Doorbraak zaak Nicky Verstappen!

22-08-2018 10:25 3056 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zou het? Zou er een DNA match zijn? Ik hoop het zo, deze zaak grijpt mij aan en de familie wacht al zolang op antwoorden. Om 12 uur een persconferentie:

https://www.ad.nl/dossier-moordzaak-nic ... ~aa5af1be/
sneeuwwitje80 schreef:
27-08-2018 11:08
Inderdaad wat Tiana_76 zegt. Zijn seksuele voorkeur zal altijd blijven. Dat is zo aangelegd in de hersenen en is een ziekte eventueel versterkt door omstandigheden in de eigen jeugd. De behandeling kan zich alleen richten om te leren hoe je met die voorkeur kan omgaan. Ik heb weleens een artikel hierover gelezen dat iemand die op kinderen valt en daarnaast ook op volwassenen een beter prognose op behandeling hebben. En Jos Brech lijk op het eerste gezicht alleen op kinderen te vallen en is daarnaast meerdere keren de fout in gegaan.

Hopelijk is het een levenslange gevangenisstraf voor hem of zijn ze zo verstandig genoeg om hem bij een TBS de behandeling tot z'n dood deze behandeling te verlengen.
Met behandeling bedoel ik dus niet dat het te genezen is.
Soulsista schreef:
27-08-2018 11:04
O, ik kom er nu net pas achter dat hij al eerder verdachte is geweest bij een zedenzaak.
De zaak werd toen geseponeerd wegens onvoldoende bewijs.
Vind ik ook wel weer belastend.
Hoe groot is de kans dat je bij twee zedenzaken als verdachte wordt aangemerkt en je toch onschuldig bent..
Onschuldig is hij zeker niet, gezien daderspoor. Maar wat er precies is gebeurd en welk aandeel hij daarin heeft daarover zal hij zelf moeten gaan vertellen. Hoe gebeurt zoiets eigenlijk? Is het in dit geval nog een taak van de recherche om informatie te krijgen of is het nu direct een taak van de rechter?
Dat is de taak van het openbaar ministerie. En als zij vinden dat er voldoende bewijs en verdenking is gaat de rechter het toetsen.
NYC schreef:
27-08-2018 11:11
Onschuldig is hij zeker niet, gezien daderspoor. Maar wat er precies is gebeurd en welk aandeel hij daarin heeft daarover zal hij zelf moeten gaan vertellen. Hoe gebeurt zoiets eigenlijk? Is het in dit geval nog een taak van de recherche om informatie te krijgen of is het nu direct een taak van de rechter?
Er is recht op zwijgen, dus de politie moet kunnen aantonen dat hij het heeft gedaan. Er moet dus antwoord komen op gelegenheid, motief en middelen. Jos staat er sowieso slecht voor aangezien zijn dna een match is, hij tijdens politieonderzoek ook op plaats delict was en Nicky zijn type jongetje was. Ik denk dat OM zwaar in gaat zetten,dus hij gaat sowieso berecht worden. Het is de taak van de politie om met bewijs te komen, het OM om zaak aan te voeren en de rechter te overtuigen.
Sophiever schreef:
27-08-2018 11:23
Er is recht op zwijgen, dus de politie moet kunnen aantonen dat hij het heeft gedaan. Er moet dus antwoord komen op gelegenheid, motief en middelen. Jos staat er sowieso slecht voor aangezien zijn dna een match is, hij tijdens politieonderzoek ook op plaats delict was en Nicky zijn type jongetje was. Ik denk dat OM zwaar in gaat zetten,dus hij gaat sowieso berecht worden. Het is de taak van de politie om met bewijs te komen, het OM om zaak aan te voeren en de rechter te overtuigen.
Zonder direct bewijs, is de kans op een aanklacht klein.
Coconuts12 schreef:
27-08-2018 11:27
Zonder direct bewijs, is de kans op een aanklacht klein.
Die hebben ze dus meer dan genoeg.
Sophiever schreef:
27-08-2018 11:30
Daar ga jij steeds vanuit en dat is ook wat ik hoop.
Coconuts12 schreef:
27-08-2018 11:32
Daar mag je gezien de omstandigheden echt vanuit gaan.
Dit zegt de politie erover:
Welk DNA-spoor is er bij Nicky aangetroffen?
Die specifieke daderinformatie geven politie en justitie niet prijs. Maar er wordt wel gezegd dat de eigenaar van dit spoor 'iets heeft uit te leggen'. Het zou gaan om een 'delict gerelateerd' spoor vanwege het soort materiaal en waar het is gevonden. Daarvan zegt de politie: het is dna van de dader, tenzij hij een goede verklaring heeft.

Uit onderzoek tot nu toe is gebleken dat het dna-spoor niet afkomstig is van familie of leiders van het jeugdkamp waar Nicky in de zomer van 1998 verbleef.

Dus of Jos Brech heeft een goede verklaring en als hij zijn kaken op elkaar houdt dan zal de zaak voorkomen.
Coconuts12 schreef:
27-08-2018 11:32
Ik ook. Zag dat een advocaat op Twitter zijn diensten aan Brech al had aangeboden. Iemand die ik niet ken overigens (maar mijn kennis van advocaten is ook niet heel groot).

Zat daar nog over te denken, las iets dat me wel aan het denken zette over high profile advocaten die zo iemand verdedigen. In dit soort zaken is het best goed om de rechtsgang te bewaken, om dat emoties en publieke opinie anders de overhand krijgen. In dat licht bezien begrijp ik het dus wel (al doen de advocaten dit vaak om zich te profileren, maar OK dat is je inkomen).

Ik hoop ook dat er nog iets uit komt uit het onderzoek naar de andere DNA sporen.
Opgepakt terwijl hij hout stond te hakken: https://nos.nl/artikel/2247717-beelden- ... geven.html
En wat als Jos Brech anderen aanwijst als medeplichtig? Is de hele zaak dan voor andere daders verjaard?
Hier zie je hem van de voorkant: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2483858 ... -jos-brech
jeskanana schreef:
27-08-2018 11:49
En wat als Jos Brech anderen aanwijst als medeplichtig? Is de hele zaak dan voor andere daders verjaard?
Geen idee.
Waarom zou het dan verjaard zijn?
Ik lees het bericht van de Spaanse politie (komt die talenkennis toch nog van pas).

En daar staat dat Jos Brech de beheerder zou zijn geweest van het natuurgebied waar de kinderen toen kampeerden met de scouting. Ik heb dat hier in de media nergens gelezen maar dat zou nog wel meer verklaren over het verloop van de zaak.

Ik weet alleen niet waar de Spaanse politie dat op baseert.
De verjaringstermijn voor Jos Brecht is gestuit net voor de 20 jaar. Maar voor eventuele andere daders niet (zover we weten).

Maar moord bijvoorbeeld kan niet verjaren. Andere zaken wellicht wel, maar misschien kunnen ze bijvoorbeeld bewijzen dat het meer dan medeplichtigheid was en dat ze het delict samen hebben gepleegd (medeplegen is iets anders dan medeplichtigheid). Bij medeplegen is er bij moord ook geen verjaring. Je bent net zo goed de dader als de ander.

Maar voor nu weten we niet of er andere daders zijn, als die er zijn of ze medeplichtig waren of medeplegers. We weten dat alleen voor Jos Brech er stuiting van de verjaring is geweest.
Ik ben over-all geen fan van Social Media. In dit geval......hulde aan Social Media. Dank deze snelle manier van communiceren is er nu actie en eerste resultaat! Wereldwijde communicatie op snelle en doeltreffende wijze.
sneeuwwitje80 schreef:
27-08-2018 11:57
De verjaringstermijn voor Jos Brecht is gestuit net voor de 20 jaar. Maar voor eventuele andere daders niet (zover we weten).
Jawel:

Elke daad van vervolging stuit de verjaringstermijn, ook ten aanzien van anderen dan de vervolgde en onafhankelijk van de vraag of de daad van vervolging bij de verdachte bekend was (HR 10 april 2012, LJN: BW1361 en Hof Den Bosch, 13 augustus 2010, LJN:BN4055).
Thanks Tiana! Dat wist ik niet.
sneeuwwitje80 schreef:
27-08-2018 12:03
Thanks Tiana! Dat wist ik niet.
Ik ook niet, dus ben gaan zoeken. Vind het interessante materie.
Ben zo benieuwd of die gaat praten. Mijn gevoel zegt mij dat er meer mensen meer weten (met name de kampbeheerder) maar goed dat is alleen maar een gevoel niet gestoeld op feiten.
Arizona15 schreef:
27-08-2018 12:06
Ben zo benieuwd of die gaat praten. Mijn gevoel zegt mij dat er meer mensen meer weten (met name de kampbeheerder) maar goed dat is alleen maar een gevoel niet gestoeld op feiten.
Bedoel je dan echt mededaders? Vind het wel interessant wat je zegt; heb zelf dan juist weer het idee dat hij alles alleen deed. (Als hij inderdaad de dader is)
Sophiever schreef:
27-08-2018 11:30
Meer dan genoeg, welke dan? En dan bedoel ik niet sterke aanwijzingen maar waterdicht juridisch bewijs.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 12:14
21.59% gewijzigd
Verbenas schreef:
27-08-2018 11:56
Ik lees het bericht van de Spaanse politie (komt die talenkennis toch nog van pas).

En daar staat dat Jos Brech de beheerder zou zijn geweest van het natuurgebied waar de kinderen toen kampeerden met de scouting. Ik heb dat hier in de media nergens gelezen maar dat zou nog wel meer verklaren over het verloop van de zaak.

Ik weet alleen niet waar de Spaanse politie dat op baseert.
Wat hield dat in? Soort boswachter?
Voor iedereen een groene tuin
Arizona, ik denk ook dat er meer mensen meer weten. In het NRC (geloof ik) uit 2003 stond een artikel over de zwijgzaamheid in Heibloem. Seksueel misbruik schijnt daar een behoorlijk groot iets voor zo'n klein dorp te zijn. Iedereen weet ervan, maar niemand praat erover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven