De toeslagenaffaire

16-01-2021 06:16 416 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er al een topic over ?
Vanalles hoor je er over , het kabinet is gevallen maar wat is daar nou eigenlijk gebeurd ? Of beter gezegd : hoe is het gebeurd ? Ik lees en hoor verhalen over tienduizenden euro's aan toeslagen die terug betaald moesten worden. Hier al lang geen recht meer op toeslagen maar ik verbaas me over dit soort bedragen . Mensen hebben daadwerkelijk recht op 40k aan kinderopvangtoeslag ( bedrag hoorde ik gisteren langskomen ) ?! Wát een bedragen. Mensen zijn onterecht beschuldigd als fraudeur , moesten terugbetalen en toch weer niet en dit speelt al jaren en jaren ? Veel is me onduidelijk. Wie legt het me uit ?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-01-2021 10:32
Als je vergeet cruciale gegevens door te geven, is het toch je eigen schuld?
Ja het is een administratieve fout van een ander waardoor zij als fraudeur werden aangemerkt. Geen kans om de fout te herstellen. En ook alles terugbetalen toen je nog niks fout deed. En voor anderen geldt ook dat ze dan alle andere toeslagen ook moesten terugbetalen.

Er werden ook mensen als fraudeur aangemerkt omdat ze door promotie of een andere baan een hoger inkomen hadden dan dat ze in eerste instantie hadden doorgeven. Je zou dan mijn inziens gewoon het teveel moeten terugbetalen, maar nee sommigen werden als fraudeur aangemerkt.
Heel veel ouders geven bewust een te hoog inkomen door omdat ze dan in ieder geval goed zitten. Wij doen dat ook en kregen vorige maand eindelijk ons geld van 2018 terug, want de belastingdienst mag daar 3 jaar over doen. Voor 2019 moeten we bijbetalen. Dat moet binnen 2 weken betaald zijn.
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
16-01-2021 11:02
Helemaal mee eens. Er worden ook dingen bijgehaald die helemaal niks met dit hele schandaal te maken hebben maar als waarheid geponeerd worden. Het is ook duidelijk dat men helemaal niet weet wat er gebeurd is maar wel dat de slachtoffers vast wel iets fout hebben gedaan.

Oh en nog even wat. Het is BEWEZEN in deze kwestie dat er ethnisch geprofileerd is in dit verhaal. Bewezen en toegegeven door de belastingdienst.
Ik vind het persoonlijk echt te bizar voor woorden dat het hele kabinet (terecht) opstapt, maar dat er nu ogenschijnlijk geen consequenties zijn voor de top van de BD die gewoon die 30.000 euro (in veel gevallen gewoon het eigen geld van de mensen, ze hebben immers geen schulden gemaakt) opeisen wat de mensen nu toegewezen hebben gekregen als 1e hulpmiddel om er bovenop te komen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
16-01-2021 11:11

Heel veel ouders geven bewust een te hoog inkomen door omdat ze dan in ieder geval goed zitten.
Wij doen dat ook en kregen vorige maand eindelijk ons geld van 2018 terug, want de belastingdienst mag daar 3 jaar over doen. Voor 2019 moeten we bijbetalen. Dat moet binnen 2 weken betaald zijn.
Dat doen wij ook. Liever teveel betalen en iets terug krijgen dan per ongeluk te laag zitten en wellicht als fraudeur aangemerkt te worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
-Livia- schreef:
16-01-2021 09:50
En zodra je dit vinkje achter je naam kreeg, mochten de belastingtelefoon medewerkers je geen informatie meer geven. En kon je niet of nauwelijks een afspraak met een inspecteur krijgen.
Dit is verschrikkelijk. Sowieso is de belastingdienst een monsterlijke organisatie waar je altijd het gevoel hebt dat het vechten tegen de bierkaai is. Kom eerst maar eens door dat callcenter heen om daadwerkelijk iemand te spreken te krijgen die iets kan betekenen. Hetzelfde geldt voor het UWV.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
16-01-2021 11:14
Ik vind het persoonlijk echt te bizar voor woorden dat het hele kabinet (terecht) opstapt, maar dat er nu ogenschijnlijk geen consequenties zijn voor de top van de BD die gewoon die 30.000 euro (in veel gevallen gewoon het eigen geld van de mensen, ze hebben immers geen schulden gemaakt) opeisen wat de mensen nu toegewezen hebben gekregen als 1e hulpmiddel om er bovenop te komen.
Ja het is krankzinnig!
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
16-01-2021 10:41
Ik begrijp nog steeds niet waarom de belastingdienst niet wordt aangepakt. Bezem erdoor. Verantwoordelijke directeuren van destijds aanklagen.

Wat lost de val van kabinet nou concreet op voor de slachtoffers ? Helemaal niets Compensatie is ook wassen neus. Die pikt de belastingdienst direct weer in. En het is ook krom dat iedereen 30.000 krijgt ook als je minder gedupeerd bent. Verder heeft een bedrag van 30.000 ook gevolgen voor mensen die (mede hierdoor ) in een uitkering zitten. Kortom. Het schiet niets op.
Ik denk dat bezem door bd niet de oplossing is, want zij voerden uit. Ik denk dat ambtenaren dachten dat ze goed bezig waren. Wat ik eerder probeerde te schrijven; er was een bepaald sentiment; fraude moet keihard aangepakt worden. Daarvoor moest alles wijken. Achteraf blijkt nu dat onschuldige burgers onterecht op grote schaal weg gezet zijn als fraudeur.

De oplossing is niet eenvoudig en bestaat misschien wel niet. Het is een combinatie van meerdere factoren wat een fatale combi is geworden.

Ik vind dat je in dit topic ook merkt dat heel veel mensen de complexiteit nauwelijks bevatten. Geldt waarschijnlijk ook vr mij, heb er wel veel over gelezen, maar dat lees ik vanuit Mn eigen perspectief en is nooit objectief. Er zitten zo veel kanten aan dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
16-01-2021 11:19
Ja het is krankzinnig!
Als de regering hiervoor verantwoordelijk is (het kabinet stapt op) waarom kunnen ze hun invloed dan niet doordrukken nu om dit te stoppen? Ik bedoel, het heeft geen zin om samen op te stappen als de BD op eigen houtje opereert.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
16-01-2021 11:11
Ja het is een administratieve fout van een ander waardoor zij als fraudeur werden aangemerkt. Geen kans om de fout te herstellen. En ook alles terugbetalen toen je nog niks fout deed. En voor anderen geldt ook dat ze dan alle andere toeslagen ook moesten terugbetalen.

Er werden ook mensen als fraudeur aangemerkt omdat ze door promotie of een andere baan een hoger inkomen hadden dan dat ze in eerste instantie hadden doorgeven. Je zou dan mijn inziens gewoon het teveel moeten terugbetalen, maar nee sommigen werden als fraudeur aangemerkt.
Heel veel ouders geven bewust een te hoog inkomen door omdat ze dan in ieder geval goed zitten. Wij doen dat ook en kregen vorige maand eindelijk ons geld van 2018 terug, want de belastingdienst mag daar 3 jaar over doen. Voor 2019 moeten we bijbetalen. Dat moet binnen 2 weken betaald zijn.
Toen de ánder nog niks fout deed.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
16-01-2021 11:22
Als de regering hiervoor verantwoordelijk is (het kabinet stapt op) waarom kunnen ze hun invloed dan niet doordrukken nu om dit te stoppen? Ik bedoel, het heeft geen zin om samen op te stappen als de BD op eigen houtje opereert.
Snap ik ook niet. Volgens mij blijven mensen hierdoor ook denken dat het allemaal wel mee valt of "waar rook is is vuur". Maar ik had gezegd dat ik ging en ik kan echt niet meer tegen dit soort topics dus ben weg.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wist de top van bd er wel van, dat kan. Maar de gewone ambtenaren? Geloof echt niet dat zij bewust zo hardvochtig waren. Ze deden gewoon hun werk.

Nee dat is geen excuus, absoluut niet, het is heel kwalijk wat er gebeurd is. Maar het maakt de oplossing van ‘hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen’ wel lastig. Ik denk dat we nu weer te ver gaan doorschieten de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
16-01-2021 11:26
Snap ik ook niet. Volgens mij blijven mensen hierdoor ook denken dat het allemaal wel mee valt of "waar rook is is vuur".
Nee dat denk ik zeker niet. Ik vind het alleen zo raar dat er zoveel tijd overheen gegaan is.
Het is al zo lang bekend dat er fouten gemaakt zijn, waarom moet dit zo lang duren....
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Het is in elk geval zo dat wij als maatschappij geheel gefixeerd zijn op mogelijke kruimelfraude. Ons wantrouwen is gericht op arme sloebers in de bijstand en hooguit modaal verdienende mensen die recht hebben op toeslagen. Er zijn speciale tandenborsteltellers en kliklijnen, en iedereen die een paar honderd euro uit gemeenschapsgeld krijgt moet zich zo’n beetje tot in de onderbroek laten visiteren.

Terwijl er veel, veel meer gemeenschapsgeld wordt weggesluisd via witwassen en belastingontduiking door de grote spelers. Maar de algemene tendens is dat dat handige jongens zijn die onze bewondering verdienen, of in het geval van bedrijven zelfs onze dankbaarheid omdat ze in elk geval banen scheppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk heel schandalig dat bewezen onschuldigen hier nog steeds als schuldig aangemerkt worden en dat de grove aantijgingen en de werkwijze van van de belastingdienst een beetje weggemoffeld worden.

Dit hele gedoe is Kafka for real.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
16-01-2021 11:28
Het is in elk geval zo dat wij als maatschappij geheel gefixeerd zijn op mogelijke kruimelfraude. Ons wantrouwen is gericht op arme sloebers in de bijstand en hooguit modaal verdienende mensen die recht hebben op toeslagen. Er zijn speciale tandenborsteltellers en kliklijnen, en iedereen die een paar honderd euro uit gemeenschapsgeld krijgt moet zich zo’n beetje tot in de onderbroek laten visiteren.

Terwijl er veel, veel meer gemeenschapsgeld wordt weggesluisd via witwassen en belastingontduiking door de grote spelers. Maar de algemene tendens is dat dat handige jongens zijn die onze bewondering verdienen, of in het geval van bedrijven zelfs onze dankbaarheid omdat ze in elk geval banen scheppen.
Klopt. Ben ik het helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
16-01-2021 11:28
Het is in elk geval zo dat wij als maatschappij geheel gefixeerd zijn op mogelijke kruimelfraude. Ons wantrouwen is gericht op arme sloebers in de bijstand en hooguit modaal verdienende mensen die recht hebben op toeslagen. Er zijn speciale tandenborsteltellers en kliklijnen, en iedereen die een paar honderd euro uit gemeenschapsgeld krijgt moet zich zo’n beetje tot in de onderbroek laten visiteren.

Terwijl er veel, veel meer gemeenschapsgeld wordt weggesluisd via witwassen en belastingontduiking door de grote spelers. Maar de algemene tendens is dat dat handige jongens zijn die onze bewondering verdienen, of in het geval van bedrijven zelfs onze dankbaarheid omdat ze in elk geval banen scheppen.
Ja eens. Penny wise, pound foolish.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
16-01-2021 11:28
Het is in elk geval zo dat wij als maatschappij geheel gefixeerd zijn op mogelijke kruimelfraude. Ons wantrouwen is gericht op arme sloebers in de bijstand en hooguit modaal verdienende mensen die recht hebben op toeslagen.
Eens. Wij hebben te maken gehad met PGB. Dat was ook zo'n stress, want die controles waren hels.
Gelukkig ging het altijd goed. Onze zoon had veel zorg nodig dus dat ging ook wel om flinke bedragen.

Er zijn dan een paar fraudeurs en vervolgens wordt iedereen gewantrouwd en driedubbel door de mangel gehaald.
Zouden die kosten van de mensen die daarop gezet worden echt kostendekkend zijn vraag ik me dan af.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
16-01-2021 11:26
Snap ik ook niet. Volgens mij blijven mensen hierdoor ook denken dat het allemaal wel mee valt of "waar rook is is vuur". Maar ik had gezegd dat ik ging en ik kan echt niet meer tegen dit soort topics dus ben weg.
Ik denk dat ze dit zeker willen. Denk dat het kabinet niets liever had gewild dan dat alle gedupeerden netjes binnen een paar maanden hun eigen geld terug hadden gekregen. Maar rutte kan niet zelf die meters aan documenten gaan doornemen en gaan berekenen om hoeveel geld het precies gaat. Dat moeten andere mensen doen. En dus heeft het kabinet de bd weer nodig. Echt, de oplossing is niet eenvoudig.
Alle reacties Link kopieren
Misschien maakt dit het duidelijker:
-kind 1 gaat naar opvang vanaf 2013
-kind 2 gaat naar opvang vanaf 2016
-alles door iedereen goed ingevuld en rechtmatig
-kinderen blijft gewoon naar dezelfde opvang gaan, ouders geven uren keurig door, alles aan hun kant klopt
-opvang vergeet in 2018 een handtekening onder een uren staat te zetten (in hun eigen administratie, daar kunnen de ouders dus niets van zien en niks aan doen)
-belastingdienst controleert in 2019 papieren omdat opvang eigenaar een buitenlandse naam heeft, en ontdekt ontbrekende handtekening

Wat je zou verwachten: opvang krijgt een boete van een paar honderd euro omdat hun administratie niet helemaal in orde is

Wat er daadwerkelijk gebeurde:
-ouders worden als fraudeur aangerekend, en moeten alle toeslag vanaf 2013 terugbetalen (terwijl tot 2018 alles dus klopte en er zelfs niemand een foutje gemaakt had!). Dat gaat inmiddels om ruim 45000 euro.
-gek genoeg hebben ze dat geld helemaal niet, want daar is gewoon netjes de opvang van betaald
-omdat ze ‘fraudeur’ zouden zijn, moeten ze direct betalen, geen regeling mogelijk
-er wordt beslag gelegd op alles wat er te halen valt, en ze krijgen geen toeslagen meer, zodat ze ook niet beiden kunnen werken om het hoofd boven water te krijgen. Mensen werden ontslagen omdat het loonbeslag als risico werd beschouwd. Raakten hun huis kwijt omdat ze simpelweg de hypotheek niet meer konden betalen, maar kwamen ook niet in aanmerking voor een huurhuis.

En om het helemaal af te maken:
- ouders vragen bij de belastingdienst wat er niet klopt en waarom ze als fraudeur zijn aangemerkt. Dat wordt ze simpelweg niet verteld. Bezwaarschriften verdwijnen met bizarre frequenties. Achterhalen of ze zelf iets fout gedaan hebben, en dat recht zetten kan dus niet. Gastouder aanklagen voor 45000 ook niet, want ze hebben geen enkel bewijs dat de fout daar lag.

En dit is dus gewoon gebeurd hè, geen hypothetische situatie. Die mensen hadden níets verkeerd gedaan, zelfs geen klein administratief foutje, gewoon niks. En die zijn volledig de vernieling ingeholpen, zonder enige optie om bezwaar te maken, en zonder überhaupt een idee wat ze dan gedaan zouden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
16-01-2021 11:34
Eens. Wij hebben te maken gehad met PGB. Dat was ook zo'n stress, want die controles waren hels.
Gelukkig ging het altijd goed. Onze zoon had veel zorg nodig dus dat ging ook wel om flinke bedragen.

Er zijn dan een paar fraudeurs en vervolgens wordt iedereen gewantrouwd en driedubbel door de mangel gehaald.
Zouden die kosten van de mensen die daarop gezet worden echt kostendekkend zijn vraag ik me dan af.
Oh hou op schei uit. Wij kwamen vanwege zeer ernstige ziekte van man in aanmerking voor een sociaal-medische indicatie voor de kinderopvang. Ik had de regels erop nagelezen en die leken wel speciaal op onze situatie ontworpen. Ik heb ‘m aangevraagd en kreeg botweg nee te horen. Een juridisch onderlegde vriendin heeft toen voor me gebeld en met een rechtszaak gedreigd en toen kreeg ik ineens een arts aan de lijn die vroeg of de uren die ik had aangevraagd wel toereikend waren omdat de situatie zo uitzonderlijk zwaar was.

Het jaar erop las ik dat er bij gemeentes heel veel geld van de SMI-regeling over was gebleven. No shit Sherlock. Die ambtenaren hadden heel goed op de centjes gepast, maar iets minder op de burgers waarvoor die regeling in het leven was geroepen. :(
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
16-01-2021 11:28
Het is in elk geval zo dat wij als maatschappij geheel gefixeerd zijn op mogelijke kruimelfraude. Ons wantrouwen is gericht op arme sloebers in de bijstand en hooguit modaal verdienende mensen die recht hebben op toeslagen. Er zijn speciale tandenborsteltellers en kliklijnen, en iedereen die een paar honderd euro uit gemeenschapsgeld krijgt moet zich zo’n beetje tot in de onderbroek laten visiteren.

Terwijl er veel, veel meer gemeenschapsgeld wordt weggesluisd via witwassen en belastingontduiking door de grote spelers. Maar de algemene tendens is dat dat handige jongens zijn die onze bewondering verdienen, of in het geval van bedrijven zelfs onze dankbaarheid omdat ze in elk geval banen scheppen.
Precies, teveel geld en macht.
Nou moe, dubbel.
anoniem_642879d20cb7f wijzigde dit bericht op 16-01-2021 11:50
94.86% gewijzigd
Verleden jaar en in de jaren daarvoor is gebleken dat er een angstcultuur is bij de belastingdienst. Een angstcultuur is heel schadelijk en wordt van bovenaf geinitieerd. Bovenin is geen moreel kompas meer aanwezig en onderin moet je je mond houden anders krijg je ontslag. Een angstcultuur is een voedingsbodem voor uitwassen die verborgen dienen te blijven.
anoniem_642879d20cb7f wijzigde dit bericht op 16-01-2021 11:51
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
16-01-2021 10:41
Ik begrijp nog steeds niet waarom de belastingdienst niet wordt aangepakt. Bezem erdoor. Verantwoordelijke directeuren van destijds aanklagen.

Wat lost de val van kabinet nou concreet op voor de slachtoffers ? Helemaal niets Compensatie is ook wassen neus. Die pikt de belastingdienst direct weer in. En het is ook krom dat iedereen 30.000 krijgt ook als je minder gedupeerd bent. Verder heeft een bedrag van 30.000 ook gevolgen voor mensen die (mede hierdoor ) in een uitkering zitten. Kortom. Het schiet niets op.
Omdat de overheid de baas is van de belastingdienst misschien?
De baas is altijd eindverantwoordelijke!
Intern bij de BD is het verrot.
Alle reacties Link kopieren
In het stuk van de Correspondent staat onder meer dat de belastingdienst meermaals geprobeerd heeft om de uitvoering van de alles-of-niets regeling te stoppen, maar dat dat volgens de wet, zoals geïnterpreteerd door de Raad van State, niet mogelijk was. De belastingdienst moest gewoon doen wat ze werd opgedragen. De schuld voor dit geheel ligt bij ons allemaal: het publiek dat hapklare brokjes schuld en boef wil, de media die van incidenten nationale problemen maakt, tweedekamerleden die vergeten wat ze eisen en de gevolgen van hun eisen niet snappen, minister en staatssecretarissen die niet zeggen dat wat door de Kamer wordt geeist dom en kortzichtig is. Wij allemaal als geheel hebben hier schuld aan. De regering stapt op, maar wij zouden allemaal ons hand in eigen boezem moeten steken. Oh, en het stuk van de Correspondent wèl lezen en niet verwachten dat kennis altijd simpel is en in hapklare brokjes komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven