Femicide
vrijdag 18 juli 2025 om 19:39
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:12
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:05
Wat ook erg is: dat femicide zelfs door de rechterlijke macht nog weleens als 'crime passionel' wordt gezien en dus als doodslag. Die arme, getergde, afgewezen man sloeg gewoon door toen zijn vrouw bij hem wegging.Maleficent schreef: ↑09-08-2025 13:47Bij familiedrama krijg ik meer de associatie dat er iemand in de familie heel erg ziek is, zoals een kindje met leukemie waardoor de familie ontwricht is. Of dat er een gezinslid overleed door een ziekte. Dat vind ik een familiedrama.
Noem het zoals het is. Femicide, of zoals laatst met die verdronken kindjes met hun vader in de auto: kindermoord. Familiedrama klinkt veel te mild. Ik stoor me ook enorm aan de reacties op social media van (vooral mannen) die het stom vinden dat er een woord 'bedacht' is voor vrouwenmoord. Want mannen worden ook vermoord.Of ze 'begrijpen het wel, omdat moeder vast de kinderen opstookte tegen vader' of 'ze heeft het er vast naar gemaakt'. Echt pfff, om moedeloos van te worden soms.
Terwijl femicide vrijwel altijd bij uitstek moord met voorbedachten rade is. Meestal gaat er een lange tijd van mishandeling en/of stalking aan vooraf. De gangen van het slachtoffer worden bestudeerd. Er wordt een wapen aangeschaft, een moment gekozen. Er wordt hulp van de omgeving gevraagd, zoals bij die man laatst die via social media wilde achterhalen in welk Blijfhuis zijn ex zat.
Doodslag my ass. Zo veel momenten waarop politie en justitie hadden kunnen en moeten ingrijpen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:26
Ik hoorde in een podcast van een oud agent dat ze vrouwen op het bureau kregen die aangifte wilden doen van mishandeling/lastigvallen/stalken en dat ze dan later zagen dat die vrouw gewoon weer terug was bij die man.
Dan spraken ze van een dramaqueen en een knipperlichtrelatie.
Achteraf gezien begreep die agent dat zo'n vrouw dan weer terug was omdat er geen andere uitweg was omdat ze voor haar leven vreesde.
Vrouwen werden totaal niet serieus genomen, en nog steeds is dat een groot probleem.
Dan spraken ze van een dramaqueen en een knipperlichtrelatie.
Achteraf gezien begreep die agent dat zo'n vrouw dan weer terug was omdat er geen andere uitweg was omdat ze voor haar leven vreesde.
Vrouwen werden totaal niet serieus genomen, en nog steeds is dat een groot probleem.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in