De toeslagenaffaire

16-01-2021 06:16 416 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er al een topic over ?
Vanalles hoor je er over , het kabinet is gevallen maar wat is daar nou eigenlijk gebeurd ? Of beter gezegd : hoe is het gebeurd ? Ik lees en hoor verhalen over tienduizenden euro's aan toeslagen die terug betaald moesten worden. Hier al lang geen recht meer op toeslagen maar ik verbaas me over dit soort bedragen . Mensen hebben daadwerkelijk recht op 40k aan kinderopvangtoeslag ( bedrag hoorde ik gisteren langskomen ) ?! Wát een bedragen. Mensen zijn onterecht beschuldigd als fraudeur , moesten terugbetalen en toch weer niet en dit speelt al jaren en jaren ? Veel is me onduidelijk. Wie legt het me uit ?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-01-2021 09:35
Lijkt me een prima plan! Met dubbele nationaliteit geen recht op gebruik van ons sociale stelsel.
Mee eens. En dan ook de bezem door alle Oosteuropeanen die hier een uitkering genieten, zonder zelfs maar de Nederlandse nationaliteit te hebben. Hierheen gekomen als seizoensarbeider, hebben 2 jaar gewerkt, en zitten nu al 10 jaar in een uitkering. Die lachen zich de billen uit hun broek, want ze rijden hier gewoon op Pools kenteken (wat niks kost, in Polen betaal je éénmalig 60 euro ofzo voor de afgifte van het kenteken en verder niks), dus die betalen hier geen houderschapsbelasting, hebben vaak nog een familiehuis in Polen waar ze maandenlang per jaar verblijven, in Nederland klussen ze zwart bij en incasseren elke maand gewoon een volledige uitkering daarnaast. Die twee keer of drie keer zo hoog is als het salaris dat ze in Polen kunnen verdienen. Tjee, raar hè, dat de meeste auto's met Pools kenteken uit het duurdere segment zijn (Mercedes, Audi, BMW, enz.)...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
16-01-2021 09:44
Er zijn ook Nederlanders met 1 paspoort gedupeerd.
Ik heb gehoord dat mensen die €10.000 moesten terugbetalen, nu €30.000 gecompenseerd krijgen.
Dat wordt later niet verrekend/rechtgezet.
Mogen ze houden. Dus dat vind ik ook best wel vreemd eerlijk gezegd.
Ja dit klopt. Verbaasde mij ook. Maar geeft ook aan hoe hoog de gemiddelde schuld is. Want er is gezegd dat de ene helft van gedupeerden aan die 30k genoeg heeft en dat het bij de andere helft zelfs nog om een hoger bedrag gaat.
zusjevanlady_day wijzigde dit bericht op 16-01-2021 09:55
5.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelfs met de allerbeste wetgeving zal zowel fraude als onrechtvaardige behandeling door de Staat niet 100% te voorkomen zijn. Het begrip "onrechtvaardig" is heel subjectief, omdat niet iedereen even slim is en de goede wegen kent. Moet iemand die de pineut wordt omdat hij bijvoorbeeld niet genoeg Nederlands kent of de verkeerden vertrouwt, dan maar altijd volkomen gecompenseerd worden voor zijn eigen fout? Ik denk dat de Staat wel minder rigide kan worden als aangetoond kan worden dat de bewuste burger niet slim handelde, maar dit gaat tegen een heel groot prijskaartje wat wij allemaal moeten betalen. Lastig hoor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dat het hier nu alweer gaat over de extra fraudemogelijkheden die mensen met een dubbele nationaliteit hebben en niet over het collectief falen van de overheid, de politiek en de samenleving, is wel exemplarisch voor hoe deze afschuwelijke situatie kon ontstaan.
redbulletje schreef:
16-01-2021 09:08
Fraude plegen met toeslagen mag niet en die kans is bij dubbele paspoorthouders een stuk groter vanwege de mogelijkheden die ze door die dubbele nationaliteit hebben. Logisch dat ze daar dan de uitgebreidere controles op los laten. Maar als ze daarmee fouten maken, dan moeten ze die gewoon zsm rechtzetten.
Dubbele nationaliteit heeft er weinig tot niets mee te maken.

Buitenlandse achternaam = fraudeur
Kind met buitenlandse achternaam = fraudeur
Wonend in bepaalde steden/wijken = fraudeur
Opvang met eigenaar met buitenlandse achternaam = fraudeur
Opvang die papieren niet volledig op orde had = fraudeur
Niet meteen de juiste formulieren volledig ingeleverd = fraudeur
Verschillende wijzigingen kort achter elkaar = fraudeur
Gescheiden = fraudeur

Zo makkelijk was het. En zodra je dit vinkje achter je naam kreeg, mochten de belastingtelefoon medewerkers je geen informatie meer geven. En kon je niet of nauwelijks een afspraak met een inspecteur krijgen.

En vooral: gold er opeens een omgekeerde bewijslast.
-Livia- schreef:
16-01-2021 09:50
Dubbele nationaliteit heeft er weinig tot niets mee te maken.

Buitenlandse achternaam = fraudeur
Kind met buitenlandse achternaam = fraudeur
Wonend in bepaalde steden/wijken = fraudeur
Opvang met eigenaar met buitenlandse achternaam = fraudeur
Opvang die papieren niet volledig op orde had = fraudeur
Niet meteen de juiste formulieren volledig ingeleverd = fraudeur
Verschillende wijzigingen kort achter elkaar = fraudeur
Gescheiden = fraudeur

Zo makkelijk was het. En zodra je dit vinkje achter je naam kreeg, mochten de belastingtelefoon medewerkers je geen informatie meer geven. En kon je niet of nauwelijks een afspraak met een inspecteur krijgen.

En vooral: gold er opeens een omgekeerde bewijslast.
Ik vind het echt erg dat je hier tegenaan loopt. Je ziet aan de reacties van Redbulletje en Pejaka hier hoe gewoon racisme is geworden. Afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-01-2021 09:40
Maar de pakkans wordt wel groter als je je kunt focussen op een kleinere groep waar een bepaald type misdrijf vaker voorkomt.
En ja, als je in bepaald model auto rijdt dan wordt je ook sneller aangehouden.
Het zou slecht recherchewerk zijn als men bij elk misdrijf/fraudegeval een steekproef onder 17 miljoen mensen zou moeten houden, ipv een relatief kleine selectie waarbij hetgeen naar gezocht wordt verhoudingsgewijs vaker voor komt.
Het zou nog veel effectiever zijn als je je gewoon richt op verdachte zaken zoals mensen die boven hun stand leven. Of als je even nummerborden natrekt voordat je besluit welke auto je op een bepaald moment in de gaten moet houden - die ene Audi of misschien toch maar die Yaris? Immigrant zijn of getrouwd zijn met een immigrant is geen verdachte zaak.
redbulletje schreef:
16-01-2021 09:35
Lijkt me een prima plan! Met dubbele nationaliteit geen recht op gebruik van ons sociale stelsel.
Ehm, de mensen die een dubbele nationaliteit hebben kúnnen daar meestal helemaal geen afstand van doen. Omdat het andere land dat niet toestaat. Deze mensen zijn gewoon Nederlanders, net als jij en ik, hier geboren en getogen. Met de pech dat één van hun ouders of zelfs grootouders in het buitenland is geboren. Hebben zelfs regelmatig alleen een Nederlands paspoort. Maar officieel dus ook een tweede nationaliteit.
Ik ben het ermee eens dat de ‘straf’ overeen moet komen met de daad/fout die is begaan. Het is ook idioot dat ouders werden gestraft voor het maken van fouten door de opvanglocatie.

Maar ik vraag me ook af in hoeverre we mensen altijd maar moeten compenseren als ze naar eer en geweten handelden maar een domme keuze maakten. Dat staat er wat meer zwart wit dan dat ik het bedoel.
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 09:53
Ik vind het echt erg dat je hier tegenaan loopt. Je ziet aan de reacties van Redbulletje en Pejaka hier hoe gewoon racisme is geworden. Afschuwelijk.
Dank je. En ik red het wel. Want hoogopgeleid, toegang tot de juiste informatie en met de juiste contacten.
Maar die luxe heeft niet iedereen.

Weet je, racisme was voor mij ook altijd een ver van mijn bed show. Vreselijk, wat erg, zou niet moeten kunnen etc. Maar alleen vanaf de zijlijn.

Totdat ik - via mijn kinderen met kleurtje en die buitenlandse naam - ontdekte hoe diep dat racisme in de samenleving verankerd is.

Bizar hoe makkelijk sommigen denken "waar rook is is vuur". En bijzonder verontrustend.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
16-01-2021 09:56
Ik ben het ermee eens dat de ‘straf’ overeen moet komen met de daad/fout die is begaan. Het is ook idioot dat ouders werden gestraft voor het maken van fouten door de opvanglocatie.

Maar ik vraag me ook af in hoeverre we mensen altijd maar moeten compenseren als ze naar eer en geweten handelden maar een domme keuze maakten. Dat staat er wat meer zwart wit dan dat ik het bedoel.
Lees je wat beter in. Het gaat hier niet om ouders die een fout hebben gemaakt. Het gaat om mensen die op grond van hun afkomst als fraudeur werden bestempeld. En vervolgens moesten bewijzen dat ze dat niet waren.

Het is dat alsof ik roep dat jij een moordenaar bent. En dat jij dan moet bewijzen dat je het níet bent.
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 09:53
Ik vind het echt erg dat je hier tegenaan loopt. Je ziet aan de reacties van Redbulletje en Pejaka hier hoe gewoon racisme is geworden. Afschuwelijk.
Eens, schokkend.
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
16-01-2021 09:56
Ik ben het ermee eens dat de ‘straf’ overeen moet komen met de daad/fout die is begaan. Het is ook idioot dat ouders werden gestraft voor het maken van fouten door de opvanglocatie.

Maar ik vraag me ook af in hoeverre we mensen altijd maar moeten compenseren als ze naar eer en geweten handelden maar een domme keuze maakten. Dat staat er wat meer zwart wit dan dat ik het bedoel.
Wat bedoel jij dan eigenlijk wel? Wat is in het geval van de toeslagenaffaire bijvoorbeeld een domme keuze? Een buitenlandse achternaam hebben? Of dat ze kinderen krijgen, die ze ook nog eens ergens willen laten opvangen? Of dat ze het geld terug willen waar ze gewoon zoals iedereen recht op hadden?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 09:53
Ik vind het echt erg dat je hier tegenaan loopt. Je ziet aan de reacties van Redbulletje en Pejaka hier hoe gewoon racisme is geworden. Afschuwelijk.
Geen racisme, want ik heb nergens gesteld dat mensen van een ander ras minderwaardig zijn. Wel heb ik gesteld dat bij dubbele nationaliteiten controle op bezittingen in het land van herkomst noodzakelijk zijn, alvorens uitkeringen te verstrekken. Mijns inziens heeft dat niks met racisme te maken, want ook bij Nederlanders wordt eerst gecontroleerd of ze geen (niet opgegeven) bezittingen hebben alvorens ze een uitkering kunnen krijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 09:33
Fraude kon bestaan uit iets niet in orde hebben. En er was vanalles aan de hand, maar de kleine en de grote dingen werden op 1 hoop gegooid.
Dus er waren inderdaad mensen die opa en oma op lieten passen (gratis) en toen bedachten ‘oh nu kunnen we daar toeslag voor aanvragen en dan krijgen we gratis geld’. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Toen waren er ook nog zakenlui die daar brood in zagen en gastouderbureaus oprichtten om dit te faciliteren voor mensen. Dus ouders die geen opvang zochten maar het al hadden (opa en oma) vulden een contract in, het bureau ‘bemiddelde’ en iedereen kreeg toeslagen.
Dat was niet de bedoeling, en in de wet stond ook dat je alleen maar toeslag kan krijgen als je ook je eigen bijdrage betaalt. (En hoe hoog die is, is afhankelijk van je inkomen)

Ook waren er inderdaad mensen uit Bulgarije die er in slaagden om zich in te schrijven in Nederlandse gemeentes terwijl ze hier helemaal niet woorden, en dan toeslagen aanvroegen. Dus ook echte fraude.

En er ontstonden shady gastouderbureaus die gegevens van mensen die ooit bij hun ingeschreven hadden gestaan in de jaren daarna nog steeds bleven gebruiken om toeslagen aan te vragen.

En om dit soort echte fraude werden de regels toen mega streng, en de verantwoordelijkheid werd compleet bij de ouders gelegd.

Daarna kon fraude dus ook bestaan uit een kleine administratieve fout, zoals een ontbrekende handtekening, een urenstaat die ergens miste, een eigen bijdrage van 1 maand die niet betaald was etc.
Maar het gevolg voor iedere fout of fraude is hetzelfde: alles wat je hebt ontvangen terugbetalen. Dus heb je bijvoorbeeld 300 euro eigen bijdrage niet betaald, dan moet je alle kinderopvangtoeslag ooit ontvangen terugbetalen want daar heb je dan met terugwerkende kracht allemaal geen recht op.

Zelfs als de fout bij het gastouderbureau lag (die ontvingen bijvoorbeeld te veel toeslag en staken dat in eigen zak), moesten de ouders alles terugbetalen.

Zoals je misschien weet vraag je toeslagen altijd aan als voorschot: je moet je kosten en inkomen inschatten. Achteraf wordt dan berekend waar je echt recht op had het afgelopen jaar en dan wordt dat verrekend. Het gebeurt daardoor heel vaak dat de ontvangen toeslag niet exact klopte: je kreeg net te veel of net te weinig. Iedereen die moest verrekenen werd ineens verdacht, en dan ging de hele administratie onder de loep en bij de kleinste fout: terugbetalen.
Dit dus. Die shady gastouderbureau’s weet ik ook nog. Er werden bureau’s opgericht terwijl er nooit 1 kind daadwerkelijk opvang had gekregen. Was het toen nog zelfs zo dat ook gastouderbureau’s de toeslag aan konden vragen? Nu kunnen alleen ouders dat, maar is allemaal strenger geworden.

Frauderen is echt een tijd heel makkelijk geweest; ik kwam in 2006 nr Nederland. Ben gaan werken in 2007, dochter ging twee dagen per week nr opvang, andere dagen familie + vriendin. Ik werkte vijf dagen. Ik was alleenstaande moeder en begon net met werken dus laag inkomen. Ik betaalde 1000 eur per maand en kreeg 100% terug.

Ik had ook vijf dagen kunnen aanvragen, dan had ik 1500 per maand ‘winst’ gehad. Sterker nog, dit is me door verschillende mensen in Mn omgeving geadviseerd. Ik snap dus wel dat men strenger is gaan controleren.

Etnische profilering daarbij is heel kwalijk en had nooit mogen gebeuren.
zusjevanlady_day wijzigde dit bericht op 16-01-2021 10:09
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 09:33
Fraude kon bestaan uit iets niet in orde hebben. En er was vanalles aan de hand, maar de kleine en de grote dingen werden op 1 hoop gegooid.
Dus er waren inderdaad mensen die opa en oma op lieten passen (gratis) en toen bedachten ‘oh nu kunnen we daar toeslag voor aanvragen en dan krijgen we gratis geld’. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Toen waren er ook nog zakenlui die daar brood in zagen en gastouderbureaus oprichtten om dit te faciliteren voor mensen. Dus ouders die geen opvang zochten maar het al hadden (opa en oma) vulden een contract in, het bureau ‘bemiddelde’ en iedereen kreeg toeslagen.
Dat was niet de bedoeling, en in de wet stond ook dat je alleen maar toeslag kan krijgen als je ook je eigen bijdrage betaalt. (En hoe hoog die is, is afhankelijk van je inkomen)

Ook waren er inderdaad mensen uit Bulgarije die er in slaagden om zich in te schrijven in Nederlandse gemeentes terwijl ze hier helemaal niet woorden, en dan toeslagen aanvroegen. Dus ook echte fraude.

En er ontstonden shady gastouderbureaus die gegevens van mensen die ooit bij hun ingeschreven hadden gestaan in de jaren daarna nog steeds bleven gebruiken om toeslagen aan te vragen.

En om dit soort echte fraude werden de regels toen mega streng, en de verantwoordelijkheid werd compleet bij de ouders gelegd.

Daarna kon fraude dus ook bestaan uit een kleine administratieve fout, zoals een ontbrekende handtekening, een urenstaat die ergens miste, een eigen bijdrage van 1 maand die niet betaald was etc.
Maar het gevolg voor iedere fout of fraude is hetzelfde: alles wat je hebt ontvangen terugbetalen. Dus heb je bijvoorbeeld 300 euro eigen bijdrage niet betaald, dan moet je alle kinderopvangtoeslag ooit ontvangen terugbetalen want daar heb je dan met terugwerkende kracht allemaal geen recht op.

Zelfs als de fout bij het gastouderbureau lag (die ontvingen bijvoorbeeld te veel toeslag en staken dat in eigen zak), moesten de ouders alles terugbetalen.

Zoals je misschien weet vraag je toeslagen altijd aan als voorschot: je moet je kosten en inkomen inschatten. Achteraf wordt dan berekend waar je echt recht op had het afgelopen jaar en dan wordt dat verrekend. Het gebeurt daardoor heel vaak dat de ontvangen toeslag niet exact klopte: je kreeg net te veel of net te weinig. Iedereen die moest verrekenen werd ineens verdacht, en dan ging de hele administratie onder de loep en bij de kleinste fout: terugbetalen.
Dit dus. Die shady gastouderbureau’s weet ik ook nog. Er werden bureau’s opgericht terwijl er nooit 1 kind daadwerkelijk opvang had gekregen. Was het toen nog zelfs zo dat ook gastouderbureau’s de toeslag aan konden vragen? Nu kunnen alleen ouders dat, maar is allemaal strenger geworden.

Frauderen is echt een tijd heel makkelijk geweest; ik kwam in 2006 nr Nederland. Ben gaan werken in 2007, dochter ging twee dagen per week nr opvang, andere dagen familie + vriendin. Ik werkte vijf dagen. Ik was alleenstaande moeder en begon net met werken dus laag inkomen. Ik betaalde 1000 eur per maand en kreeg 100% terug.

Ik had ook vijf dagen kunnen aanvragen, dan had ik 1500 per maand ‘winst’ gehad. Sterker nog, dit is me door verschillende mensen in Mn omgeving geadviseerd. Ik snap dus wel dat men strenger is gaan controleren.

Etnische profilering daarbij is heel kwalijk en had nooit mogen gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 09:53
Ik vind het echt erg dat je hier tegenaan loopt. Je ziet aan de reacties van Redbulletje en Pejaka hier hoe gewoon racisme is geworden. Afschuwelijk.
Inderdaad.

Vreselijk dat mensen 't ook nog goed proberen te praten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 09:33
Fraude kon bestaan uit iets niet in orde hebben. En er was vanalles aan de hand, maar de kleine en de grote dingen werden op 1 hoop gegooid.
------
Zoals je misschien weet vraag je toeslagen altijd aan als voorschot: je moet je kosten en inkomen inschatten. Achteraf wordt dan berekend waar je echt recht op had het afgelopen jaar en dan wordt dat verrekend. Het gebeurt daardoor heel vaak dat de ontvangen toeslag niet exact klopte: je kreeg net te veel of net te weinig. Iedereen die moest verrekenen werd ineens verdacht, en dan ging de hele administratie onder de loep en bij de kleinste fout: terugbetalen.
Bedankt voor de uitleg!
Alle reacties Link kopieren
Als ik een bedrijf start en door onvoldoende kennis terzake of door pech heel hard failliet ga, dan moet ik ook dokken hoor. Daar leer je dan weer van, hopelijk, omdat het pijn heeft gedaan en van pijn leer je.

Ik denk dat nooit uit te sluiten is dat je fouten maakt en als men dit wél wil uitsluiten kost dat enorm veel geld. Dat geld wordt dan niet gehaald bij de extreem rijken maar bij Jan Modaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
16-01-2021 09:48
Ja dit klopt. Verbaasde mij ook. Maar geeft ook aan hoe hoog de gemiddelde schuld is. Want er is gezegd dat de ene helft van gedupeerden aan die 30k genoeg heeft en dat het bij de andere helft zelfs nog om een hoger bedrag gaat.
Klopt, heeft te maken met dat het te lang zou duren om te compenseren als alles eerst precies moet worden uitgezocht.
Degenen waarvoor deze €30.000 onvoldoende is, krijgen later nog meer.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-01-2021 09:47
Mee eens. En dan ook de bezem door alle Oosteuropeanen die hier een uitkering genieten, zonder zelfs maar de Nederlandse nationaliteit te hebben. Hierheen gekomen als seizoensarbeider, hebben 2 jaar gewerkt, en zitten nu al 10 jaar in een uitkering. Die lachen zich de billen uit hun broek, want ze rijden hier gewoon op Pools kenteken (wat niks kost, in Polen betaal je éénmalig 60 euro ofzo voor de afgifte van het kenteken en verder niks), dus die betalen hier geen houderschapsbelasting, hebben vaak nog een familiehuis in Polen waar ze maandenlang per jaar verblijven, in Nederland klussen ze zwart bij en incasseren elke maand gewoon een volledige uitkering daarnaast. Die twee keer of drie keer zo hoog is als het salaris dat ze in Polen kunnen verdienen. Tjee, raar hè, dat de meeste auto's met Pools kenteken uit het duurdere segment zijn (Mercedes, Audi, BMW, enz.)...

Je zegt hier zelf dat je 't eens bent met de uitspraak van Redbulletje.


redbulletje schreef: ↑

16-01-2021 09:35

Lijkt me een prima plan! Met dubbele nationaliteit geen recht op gebruik van ons sociale stelsel.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
16-01-2021 09:44
Ik heb geluk gehad, waarschijnlijk omdat ik na een hoop gedoe met hulp van tips van de ombudsman een kundige belastinmedewerker trof, die luisterde, intern vragen durfde te stellen en actie ondernam. En omdat ik een forse financiële buffer had. Daardoor heb ik "slechts" een paar maanden geen KOT gekregen en raakte ik niet in een schuldenspiraal.

KOT werd plotseling stopgezet zonder uitleg. Bellen leverde eerst slechts op "het is stopgezet, waarom kan ik niet zien, u kunt proberen bezwaar te maken en het opnieuw aan te vragen, maar ik kan niet beloven dat het wordt toegekend". En een afspraak maken met iemand die wél meer kon vertellen was óf niet mogelijk (!) óf werd niet nagekomen, afhankelijk van wie ik aan de lijn kreeg.

Let wel: ik ben autochtoon. Kinderen hebben een buitenlandse naam. En ik was net gescheiden, nieuwe baan, verhuisd en dus andere opvang locatie. Dat was voldoende om het vinkje "mogelijke fraude" achter mijn naam te krijgen. En vanaf dat moment gold een omgekeerde bewijslast. Ik moest aantonen dat ik niet gefraudeerd had. Bizar maar waar.

Dit heeft bij mij slechts een paar maanden geduurd. Maar heeft -achteraf gezien - zoveel spanning veroorzaak dat ik overspannen werd, en mijn baan kwijt raakte. Kun je nagaan wat voor impact dit moet hebben gehad op de mensen die wél jarenlang in de financiële ellende belanden. Omdat ze niet konden bewijzen dat ze iets níet gedaan hadden.
HET punt vh verhaal.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
16-01-2021 10:13
Je zegt hier zelf dat je 't eens bent met de uitspraak van Redbulletje.


redbulletje schreef: ↑

16-01-2021 09:35

Lijkt me een prima plan! Met dubbele nationaliteit geen recht op gebruik van ons sociale stelsel.
Daar ben ik het ook mee eens. Waarom een dubbele nationaliteit willen hebben? Als Nederland het land is waar je voortaan wilt blijven wonen, waarom moet je dan zo nodig ook nog een andere nationaliteit willen hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-01-2021 10:17
Daar ben ik het ook mee eens. Waarom een dubbele nationaliteit willen hebben? Als Nederland het land is waar je voortaan wilt blijven wonen, waarom moet je dan zo nodig ook nog een andere nationaliteit willen hebben?
Omdat je er geen afstand van KAN doen?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-01-2021 10:17
Daar ben ik het ook mee eens. Waarom een dubbele nationaliteit willen hebben? Als Nederland het land is waar je voortaan wilt blijven wonen, waarom moet je dan zo nodig ook nog een andere nationaliteit willen hebben?
Dat kan dus lang niet iedereen zelf kiezen, Pejeka.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven