De Bermudadriehoek van talent

zondag 20 april 2025 om 16:56
Ik ben bezig met het lezen van het hier besproken boek: https://decorrespondent.nl/15998/de-ber ... 29d7d19fe9 en ik vind het eigenlijk wel onthutsend. Ook al wist ik stiekem al heel veel wat ik tot nu toe heb gelezen, en dan vooral dat de functies repetitief en banaal zijn (het bekende “koffie schenken”). Zelf moet ik zeggen dat ik al die grote kantoren en vage functies altijd maar eng vond, en dat ik ook weleens vragen uit mijn omgeving en zelfs van mijn familie kreeg over waarom ik niet bij De Brauw Blackstone Westbroek oid ben gaan solliciteren. Achteraf gezien maar goed ook, degenen die ik ken die dat wel hebben gedaan en zijn aangenomen zonderen zich helemaal af en komen niet zelden na verloop van tijd langdurig ziek thuis te zitten. Gaat het weer beter, dan keren ze altijd terug naar de volgende Zuidas-functie voor misschien 1-2 jaar en dan zitten ze weer ziek thuis.
Het boek heb ik nog lang niet uit. Frappant vind ik wel dat een toets die alle sollicitanten moeten maken zonder controle door anderen kan worden gemaakt. Er zijn studenten die anderen aanbieden dat voor 70 euro te doen.
Wat zijn jullie ervaringen met dit “fenomeen”?
Het boek heb ik nog lang niet uit. Frappant vind ik wel dat een toets die alle sollicitanten moeten maken zonder controle door anderen kan worden gemaakt. Er zijn studenten die anderen aanbieden dat voor 70 euro te doen.
Wat zijn jullie ervaringen met dit “fenomeen”?
vrijdag 2 mei 2025 om 12:36
Oh bijzonder dit!
Ik heb juist vaak het idee dat die banen op de Zuidas - en niet alleen door de mensen zelf, maar ook maatschappelijk - echt de áller áller hoogste status genieten en het beste waar iemand mee kan komen aanzetten. En niet alleen vanwege het salaris dat er bij hoort.
Terwijl juist banen met een groot maatschappelijk belang en zeker banen die voornamelijk gekozen zijn vanwege sterke persoonlijke affiniteit, eigenlijk alle banen in de kunstsector, muziek, vrijwilligerswerk, met betrekking tot milieu, klimaat etc. over het algemeen worden gezien als bullshit-baan.
Ik heb juist vaak het idee dat die banen op de Zuidas - en niet alleen door de mensen zelf, maar ook maatschappelijk - echt de áller áller hoogste status genieten en het beste waar iemand mee kan komen aanzetten. En niet alleen vanwege het salaris dat er bij hoort.
Terwijl juist banen met een groot maatschappelijk belang en zeker banen die voornamelijk gekozen zijn vanwege sterke persoonlijke affiniteit, eigenlijk alle banen in de kunstsector, muziek, vrijwilligerswerk, met betrekking tot milieu, klimaat etc. over het algemeen worden gezien als bullshit-baan.
maandag 5 mei 2025 om 15:06
Maatschappelijk belang is nogal een breed begrip. Advocatuur is wel degelijk in het maatschappelijk belang, want gerelateerd aan de rechtstaat. De consultancy is gewoon een markt met vraag en aanbod. Consultants leveren gewoon wat er gevraagd wordt, in die zin is het niet anders dan een boer of schoenverkoper. Dat boek is een hoop gedoe om niks. Nul maatschappelijk belang ook .KamilleT schreef: ↑20-04-2025 20:33Ik heb geprobeerd het artikel in de link te lezen, maar het is erg lang en vaag. Volgens mij is de essentie dat de meest getalenteerde studenten worden gerekruteerd door Zuidas consultancy- en advocatenkantoren, maar dat die weinig noemenswaardigs toevoegen aan het algemeen belang.
Dat verbaast mij niets, maar ik weet dat het zo gaat. Stagiairs bij dit soort bedrijven, uiteraard alleen top van de klas, worden binnengeharkt met hoge vergoedingen en onderdak in luxe appartementen.
maandag 5 mei 2025 om 22:23
Advocatenkantoren op de Zuidas zijn vooral bezig met het behartigen van belangen van machtige actoren met diepe zakken. Zoals grote bedrijven en overheden. Dat geldt ook voor consultancy.Bontebok schreef: ↑05-05-2025 15:06Maatschappelijk belang is nogal een breed begrip. Advocatuur is wel degelijk in het maatschappelijk belang, want gerelateerd aan de rechtstaat. De consultancy is gewoon een markt met vraag en aanbod. Consultants leveren gewoon wat er gevraagd wordt, in die zin is het niet anders dan een boer of schoenverkoper. Dat boek is een hoop gedoe om niks. Nul maatschappelijk belang ook .
De gewone man heeft maar weinig aan deze bedrijven. Want als de burger beschermt moet worden tegen de almacht van de overheid, ben je bij deze firma's aan het verkeerde adres.
Dus inderdaad gerelateerd aan de rechtsstaat, maar niet direct in het belang van de rechtsstaat. Dit omdat machtige overheden en bedrijven de rechtstaat vooral uithollen. En daar helpen deze bedrijven graag aan mee.
maandag 5 mei 2025 om 22:54
Er zijn heel veel dingen waar de gewone mN niks aan heeft. Maar dat maakt het nog niet overbodig. En natuurlijk is het verleden van grote bedrijven wel degelijk in het belang van de rechtsstaat. Het is in feite wat de rechtsstaat inhoudt. Het feit dat je recht hebt op verdediging en een onafhankelijk oordeelParadise schreef: ↑05-05-2025 22:23Advocatenkantoren op de Zuidas zijn vooral bezig met het behartigen van belangen van machtige actoren met diepe zakken. Zoals grote bedrijven en overheden. Dat geldt ook voor consultancy.
De gewone man heeft maar weinig aan deze bedrijven. Want als de burger beschermt moet worden tegen de almacht van de overheid, ben je bij deze firma's aan het verkeerde adres.
Dus inderdaad gerelateerd aan de rechtsstaat, maar niet direct in het belang van de rechtsstaat. Dit omdat machtige overheden en bedrijven de rechtstaat vooral uithollen. En daar helpen deze bedrijven graag aan mee.
maandag 5 mei 2025 om 22:54
Er zijn heel veel dingen waar de gewone mN niks aan heeft. Maar dat maakt het nog niet overbodig. En natuurlijk is het verleden van grote bedrijven wel degelijk in het belang van de rechtsstaat. Het is in feite wat de rechtsstaat inhoudt. Het feit dat je recht hebt op verdediging en een onafhankelijk oordeelParadise schreef: ↑05-05-2025 22:23Advocatenkantoren op de Zuidas zijn vooral bezig met het behartigen van belangen van machtige actoren met diepe zakken. Zoals grote bedrijven en overheden. Dat geldt ook voor consultancy.
maandag 5 mei 2025 om 23:04
Ik ben het met je eens dat nut lastig te meten valt. Dit soort bedrijven hebben zeker een functie, zeker in een complexe markteconomie als de Nederlandse.Bontebok schreef: ↑05-05-2025 22:54Er zijn heel veel dingen waar de gewone mN niks aan heeft. Maar dat maakt het nog niet overbodig. En natuurlijk is het verleden van grote bedrijven wel degelijk in het belang van de rechtsstaat. Het is in feite wat de rechtsstaat inhoudt. Het feit dat je recht hebt op verdediging en een onafhankelijk oordeel
Bedrijven op de Zuidas zijn niet zozeer bezig met verdediging en een onafhankelijk oordeel, maar vooral met contractrecht en fiscaal recht. Het gaat dan niet om verdediging, maar om andere grote bedrijven te helpen om zaken in Nederland te kunnen doen.
Kern van de rechtsstaat is dat iedereen aan het recht is gebonden, en dat de burger beschermd wordt tegen de almacht van de overheid.
De Nederlandse overheid geeft tientallen miljoenen uit aan consultancy. Daar is de burger lang niet altijd mee gediend.
En over een onafhankelijk oordeel: het is een lange weg een lastige procedure om als burger te procederen tegen bijvoorbeeld Schiphol en Tata-Steel als die bedrijven miljoenen kunnen stukslaan aan juridische procedures.
Er is geen sprake van een gelijk speelveld. Niet goed voor het functioneren van de rechtsstaat.
Er is trouwens een tekort aan sociale advocaten. Advocaten die zich inzetten voor mensen met weinig financiele middelen. Leuk dat mensen weer lekker dronken zichzelf op de borst slaan op de wekelijke vrijmibo op de Zuidas. Maar het is vooral het kapitaal dat gediend wordt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in