Cartoonist Gregorius Nekschot opgepakt

16-05-2008 09:45 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Openbaar Ministerie onderzoekt cartoons 'Gregorius Nekschot'

15 mei 2008


In Amsterdam is afgelopen dinsdag bij een doorzoeking in een onderzoek naar discriminerende cartoons één persoon aangehouden en materiaal in beslag genomen. De doorzoeking volgt op een onderzoek dat het Openbaar Ministerie (OM) verleden jaar startte naar cartoons van 'Gregorius Nekschot'. De aangehouden persoon is na verhoor heengezonden.



Uit het onderzoek is gebleken dat een aantal cartoons die op internet werden gepubliceerd volgens het OM beledigend zijn over moslims en over mensen met een donkere huidskleur. Daarnaast zijn de cartoons naar oordeel van het OM mogelijk haatdragend.



Bij de beoordeling of de cartoons discriminerend zijn of aanzetten tot haat heeft het OM nadrukkelijk gekeken of de cartoons binnen de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van artistieke expressie passen. Het is bekend dat cartoonisten in hun spotprenten een bepaald standpunt ventileren. Cartoons hebben vaak een satirisch karakter en kunnen daardoor kwetsend zijn voor anderen. De kwetsendheid van een uiting is echter niet bepalend voor de strafbaarheid daarvan. Volgens het OM zijn bij de beoordeelde cartoons van Nekschot de grenzen van de strafbaarheid echter wel overschreden en daarom strafbaar.



De cartoons werden gepubliceerd op een website en in boeken die onder de naam 'Gregorius Nekschot' werden uitgegeven. In het voorjaar van 2005 werd aangifte gedaan tegen de website van Nekschot vanwege de daarop geplaatste cartoons. Het Landelijk Expertise Centrum Discriminatie (LECD), ondergebracht bij het OM in Amsterdam, startte daarop een onderzoek dat leidde tot de doorzoeking.



Het onderzoek van het LECD richt zich verder op de identiteit van betrokkenen. Daaronder vallen onder meer de maker van de cartoons en degene die deze op een website plaatsen of op andere wijze openbaar maken. Na afronding van het onderzoek zal een beslissing worden genomen over de afdoening van de zaak





Wat zullen we nou krijgen ? Nekschot is geen beste cartoonist, zijn cartoons zijn nogal grof en ook slecht getekend. Maar: sinds wanneer worden cartoonisten opgepakt in ons kikkerlandje ?

Dit vind ik werkelijk ongehoord en ook zeer zorgwekkend.

Is de angst voor de Islam het nu echt aan het winnen van de vrijheid van meningsuiting ?



Hoelang duurt het nog voor een site als Frontaalnaakt.nl wordt verboden ?

Hoe lang mag Hans Teeuwen nog zingen: "het vrije woord gaat nooit verloren" ??
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
[quote]Robin4ever schreef op 17 mei 2008 @ 16:49:

En hier dan 1 van de gewraakte cartoons...Ik snap werkelijk bij God (of Allah,mij ook best) niet wat hier nou strafbaar aan is..Het schijnt verder volgens het artikel dat we de gehele wereldpers hebben gehaald tot aan Azie toe.Nou weet ik niet of men zelfs daar geschrokken is van onze "persvrijheid nieuwe stijl".Of dat we ons gewoon onsterfelijk belachelijk aan het maken zijn...



http://www.geenstijl.nl/archives/images/verbodencartoonnekschot.jpg



Dit is de cartoon "monument voor de blanke autochtone belastingbetaler".

Geen rechter heeft zich er nog over uitgesproken maar het OM heeft alvast bepaald dat dit verboten ist. Entartete Kunst, zeg maar. Ze hebben blijkbaar meer macht dan we wisten. Maar ja, het is dan ook wel een plaat die aanzet tot haat en geweld. Dat dan weer wel. Dus. Enzo.



Persoonlijk vind ik deze leuker:



http://img156.imageshack.us/img156/9952/cecibom9li.jpg





(voor de cultuurbarbaren onder u: het is uiteraard een variant op het schilderij "ceci n'est pas une pipe" van René Magritte, en dat dan weer gecombineerd met de Deense cartoon van de Profeet met een bom in zijn tulband)
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Jaap maakt opnieuw dezelfde fout als een poosje geleden bij Sooreh Herah: in plaats van zich druk te maken over het feit dat een kunstenaar wordt gemuilkorfd in ons land gaat hij zich een oordeel aanmatigen over de kwaliteit van de geboden kunst terwijl dat totaal niet aan de orde is.

Het is niet zo dat de vrijheid van expressie is voorbehouden aan kunstenaars die aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen: die vrijheid hoort te gelden voor allen. Zolang ze zich maar houden aan de grenzen die de wet hen stelt.



Dat kunstenaars vaak de spot drijven met gevestigde belangen is een wezenlijk onderdeel van onze vrije Westerse samenleving. "heilige huisjes" moéten regelmatig omver getrapt worden. Dat helpt ons om onze "absolute waarheden" te relativeren en dat is keihard nodig om in een multiculturele samenleving te kunnen functioneren.

Wie denkt dat alleen zijn waarheid geldt is een potentieel gevaar voor zijn buurman of buurvrouw: het met dwang aan anderen opleggen van die waarheid is de volgende stap.

Onze kunstenaars vormen een dam tegen dat gevaar, zelfs al is hun kunst nog zo wansmakelijk. En daarom verdienen ze bescherming en vrijheid van expressie. En die vrijheid mag slechts worden beknot waar die (volgens de rechter, dus niet volgens het OM of de regering) de in de wet gestelde grenzen overtreedt.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Donkeyshot schreef op 17 mei 2008 @ 19:16:

Jaap maakt opnieuw dezelfde fout als een poosje geleden bij Sooreh Herah: in plaats van zich druk te maken over het feit dat een kunstenaar wordt gemuilkorfd in ons land gaat hij zich een oordeel aanmatigen over de kwaliteit van de geboden kunst terwijl dat totaal niet aan de orde is.

Het is niet zo dat de vrijheid van expressie is voorbehouden aan kunstenaars die aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen: die vrijheid hoort te gelden voor allen. Zolang ze zich maar houden aan de grenzen die de wet hen stelt.



Dat kunstenaars vaak de spot drijven met gevestigde belangen is een wezenlijk onderdeel van onze vrije Westerse samenleving. "heilige huisjes" moéten regelmatig omver getrapt worden. Dat helpt ons om onze "absolute waarheden" te relativeren en dat is keihard nodig om in een multiculturele samenleving te kunnen functioneren.

Wie denkt dat alleen zijn waarheid geldt is een potentieel gevaar voor zijn buurman of buurvrouw: het met dwang aan anderen opleggen van die waarheid is de volgende stap.

Onze kunstenaars vormen een dam tegen dat gevaar, zelfs al is hun kunst nog zo wansmakelijk. En daarom verdienen ze bescherming en vrijheid van expressie. En die vrijheid mag slechts worden beknot waar die (volgens de rechter, dus niet volgens het OM of de regering) de in de wet gestelde grenzen overtreedt.




En wat voor personen doen dat juist? Cartoonisten soms?
Alle reacties Link kopieren
stout1975 schreef op 17 mei 2008 @ 16:42:

Jij wordt met de minuut dommer he.........



Staal valt de persoon Wilders aan en zet aan tot haat.



Nekschot maakt alle religies en vrijwel alle bevolkinsgroepen aan en alleen de tere moslimzieltjes moeten beschermd worden.



Ben je nou echt zo dom dat je het verschil niet ziet?
Voor iemand die in Hitler een voorvechter van het gedachtengoed van Marx en Engels, cq Bakoenin en Proudhom ziet, en die in de katholieke Volkskrant een 'verzetskrant' ziet, gebruik je véél te veel het stigma 'dom'. Ga je schoolgeld terughalen, kun je weer een flesje whiskey kopen.
Alle reacties Link kopieren
Donkeyshot schreef op 17 mei 2008 @ 19:16:

Jaap maakt opnieuw dezelfde fout als een poosje geleden bij Sooreh Herah: in plaats van zich druk te maken over het feit dat een kunstenaar wordt gemuilkorfd in ons land gaat hij zich een oordeel aanmatigen over de kwaliteit van de geboden kunst terwijl dat totaal niet aan de orde is.





Wat zit jij nou toch ongelooflijk uit je nek te kletsen! Heb ik er ERGENS voor gepleit dat meneer Nekschot het zwijgen dient te worden opgelegd? Ik wijs jou er bij herhaling op dat de praktijk in ENIGE democratie is, dat er grenzen worden gesteld aan wat je kunt zeggen. Je haalt zelfs de tekst aan waarin dat LETTERLIJK zo staat verwoord (notabene in de veronderstelling dat je er MIJ mee kan onderrichten!).

Meneer Nekschot HAD en HEEFT het recht op vrije meningsuiting, maar staat niet boven de wet. Hij zal zich dus, indien daar aanleiding toe is (zulks ter beoordeling van het OM, en niet ene Donkeyshot of Geert Wilders) voor de rechter moeten verantwoorden, net als iedere andere burger.

Bij Hera verkondigde ik NIET iets anders: Ook daar heb ik steeds gezegd dat mevrouw Hera de vrijheid moet hebben om haar opruiende zooi, die ze zelf voor 'kunst' houdt, te etaleren. Maar geen museum kan ooit VERPLICHT worden om, uit naam van 'de vrijheid van meningsuiting' die troep in een tentoonstelling op te nemen.

Je persisteert in het omdraaien van de feiten om je vooroordelen te kunnen verdoezelen.

Dat Staal niet van zijn bed hoefde te worden gelicht, was eerst en vooral omdat hij niet zo laf was als meneer Nekschot, en ten tweede omdat het gewraakte kunstwerk in de openbare ruimte tentoongesteld was. En ik geniet met volle teugen van zijn kunstige verweer tegen de aanklacht, die van Wilders en het OM deel van het kunstwerk maken.
Alle reacties Link kopieren
Digitalis schreef op 17 mei 2008 @ 19:25:

[...]







En wat voor personen doen dat juist? Cartoonisten soms?




Nope. Cartoonisten en andere kunstenaars verkondigen geen waarheden. Ze houden een spiegel voor, laten de werkelijkheid zien vanuit een onverwacht perspektief, provoceren en shockeren soms. En vooral: ze zetten aan tot nadenken en tot discussie.

Daarom wordt kunst gemuilkorfd in alle totalitaire regimes.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Grappig Jaap, dat je nog even mijn gelijk onderstreept; bedankt ! :smile:
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Jaap, met jou kun je geen discussie voeren.



Je verdraait onze argumenten op een hele linke manier om je eigen gelijk te halen.



Kortom, ik denk dat jij niet deugt.
Alle reacties Link kopieren
jaap schreef op 17 mei 2008 @ 19:44:

[...]



Dat Staal niet van zijn bed hoefde te worden gelicht, was eerst en vooral omdat hij niet zo laf was als meneer Nekschot, en ten tweede omdat het gewraakte kunstwerk in de openbare ruimte tentoongesteld was.




Het verschil is Jaap, dat Geert-aanhangers misschien niet al te slim zijn, maar toch zeker niet moorddadig.



Helaas heeft Nekschot tegenstanders die bewezen hebben heel erg gevaarlijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Donkeyshot schreef op 17 mei 2008 @ 19:50:

Grappig Jaap, dat je nog even mijn gelijk onderstreept; bedankt ! :smile:




Jouw gelijk. Right....!

Je weet niet eens wat je publiceert. En dat is een serieus probleem!
Alle reacties Link kopieren
stout1975 schreef op 17 mei 2008 @ 19:51:

Jaap, met jou kun je geen discussie voeren.



Je verdraait onze argumenten op een hele linke manier om je eigen gelijk te halen.



Kortom, ik denk dat jij niet deugt.






En hij BLIJFT maar op de man spelen. Dat is ook echt het énige wat hij kan. Die 'stoute', op overspel gerichte persoonlijkheid maakt het liegen zó vanzelfsprekend, dat je op enig moment 'links' niet meer van 'rechts' kunt onderscheiden. Weet je nog wel het verschil tussen je voorkant van je achterkant?



'ONZE' argumenten? Je bent lid van een team, begrijp ik? Hierheen gestuurd door wie?
Alle reacties Link kopieren
stout1975 schreef op 17 mei 2008 @ 19:53:

Het verschil is Jaap, dat Geert-aanhangers misschien niet al te slim zijn, maar toch zeker niet moorddadig.




Nou, er ZIJN Wilders aanhangers die niet slim zijn, maar er zijn er ook die echt BEHOORLIJK uitgekookt zijn, en precies weten hoe ze die niet-slimme horde voor hun karretje moeten spannen.



Dat die aanhang van Wilders niet moorddadig is, moet je eens voorzichtig voorleggen aan de ouders van Kerwin Duinmeijer, de uit hun huis getreiterde allochtonen en de politie van woongemeenschappen die geconfronteerd werden met aanslagen op scholen en moskeeën in de afgelopen jaren. En kom me alsjeblieft niet aankakken met een 'maar zij doen het ook' argument, want dat was vroegah, toen je nog op de kleuterschool zat.

En mocht je een sterke maag hebben, dan zou je ook nog even een kijkje kunnen nemen op de website van het 'Vrije Volk', waar Wilders' aanhangers aan de lopende band de aankomende burgeroorlog voorbereiden. Maar om nou te zeggen 'gewelddadig'......???
Alle reacties Link kopieren
Haantjesgedrag is jou ook niet vreemd, Jaap.
Alle reacties Link kopieren
Jaap, met je laatste post ben ik het wel eens. Laatst nog in Waspik een Somalisch gezin weggetreiterd. ( Eentje die ik me goed herinner, omdat dat uitgebreid in het nieuws is geweest. )
Alle reacties Link kopieren
Zamirah schreef op 17 mei 2008 @ 20:37:

Haantjesgedrag is jou ook niet vreemd, Jaap.
Wéér 'op de man'. Zie je zelf dan het patroon niet? Je komt toch niet over als 'simpel', beken ik eerlijk. Maar eerst begin je iemand die het niet met je eens is te betichten van een gebrek aan 'Algemene Ontwikkeling', en als ik je vraag die discussie dan inhoudelijk langs die lijn voort te zetten, wordt je met de posting valser, omdat je de argumenten mist. En inmiddels ben je al zover dat 'haantjesgedrag' tot argument in een discussie over 'vrijheid van meningsuiting' en 'verantwoordelijkheid voor de wet' is verheven? Nog even en de kleur van mijn ogen gaat een rol spelen?
Alle reacties Link kopieren
Jezus Christus.
Alle reacties Link kopieren
Ik speel niet op de man. Als ik vind dat iemand niet bijster veel algemene ontwikkeling heeft, mag ik dat nog steeds opmerken hier in NL. Dat jij daar gelijk het etiket sneer aanhangt, is jouw probleem. Maak daar niet het mijne van!



Tegen mij wordt ook zo vaak iets gezegd, hier op dit forum. So what? Doe me niet zo veel.



Maar vort....back on topic..!
Alle reacties Link kopieren
Van vrijheid van meningsuiting naar het belachelijk maken van aanhangers van Geert Wilders, het is maar een kleine stap. Misschien moeten we eens ophouden met discussieren over welke dreiging erger is (al heeft de AIVD daar een redelijk genuanceerd beeld bij zie hier) en wie al dan niet (politiek) correct is. Feit is dat de (delen van) de maatschappij steeds minder tolerant worden en dat kan de veiligheid van de maatschappij als geheel beinvloeden. En dat moeten we zien te voorkomen. En dáár ligt een schone taak voor Justitie.

Laat een rechter maar bepalen of meneer Nekschot te ver gegaan is. Maar laat die rechter dan ook even kijken naar opruiende imams en rappers. Weten we allemaal waar we aan toe zijn.
Alle reacties Link kopieren
jaap schreef op 17 mei 2008 @ 20:36:

[...]





Nou, er ZIJN Wilders aanhangers die niet slim zijn, maar er zijn er ook die echt BEHOORLIJK uitgekookt zijn, en precies weten hoe ze die niet-slimme horde voor hun karretje moeten spannen.



Dat die aanhang van Wilders niet moorddadig is, moet je eens voorzichtig voorleggen aan de ouders van Kerwin Duinmeijer, de uit hun huis getreiterde allochtonen en de politie van woongemeenschappen die geconfronteerd werden met aanslagen op scholen en moskeeën in de afgelopen jaren. En kom me alsjeblieft niet aankakken met een 'maar zij doen het ook' argument, want dat was vroegah, toen je nog op de kleuterschool zat.

En mocht je een sterke maag hebben, dan zou je ook nog even een kijkje kunnen nemen op de website van het 'Vrije Volk', waar Wilders' aanhangers aan de lopende band de aankomende burgeroorlog voorbereiden. Maar om nou te zeggen 'gewelddadig'......???




Dus in 1982 (of daaromtrent) was er een Wildersaanhanger die Duinmeijer vermoordde?

Nu ben je toch definitief doorgedraaid.... Overigens beweerde de moordenaar onlangs op tv dat hij weliswaar skninhead was ten tijde van de moord maar dat hij geen rascistisch motief had. Geen idee of je die man moet geloven hoor, maar goed, toch weer een nuance.



En ga je nu daadwerkelijk opgeschoten pubertjes met lonsdalepetjes vergelijken met moslimextremisten?



Er is toch nog nooit een haatzaaiende imam vermoord in Nederland?

En ik kan me in Europe ook geen extreem-rechtse aanslag herinneren waar doden of gewonden vielen.

Wel een aantal Moslimaanslagen.



Waarom toch Jaap, waarom wordt jij iedere keer zo boos als mensen op het forum roepen dat moslimextremisten gevaarlijk zijn?
Alle reacties Link kopieren
Tientje; er wordt wel gekeken naar haatzaaiende imams. Er is laatst zelfs eentje aangepakt, maar ik kan me niet meer herinneren hoe. Was wel op BNR .



Maar te weinig, daar ben ik het mee eensch.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer toch dat iedereen niet gewoon lekker naast/met elkaar kan leven.



Net als Israël/Palestina, ook zoiets. Waarom maken mensen ruzie??



MAKE LOVE, NOT WAR...!



Dat is mijn grootste droom, maar ik ben bang dat het nooit waarheid wordt.
Alle reacties Link kopieren
Tientje79 schreef op 17 mei 2008 @ 21:01:

Van vrijheid van meningsuiting naar het belachelijk maken van aanhangers van Geert Wilders, het is maar een kleine stap. Misschien moeten we eens ophouden met discussieren over welke dreiging erger is (al heeft de AIVD daar een redelijk genuanceerd beeld bij zie hier) en wie al dan niet (politiek) correct is. Feit is dat de (delen van) de maatschappij steeds minder tolerant worden en dat kan de veiligheid van de maatschappij als geheel beinvloeden. En dat moeten we zien te voorkomen. En dáár ligt een schone taak voor Justitie.

Laat een rechter maar bepalen of meneer Nekschot te ver gegaan is. Maar laat die rechter dan ook even kijken naar opruiende imams en rappers. Weten we allemaal waar we aan toe zijn.




Jaarverslag 2006...... Alsof er daarna in politiek Nederland niks gebeurd is.



Maar goed, dat het OM kijkt naar opruiende Imams, rappers en kunstenaars waar de heer Wilders en geestverwanten bezwaar tegen hebben, dat hebben we al geconstateerd. En het is opvallend dat de meute die hier het hardst blaft over die arme meneer Nekschot, die nog geen vlieg kwaad doet, en recht heeft om te zeggen wat hij wil, in die eerdere gevallen in geen velden of wegen te bespeuren was. En dat is inclusief de (meeste) politieke opportunisten in 'het Haagse', met de vice-premier van de PvdA voorop.



Wat je zegt: Laat het OM en de rechter hun werk doen, en hou op met die pleidooien om te gedogen en 'positief te discrimineren', want daar heb ik het hélemaal mee gehad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven