De Twintiger van nu

20-12-2008 11:46 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
AMSTERDAM Twintigers zijn niet egoïstisch, niet hedonistisch en niet idealistisch. Eerder een beetje truttig. Peter Kanne, onderzoeker bij TNS Nipo: 'Ze hebben niet de illusie dat ze de wereld kunnen verbeteren. Ze willen gewoon een keurig, liefdevol leven leiden.'

TNS Nipo ondervroeg in opdracht van de Volkskrant 592twintigers over hun dromen en toekomstverwachtingen. Ze zijn over het algemeen gelukkig: gemiddeld geeft de twintiger zijn leven een 7,4. Meer dan de helft (52 procent) waardeert zijn leven met een 8, 9 of 10.

Bijna alle ondervraagden (95procent) zien de eigen toekomst positief in. Over 'de toekomst van de wereld' wordt somberder gedacht: 20 procent is negatief, 78 procent is positief.

'Twintigers leven in een relatief kleine wereld', zegt Kanne. Zo is voor 33 procent de partner het belangrijkst in het leven. Op twee staat zelfontplooiing (18procent). Het vergaren van welvaart en het leveren van een zinvolle bijdrage aan de wereld scoren beide slechts 1 procent.

En gevraagd naar hun grootste angst blijken de twintigers nauwelijks bang te zijn voor de klimaat- of kredietcrisis, maar wel voor rampspoed in de directe omgeving.

De onderzoekers stelden één open vraag: wat zou je willen bijdragen aan de wereld? Eén antwoord vat volgens Kanne de uitkomsten van het onderzoek perfect samen. 'Niks', zo begint het. 'Ik wil gewoon lekker leven. Ik geef geld aan goede doelen, maar dat is alles wat ik bijdraag. Ik ben meer bezig met mijn eigen omgeving, dat is voor mij genoeg.'

Bron: volkskrant

Is bovenstaand beeld herkenbaar voor de twintigers hier?
quote:its schreef op 23 december 2008 @ 12:55:

@tove: een heel mooi streven

door mij(tove) toegevoegd:->

en in gedachte: later kom je er toch wel achter dat het geen zin heeft

haha nu voel me heel jong en naief.

maar weet je wat: misschien maak je wel dat verschil. niet geschoten is altijd mis.
anoniem_64080 wijzigde dit bericht op 23-12-2008 13:42
Reden: niet helemaal duidelijk
% gewijzigd
Zoals ik al eerder zei schijnt mij dat soms zo toe vanwege gesprekken die ik heb met vriendinnen en kennissen over dit soort onderwerpen.

Ikzelf heb een paar andere keuzes gemaakt, woon bv op het moment in het buitenland en ik merk dat dat voor sommigen gewoon helemaal buiten de box is. Die denken ook dat ik zeker weten terugkom naar Nederland en dan precies hetzelfde ga doen als wat zij al doen (huis kopen, dure hypotheek, school in de buurt, etc. etc.) en als ze bv. dingen vragen over mijn vriend (die buitenlander is) is dat bijna altijd En, kunnen jullie nu ook in Nederland wonen?

Ik heb samengewoond met mijn vriend, en vond dat heel leuk, maar een vriendin van mij heeft bv. drie kinderen maar haar man en zij wonen ieder in een eigen huis. Ik verwacht niet dat ik hetzelfde ga doen, maar het is gewoon een andere mogelijkheid, een andere keus die iemand heeft gemaakt, niet een tweede keus omdat DE keus (samenwonen) niet kan.

Een vriendin had een vriend die in de Randstad studeerde, en misschien daar na zijn afstuderen wel wilde blijven wonen. Toen was dat toch wel even een schok in de vriendengroep! We hadden het erover en het bleek dat een heleboel überhaupt nog nooit nagedacht hadden over de mogelijkheid, pros en cons van verder dan 20 km. van ons dorp te gaan wonen.

Dus idd, heb ik regelmatig het idee dat er mensen zijn die gewoon niet nadenken maar simpelweg de volgende (logische) stap zetten. Op je vijftiende begonnen met de uitzet bij elkaar sparen, want dat deed iedereen, toen verkering, toen een huis kopen samen, want wat zou je anders moeten doen? Dat idee. En ik begrijp dat dit arrogant overkomt, maargoed, ik kan het niet mooier maken dan het is.
Eowynn, dat hoeft elkaar ten eerste niet uit te sluiten en ten tweede zijn dat óók dromen. Voor mijzelf is het bijvoorbeeld héél belangrijk een leuke vriendin / zus / dochter te zijn, ik vind het ook belangrijk om wat te betekenen voor je omgeving, en ik ben gek op Martha Stewart.
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is Margaretha, dat jij dat niet belangrijk vindt, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat er mensen zijn voor wie het daar ophoudt. Mensen zijn nou eenmaal verschilllend.

En tja, misschien ben jíj wel raar, en niet al je vrienden
quote:Margaretha2 schreef op 23 december 2008 @ 13:41:

...

Dus idd, heb ik regelmatig het idee dat er mensen zijn die gewoon niet nadenken maar simpelweg de volgende (logische) stap zetten. Op je vijftiende begonnen met de uitzet bij elkaar sparen, want dat deed iedereen, toen verkering, toen een huis kopen samen, want wat zou je anders moeten doen? Dat idee. En ik begrijp dat dit arrogant overkomt, maargoed, ik kan het niet mooier maken dan het is.dat idee heb ik dus ook! En dat besef komt vaak pas later.
Nou, gelukkig is het aantal van mijn vrienden die zo zijn dusdanig klein vergeleken met het aantal dat niet zo is, dat ik denk dat ik niet gek ben .

Overigens zou ik het niet zo erg vinden, om raar te zijn, want ik zie het wel als iets positiefs eerlijk gezegd.

Soms denk ik ook dat het komt doordat wij alles hebben. Eigenlijk sneu. Hebben onze (groot)ouders zo hard gewerkt, vinden wij het allemaal wel best .

Als ik zie hoeveel kansen en mogelijkheden ik heb om iets te doen met willekeurig welk talent ik dan ook zou hebben of willekeurig welk idee dat me aanspreekt, en ik vergelijk dat met de mogelijkheden die mijn vriend heeft, zou ik het echt heel erg stom vinden om mijn mogelijkheden niet te benutten!
En verder: heb ik een master gedaan met een heel internationale groep medestudenten, we zijn afgelopen zomer afgestudeerd, en diegenen die uit ontwikkelingslanden kwamen gaan echt als een speer vergeleken met ons europeanen en amerikanen. En natuurlijk aan de ene kant omdat er in hun eigen land waarschijnlijk minder potentieel is en ze dus sneller uitblinken, maar een aantal werkt ook bij internationale organisaties die echt geen gebrek hebben aan gekwalificeerd personeel.

Opvallend vind ik dat. En waarschijnlijk is het waar wat mijn vriend altijd zegt (en ik altijd pissig om word): wij zijn gewend dat alles voorgekauwd wordt en als het te lastig is dan vinden we het niet meer leuk.
Daar heb je misschien wel gelijk in hoor, de noodzaak om uit te blinken is er niet, want ook met middelmatigheid of minder red je het prima in Nederland.
Overigens vind ik jou niet raar, maar je vrienden evenmin. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar. Sommige mensen worden denk juist ongelukkiger van het idee dat ze álles kunnen doen, ze zien dat niet als een kans of uitdaging, maar als een bedreiging, want nieuw is eng.
quote:Margaretha2 schreef op 23 december 2008 @ 13:41:

Dus idd, heb ik regelmatig het idee dat er mensen zijn die gewoon niet nadenken maar simpelweg de volgende (logische) stap zetten. Op je vijftiende begonnen met de uitzet bij elkaar sparen, want dat deed iedereen, toen verkering, toen een huis kopen samen, want wat zou je anders moeten doen?

Tja, en toch vind ik de stappen geheel logisch. Je komt van school, gaat zelf je geld bij elkaar verdienen, hebt een huis nodig, je hebt een lekkere vent aan de haak geslagen en je hormonen zeggen dat je kids uit moet poepen.

Ik vind het helemaal niet zo raar... het leven zit nu eenmaal wel zo in elkaar.
Maar moet je je voorstellen hoeveel de samenleving / de wereld daardoor misloopt.
Ik vind het ook niet raar, maar ik kan me wel andere stappen voorstellen, en daar denk ik ook over na.
yoyo, je hebt al heel veel bereikt, je bent bijna klaar met je studie, je hebt een goed lopende relatie, eh, dat had ik niet op die leeftijd.
Of andersom Margaretha, hoeveel schade er toegebracht wordt aan de samenleving omdat mensen hun capaciteiten schromelijk overschatten
En ik denk eigenlijk ook dat mensen doen wat het beste werkt, en kennelijk werkt in 1 huis wonen beter voor de meeste mensen dan apart wonen, werkt in het geboorteland blijven wonen beter dan verhuizen naar de andere kant van de wereld. Het is fijn dat jij in staat bent om verder te kijken dan dat, maar het is ook heel fijn dat niet iedereen dat doet, dat zou ook chaos worden.
quote:Eowynn_ schreef op 23 december 2008 @ 14:28:

En ik denk eigenlijk ook dat mensen doen wat het beste werkt, en kennelijk werkt in 1 huis wonen beter voor de meeste mensen dan apart wonen, werkt in het geboorteland blijven wonen beter dan verhuizen naar de andere kant van de wereld. Het is fijn dat jij in staat bent om verder te kijken dan dat, maar het is ook heel fijn dat niet iedereen dat doet, dat zou ook chaos worden.Mwah, ik denk dus dat veel mensen daar gewoon überhaupt niet over nadenken, dus ja nogal logisch dat dat dan het beste werkt van alle mogelijkheden: 1.
quote:Eowynn_ schreef op 23 december 2008 @ 14:28:

En ik denk eigenlijk ook dat mensen doen wat het beste werkt, en kennelijk werkt in 1 huis wonen beter voor de meeste mensen dan apart wonen.Eerlijk gezegd denk ik dat die beslissing vooral voortkomt uit 't feit dat het als normaal wordt gezien om samen te gaan wonen en dat je op die manier goedkoper uit bent dan met 2 huizen zal ook niet onbelangrijk zijn. Maar ik denk dat voor veel mensen toch ook zou opgaan dat ze zich lekkerder voelen als ze een écht eigen plek hebben. Vroeger dacht ik er ook niet over na. Toen dacht ik ook dat als ik 'n man zou vinden, we zouden trouwen of samen wonen. Nu heb ik inmiddels geleerd dat ik er 't mens niet naar ben om dagelijks iemand om mij heen te kunnen hebben, dus inmiddels zie ik 'n lat-relatie dus als mijn persoonlijk ideaal.
Ik kan mijn man ook niet de hele dag om mij heen hebben hoor El ninjo maar gelukkig werkt hij soms over en gaat hij ook met vrienden weg en ik idem.

Ik heb echt behoefte aan mijn rust en kan er van genieten als hij weg is, maar andersom ook weer.
Tja, misschien is onze samenleving wel toe aan een herziening hoor, zou zo maar kunnen. Maar ik bedoel maar te zeggen dat het kennelijk het beste werkt om in 1 huis te wonen als gezin, anders zou de mensheid niet op het idee zijn gekomen.

In praktijk denk ik dat tegenwoordig het idd niet meer de ideale oplossing is voor sommige mensen, want 'het gezin' is niet meer helemaal aan de orde.

Maar eeuwenlang wás er ook geen andere optie, dus is het zo gek dat mensen gewoon blijven doen wat ze al zo lang doen? En laten we wel wezen, voor de meerderheid werkt het ook gewoon.
Ik vind dat er een duidelijk verschil is tussen een keus maken waarvan jij denkt dat het de beste is, en klakkeloos een patroon volgen zonder überhaupt nagedacht te hebben over het feit of je wel een keus hebt en zo ja, waar uit je dan kan kiezen.

(offtopic: er zijn ook samenlevingen met anderen vormen van samen leven)
Maar ik blijf dan met de vraag zitten: hoe weet jij dat iemand niet nagedacht heeft? Het lijkt er namelijk een beetje op dat je er vanuit gaat dat iedereen die standaarddingen doet 'als een zombie de gebaande paden volgt'
Ik zei ook 'onze samenleving'
quote:Eowynn_ schreef op 23 december 2008 @ 14:47:

Tja, misschien is onze samenleving wel toe aan een herziening hoor, zou zo maar kunnen. Maar ik bedoel maar te zeggen dat het kennelijk het beste werkt om in 1 huis te wonen als gezin, anders zou de mensheid niet op het idee zijn gekomen.

In praktijk denk ik dat tegenwoordig het idd niet meer de ideale oplossing is voor sommige mensen, want 'het gezin' is niet meer helemaal aan de orde.

Maar eeuwenlang wás er ook geen andere optie, dus is het zo gek dat mensen gewoon blijven doen wat ze al zo lang doen? En laten we wel wezen, voor de meerderheid werkt het ook gewoon.

In sommige landen wonen ze nog met 'n hele familie onder 1 dak(je) en slapen vaak nog met z'n allen in 1 kamertje ook! Dat komt daar ook voort uit noodzaak, omdat ze zich niet meer kunnen veroorloven. Natuurlijk is het voor hen ook praktisch, want de opa's/oma's wonen in 't huis en kunnen zich dus bezig houden met de opvoeding van de kleinkinderen.

Dit soort samenlevingsverbanden en onze westerse zijn vooral handig als je een gezin begint. Zonder kinderen is die noodzaak met 'n partner onder één dak te wonen er simpelweg niet, dus kun je voor jezelf kiezen en dus voor 'n relatie waarbij je beiden in je eigen huis woont.
Dat zeg ik toch Elninjoo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven