijk etaleren. John de Mol heeft soortgelijke kijk op de zaak, dat hij nu probeert de schade te herstellen en gaat praten met vrouwen is niet omdat hij het zo erg vindt en niks door had, dat doet hij omdat het is uitgekomen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
zaterdag 22 januari 2022 om 15:41
Shocking. Zo gaat het natuurlijk vanaf het begin van de mensheid: in oorlogssituaties, als dorpen werden geplunderd etc: liever verkracht dan dood:Frizz schreef: ↑22-01-2022 15:25Voor de vrouwen die aangeven dat hun man het niet begrijpt, misschien helpt deze uitleg. Gecombineerd met dat filmpje van Peter Pannenkoek lijkt het me heel begrijpelijk:
Als ze al iets aan vrienden of familie durven te vertellen, krijgen ze reacties als “Ik zou hem keihard tegen zijn ballen hebben getrapt, of direct zijn weggerend.” Dat maakt de schaamte nog groter. Want slachtoffers maken zichzelf daar ook constant verwijten over.
Velen hebben ook het gevoel dat hun lichaam ze in de steek heeft gelaten. Ze wilden wel schreeuwen, maar er kwam geen geluid uit hun mond. Ze kónden gewoon niet wegrennen, omdat ze verstijfden: een beangstigende ervaring.
Je lichaam heeft je juist beschermd, vertel ik ze. Niet tegen de verkrachting of het vastgrijpen van je borsten, maar tegen de dood.’
Overdrijft u niet? Een aanranding of verkrachting kun je toch niet vergelijken met iemand die een pistool op je hoofd zet? Laat staan als het gaat om een beschonken collega die bij een borrel in je decolleté graait.
‘Het gaat om de perceptie in de hersenen: dat het dodelijk zou kúnnen zijn. Seksueel geweld, zelfs het begin daarvan, kan door je hersenen worden waargenomen als doodsbedreiging.
Als iemand je ongewenst aanraakt, is die persoon per definitie al heel dichtbij. Hoe dichterbij de dreiging is, hoe meer kans op instinctieve reacties als verlamming. Het emotionele deel van het brein zet dan in op overleven. Cru gezegd: liever verkracht dan dood, denken je hersens. ’
zaterdag 22 januari 2022 om 15:44
Je pakt de clou nog niet helemaal.
Complimenten geven: prima! Doe het vaak en veel!
Daarnaast: als vrouwelijke collega kun je eventueel een compliment over een mooie lippenstift geven, als mannelijke collega doe je dat niet.
Een mannelijke collega kan wel een compliment geven over de leuke filmtip die je gaf of de korte samenvatting zonder overbodige tekst die je schreef of de handige tip-voor-in-het-buitenland die je gaf.
Zo zie je: complimenten maken kan altijd maar beter geef je geen compliment over het uiterlijk aan iemand van het andere geslacht.
Dat is eigenlijk van alle tijden, niks nieuws aan.
zaterdag 22 januari 2022 om 15:50
Vanuit eigen ervaringen: Volgens mij is niet alleen het “bevriezen” een probleem op het moment dat er iets gebeurt wat niet oké is, maar ook het mentaal niet helemaal kunnen bevatten en verwerken wat er gebeurt, waardoor het moment om iets te doen en reageren voorbij gaat en je jezelf later afvraagt: wat gebeurde er nu precies en waarom voel ik me daar zo rot over? Daarbij komt nog dat de reactie van anderen (als je later iets aangeeft) vaak nog meer reden tot zelftwijfel kan geven: hij bedoelde er niks mee enz. Waarom bagatelliseren mensen zo vaak gedrag van anderen? Daar is ook verandering nodig.
.
zaterdag 22 januari 2022 om 16:04
Dat hangt wel af van de sector waarin je werkt. In de sector waar ik werk is het doodnormaal dat mannen en vrouwen elkaar complimenteren met uiterlijke zaken. Maar dan wel opmerkingen als: 'hee, naar de kapper geweest? ' Of 'leuke schoenen, zeg.' Opmerkingen over iemands lippenstift niet zo snel, ook niet over iemands leuke truitje. Dat is toch wel anders.zakdoek schreef: ↑22-01-2022 15:44Je pakt de clou nog niet helemaal.
Complimenten geven: prima! Doe het vaak en veel!
Daarnaast: als vrouwelijke collega kun je eventueel een compliment over een mooie lippenstift geven, als mannelijke collega doe je dat niet.
Een mannelijke collega kan wel een compliment geven over de leuke filmtip die je gaf of de korte samenvatting zonder overbodige tekst die je schreef of de handige tip-voor-in-het-buitenland die je gaf.
Zo zie je: complimenten maken kan altijd maar beter geef je geen compliment over het uiterlijk aan iemand van het andere geslacht.
Dat is eigenlijk van alle tijden, niks nieuws aan.
In mijn sector is er op de werkvloer niet zoveel verschil tussen man en vrouw. Net zoveel vrouwen die leiding geven bijvoorbeeld. Mensen zien elkaar prive ook best vaak.
Maar totaal geen complimenten maken over elkaars uiterlijk voelt niet als de oplossing. Het reduceren van contact tussen man en vrouw als puur zakelijk is ook een beetje ouderwets.
Maar dat is afhankelijk van de sector waar je in werkt.
zaterdag 22 januari 2022 om 16:10
Ik denk bovenstaande allebei. Het is een zakenman en hij heeft familie in die zaken. Die heeft vooral 2 belangen: zijn zaak en zijn familie. Natuurlijk kan het hem op persoonlijk nivo weinig schelen wat er wel of niet gebeurt is met vage seksuele toespelingen (zo zal hij dat waarschijnlijk zo zien) tussen kandidaten en coaches. Zolang het hém/zijn bedrijf/ zijn familie geen persoonlijke last geeft. Ik vermoed dat hij misschien wel een rottig gevoel heeft als het om kinderen gaat (Marco).
Maar dat op zichzelf vind ik niet verwijtbaar. Zo werkt het mensenbrein nu eenmaal. Wij liggen hier ook niet allemaal ach en wee te roepen van wat er allemaal buiten de landsgrenzen gebeurt met vrouwen en kinderen. Dat komt nu eenmaal doordat je een bepaald soort afstand hebt. De meeste mensen interesseert iets alleen maar erg genoeg als het potentieel henzelf (en hun financiele eigendommen) had of zou kunnen schaden of geliefden/familie. En al het andere is een ver van mijn bed show.
Desalnietemin zal JdM wel het boetekleed MOETEN aantrekken, omdat hij nu eenmaal een voorbeeld rol en functie heeft. En dat is goed. Ik hoop dat dit top down doorwerkt. Als het in eerste instantie niet vanuit een moreel compas of geweten komt van binnenuit, dan moeten de voorwaarden van buitenaf superhelder zijn. Maar het is erg naief om te denken dat iemand persoonlijk gekwetst of geraakt is door vrouwen die hij niet eens kent.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in