Economische toekomst

29-05-2021 17:58 804 berichten
Alle reacties Link kopieren
We raken langzaam maar zeker uit de Corona crisis. Mensen kunnen weer meer en gaan weer meer uitgeven. Dus de economie zal wel even een boost krijgen. Maar voor hoe lang?

En dan alle miljarden die er uitgegeven zijn het afgelopen jaar. Dat zal links- of rechtsom ergens terug moeten komen. Hoe? Belastingverhogingen ? Lastenverzwaringen?

Huizenprijzen blijven maar stijgen. Hoe lang blijft dat nog goed gaan totdat de bubbel een keer barst ? En dan ? En de modaalverdiener kan die straks nog een woning krijgen ?

Ondertussen zijn er nog weinig middelen om de economie aan te zwengelen want de rente is extreem laag. En die kan niet zomaar omhoog, dan komen er grote problemen. Dus geld bijdrukken en dan inflatie. Maar stijgen lonen dan mee?

Ik ben misschien wat pessimistisch, maar voorzie voor de komende jaren best wel wat ellende. Hoe denken jullie erover?
Voor mezelf vrees ik niet zo heel erg: baan in de zorg en sociale huurwoning. Maar ik denk dat er onder bepaalde groepen grote klappen gaan vallen de komende jaren. Of zal t allemaal wel meevallen?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iedereen even gewoon zorgeloos kan genieten voor de volgende crisis zich aandient. Even op adem komen.
Alle reacties Link kopieren
Tropischvisje schreef:
29-05-2021 18:01
Ik hoop dat iedereen even gewoon zorgeloos kan genieten voor de volgende crisis zich aandient. Even op adem komen.
Wanneer denk jij dat de volgende crisis komt?
Ik ben bang voor inflatie. Ipv dat ze de rente verhogen houden ze die kunstmatig laag terwijl alles duurder en duurder wordt. Als spaarder heb je 't nakijken...
Ik hoop dat de huizenprijzen in elk geval hoog blijven!
Uiteraard komen er forse bezuinigingen aan!

Wat zullen de hard werkende thuiswerkers gaan balen. Minder tijd zelf indelen, met de kinderen, weer in de file. Maar wel weer reiskostenvergoeding en minder energie kosten 😅
Ik hoop op een huizen crisis. Die komt er ook.

Al die miljarden die er nooit waren voor de zorg of onderwijs. Zijn nu weggegeven. Bizar wat er nu wel kon. We gaan hier echt voor op draaien... dat vertellen ze nu uiteraard nog niet. 😅
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-05-2021 18:29
Ik hoop dat de huizenprijzen in elk geval hoog blijven!
Dat gaat zeker niet gebeuren. Eens houdt het op en dan stort de boel zeker in.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
29-05-2021 18:33
Dat gaat zeker niet gebeuren. Eens houdt het op en dan stort de boel zeker in.
En 2 of 3 jaar erna schiet alles terug de hoogte in.

Net zoals we in 2008 zagen.



Ik zie tijdelijk best wel een aantal huizen onder water komen te staan.
Maar daarna gaan we gewoon weer verder waar we gebleven waren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
29-05-2021 18:33
Dat gaat zeker niet gebeuren. Eens houdt het op en dan stort de boel zeker in.
Yep,eens houdt het op maar ws niet de komende jaren.Is tenslotte een kwestie van vraag en aanbod.En komende jaren wordt dat alleen maar nog erger.Wo­ning­te­kort loopt op naar 415.000 wo­nin­gen in 2024
https://www.capitalvalue.nl/nieuws/woni ... en-in-2024
Vraag blijft,why is the rum gone?
redbulletje schreef:
29-05-2021 18:29
Ik ben bang voor inflatie. Ipv dat ze de rente verhogen houden ze die kunstmatig laag terwijl alles duurder en duurder wordt. Als spaarder heb je 't nakijken...
Ik hoop dat de huizenprijzen in elk geval hoog blijven!

Gedacht vanuit jouw eigen éénpersoonsbubble? Wat voor voordeel heb jij daarbij?
Ik ben ook bang voor langdurige ellende. Ik hoorde gisteren dat er hetzelfde uit was gegeven als de totale budgetten voor onderwijs, zorg, defensie en nog één. Heb werkelijk geen idee wat er zou moeten gebeuren om hier uit te komen, er zijn teveel dingen die niet kloppen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
De economische crisis gaat snel weer komen door de klimaatcrisis. Dat slokt miljarden op, waarvan veel geld gaat naar degenen die goed kunnen lobbyen.
Uiteraard ga je er voor opdraaien. No free lunch; de miljarden die nu door ramen en deuren naar buiten gesmeten zijn, die zal iemand mogen terug betalen. Reken dus maar op meer belastingen, duurdere diensten, minder service en bezuinigingen all over the place.
Maar goed, allemaal samen was toch de tagline, niet?
Alle reacties Link kopieren
misschien dat het kabinet die ,,kwijtgeraakte,, 5 miljard nog weer terug kan vinden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
29-05-2021 19:01
De economische crisis gaat snel weer komen door de klimaatcrisis. Dat slokt miljarden op, waarvan veel geld gaat naar degenen die goed kunnen lobbyen.
De klimaatcrisis is een enorme ecnomische boost. Er moet nog heel veel gebeuren dat betekent productie, productie, productie.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de verschillen tussen mensen nog groter gaan worden (en dan met name tussen de kopers en niet-kopers). Ik merk nu al een heel groot (financieel) verschil met vriendinnen die een koophuis hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een rijk land. Die schulden die de overheid extra heeft gemaakt tegen een negatieve rente, die kan over een langere termijn wel terugbetaald worden dat is het probleem niet zo.

Het grotere probleem is de 280.000 miljard schuld die de wereld draagt en hoe hard Nederland daar geraakt gaat worden als die klapt.

Want dat gaat echt episch worden. We naderen het eindspel en als die bubbel klapt en leegloopt dan zakt alles in elkaar, ook de huizenmarkt en dit maal zijn de centrale banken machteloos, maar dat is ook altijd het plan geweest.

Regel 1 in een schuldeneconomie is; geen schulden hebben. Als je huurt dan zit je daar al goed. Vervolgens harde bezittingen en cash geld (en niet op de bank, want dat gaat gewoon in het zwarte gat).

En dan wachten tot de prijzen van alles tot de bodem gaan en opkopen voor een habbekrats. Dit wordt de grootste welvaartstransfer die de wereld ooit gekend heeft.
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
29-05-2021 18:11
Wanneer denk jij dat de volgende crisis komt?
Geen idee. Komt vanzelf. Tot die tijd wil ik even genieten van opkrabbelende tijden.
Alle reacties Link kopieren
Mirandaaatje_86 schreef:
29-05-2021 18:32


Al die miljarden die er nooit waren voor de zorg of onderwijs. Zijn nu weggegeven. Bizar wat er nu wel kon. We gaan hier echt voor op draaien... dat vertellen ze nu uiteraard nog niet. 😅



Het leenstelsel wordt afgeschaft en daar komt stufi voor in de plaats dus tja daar gaan je miljarden voor het onderwijs en wie anders moet hier voor opdraaien dan "wij""?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
29-05-2021 19:08
misschien dat het kabinet die ,,kwijtgeraakte,, 5 miljard nog weer terug kan vinden.



Dat is ook een frame.
Dat is inmiddels al gereduceerd tot 2 miljard en die bonnen komen er echt wel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Mirandaaatje_86 schreef:
29-05-2021 18:30
Uiteraard komen er forse bezuinigingen aan!

Wat zullen de hard werkende thuiswerkers gaan balen. Minder tijd zelf indelen, met de kinderen, weer in de file. Maar wel weer reiskostenvergoeding en minder energie kosten 😅
Ik ben bang dat we nooit meer naar kantoor mogen. Mijn werkgever heeft het over voorzichtig opschalen vanaf september en dan een halfjaarplan. Dan zitten we in maart, twee jaar nadat de ellende begon. Omdat er toch bijna niemand naar kantoor komt, kunnen ze daarop bezuinigen en zo zitten we tot het einde der tijden fulltime aan onze eigen keukentafel. Een horrorscenario!
Ik vind het allemaal wel gezegend.
Een grote groep één denkt nooit aan een grote groep twee en die eerste groep zal de klappen vangen, dus niet de verwachting hebben dat groep twee zich daar dan ineens zorgen over maakt.

Ik ben van groep drie en hoeft me nergens druk over te maken.
Het enige dat catastrofaal kan worden, als dit mondiaal niet goed gaat is de impact op de armste landen en dat vind ik wel heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Antwoorden op je vragen:
mick87 schreef:
29-05-2021 17:58
Maar voor hoe lang?
Ik denk een half jaar. Daarna is de boost wel weer over. (Als de boost uberhaupt komt -- ik verwacht eerder een faillissements-golf)
mick87 schreef:
29-05-2021 17:58
En dan alle miljarden die er uitgegeven zijn het afgelopen jaar. Dat zal links- of rechtsom ergens terug moeten komen. Hoe Belastingverhogingen ? Lastenverzwaringen?
Belastingverhogingen gaan niet werken; zeker niet als die faillissementsgolf er komt.
Men gaat het, net als met de banken-crisis en de Griekse crisis oplossen door miljarden euro's bij te drukken (lees: de rente laag te houden en leningen op te kopen)
mick87 schreef:
29-05-2021 17:58
Huizenprijzen blijven maar stijgen. Hoe lang blijft dat nog goed gaan totdat de bubbel een keer barst ? En dan ? En de modaalverdiener kan die straks nog een woning krijgen ?
De huizenprijzen stijgen niet zozeer.... de euro (en de dollar en de yen en alle andere valuta) zakken in waarde.
Datgene wat waarde-vast is (huizen dus, en goud en zilver) lijken daardoor te stijgen.
Dit gaat nog wel even door (het gaat door, totdat de Europese Bank stopt met injecteren van euro's)
Er komen nu wel honderd-duizenden woningen bij in de komende jaren, dus de modaalverdiener kan wellicht nog wel een woning kopen... (tegen een idioot hoge prijs, maar met lage rente)
mick87 schreef:
29-05-2021 17:58
Ondertussen zijn er nog weinig middelen om de economie aan te zwengelen want de rente is extreem laag. En die kan niet zomaar omhoog, dan komen er grote problemen. Dus geld bijdrukken en dan inflatie. Maar stijgen lonen dan mee?
De rente kan inderdaad niet zomaar even omhoog, want dan stort de hele economie in. Met inflatie stijgen de lonen ook mee.... maar what about je spaargeld en -- ik zeg maar wat -- pensioenfondsen? Die zakken steeds verder weg.

Het experiment van bijdrukken kan niet oneindig doorgaan. En niemand weet hoe dit eindigt. Dat is best scary. We krijgen wellicht een flinke financiele revolutie (door bitcoin?) of er komt een flinke dip in de komende jaren. Maar economie is een raar iets.... dus wellicht valt het mee.
Alle reacties Link kopieren
Nighttripper schreef:
29-05-2021 18:42
Yep,eens houdt het op maar ws niet de komende jaren.Is tenslotte een kwestie van vraag en aanbod.En komende jaren wordt dat alleen maar nog erger.Wo­ning­te­kort loopt op naar 415.000 wo­nin­gen in 2024
https://www.capitalvalue.nl/nieuws/woni ... en-in-2024
Maar het aantal mensen dat die belachelijke prijzen kunnen betalen neemt ook af.
Je kan wel 5 ton voor een 2 kamer flatje vragen, als niemand het kan betalen houdt het snel op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven