De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zazamaenade schreef:
24-09-2019 12:32
Dit verhaal is een paar dagen terug ook al in dit topic door iemand naar voren gebracht en is ontzenuwd. Ik post de link nog maar een keer:
https://skepticalscience.com/translation.php?a=1&l=15
Het klopt in zoverre dat een aantal wetenschappers dat toen zeiden, en de tijdschriften daarmee uitpakten. Dat is wat blijft hangen, wat de tijdschriften schrijven.
Net zoals er nu op een wintersport-website weer eens een voorspelling van een horrorwinter wordt gedaan (met links naar verkopers van handschoenen, sjaals en warme schoenen, how convenient :sarcastic: ), en prompt een forummer een topic opent over een strenge winter.

Ook toen al, in de jaren 70, wees het merendeel van het onderzoek een andere kant op.

Er zal vast nog wel een keer een koude winter komen, dus die 'voorspelling' klopt sowieso.
Ik weet dat het elke keer terugkomt, deels ontkracht is en dat het toch vaak terugkomt in deze discussies. Daar ken ik dat verhaal over de ijstijd ook van, ik ben te jong om het te hebben meegemaakt. :)

Punt is dat poloppie stelt dat het allemaal heel erg simpel is, de wetenschap achter climate change. Dat is het andere uiterste. Als je dat stelt, dan waai je ook maar mee met het geschreeuw van de Gretha's. Als het zo simpel is dan kom ik graag weer om de hoek met het voorbeeld van de ijstijd. Want als het zo simpel was...
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
24-09-2019 13:06
Nee, tenenkrommend slecht, veel slechter dan de speech van Greta. Maar “jan” is dan ook iemand die niks kon, niks kan en ook niks zal kunnen.

Afgeven op anderen, en in die trant stukjes schrijven, daar is hij nogal goed in.
nounou
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
24-09-2019 08:01
Er zijn wetenschappers die er niet in geloven maar die krijgen geen gehoor. Wie heeft er dan gelijk? De hardste schreeuwer?
Er zijn “wetenschappers”, vaak geen fysisch geografen of meteorologen, die de olieindustrie naar de mond praten en er dik voor worden betaald. Verder vinden heel veel mensen het een ongemakkelijk idee dat ze hun levensstijl zouden moeten aanpassen. Dus ontkennen ze het probleem maar.
Verder zijn er nog de neoliberale ideologen die vinden dat de overheid zich niet met economie moet bezighouden. En aangezien de vrije markt de opwarming niet kan tegenhouden stellen zij dan maar dat die opwarming niet bestaat of in elk geval geen menselijke oorzaak heeft.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
24-09-2019 13:09
Afgeven op anderen, en in die trant stukjes schrijven, daar is hij nogal goed in.
Dat is dan ook het enige waar opperloser Dijkgraaf goed in is.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik heb geen stukjes van jan gelezen. Gretha heb ik voorheen ook niet echt gevolgd. Ik wist wie ze was, meer niet. Wat ik hier over haar schrijf is puur mijn verbazing na het zien van het filmpje van haar op CNN.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
24-09-2019 13:09
Punt is dat poloppie stelt dat het allemaal heel erg simpel is, de wetenschap achter climate change. Dat is het andere uiterste. Als je dat stelt, dan waai je ook maar mee met het geschreeuw van de Gretha's. Als het zo simpel is dan kom ik graag weer om de hoek met het voorbeeld van de ijstijd. Want als het zo simpel was...
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar ik heb niet beweerd dat de hele modellering van klimaatverstoring eenvoudig is. Er zijn zoveel variabelen dat het enige dat je weet is, dat elke voorspelling fout is. Wat niet wegneemt dat een gigantische toename in broeikasgassen in onze atmosfeer, zijn effect zal hebben op ons klimaat.
Als je me niet begrijpt, stel dan een vraag ipv me af te schilderen als een windhaan.
Poloppie schreef:
24-09-2019 13:45
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar ik heb niet beweerd dat de hele modellering van klimaatverstoring eenvoudig is. Er zijn zoveel variabelen dat het enige dat je weet is, dat elke voorspelling fout is. Wat niet wegneemt dat een gigantische toename in broeikasgassen in onze atmosfeer, zijn effect zal hebben op ons klimaat.
Als je me niet begrijpt, stel dan een vraag ipv me af te schilderen als een windhaan.
Nu breng je dus de nuance aan. Als jij echter droog stelt dat mechanismen achter klimaatverandering niet zo moeilijk te begrijpen zijn dan schilder je iedereen die niet klakkeloos meehuilt met Gretha af als...tsja...als wat? Als hele domme mensen?

Het maakt mij niet uit. Als we het tij willen keren dan moeten we zo'n enorme pas op de plaats maken dat zelfs Gretha er lijkbleek van wegtrekt. Ik ben er klaar voor. Jij ook?
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
24-09-2019 08:01
Er zijn wetenschappers die er niet in geloven maar die krijgen geen gehoor. Wie heeft er dan gelijk? De hardste schreeuwer?
Ik heb gezocht op het internet en kan redelijk naukeurig zeggen dat zo'n 99,9% van de wetenschappers die daadwerkelijk onderzoek vanuit hun vakgebied hebben gedaan, waarbij dat vakgebied te maken heeft met klimaat, achter de stelling staan dat deze door mensen wordt beinvloed. De overige 0,1% die heeft een iets afwijkende mening op bepaalde details. De Klimaat-ontkenners onder de wetenschappers zijn zo'n significant laag aantal; dat hen aandacht geven gewoon stompzinnig zou zijn, aangenomen dat ze al verstand hebben binnen het juiste vakgebied.

Maar, mensen willen nu eenmaal alleen dat horen wat ze aangenaam vinden klinken, en er zijn genoeg hele rijke mensen die zich wel een uitweg kunnen kopen naar een gebied dat niet erg zal lijden onder de klimaat veranderingen (Groenland kopen, iemand?) terwijl de rest van de wereld verhongerd, waardoor die rijken dus voor4al geld willen verdienen voordat het grootste deel van hun domme volgelingen uitsterven.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
jaw schreef:
24-09-2019 16:12
Ik heb gezocht op het internet en kan redelijk naukeurig zeggen dat zo'n 99,9% van de wetenschappers die daadwerkelijk onderzoek vanuit hun vakgebied hebben gedaan, waarbij dat vakgebied te maken heeft met klimaat, achter de stelling staan dat deze door mensen wordt beinvloed. De overige 0,1% die heeft een iets afwijkende mening op bepaalde details.
Ik denk niet dat je die claim waar kan maken. Het zijn juist dit soort wilde getallen die mensen doen twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
24-09-2019 13:11
Er zijn “wetenschappers”, vaak geen fysisch geografen of meteorologen, die de olieindustrie naar de mond praten en er dik voor worden betaald. Verder vinden heel veel mensen het een ongemakkelijk idee dat ze hun levensstijl zouden moeten aanpassen. Dus ontkennen ze het probleem maar.
Verder zijn er nog de neoliberale ideologen die vinden dat de overheid zich niet met economie moet bezighouden. En aangezien de vrije markt de opwarming niet kan tegenhouden stellen zij dan maar dat die opwarming niet bestaat of in elk geval geen menselijke oorzaak heeft.
Precies.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Mobilization for the Environment (MOB), de organisatie die eerder de PAS aanvocht, stapt naar de rechter omdat er geen geldige natuurvergunning is voor de Formule 1 en de bouwwerkzaamheden die daar gaan plaatsvinden.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~bd024652/

Ik hoop dat ze deze zaak winnen.
Buitengewoon dom dat zo'n prestigieus evenement waar zoveel geld in omgaat niet zijn zaken op orde heeft.
nounou
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
24-09-2019 13:02
Noodzaak? Ik denigreer niet, ik val haar niet aan, ik zeg gewoon hoe ze op mij overkomt. Als ze schreeuwt en huilt dat haar childhood haar is ontnomen is dan mag je de wedervraag verwachten welke ouder het toestaat dat hun minderjarig kind zo mishandeld wordt.
Je bent niet de enige die kritiek heeft op die "speech" van Greta Thunberg
Ik kwam het op de NOS site tegen, op Twitter etc.

De woorden waren net iets over de top, net iets te fel, net iets te huilerig.
Op mij kwam het niet goed over.

Persoonlijk denk ik dat Greta gewoon naar Zweden terug moet, doen wat 16 jarigen doen, appen, selfies maken, bankhangen, verliefd worden en weer naar school.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Jan Dijkgraaf heeft natuurlijk volkomen gelijk dat hij het misbruiken van Greta aan de kaak stelt. Het kind lijdt aan ernstige hersenaandoeningen en is erg onvolwassen voor haar leeftijd.

Tel daar een paar geld- en aandachtsgeile ouders uit een acteursfamilie bij op en je weet dat het inzetten van haar eerder kwaad dan goed doet. Wtf heeft zij
bij te dragen aan dit complexe vraagstuk? Alsof je de eerste de beste deelnemer van Down met Johny de Mol uren laat raaskallen over de wenselijkheid van de rekenrente bij pensioenen op een congres van het ABP. Het slaat helemaal nergens op.

Het vertroebelt elke serieuze discussie over de mogelijke opwarming en de gevolgen daarvan, en de eventuele oplossingen weer daarvoor.

Het religieuze aspect van de opwarmingsdiscussie zit in het feit dat allerlei profeten voorspellingen doen die niet worden gestaafd door waarnemingen. Niet alleen de mate waarin de aarde warmer of kouder zal worden over 50 jaar is ongewis, maar ook het nut van voorgestelde maatregelen is volledig onduidelijk. Daar is 99,9% van de wetenschappers het over eens.

Bovendien wordt er nu gevraagd boete te doen (geef geld/welvaart/vrijheid) ten bate van een toekomstig moment. Een moment waarin wij allemaal sowieso niet meer leven. Kortom: nu pijn lijden, want na de dood komt de hel, dus pas op. Dat is een lastig te verkopen verhaal, zeker aan een ieder die niet in de hel gelooft.
Zazamaenade schreef:
24-09-2019 06:56
Bekijk dan even de illustraties bij het door mij geposte artikel over de achteruitgang van de vogelstand. Dan zie je dat het aantal roofvogels in de VS met 200% is toegenomen. Dat zal in Europa misschien ook zo zijn.
Als je je eigen waarneming zwaarder laat wegen dan onderzoek dat gedaan is door een groot gezelschap van vogeltellers en onderzoekers houdt het verder natuurlijk op. Dat is een argument vergelijkbaar met "Ja maar hier regent het" als er gesproken wordt over de droogte in een gebied.

Waar ik woon is het beeld heel wisselend. Het aantal merels heeft zich weer voorzichtig hersteld, er zijn veel buizerds en torenvalken zijn ook niet zeldzaam maar weidevogels zijn er bijna niet meer, op wat kieviten na.
Koolmezen en pimpelmezen zijn er echt beduidend minder dan een paar jaar terug, en het is nu erg bijzonder om een winterkoning te zien.
Ik weet te weinig over het voorkomen van de minder algemene soorten om daar iets zinnigs over te schrijven.
Wacht even. Als iemand een bericht plaatst met observaties die in je kraam passen, zwijg je; maar als ik daarop reageer met observaties die op iets anders duiden, zet je mij weg als een idioot die enkel zijn eigen ogen gelooft?
Op deze manier wordt het moeilijk om jou nog ernstig te nemen.
Kun je trouwens de link nog eens posten over de achteruitgang van het vogelbestand, want ik zie hem niet dadelijk staan (wel een bericht op 23/09, maar geen bron).
Zazamaenade schreef:
21-09-2019 13:25
Het afschaffen van de kinderbijslag lijkt me een goede maatregel, maar vooral denk ik dat het tijd is om een veel groter taboe te doorbreken: het idee dat de ontwikkeling van medische technologie gericht moet zijn op het verlengen van ons leven.
Je kunt niet zomaar zonder enige maatschappelijke ethische discussie spreken over 'stoppen met ieder zo lang mogelijk in leven houden'.
Artsen zijn gehouden aan hun eed en je kunt niet van hen verwachten dat zij vanwege overbevolking andere beslissingen gaan nemen over leven, ziekte en dood.
Sorry voor de late reactie. Dit is geen taboe doch een discussie die al lang gaande is. Dat geen enkele politieke partij hierop durft inpikken heeft alles te maken met onze bevolkingspiramide.
Een link:
https://www.demorgen.be/nieuws/kankerdilemma~b8808dad/

jaw schreef:
24-09-2019 16:12
Ik heb gezocht op het internet en kan redelijk naukeurig zeggen ...
Dit vat je post redelijk nauwkeurig samen.

On-Topic: in feite eens met mouthgard, je gaat menselijk gedrag niet radicaal kunnen veranderen door een projectie van zaken die kunnen gebeuren. Gedrag verandert voornamelijk als ze er zelf belang bij hebben.
anoniem_64a73836ab974 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 04:31
Reden: aanvulling
18.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
25-09-2019 01:38
Jan Dijkgraaf heeft natuurlijk volkomen gelijk dat hij het misbruiken van Greta aan de kaak stelt. Het kind lijdt aan ernstige hersenaandoeningen en is erg onvolwassen voor haar leeftijd.

Tel daar een paar geld- en aandachtsgeile ouders uit een acteursfamilie bij op en je weet dat het inzetten van haar eerder kwaad dan goed doet. Wtf heeft zij
bij te dragen aan dit complexe vraagstuk? Alsof je de eerste de beste deelnemer van Down met Johny de Mol uren laat raaskallen over de wenselijkheid van de rekenrente bij pensioenen op een congres van het ABP. Het slaat helemaal nergens op.

Het vertroebelt elke serieuze discussie over de mogelijke opwarming en de gevolgen daarvan, en de eventuele oplossingen weer daarvoor.

Het religieuze aspect van de opwarmingsdiscussie zit in het feit dat allerlei profeten voorspellingen doen die niet worden gestaafd door waarnemingen. Niet alleen de mate waarin de aarde warmer of kouder zal worden over 50 jaar is ongewis, maar ook het nut van voorgestelde maatregelen is volledig onduidelijk. Daar is 99,9% van de wetenschappers het over eens.

Bovendien wordt er nu gevraagd boete te doen (geef geld/welvaart/vrijheid) ten bate van een toekomstig moment. Een moment waarin wij allemaal sowieso niet meer leven. Kortom: nu pijn lijden, want na de dood komt de hel, dus pas op. Dat is een lastig te verkopen verhaal, zeker aan een ieder die niet in de hel gelooft.
Jawel hoor. De drinkwaterbedrijven geven aan dat er over 30 jaar een drinkwatertekort zal zijn in Nederland. En dat is niet het enige waar daar dan een tekort aan is. Ook voedsel. Plus een kutklimaat dat dan veel te heet zal zijn.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
@Moirmel, bron van het artikel over de vogelstand was ik inderdaad vergeten te vermelden https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0376e4b/
Verder laat ik het maar even op je te reageren.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
23-09-2019 17:36
Hm. Een heel groot deel van die droogte hangt samen met bijvoorbeeld de avocado teelt:

Droogte en dorst in Chili door onze honger naar avocado’s

Avocado’s zijn ongekend populair. Er worden allerlei gezonde eigenschappen aan toegeschreven en dus eten we ze massaal. Aan de andere kant van de wereld, in de provincie Petorca in Chili, leidt dat tot gebrek aan water, droge rivieren, verdroogde dorpen.

Pectorca is de hoofdstad van de avocado en sinds de rage in Europa (sinds 2012 is de import van Europa van Chileense avocado’s verdrievoudigd) worden er recordaantallen avocado’s geweekt. Maar dat is vernietigend voor wat er daar verder groeit en voor de mensen die er wonen. Voor één (1) kilo avocado’s is 2000 liter water nodig. En de kwekers van avocado’s halen dat water, grotendeels illegaal, uit de grond.Ze moeten steeds dieper pompen, maar het is het waard, want wij willen tegen iedere prijs avocado’s. Het gevolg is dat rivieren en stromen droog zijn gevallen, dat de watervoorziening in de omgeving stagneert en dat de mensen zijn aangewezen op het weinige water dat overblijft.

Het gebruik van veel landbouwchemicaliën en de grote hoeveelheid hout die nodig is om de avocado’s te verpakken zijn andere negatieve effecten op gebied van milieu.

Bron(nen): QZ Guardian

Dat is tamelijk verschrikkelijk, het water wat er nog is gebruiken voor een waterslurpend exportproduct. Als er al tien jaar veel te weinig regen valt zou je hopen dat overheden ingrijpen om dit soort teelten af te bouwen om de watervoorraad in de grond te beschermen.
Het gebeurt vaker, met de massale amandelteelt In Californië is hetzelfde aan de hand, en dan hebben we het nog niet eens over het onderhouden van de greens op golfbanen in bijvoorbeeld Zuid-Spanje.
In Zuid-Frankrijk heb ik al jaren terug veel verlaten kersenboomgaarden gezien, de bomen zijn gestorven omdat niet meer tegen de droogte op te irrigeren was.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
25-09-2019 04:07
On-Topic: in feite eens met mouthgard, je gaat menselijk gedrag niet radicaal kunnen veranderen door een projectie van zaken die kunnen gebeuren. Gedrag verandert voornamelijk als ze er zelf belang bij hebben.
Hier komt het op uit. Onze psyche is niet geschikt hiermee om te gaan, de wal keert het schip.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
25-09-2019 11:19
Hier komt het op uit. Onze psyche is niet geschikt hiermee om te gaan, de wal keert het schip.
Wat maakt dan dat de psyche van sommigen hier wel voor geschikt is?
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
25-09-2019 11:24
Wat maakt dan dat de psyche van sommigen hier wel voor geschikt is?
Mensen die een lange termijn horizon hebben en weinig materialistisch zijn?
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
25-09-2019 11:19
Hier komt het op uit. Onze psyche is niet geschikt hiermee om te gaan, de wal keert het schip.

Er zijn ontzettend veel jonge mensen die precies dát dus wel doen: vooruitkijken en eisen dat er iets wordt ondernomen.
Ik ben ook niet optimistisch over de bereidheid te veranderen en heb het behalve in mijn eigen gedrag al jaren geleden opgegeven om er nog veel mee bezig te zijn maar dit defaitisme maakt betrokken jonge mensen razend, en terecht.

Bovendien wordt dit defaitisme gevoed door de klimaatsceptische lobby. Het stomste wat we kunnen doen is maar gewoon berusten alsof het een natuurverschijnsel is, desinteresse en de onwil om te veranderen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-09-2019 12:24
Er zijn ontzettend veel jonge mensen die precies dát dus wel doen: vooruitkijken en eisen dat er iets wordt ondernomen.
Ik ben ook niet optimistisch over de bereidheid te veranderen en heb het behalve in mijn eigen gedrag al jaren geleden opgegeven om er nog veel mee bezig te zijn maar dit defaitisme maakt betrokken jonge mensen razend, en terecht.

Bovendien wordt dit defaitisme gevoed door de klimaatsceptische lobby. Het stomste wat we kunnen doen is maar gewoon berusten alsof het een natuurverschijnsel is, desinteresse en de onwil om te veranderen.
Inderdaad is er meer te verwachten van de jonge generatie en dat is ook logisch. Alleen zitten zij nog niet op posities waar ze deze invloed kunnen inbrengen.

Maar we kunnen hoog en laag springen: Ik blijf een groot gebrek zien aan praktische mogelijkheden voldoende te veranderen. We blijven nog ontzettend lang verslaafd aan fossiele brandstoffen. In genoemd artikel staat dat de groei van groene energie ongeveer gelijk op gaat met de groei van energiegebruik. Ik heb 20 jaar geleden mijn lidmaatschap van Greenpeace opgezegd omdat ze tegen de ontwikkeling van kernfusie waren. Het schiet gewoon niet op en het maakte mij toen boos. Ik sta er nog steeds achter want de alternatieven zetten veel te weinig zoden aan de dijk.

Toevoeging: Lees het artikel "Windenergie is niet genoeg om de CO2-uitstoot terug te dringen" van Trouw.
ooitverlegen wijzigde dit bericht op 25-09-2019 13:00
7.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
25-09-2019 12:16
Mensen die een lange termijn horizon hebben en weinig materialistisch zijn?
Dat zijn natuurlijk 2 zaken die moeilijk verenigbaar zijn met ons politiek stelsel...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-09-2019 12:24
Er zijn ontzettend veel jonge mensen die precies dát dus wel doen: vooruitkijken en eisen dat er iets wordt ondernomen.
Ik ben ook niet optimistisch over de bereidheid te veranderen en heb het behalve in mijn eigen gedrag al jaren geleden opgegeven om er nog veel mee bezig te zijn maar dit defaitisme maakt betrokken jonge mensen razend, en terecht.

Bovendien wordt dit defaitisme gevoed door de klimaatsceptische lobby. Het stomste wat we kunnen doen is maar gewoon berusten alsof het een natuurverschijnsel is, desinteresse en de onwil om te veranderen.
Er zijn echter nog veel en veel meer jongeren die in een nóg hogere versnelling consumeren en vervuilend reizen dan hun ouders. Beter zouden die bewuste jongeren hun leeftijdgenoten tot de orde moeten proberen te roepen. Misschien doen ze dat ook wel trouwens. Maar veel “bewuste” jongeren willen ook de nieuwste gadgets, de juiste kleding en af en toe op vliegvakantie.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
25-09-2019 12:57
Dat zijn natuurlijk 2 zaken die moeilijk verenigbaar zijn met ons politiek stelsel...
Nee, nauwelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven