Femicide

18-07-2025 19:39 499 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik schijt er wel een beetje van dat dat wat femicide is voor sommigen erg moeilijk schijt te zijn in het zij is vermoord topic.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Fright Nights is natuurlijk een horror-evenement en jonge-vrouw-opgejaagd-door-griezel is een klassieke horror-trope dus in die zin snap ik dat het filmpje bedacht is.
Maar met de nieuwsberichten van de afgelopen weken had er wel iemand moeten zijn die zegt: hmm misschien niet heel slim om nu die richting op te gaan.
AnAppleADay schreef:
22-08-2025 09:15
Fright Nights is natuurlijk een horror-evenement en jonge-vrouw-opgejaagd-door-griezel is een klassieke horror-trope dus in die zin snap ik dat het filmpje bedacht is.
Maar met de nieuwsberichten van de afgelopen weken had er wel iemand moeten zijn die zegt: hmm misschien niet heel slim om nu die richting op te gaan.
Die reclame was natuurlijk allang af.
Ze hadden misschien wel eens kunnen bedenken dat het inmiddels ongepast is. Ze zetten er ook niet iemand met een hoofddoek, keppeltje, kindje of kitten need, om precies die reden: totaalmongeoast en onwenselijk.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
22-08-2025 09:13
Ik schijt er wel een beetje van dat dat wat femicide is voor sommigen erg moeilijk schijt te zijn in het zij is vermoord topic.
Hoe bedoel je?
LemoosGaatDoor schreef:
22-08-2025 12:36
Hoe bedoel je?
Namen noemen waarvan het niet om femicide gaat.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
22-08-2025 12:47
Dat zag ik ook, laat zien dat veel mensen niet weten wat femicide nu echt is. Wat dat betreft hebben wij nog een lange weg te gaan.
Ik vond de reacties op het statement van Walibi op Instagram erg fijn. Op Facebook lag het toch weer anders. Een beroep doen op artistieke vrijheid en "kunst mag niet gecensureerd worden" vind ik ook enorm vergezocht. Joh, maak je debiele rotfilmpjes, toe maar. Maar wees niet verbaasd als je commentaar krijgt.
Si abra la puerta hay lobos.
Moiren schreef:
Kan je dat nog toevoegen aan de op?
thistle schreef:
22-08-2025 13:32
Kan je dat nog toevoegen aan de op?
Het staat al in de OP.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de eenduidige definitie (die is er namelijk niet).
Renske schreef:
22-08-2025 14:07
Ik ben heel benieuwd naar de eenduidige definitie (die is er namelijk niet).
Klopt. De enige eenduidigheid nu is dat het gaat om specifiek vrouw zijn. Daarvan was in het geval van Els Borst bijvoorbeeld geen sprake.
En bij jonge meisjes ook niet, tenzij bijvoorbeeld met de moeder mee vermoord.
Ruin it yourself.
Waarom jonge meisjes niet?
Omdat dat meestal gaat om het willen verbergen van de misdaad kindermisbruik. Of een ouder die een kind mishandeld. Niet om het feit dat ze meisje zijn.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
22-08-2025 14:26
Omdat dat meestal gaat om het willen verbergen van de misdaad kindermisbruik. Of een ouder die een kind mishandeld. Niet om het feit dat ze meisje zijn.
Die snap ik niet. En dat komt volgens mij ook niet overeen met een van de definities. Die ik heb opgezocht voordat ik een naam plaatste maar blijkbaar niet voldoet.

Maar goed, denk dat dat hele topic niet zo'n goed idee is. Er worden nu allemaal vermoorde vrouwen genoemd (sommige leeftijden en namen mogen wel, andere niet) waarbij je je af kan vragen of het femicide is. Ook bij de meest recente moord. Geen leuke bezigheid of babbelonderwerp dus ik laat het verder.
Ik heb er ook spijt van hoor. Ik had niet verwacht dat het een run van namen roepen zou worden, maar gewoon dat er op de dag dat een vrouw vermoord is een naam genoemd zou worden.
Ik had ook bewust de meest recente gevallen van fenicide genoemd en dan van Lisa dus niet, want motief onbekend.

Maar ja, het gaat weer op zijn Viva’s en dat had ik kunnen weten.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
22-08-2025 14:52
Ik heb er ook spijt van hoor. Ik had niet verwacht dat het een run van namen roepen zou worden, maar gewoon dat er op de dag dat een vrouw vermoord is een naam genoemd zou worden.
Ik had ook bewust de meest recente gevallen van fenicide genoemd en dan van Lisa dus niet, want motief onbekend.

Snap ik. Het is ook geen verwijt hoor. Zo gaat het dus (weer).
Zo voel ik het niet hoor. Je tipte gewoon mijn teleurstelling aan ;)
Ruin it yourself.
Ik vind het in ieder geval een heel indrukwekkende lijst. Alleen het aantal namen geeft al aan hoe groot het femicide-probleem is.
Moiren schreef:
22-08-2025 14:52

Ja, dat had ik ook gedacht. Een herdenkingsmuur. Geen google-resultaten-lijst. Maar, omdenkend: er wordt over gepraat, er wordt over nagedacht. En dat is altijd beter dan zwijgen.
Dat filmpje van Walibi vind ik onsmakelijk maar ik ben dan ook niet van de horror. Die ophef vind ik zelf wat overdreven. Wel jammer is dat ik het filmpje gezien heb omdat ik naar het nieuws keek en ik wil zulke dingen niet zien en zal dat ook nooit aanklikken online.
Er is inzake Lisa gelukkig een verdachte opgepakt.
Het enige voordeel, als de verdachte inderdaad dezelfde is als die van de Weesperzijde, vind ik wel dat er in Amsterdam waarschijnlijk dan toch 1 gestoorde gek actief was en niet 2.
GriebusDus schreef:
22-08-2025 17:31
Het enige voordeel, als de verdachte inderdaad dezelfde is als die van de Weesperzijde, vind ik wel dat er in Amsterdam waarschijnlijk dan toch 1 gestoorde gek actief was en niet 2.
Ik hoop het. Maar ik mag aannemen dat de politie voor de zekerheid verder zoekt.
Appletje schreef:
22-08-2025 20:05
Ik hoop het. Maar ik mag aannemen dat de politie voor de zekerheid verder zoekt.
Waarom zouden ze?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven