Femicide

18-07-2025 19:39 580 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
04-10-2025 11:46

Maar waarom wordt een man zo?
Vaak ligt er wel een persoonlijkheidsstoornis onder, die wordt dan in de loop der jaren erger. En wat mij opvalt in de verhalen hier is dat toch echt veel mannen een alcohol- of drugsprobleem hebben.
Freddie1975 schreef:
04-10-2025 17:48
Vaak ligt er wel een persoonlijkheidsstoornis onder, die wordt dan in de loop der jaren erger. En wat mij opvalt in de verhalen hier is dat toch echt veel mannen een alcohol- of drugsprobleem hebben.

Persoonlijkheidsproblemen hebben natuurlijk ook een correlatie met verdovende middelen.

En persoonlijkheidsproblemen komen toch ook vaak voort uit een onveilige jeugd.
Het is dus ook heel belangrijk te investeren in een goede keten mbt jeugdhulpverlening om te zorgen dat kinderen kunnen opgroeien tot volwassenen met gezonde ideeën over relaties.

Overigens zie ik wel dat de politie hard werkt voor een verschuiving, er zijn na Humeyra veranderingen doorgevoerd.
Maar om intieme terreur goed te herkennen (en te kunnen onderscheiden van andere vormen van huiselijk geweld en van een scheiding met enkel hoog conflict) is echt heel erg ingewikkeld voor hen.

En dan de hulpverleners, die zijn toch allemaal jaren voorgehouden dat waar er twee kijven er twee schuld hebben. Die zijn getraind in een vechtscheidingsaanpak. Die vinden dat het kind recht heeft op beide ouders, óók als dat heel onveilig is.

Het duurt lang voor het voortschrijdend inzicht bij iedereen is ingedaald.
Misschien zien veel mensen het ook gewoon niet zo goed. Beetje een zijstraat: ik moet op mijn werk verplichte scholingen volgen om signalen van kindermishandeling te kunnen herkennen. Intieme terreur wordt daarbij ook expliciet genoemd. Er zit gewoon een enorm verschil in mijn collega's: ook gezien mijn achtergrond zie ik sommige dingen veel sneller dan anderen, bijvoorbeeld. Daarin schuilt een risico: misschien denk ik wel veel te snel dat er iets met Esmée aan de hand is, misschien heeft mijn collega Karel veel te laat in de gaten dat het bij Sem thuis echt gevaarlijk is. Willen Karel en ik het beste voor iedereen: absoluut.
Si abra la puerta hay lobos.
Ja dat is precies wat ik bedoel. En niet iedereen kan overal even goed in zijn.
Hulpverleners kijken vaak door de ‘vechtscheidingsbril’ en dan zie je ook gewoon heel andere dingen.

Of ze zien een moeder die elke keer maar weer teruggaat en nu echt eens assertiever moet worden. En gaan moeder beschuldigen van slecht ouderschap, terwijl moeder haar best doet haar gezin in leven te houden, soms al járen.

Ze zien het niet en de gevolgen zijn groot.

In dit boek (net uitgekomen) https://www.bol.com/nl/nl/f/met-liefde- ... 207233286/
gaat het ook over bijstand verleden aan slachtoffers in de jeugdhulpverlening, omdat dat helaas heel erg nodig is.
Rabarbara schreef:
04-10-2025 19:51
Misschien zien veel mensen het ook gewoon niet zo goed. Beetje een zijstraat: ik moet op mijn werk verplichte scholingen volgen om signalen van kindermishandeling te kunnen herkennen. Intieme terreur wordt daarbij ook expliciet genoemd. Er zit gewoon een enorm verschil in mijn collega's: ook gezien mijn achtergrond zie ik sommige dingen veel sneller dan anderen, bijvoorbeeld. Daarin schuilt een risico: misschien denk ik wel veel te snel dat er iets met Esmée aan de hand is, misschien heeft mijn collega Karel veel te laat in de gaten dat het bij Sem thuis echt gevaarlijk is. Willen Karel en ik het beste voor iedereen: absoluut.
Daarom ben ik een groot voorstander van effectieve intervisie.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven