Femicide

18-07-2025 19:39 386 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Moiren schreef:
01-08-2025 21:23
Daar ligt wat mij betreft een taak van vrouwen. Zolang zij dit laten gebeuren blijft het in stand.
De mannen die tot femicide komen zijn niet de gemiddelde lul of eikel. Die zijn diep ziek.[...]

Niet alle slachtoffers zijn door de vrouwen om hen heen in de steek gelaten.
Maar vaak wél door het systeem. Want daar zit je dan als vrouw op een geheime plek in de opvang met je kinderen die daardoor niet naar school kunnen. En die kerel loopt lekker vrij rond.

Of je moet toch akkoord gaan met omgang, want daar heeft kind en/of vader recht op. En jij maar steeds je kind meegeven aan de man die je zoveel trauma’s heeft bezorgd.

Zo krom als een hoepel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-08-2025 11:10
Reden: quote aangepast op verzoek
25.47% gewijzigd
Toevallig vandaag een artikel in de media dat mijn punt van gisteren over het systeem onderschrijft;

https://www.bndestem.nl/nieuws/aanpak-f ... &auth_rd=1
Bij die rode vlaggen in dat artikel kan ik ze bijna allemaal afvinken.
Doodeng vind ik het allemaal.
Freddie1975 schreef:
02-08-2025 11:04
Bij die rode vlaggen in dat artikel kan ik ze bijna allemaal afvinken.
Doodeng vind ik het allemaal.

Heb je wel al goede hulp? Is er iemand van Blijf of een soortgelijke instantie betrokken? Is je huisarts op de hoogte? Politie?
https://www.rijnmond.nl/nieuws/2050440/ ... rtbewoners

Weer een man met een contactverbod....
maar goed, nog niet alles is duidelijk over wie het misdrijf heeft gepleegd

in dit artikel staat dat er in Rotterdam een protestmars is tegen Femicide
Maleficent schreef:
02-08-2025 12:38
https://www.rijnmond.nl/nieuws/2050440/ ... rtbewoners

Weer een man met een contactverbod....
maar goed, nog niet alles is duidelijk over wie het misdrijf heeft gepleegd

in dit artikel staat dat er in Rotterdam een protestmars is tegen Femicide
Ja, morgen om 12:00 op het Schouwburgplein in Rotterdam. Verzamelen 11:30 voor het standbeeld van de vrouw voor CS. Had hem pagina's geleden ook al gepost. Ik ga in elk geval met mijn oudste.
Frizz schreef:
02-08-2025 11:11
Heb je wel al goede hulp? Is er iemand van Blijf of een soortgelijke instantie betrokken? Is je huisarts op de hoogte? Politie?
Ja, gelukkig wel. Zit op dit moment in een blijvanmijnlijfhuis, dus veilig.
Maar daarna.....dat maakt me bang.
Freddie1975 schreef:
02-08-2025 13:03
Wat een verschrikking...die angst en onzekerheid :(
Freddie1975 schreef:
:hug:
Freddie1975 schreef:
:hug:

Zorg dat je goede therapie krijgt. Dit is niet zomaar voorbij, hoe graag je dat ook zou willen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Freddie1975 schreef:
Heftig zeg :(
Voor iedereen een groene tuin
Freddie1975 schreef:

Dan is het risico dus groot, terecht dat je bang bent. Ik hoop dat er een manier is om ook je ex in behandeling te krijgen.
Het bewustzijn groeit:
https://nos.nl/l/2577395
Frizz schreef:
02-08-2025 14:40
Dan is het risico dus groot, terecht dat je bang bent. Ik hoop dat er een manier is om ook je ex in behandeling te krijgen.
Ik denk dat hij daar niet eens voor open staat. Er is immers niks mis met hem? De wereld om hem heen is gek geworden. O_o
Frizz schreef:
02-08-2025 14:40
Ik denk dat hij daar niet eens voor open staat. Er is immers niks mis met hem? De wereld om hem heen is gek geworden. O_o
Daders gaan doorgaans alleen in behandeling als het ‘moet’, bv omdat ze anders geen contact kunnen hebben met de kinderen, zodat het wordt opgelegd door de rechtbank of na een tijdelijk huisverbod.
Frizz schreef:
04-08-2025 12:50
Daders gaan doorgaans alleen in behandeling als het ‘moet’, bv omdat ze anders geen contact kunnen hebben met de kinderen, zodat het wordt opgelegd door de rechtbank of na een tijdelijk huisverbod.
En dan helpt het nog niks. Ik heb ooit iemand horen zeggen, dat daders in tbs klinieken het nooit zullen leren, het is alleen om ze bezig te houden en van de straat te houden….
GroenTuintje schreef:
04-08-2025 12:55
En dan helpt het nog niks. Ik heb ooit iemand horen zeggen, dat daders in tbs klinieken het nooit zullen leren, het is alleen om ze bezig te houden en van de straat te houden….

Dat vind ik tekort door de bocht mbt intieme terreur. Er zijn wel degelijke situaties van succesvolle behandelingen.
Het vereist echter een lange adem van de therapeut en er moet bij de dader wel enig inzicht ontstaan en behoefte aan groei.

Lukt dat bij alle daders? Nee natuurlijk niet.
Toch is het goed om erop in te zetten, omdat dat de kans op (nieuwe) slachtoffers kleiner maakt.
GroenTuintje schreef:
04-08-2025 12:55
Al is het maar om sociaal wenselijk gedrag aan te leren. Ook al winst.
Om bezig te houden en ze van de straat te houden is natuurlijk onzin.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
04-08-2025 13:13
Al is het maar om sociaal wenselijk gedrag aan te leren. Ook al winst.
Om bezig te houden en ze van de straat te houden is natuurlijk onzin.
Ze weten heus wel dat het niet sociaal wenselijk is om mensen neer te steken, of te verkrachten of vermoorden.
EstelleGallois schreef:
04-08-2025 13:15
Ze weten heus wel dat het niet sociaal wenselijk is om mensen neer te steken, of te verkrachten of vermoorden.
Waarom dan niet iedereen die met strafrecht in aanraking komt de doodstraf?

Oja, behandeling heeft bewezen effect. Soms niet helaas.
Ruin it yourself.
Frizz schreef:
04-08-2025 13:03
Dat vind ik tekort door de bocht mbt intieme terreur. Er zijn wel degelijke situaties van succesvolle behandelingen.
Het vereist echter een lange adem van de therapeut en er moet bij de dader wel enig inzicht ontstaan en behoefte aan groei.

Lukt dat bij alle daders? Nee natuurlijk niet.
Toch is het goed om erop in te zetten, omdat dat de kans op (nieuwe) slachtoffers kleiner maakt.
Omdat het psychopaten zijn zonder geweten en empathie. Je steekt niet zomaar iemand neer, je komt niet zomaar in de tbs kliniek….
GroenTuintje schreef:
04-08-2025 14:26
Omdat het psychopaten zijn zonder geweten en empathie. Je steekt niet zomaar iemand neer, je komt niet zomaar in de tbs kliniek….
Je hoeft geen psychopaat te zijn om in een tbs kliniek te komen. Daarbij kan gedwongen behandeling ook ambulant en is het niet per definitie een opname.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
04-08-2025 14:28
Je hoeft geen psychopaat te zijn om in een tbs kliniek te komen. Daarbij kan gedwongen behandeling ook ambulant en is het niet per definitie een opname.
Volgens die psychiater/ psycholoog waarvan ik podcasts heb geluisterd, zit de tbs kliniek vol met psychopaten.. en dat zal hij niet voor niks zeggen.

Overigens lopen er meer ( verborgen) psychopaten buiten dan binnen de kliniek rond… helaas
GroenTuintje schreef:
04-08-2025 14:26

Daders van intieme terreur worden doorgaans gediagnosticeerd met een persoonlijkheidsstoornis of een narcistische stoornis. En zeker voor persoonlijkheidsstoornissen bestaan evidence based behandelingen.

Jij trekt steeds een parallel met TBS, maar dat lijkt me niet van toepassing.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven