Ella Vogelaar (69) heeft een eind aan haar leven gemaakt

09-10-2019 00:36 173 berichten
Hier schrik ik van. Wat heftig.

https://nos.nl/l/2305311

Edit: Super triest. Jeetje. Geen idee waarom ik weer zo schrik, maar ik had dat toen ook bij Joost Zwagerman. Toen ook een topic over geopend. Sindsdien weet ik wel een stuk meer over wat een depressie is. Een naïeve hoop: dat iedereen die zo depressief is hulp kan vinden en krijgen, en dat degene die ons al verlaten hebben, de rust hebben gevonden. Sterkte voor iedereen die sterkte kan gebruiken.
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 09-10-2019 00:56
87.37% gewijzigd
retrostar schreef:
09-10-2019 08:17
het lijkt alleen mensen te overkomen die nergens talent voor hebben, die niet gerespecteerd worden en van wie niemand houdt
Talentloze mensen als Joost Zwagerman, Avicii, Herman Brood, Ernest Hemingway, Antonie Kamerling, Annie MG Schmidt, Kurt Cobain, Ian Curtis, allemaal erg talentloos en gehaat ja.
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
09-10-2019 08:40
Gisteren een interessant onderwerp in dwdd. Met de juiste hulp kunnen er wel degelijk mensen geholpen worden. Lang niet iedereen maar het is schokkend hoevaak de professionele hulpverlening tekort schiet. Later op de avond ook een item bij Beau. Wederom: bizar wat een miskleunen de hulpverlening heeft gemaakt!
Ja joh, allemaal de schuld van de hulpverlening. Je doet echt heel veel mensen te kort en het is erg makkelijk praten.
Soms zijn mensen gewoon te ziek. En willen ze gewoonweg niet meer. Dan kun je er nóg meer therapie en medicijnen tegenaan gooien, maar het is nog altijd hun eigen keuze. Omdat ze teveel lijden. Therapie is geen toverstokje, al denken sommigen dat wel.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
09-10-2019 08:49
Talentloze mensen als Joost Zwagerman, Avicii, Herman Brood, Ernest Hemingway, Antonie Kamerling, Annie MG Schmidt, Kurt Cobain, Ian Curtis, allemaal erg talentloos en gehaat ja.
Ik denk dat ze juist bedoelde dat dat een onterechte beeldvorming is.
lilalinda schreef:
09-10-2019 08:47
het rotte is, dat soms mensen het heel goed verborgen weten te houden
en soms echt geen hulp willen

verder ga ik nu weg uit dit onderwerp, grijpt me te veel aan. Ik vind het erg lullig dat iemand nu doet om mijn vrienden gered hadden kunnen worden, zonder de strijd te kennen die er jarenlang aan vooraf ging.
het leven is niet zo maakbaar als wat we allemaal graag willen horen bij Beau
Niet iedereen is te redden inderdaad. En het leven is ook niet zo maakbaar.

Ik heb het ook goed verborgen kunnen houden. Totdat ik op een punt kwam dat dat niet meer ging. Nu lever ik de zwaarste strijd en heel eerlijk, ik weet niet of ik eruit ga komen... En daar is de hulpverlening geen oorzaak van. Zij doen echt hun best. Maar ik ben degene die deze strijd moet voeren.
nessemeisje schreef:
09-10-2019 08:52
Ik denk dat ze juist bedoelde dat dat een onterechte beeldvorming is.
Daar hinte lilaLinda op. De reactie leek het tegendeel aan te geven
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
09-10-2019 08:46
Dat item bij Beau vond ik stuitend. Daar zijn veel dingen misgegaan. Vooral het feit dat de psychologe een mail krijgt van een patiënt die op dat moment zelfmoord wil plegen en daar vervolgens niks mee doet. Je belt dan toch direct de hulpdiensten?
Ik begreep (uit een kantenartikel) dat die mail om 3 uur 's nachts is verzonden en zag de psychologe 'm de volgende dag pas.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
09-10-2019 08:55
Niet iedereen is te redden inderdaad. En het leven is ook niet zo maakbaar.

Ik heb het ook goed verborgen kunnen houden. Totdat ik op een punt kwam dat dat niet meer ging. Nu lever ik de zwaarste strijd en heel eerlijk, ik weet niet of ik eruit ga komen... En daar is de hulpverlening geen oorzaak van. Zij doen echt hun best. Maar ik ben degene die deze strijd moet voeren.
Heel veel sterkte met deze strijd Coconuts :hug:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
09-10-2019 08:50
Ja joh, allemaal de schuld van de hulpverlening. Je doet echt heel veel mensen te kort en het is erg makkelijk praten.
Soms zijn mensen gewoon te ziek. En willen ze gewoonweg niet meer. Dan kun je er nóg meer therapie en medicijnen tegenaan gooien, maar het is nog altijd hun eigen keuze. Omdat ze teveel lijden. Therapie is geen toverstokje, al denken sommigen dat wel.
Duidelijk het item niet gezien dus. In dit geval had de psycholoog namelijk 112 moeten inschakelen want dan had het desbetreffende meisje waarschijnlijk nog kunnen leven! Het is in 9 van de 10 gevallen toch echt de begeleiding die maakt of ze het wel of niet uitvoeren!
cookiedevil schreef:
09-10-2019 09:00
Het is in 9 van de 10 gevallen toch echt de begeleiding die maakt of ze het wel of niet uitvoeren!
Echt? Hoe weet je dat zo precies?
nessemeisje schreef:
09-10-2019 08:59
Heel veel sterkte met deze strijd Coconuts :hug:
Dank je!
Maleficent schreef:
09-10-2019 08:30
Ik snap niet zo goed wat je met deze zin bedoelt.
Het kan iedereen overkomen, ongeacht je talenten. Het heeft toch helemaal niet te maken met wat je kan?
Net als iedere andere ziekte.
Ik snap dat stukje wel.
BlaZoo schreef:
09-10-2019 09:01
Echt? Hoe weet je dat zo precies?
Dat wil ik ook wel eens weten. Echt, zoveel hulpverleners die echt hun stinkende best doen iedere dag opnieuw. Ja, er worden heus ook fouten gemaakt.
Een chirurg maakt ook wel eens fouten en heel soms met dodelijke afloop. Het blijven mensen.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
09-10-2019 08:40
Dat begrijp ik wel. Je kan depressief worden omdat het in je aanleg zit, maar je kan ook depressief worden door omgevingsfactoren.
In haar geval was het een beschadiging in haar hersenen. Wat het geval was bij Ella Vogelaar weet je toch niet. Misschien was ze iemand die haar leven vulde met bezig zijn voor haar beroep, en was dat met haar pensioen te einde gekomen en kon ze dat niet verkroppen. Je weet het niet.

Toch probeer je je altijd in te leven als je zoiets hoort maar in feite kan je een ander nooit zo goed begrijpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
09-10-2019 09:00
Duidelijk het item niet gezien dus. In dit geval had de psycholoog namelijk 112 moeten inschakelen want dan had het desbetreffende meisje waarschijnlijk nog kunnen leven! Het is in 9 van de 10 gevallen toch echt de begeleiding die maakt of ze het wel of niet uitvoeren!
Nee, ik kijk geen makkelijke scoringsshows zoals Beau of DWDD. Krant lees ik wel en kijk eens:
"Ondertussen bestelt Ximena een zelfdodingspoeder en een medicijn om de hoofdpijn die dat middel veroorzaakt te onderdrukken, speelt ze met de gedachte het in te nemen, tot ze om drie uur ’s nachts haar laatste woorden optikt, in een mail aan haar psycholoog."
https://www.ad.nl/binnenland/ouders-xim ... ~a2ebdffd/
Hoe had die psycholoog die mail om 3 uur 's nachts kunnen lezen en 112 moeten inschakelen? Had Beau/Matthijs daar een antwoord op? Of hebben ze het er maar niet over gehad?
nessemeisje wijzigde dit bericht op 09-10-2019 09:07
0.35% gewijzigd
nessemeisje schreef:
09-10-2019 08:52
Ik denk dat ze juist bedoelde dat dat een onterechte beeldvorming is.
Zo heb ik de reactie van retrostar ook gelezen.
Alle reacties Link kopieren
De 'hulpverlening' die ik kreeg zwaaide ook meteen met allerlei recepten van medicatie met de boodschap erbij: "Nou, dan maken we een afspraak voor over drie maanden dan".

Zie ik ook niet echt als serieus begaan, paar pillen erin elke dag en mazzuhl. Beetje vreemd vond ik dat.
Coconuts12 schreef:
09-10-2019 08:55
Niet iedereen is te redden inderdaad. En het leven is ook niet zo maakbaar.

Ik heb het ook goed verborgen kunnen houden. Totdat ik op een punt kwam dat dat niet meer ging. Nu lever ik de zwaarste strijd en heel eerlijk, ik weet niet of ik eruit ga komen... En daar is de hulpverlening geen oorzaak van. Zij doen echt hun best. Maar ik ben degene die deze strijd moet voeren.
Ik wens je heel veel sterkte in deze strijd coconuts :hug:
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 09-10-2019 09:11
0.10% gewijzigd
Vanmorgen in Trouw een stuk over Vogelaar. Het leek meer op een soort opsomming van de dieptepunten uit haar carrière. Niet leuk zo herinnerd te worden. Overigens ben ik nog geen nieuwsbericht tegengekomen waar de naam Rutger Castricum of PowNed niet in wordt genoemd. Erg sneu.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
09-10-2019 09:05
Dat wil ik ook wel eens weten. Echt, zoveel hulpverleners die echt hun stinkende best doen iedere dag opnieuw. Ja, er worden heus ook fouten gemaakt.
Een chirurg maakt ook wel eens fouten en heel soms met dodelijke afloop. Het blijven mensen.
Maar er zijn ook heel veel hulpverleners die simpelweg de juiste kennis niet hebben over suïcide, en daardoor zijn er veel mensen die niet op de juiste manier geholpen kunnen worden en dus uiteindelijk toch een geslaagde poging doen.
5 mensen per dag he!
En nee ze zijn niet allemaal te redden maar ja een aantal wel!
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
09-10-2019 09:05
Dat wil ik ook wel eens weten. Echt, zoveel hulpverleners die echt hun stinkende best doen iedere dag opnieuw. Ja, er worden heus ook fouten gemaakt.
Een chirurg maakt ook wel eens fouten en heel soms met dodelijke afloop. Het blijven mensen.
Maar er zijn ook heel veel hulpverleners die simpelweg de juiste kennis niet hebben over suïcide, en daardoor zijn er veel mensen die niet op de juiste manier geholpen kunnen worden en dus uiteindelijk toch een geslaagde poging doen.
5 mensen per dag he!
En nee ze zijn niet allemaal te redden maar ja een aantal wel!
Maloochem schreef:
09-10-2019 09:09
Ik wens je heel veel sterkte in deze strijd coconuts :hug:
Dank je!
maze schreef:
09-10-2019 09:12
Maar er zijn ook heel veel hulpverleners die simpelweg de juiste kennis niet hebben over suïcide, en daardoor zijn er veel mensen die niet op de juiste manier geholpen kunnen worden en dus uiteindelijk toch een geslaagde poging doen.
5 mensen per dag he!
En nee ze zijn niet allemaal te redden maar ja een aantal wel!
Hoe weet jij dat? Oprechte vraag. En ik ken de cijfers idd. Dat zijn er veel. Mss zijn er een aantal van te redden, maar zeker weten doen we dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Naar bericht. Blijf hopen dat depressiviteit serieus wordt genomen, en dan degene die er echt aan lijden, niet iemand die een keer in een dip zit. Tegenwoordig krijgt iedereen bij een dip antidepressiva voorgeschreven waardoor de mensen die echt depressief zijn vaak niet serieus worden genomen. k heb zelf dysthyme, sinds kleins af aan blijkt en hoe vaak ik van mensen in mijn omgeving (met nul empatatisch vermogen) zgn goedbedoelde opmerkingen heb gehoord dat ik naar buiten moet gaan en van de zon moet genieten is ontelbaar.
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/cs-bb297669

@coconuts
maze schreef:
09-10-2019 09:21
https://www.volkskrant.nl/cs-bb297669

@coconuts
Oef, dat is heftig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven