Cartoonist Gregorius Nekschot opgepakt

16-05-2008 09:45 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Openbaar Ministerie onderzoekt cartoons 'Gregorius Nekschot'

15 mei 2008


In Amsterdam is afgelopen dinsdag bij een doorzoeking in een onderzoek naar discriminerende cartoons één persoon aangehouden en materiaal in beslag genomen. De doorzoeking volgt op een onderzoek dat het Openbaar Ministerie (OM) verleden jaar startte naar cartoons van 'Gregorius Nekschot'. De aangehouden persoon is na verhoor heengezonden.



Uit het onderzoek is gebleken dat een aantal cartoons die op internet werden gepubliceerd volgens het OM beledigend zijn over moslims en over mensen met een donkere huidskleur. Daarnaast zijn de cartoons naar oordeel van het OM mogelijk haatdragend.



Bij de beoordeling of de cartoons discriminerend zijn of aanzetten tot haat heeft het OM nadrukkelijk gekeken of de cartoons binnen de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van artistieke expressie passen. Het is bekend dat cartoonisten in hun spotprenten een bepaald standpunt ventileren. Cartoons hebben vaak een satirisch karakter en kunnen daardoor kwetsend zijn voor anderen. De kwetsendheid van een uiting is echter niet bepalend voor de strafbaarheid daarvan. Volgens het OM zijn bij de beoordeelde cartoons van Nekschot de grenzen van de strafbaarheid echter wel overschreden en daarom strafbaar.



De cartoons werden gepubliceerd op een website en in boeken die onder de naam 'Gregorius Nekschot' werden uitgegeven. In het voorjaar van 2005 werd aangifte gedaan tegen de website van Nekschot vanwege de daarop geplaatste cartoons. Het Landelijk Expertise Centrum Discriminatie (LECD), ondergebracht bij het OM in Amsterdam, startte daarop een onderzoek dat leidde tot de doorzoeking.



Het onderzoek van het LECD richt zich verder op de identiteit van betrokkenen. Daaronder vallen onder meer de maker van de cartoons en degene die deze op een website plaatsen of op andere wijze openbaar maken. Na afronding van het onderzoek zal een beslissing worden genomen over de afdoening van de zaak





Wat zullen we nou krijgen ? Nekschot is geen beste cartoonist, zijn cartoons zijn nogal grof en ook slecht getekend. Maar: sinds wanneer worden cartoonisten opgepakt in ons kikkerlandje ?

Dit vind ik werkelijk ongehoord en ook zeer zorgwekkend.

Is de angst voor de Islam het nu echt aan het winnen van de vrijheid van meningsuiting ?



Hoelang duurt het nog voor een site als Frontaalnaakt.nl wordt verboden ?

Hoe lang mag Hans Teeuwen nog zingen: "het vrije woord gaat nooit verloren" ??
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Jaap je raaskalt nog net zo bizar als gisteravond.

Dus een krant die zich kritisch uitlaat tegenover een overheid als die duidelijk de plank misslaat is een bedreiging voor de democratie ?

Heb je ooit weleens gehoord van onafhankelijke en kritische journalistiek ? (niet dat we daar in NL mee verwend worden, helaas is het een vrij zeldzaam fenomeen. Maar van Jaap mag het blijkbaar helemaal verdwijnen zodat wel alleen Staatsmedia overhouden)
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
loomii schreef op 17 mei 2008 @ 12:54:

Wat ik er in elk geval níet onder versta is dat we als samenleving ons moeten gaan aanpassen aan wat een aantal religieuze groeperingen aanvaardbaar vindt.
Dan moet je ervoor zorgen dat die opvatting wordt vertaald in wetgeving. Maar ik wil er nog op wijzen dat (volgens de persberichten) andere criteria worden aangevoerd dan wat enige religieuze groepering in het verkeerde keelgat is geschoten. Het gaat over haatzaaien en oproepen tot geweld, begrijp ik. Of heb jij andere informatie?
Alle reacties Link kopieren
Man man wat ben je toch een irritante dramkont.

Ik schreeuw nergens en niets van de daken; ik spreek mijn verwachting uit over de uitspraak van de rechter.

En ik vind het prima als het OM de cartoons van Nekschot door de rechter wil laten toetsen op toelaatbaarheid; waar ik boos om word is de manier waarop ze dat aanpakken. Door hem met een 10 mans arrestatieteam uit zijn huis te sleuren en anderhalve dag op te sluiten. En intussen moedwillig zijn anonimiteit te grabbel te gooien. En ik mag toch hopen dat we nog voldoende rechtsstaat zijn dat het OM daar op aangesproken wordt.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Donkeyshot schreef op 17 mei 2008 @ 12:56:

Jaap je raaskalt nog net zo bizar als gisteravond.

Dus een krant die zich kritisch uitlaat tegenover een overheid als die duidelijk de plank misslaat is een bedreiging voor de democratie ?

Heb je ooit weleens gehoord van onafhankelijke en kritische journalistiek ? (niet dat we daar in NL mee verwend worden, helaas is het een vrij zeldzaam fenomeen. Maar van Jaap mag het blijkbaar helemaal verdwijnen zodat wel alleen Staatsmedia overhouden)




Over raaskallen gesproken.......



Enige krant mag, in alle openheid, een mening ventileren over de wet, de acties van het OM, en (straks) de uitspraak van de rechter. En nog beter: Zelfs jij mag dat, hoewel je van toeten nog blazen verstand lijkt te hebben.

Het herhalen van een daad die aangemerkt is als strafbaar mag ook, maar dan stel je je buiten of boven de wet. En dat dient consequenties te hebben, of we belanden in totale anarchie, waarin het recht van de sterkste prevaleert.
Alle reacties Link kopieren
jaap schreef op 17 mei 2008 @ 13:00:



Het gaat over haatzaaien en oproepen tot geweld, begrijp ik. Of heb jij andere informatie?




Ja, eigenlijk ben ik Char, maar dat moet je maar niet doorvertellen :sigh:



Als haatzaaien en oproepen tot geweld niet mag, kunnen we dan niet beter de bijbel en de koran gaan verbieden dan Nekschot uit zijn huis sleuren?
Alle reacties Link kopieren
jaap schreef op 17 mei 2008 @ 13:05:

[...]





Over raaskallen gesproken.......



Enige krant mag, in alle openheid, een mening ventileren over de wet, de acties van het OM, en (straks) de uitspraak van de rechter. En nog beter: Zelfs jij mag dat, hoewel je van toeten nog blazen verstand lijkt te hebben.

Het herhalen van een daad die aangemerkt is als strafbaar mag ook, maar dan stel je je buiten of boven de wet. En dat dient consequenties te hebben, of we belanden in totale anarchie, waarin het recht van de sterkste prevaleert.






De rechter zal nog uitmaken of die daad strafbaar is Jaap, en zover is het nog niet. Volgens mij komt het overigens ook niet zover maar dit terzijde. Ik hoef je toch hoop ik niet uit te leggen dat het OM niet de instantie is die bepaalt of die cartoons strafbaar zijn of niet ?



De uitdrukking is overigens "van toeten noch blazen verstand hebben" en hij lijkt me juist op jou van toepassing. Maar ook dit terzijde.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Jaap je bent kortzichtig, irritant, kwetsend en ongelofelijk dom.



Ik voel me beledigd door jou.



Dat is verder niet erg, dat mag namelijk in Nederland.



Je hebt nog geen enkel relevant argument opgeduikeld in deze discussie, je beperkt je tot het beschimpen van je tegenstanders.



DS heeft jouw geraaskal allang weerlegd en je wílt het kennelijk gewoon niet zien.
Alle reacties Link kopieren
En dat ik zeg dat Maansa een beperkte algemene ontwikkeling heeft, mag ook niet...dat schijnt een sneer te zijn.



Nee hoor, geen sneer. Gewoon een constatering van een feit.

Maansa mag haar schoolgeld ook terugvragen.
Alle reacties Link kopieren
Zeg... wil jij eens even heel snel daar de sekspijler gaan en vertellen hoe het nou met die sv af is gelopen?
Alle reacties Link kopieren
En ik voel me zwaar beledigd door Compli die me een forumfossiel noemt. Ik stuur de Zwitserse garde erop af. En dan kom ik zelf ook mee. En Zamirah neem ik ook mee, zij heeft wel gevoel voor humor.



Verder wil ik vermelden dat ik de discussie tussen Jaap en DS bijzonder vermakelijk vind.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
We mogen van Jaap gewoon nooit iets zeggen over Moslims of de Islam, want dan zijn we per definitie ontzettend domme Geert Wildersaanhangers.
Alle reacties Link kopieren
*vraagt zich af welke naam DS op FN gebruikt*
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Afijn, en zo gaat het verder.................



Een lawine niet-inhoudelijke, persoonlijke aanvallen en mistroostig makende kortzichtigheid, gelardeerd met een toefje onzin.



Toen Jonas Staal door het OM werd vervolgd (inmiddels in Hoger Beroep), na aangifte van ene Geert Wilders, die zich bedreigd voelde, was deze diarree aan verbolgen reacties in geen velden of wegen te bekennen.



Omdat we inmiddels zijn afgedaald tot een niveau waar ik mij niet meer thuisvoel, omdat er met de beste wil van de wereld geen argument meer in te bespeuren valt, ga ik rustig zitten wachten op de verdediging van meneer Nekschot. En dan hoop ik dat die net zo inspirerend is als die van meneer Staal. Maar ik vrees het ergste, gelet op het niveau van zijn aanhang.
Alle reacties Link kopieren
Jij wordt met de minuut dommer he.........



Staal valt de persoon Wilders aan en zet aan tot haat.



Nekschot maakt alle religies en vrijwel alle bevolkinsgroepen aan en alleen de tere moslimzieltjes moeten beschermd worden.



Ben je nou echt zo dom dat je het verschil niet ziet?
Alle reacties Link kopieren
En hier dan 1 van de gewraakte cartoons...Ik snap werkelijk bij God (of Allah,mij ook best) niet wat hier nou strafbaar aan is..Het schijnt verder volgens het artikel dat we de gehele wereldpers hebben gehaald tot aan Azie toe.Nou weet ik niet of men zelfs daar geschrokken is van onze "persvrijheid nieuwe stijl".Of dat we ons gewoon onsterfelijk belachelijk aan het maken zijn...

http://www.geenstijl.nl/a...rbodencartoonnekschot.jpg
Hey Lord,don't ask me questions
Alle reacties Link kopieren
Robin4ever schreef op 17 mei 2008 @ 16:49:

En hier dan 1 van de gewraakte cartoons...Ik snap werkelijk bij God (of Allah,mij ook best) niet wat hier nou strafbaar aan is..Het schijnt verder volgens het artikel dat we de gehele wereldpers hebben gehaald tot aan Azie toe.Nou weet ik niet of men zelfs daar geschrokken is van onze "persvrijheid nieuwe stijl".Of dat we ons gewoon onsterfelijk belachelijk aan het maken zijn...

Nou ja, dit is toch waar het waarschijnlijk allemaal om begonnen was. Wereldwijde publiciteit: "Nederlandse Overheid treedt op tegen cartoonist die de Islam bespot". Nu kan Maxime Verhagen weer met een gerust hart afreizen voor de volgende zakenmissie in het Midden-Oosten.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
En vertel ons eens Jaap, hoe ging die arrestatie van Staal precies ? Werd hij ook met groot machtsvertoon door een arrestatieteam van zijn bed gelicht ?

Werd zijn anonimiteit opgeheven door de overheid ? Ach nee natuurlijk niet, dom van me: meneer Staal hoefde helemaal niet anoniem te opereren.

Hij maakte weliswaar kunst die je mogelijk zou kunnen opvatten als een doodsbedreiging tegen Wilders (dus tegen een persoon gericht) maar ach ...daarmee loop je in Nederland geen enkel gevaar. Als hij moslims zou bedreigen of beledigen lag dat weer anders ..

Overigens ... van mij zou het werk van Staal ook niet verboden hoeven te worden. Het is ongeveer net zo smakeloos als dat van Nekschot maar waarom verbieden ? Enfin, laat de rechter zich daar maar over uitspreken.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan de overheid intussen beter één flink safehouse maken voor iedereen die gevaar loopt te worden geslacht door al te brave moslims trouwens ?



Eerste bewoners:

Gregorius Nekschot

Sooreh Herah

Ehsan Jani

Ayaan Hirsi Ali

Geert Wilders

Rita Verdonk

Theo Maassen

Afshin Elian

Ewout Jansen

Ahmed Aboutaleb

...

...



En natuurlijk mag Salman Rushdie komen logeren zo vaak hij wil. Voor Theo van Gogh is het helaas niet meer nodig, zo'n safehouse.



Wie niet het verband ziet tussen die voortdurende en helaas niet altijd loze doodsbedreigingen door al te ijverige moslim zeloten en het brute overheidsoptreden tegen Gregorius Nekschot moet trouwens wel stekeblind zijn. Of hij heet Jaap.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
zamirah meisje....jij kent mij niet....en je mag niet liegen....foei..
Alle reacties Link kopieren
Je weet maar nooit, Maansa.
Alle reacties Link kopieren
haha....nee je weet het maar nooit.......juf
Alle reacties Link kopieren
jaap schreef op 17 mei 2008 @ 16:04:



Omdat we inmiddels zijn afgedaald tot een niveau waar ik mij niet meer thuisvoel, omdat er met de beste wil van de wereld geen argument meer in te bespeuren valt, ga ik rustig zitten wachten op de verdediging van meneer Nekschot. En dan hoop ik dat die net zo inspirerend is als die van meneer Staal. Maar ik vrees het ergste, gelet op het niveau van zijn aanhang.




Kijk, dit is nou een mooi stukje van typisch Jaapse discussievervuiling. Wie het niet met hem eens is hoort nu opeens bij de "aanhang" van meneer Nekschot.

Dat zou toch om te gillen zijn als het niet zo triest was ?



Lees nog maar even terug Jaap: in het hele topic zal je hélemaal NIEMAND vinden die aanhanger is van meneer Nekschot of enthousiast over zijn werk. Mensen protesteren tegen het schandalige optreden van het OM tegen Nekschot. En volgens mij weet jij dat ook heel goed, zo dom ben je niet. Maar met dit soort slinkse trucjes probeer je voortdurend je gelijk te halen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Tegen molentjes aan het vechten, Donkeyshot?
Alle reacties Link kopieren
Omen schreef op 17 mei 2008 @ 17:46:

Tegen molentjes aan het vechten, Donkeyshot?
mwoah, meer tegen mensen die een klap van de molen hebben gehad (en het zelf niet beseffen ..) X-D
Polygamie = intensieve vrouwhouderij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven