De Bermudadriehoek van talent

20-04-2025 16:56 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bezig met het lezen van het hier besproken boek: https://decorrespondent.nl/15998/de-ber ... 29d7d19fe9 en ik vind het eigenlijk wel onthutsend. Ook al wist ik stiekem al heel veel wat ik tot nu toe heb gelezen, en dan vooral dat de functies repetitief en banaal zijn (het bekende “koffie schenken”). Zelf moet ik zeggen dat ik al die grote kantoren en vage functies altijd maar eng vond, en dat ik ook weleens vragen uit mijn omgeving en zelfs van mijn familie kreeg over waarom ik niet bij De Brauw Blackstone Westbroek oid ben gaan solliciteren. Achteraf gezien maar goed ook, degenen die ik ken die dat wel hebben gedaan en zijn aangenomen zonderen zich helemaal af en komen niet zelden na verloop van tijd langdurig ziek thuis te zitten. Gaat het weer beter, dan keren ze altijd terug naar de volgende Zuidas-functie voor misschien 1-2 jaar en dan zitten ze weer ziek thuis.

Het boek heb ik nog lang niet uit. Frappant vind ik wel dat een toets die alle sollicitanten moeten maken zonder controle door anderen kan worden gemaakt. Er zijn studenten die anderen aanbieden dat voor 70 euro te doen.

Wat zijn jullie ervaringen met dit “fenomeen”?
makreel schreef:
22-04-2025 18:31
En wordt er ook zo kei- en keihard gewerkt aan grote opgaven van dit moment, zoals energietransitie en klimaatproblemen oplossen? Landbouwellende? Woningmarkt? Door net zulke slimme en toegewijde consultants en andere slimmeriken? En als dat niet zo is: waarom niet?
Jazeker. Dat zijn juist de grote vraagstukken waarvoor ze ingehuurd worden door zowel overheid als private partijen. Maar dan kan het dus inderdaad zijn dat je soms ook TotalEnergies, Shell of big pharma adviseert, als dat de opdrachtgever is.

Maar ESG is zo ongeveer het grootse onderwerp bij deze consultants.
Catalina schreef:
Het idee van een bullshitbaan van Graeber is een baan waarvan degene die hem heeft het idee heeft dat het niets toevoegt. Dus als je zelf vindt dat je baan prima is heb je per definitie al geen bullshitbaan.
Jawel, maar het wordt toch vooral geassocieerd met het kantoorleven en de adviessector. Van iemand die een leuke functie in de horeca heeft, of die in een fabriek iets staat te doen dat wellicht binnenkort door een machine wordt overgenomen zegt men niet snel dat die een bullshitbaan heeft.
pina schreef:
22-04-2025 19:21
Jazeker. Dat zijn juist de grote vraagstukken waarvoor ze ingehuurd worden door zowel overheid als private partijen. Maar dan kan het dus inderdaad zijn dat je soms ook TotalEnergies, Shell of big pharma adviseert, als dat de opdrachtgever is.

Dat is dus waar het boek over gaat.
Wat eten we vanavond?
pina schreef:
22-04-2025 19:27
Jawel, maar het wordt toch vooral geassocieerd met het kantoorleven en de adviessector. Van iemand die een leuke functie in de horeca heeft, of die in een fabriek iets staat te doen dat wellicht binnenkort door een machine wordt overgenomen zegt men niet snel dat die een bullshitbaan heeft.
Maakt jou dat uit wat andere mensen van jouw baan vinden? Als jij weet en voelt dat je werk ertoe doet, is dat toch voldoende?
Wat eten we vanavond?
pina schreef:
22-04-2025 19:27
Dan gebruiken ze het niet volgens de definitie van Graeber. Mag natuurlijk, maar zijn onderzoek gaat daar niet over, dat gaat over mensen die werk doen wat ze zelf niet nuttig vinden.
Catalina schreef:
22-04-2025 19:56
Dan gebruiken ze het niet volgens de definitie van Graeber. Mag natuurlijk, maar zijn onderzoek gaat daar niet over, dat gaat over mensen die werk doen wat ze zelf niet nuttig vinden.
Graeber illustreert het zelf ook vooral met Zuidas-achtige banen.
pina schreef:
22-04-2025 20:01
Graeber illustreert het zelf ook vooral met Zuidas-achtige banen.
Graeber illustreert het met interviewresultaten van mensen die zeggen dat ze zelf hun baan niet nuttig vinden.
Catalina schreef:
22-04-2025 20:05
Graeber illustreert het met interviewresultaten van mensen die zeggen dat ze zelf hun baan niet nuttig vinden.
Dan heeft hij er veel in een bepaalde hoek geïnterviewd.
pina schreef:
22-04-2025 20:10
Iedereen die zijn werk kent, weet dat dat zo is - en waarom. Het is een activistische en niet onomstreden onderzoeker. Maar wel interessant, toch?
Wat eten we vanavond?
pina schreef:
22-04-2025 20:10
Of in een bepaalde hoek zijn er meer mensen die zelf vinden dat hun baan geen nut heeft. Dat betekent nog steeds niet dat alle banen in die hoek geen nut hebben. En zeker niet dat alle banen in die hoek bullshitbanen zijn aangezien de definitie duidelijk zegt dat het gaat om banen die mensen die die baan hebben zelf niet nuttig vinden.
dianaf schreef:
22-04-2025 08:44
Als je in zo'n functie zit, kijk je daar toch anders naar. Toen ik nog in de accountancy zat, probeerde je ook de winst te drukken, maar wel door gewoon gebruik te maken van de wet- en regelgeving, zonder vage constructies. Dat zijn gewoon zaken waar ondernemers niet snel aan denken, investeringsaftrek, of een auto van de zaak wel of niet voordelig is. Dat betekent ook dat je rekening houdt met kosten die niet in aftrek genomen mogen worden.
Ook als je niet in zo'n functie zit, kijk je er ook niet zo naar. Ik vind dat niet anders als gebruik maken van toeslagen als je daar recht op hebt, maar niet direct nodig hebt. Of dat je je gebruik maakt van de hypotheekrenteaftrek, ook al heb je het niet nodig.
Er zijn ook adviseurs die de meest vage constructies verzinnen en dan doen voorkomen dat ze nog binnen de grenzen van de wet opereren. Die zien het als leuke puzzel om de overheid te slim af te zijn en mazen in de wet te vinden. Ik heb ze regelmatig aan de andere kant van de tafel gehad.
makreel schreef:
En wordt er ook zo kei- en keihard gewerkt aan grote opgaven van dit moment, zoals energietransitie en klimaatproblemen oplossen? Landbouwellende? Woningmarkt? Door net zulke slimme en toegewijde consultants en andere slimmeriken? En als dat niet zo is: waarom niet?
Nee, omdat er geen politieke wil is om ook maar iets van die problemen echt op te lossen. Want dan raken de meeste van de huidige regeringspartijen direct hun bestaansrecht kwijt.

Er liggen al genoeg oplossingen klaar, maar dan moet de politiek scherpe keuzes maken en die ook uitvoeren.
Ik denk dat het een mooie oplossing zou zijn als de grote consultancy- en advocatenkantoren een deel van hun tijd ‘goede werken’ zouden doen. Onder het mom van ‘noblesse oblige’.

Dus laat een deel van je toptalenten een deel van de tijd niet aan corporate klanten, maar aan maatschappelijke vraagstukken werken of sociale advocatuur zaken doen.

Dat is veel beter voor je ESG imago dan een middag vuilnis rapen tijdens een teamuitje.
Procne schreef:
22-04-2025 22:10
Ik denk dat het een mooie oplossing zou zijn als de grote consultancy- en advocatenkantoren een deel van hun tijd ‘goede werken’ zouden doen. Onder het mom van ‘noblesse oblige’.

Dus laat een deel van je toptalenten een deel van de tijd niet aan corporate klanten, maar aan maatschappelijke vraagstukken werken of sociale advocatuur zaken doen.

Dat is veel beter voor je ESG imago dan een middag vuilnis rapen tijdens een teamuitje.
Ik heb me wel verbaasd over die enorme salarissen die werden genoemd voor beginnende advocaten. Ik heb zelf in de sociale advocatuur gewerkt (als juridisch ondersteuner) en die advocaten maakten dezelfde uren voor een fractie van die bedragen.
pina schreef:
22-04-2025 19:21

Ja en dan? Ze adviseren erover maar zodra het rapport of de strategie is geschreven, gaan ze weer. Terwijl dan het echte werk begint. Met doorzetting, tegenslagen, saaie delen tussendoor. En dat type banen zouden we dus meer kunnen waarderen op de maatschappelijke ladder. Bovendien is zoiets als toegewijde leraar, op het basis- middelbaar- volwassen-onderwijs ook zo'n plek waar je enorm het verschil kunt maken, juist ook als je net wat slimmer of met meer geluk en creativiteit behept bent dan gemiddeld.
Procne schreef:

Zeker, of lesgeven op vrijdag, zoals Rutte deed -weliswaar een uur-. Geen fan van hoe deze man deed tov de Kamer, maar een middags per week je tijd moeten besteden aan een andere taak zou waarschijnlijk voor iedereen goed zijn en dat had hij goed begrepen.
Cypresshill schreef:
22-04-2025 22:24
Ja en dan? Ze adviseren erover maar zodra het rapport of de strategie is geschreven, gaan ze weer. Terwijl dan het echte werk begint. Met doorzetting, tegenslagen, saaie delen tussendoor. En dat type banen zouden we dus meer kunnen waarderen op de maatschappelijke ladder. Bovendien is zoiets als toegewijde leraar, op het basis- middelbaar- volwassen-onderwijs ook zo'n plek waar je enorm het verschil kunt maken, juist ook als je net wat slimmer of met meer geluk en creativiteit behept bent dan gemiddeld.
Ik had toen ik nog voor de klas stond regelmatig het gevoel dat ik totaal nutteloos werk aan het doen was. Door de veel te grote klassen, te hoge werkdruk, gebrek aan orde in de hele school en de veeleisende ouders, maakte ik werkweken van 60 uur zonder het gevoel te hebben echt iets voor elkaar te krijgen. En ik kreeg nul begeleiding.

In mijn Zuidas consultancybaan die ik daarna kreeg, kon ik mezelf een stuk nuttiger maken. In minder uren per week en voor een hoger salaris.
Procne schreef:

Dat doen ze. Er is geen kantoor dat geen Pro Bono werk doet. Daar wordt ook niet voor gefactureerd.

Maar advies over ESG is geen vuil rapen op de jaarlijkse teamdag. Dat is adviseren over vraagstukken waar klanten tegenaan lopen. Daar worden ze grof voor betaald.
pina wijzigde dit bericht op 22-04-2025 22:46
15.08% gewijzigd
Cypresshill schreef:
22-04-2025 22:24
Wat is daar mis mee? Ook intern zijn de mensen die beleid schrijven niet dezelfden als die het implementeren.
Catalina schreef:
22-04-2025 20:34
Of in een bepaalde hoek zijn er meer mensen die zelf vinden dat hun baan geen nut heeft. Dat betekent nog steeds niet dat alle banen in die hoek geen nut hebben. En zeker niet dat alle banen in die hoek bullshitbanen zijn aangezien de definitie duidelijk zegt dat het gaat om banen die mensen die die baan hebben zelf niet nuttig vinden.
Kan hoor. Ik denk überhaupt niet zo, dus die gedachtengang staat ver van me af. We dienen hier allemaal geen enkel nut. Ik ben er dus ik maak de tijd maar vol, liefst zo prettig mogelijk. Maar uiteindelijk is het allemaal maar tijdverdrijf.

Een van mijn ouders was docent, of dat nou zo’n maatschappelijk type was, nou nee. Werkte gewoon om de kost te verdienen.
pina schreef:
22-04-2025 22:41
Dat doen ze. Er is geen kantoor dat geen Pro Bono werk doet. Daar wordt ook niet voor gefactureerd.

Maar advies over ESG is geen vuil rapen op de jaarlijkse teamdag. Dat is adviseren over vraagstukken waar klanten tegenaan lopen. Daar worden ze grof voor betaald.
In mijn ervaring was het pro bono werk heel minimaal. Er werd even snel een rapportje in elkaar geflanst voor The Ocean Cleanup en vooral veel tijd gestoken in het uitmelken in de (social) media. Partners waren meer tijd kwijt aan het op de foto gaan met Boyan Slat dan dat ze echt inhoudelijk wat hadden bijgedragen.

Mijn opmerking over vuil ruimen ging over de teamuitjes met verplicht maatschappelijk karakter ‘om zo iets terug te doen voor de maatschappij’. Als je echt zo graag wil dat je mensen iets voor de maatschappij doen, kun je ze dus ook gewoon aan het werk zetten op maatschappelijke thema’s, zonder daar altijd grof geld voor te vragen.
Procne schreef:
22-04-2025 23:28
In mijn ervaring was het pro bono werk heel minimaal. Er werd even snel een rapportje in elkaar geflanst voor The Ocean Cleanup en vooral veel tijd gestoken in het uitmelken in de (social) media. Partners waren meer tijd kwijt aan het op de foto gaan met Boyan Slat dan dat ze echt inhoudelijk wat hadden bijgedragen.

Mijn opmerking over vuil ruimen ging over de teamuitjes met verplicht maatschappelijk karakter ‘om zo iets terug te doen voor de maatschappij’. Als je echt zo graag wil dat je mensen iets voor de maatschappij doen, kun je ze dus ook gewoon aan het werk zetten op maatschappelijke thema’s, zonder daar altijd grof geld voor te vragen.
Oh ja, het is een fractie van het declarabele werk. Maar ja, niet iedereen heeft als eerste doelstelling zich in te zetten voor de maatschappij. Ik eigenlijk ook niet. Dat mogen andere organisaties doen. Vind het altijd raar dat de adviessector daar zo op afgerekend wordt. Uiteindelijk gaat het gewoon om omzet draaien, zoals bij de meeste bedrijven.
pina schreef:
22-04-2025 23:41
Oh ja, het is een fractie van het declarabele werk. Maar ja, niet iedereen heeft als eerste doelstelling zich in te zetten voor de maatschappij. Ik eigenlijk ook niet. Dat mogen andere organisaties doen. Vind het altijd raar dat de adviessector daar zo op afgerekend wordt. Uiteindelijk gaat het gewoon om omzet draaien, zoals bij de meeste bedrijven.
Daar kan ik me wel over verbazen, dat er mensen zijn (zoals jij) die zeggen: het boeit me gewoon niet genoeg, ik wil het een beetje leuk hebben en geld verdienen. Maar goed, ik zit dan ook in een linkse bubbel waar wel iedereen is van je inzetten voor de maatschappij, ik vind het niet makkelijk om me te realiseren dat niet iedereen dezelfde urgentie voelt.
Wat eten we vanavond?
Ik denk dat de meeste mensen wel eens denken dat hun werk niet nuttig was.

In mijn vorige werk wist ik heus wel dat veel ondernemers helemaal niet naar die jaarrekening keken of alleen maar baalden van de inkomstenbelasting omdat ze weer moesten betalen. Maar ze waren maar wat blij dat ik er voor zorgde dat de aangiften op tijd en correct werden ingediend. Of dat als ze een vraag hadden, dat ze bij mij terecht konden. Of dat ik kon uitleggen waarom ze veel moesten betalen (want het bedrijf doet het heel goed). En ondertussen konden ze aan de slag met wat ze leuker vonden, namelijk hun onderneming met bijbehorende werkzaamheden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
makreel schreef:
23-04-2025 07:24
Daar kan ik me wel over verbazen, dat er mensen zijn (zoals jij) die zeggen: het boeit me gewoon niet genoeg, ik wil het een beetje leuk hebben en geld verdienen. Maar goed, ik zit dan ook in een linkse bubbel waar wel iedereen is van je inzetten voor de maatschappij, ik vind het niet makkelijk om me te realiseren dat niet iedereen dezelfde urgentie voelt.
Ik ben zelf ook links en zit ook in een linkse bubbel. Maar alles heeft een tijd een plaats, en ik hoef niet mijn hele leven met inzetten voor de maatschappij te overgieten. Ik ga gewoon lekker naar mijn werk en doe daar mijn ding, niet anders dan iemand die in de horeca, beveiliging of luchtvaart of wat dan ook werkt. Ik voel me niet schuldig dat ik leef, of automatisch verantwoordelijk voor de wereld, dat niet. Zie mezelf als een linkse realist, ben absoluut geen idealist.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven