Feminisme ouderwets?

01-03-2016 13:36 421 berichten
Is feminisme ouderwets of juist van nu? Voor een artikel naar aanleiding van Internationale Vrouwendag (8 maart) zijn wij benieuwd naar jullie mening over de volgende stellingen.



1. Feminisme is niet meer van deze tijd.

2. Vrouwen dienen hetzelfde te verdienen als mannen.

3. Het merendeel van de topfuncties wordt bekleed door mannen omdat vrouwen niet zo hard willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Feminisme is niet nodig, streven naar gelijkwaardigheid tussen man en vrouw wel.



- Mannen moeten netzoveel tijd krijgen om voor hun pasgeboren kind te zorgen als dat vrouwen dat krijgen.

- Parttime werken moet ook onder mannen normaler worden

- Vrouwen moeten leren niet zo op de zak van hun man te teren. Ik ken iemand die het letterlijk wel prima vindt, een vent die 40 uur per week werkt en zij niet. Óf je kiest bewust voor het opvoeden van kinderen en neemt daarbij voor lief dat je niets verdient, óf je gaat gewoon werken, zodat mocht het misgaan, je gewoon je eigen broek kunt ophouden. Zoals mijn beste vriendin het zegt: alles kan namelijk kapot en het leven is niet maakbaar.
Ik vind een Internationale Vrouwendag niet van deze tijd... Om 1 groep zo apart te positioneren maak je zelf al onderscheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 13:46:

* pakt vast popcorn en voorspeld 33 pagina's vrouwen die elkaar verbaal de grond in boren en kwaliteitsargumenten als 'ja maar vrouwen zíjn gewoon anders dan mannen, dat moet je juist koesteren' en 'evolutie en dus jagen mannen en zorgen vrouwen' en 'neem dan géén kinderen als je ze door een ander laat opvoeden' en 'tegenwoordig stofzuigt niemand meer onder de bank, vroeger was alles beter en de BSO is de hel' enz enz enz*



Dat is wel jouw stokpaardje hè? Dat er geen wezenlijke verschillen zijn tussen mannen en vrouwen?

Ik vind dat wel opmerkelijk.

Jij trekt het nu in het belachelijk met 'vrouwen zijn anders en dat moet je koesteren'.

Maar ik vind het dus oprecht heel bijzonder dat jij er zo prat op gaat dat mannen en vrouwen in wezen precies hetzelfde in elkaar zitten. En dat er dus alleen uiterlijke kenmerken zijn die het verschil maken.

Heb me er nooit zo in verdiept, maar waar kan ik leesmateriaal vinden die jouw overtuigingen hier in ondersteunen?
Oneens. Zie 3. Daarnaast, feminisme is nodig zolang er nog veel vrouwen zijn die niet alleen in het donker over straat mogen/durven.



Eens, voor hetzelfde werk dan.



Oneens. Ze willen even hard werken. Doen dat alleen vaak in deeltijd. Dit is op gezinsniveau volstrekt begrijpenlijk (vrouw = jonger, dus minder ver in haar carrière, dus hoeft minder op te geven + het is toch de norm zo'n beetje dat zij minder gaat werken). Maatschappelijk minder gezien gooien we echter een enorme bak aan talent weg op deze manier.



pakt de popcorn
Alle reacties Link kopieren
on topic:

1. feminisme is van alle tijden, wel is het raadzaam om af en toe te kijken of er inhoudelijk geen aanpassingen nodig zijn. Dit is afhankelijk van welk land je woont. Hier zullen andere vraagstukken de revue passeren dan bijv in brazilië

2. ja, bij gelijke skills hoort een gelijke beloning

3. zolang vrouwen elkaar nog veroordelen op de keuzes die er gemaakt worden, zal dit een probleem blijven. Denk dat in Nederland dit ook een onderwerp binnen het feminisme zou moeten zijn. Vrouwen zijn elkaars ergste vijand
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:1. Feminisme is niet meer van deze tijd.

Hangt van het soort feminisme af. Feminisme roept nogal een zure jaren '70 lucht op, en die is achterhaald. Maar wereldwijd is er nog veel vrouwenonderdrukking en het is goed dat er een tegenbeweging is.



quote:2. Vrouwen dienen hetzelfde te verdienen als mannen.

Voor hetzelfde werk wel. Maar een vrouw die bewust kiest om deeltijd te werken zal minder carriere maken, en dat lijkt me alleen maar goed. Die focus op carriere, geld, macht, enzovoorts is typisch mannelijk, en het lijkt me juist het omgekeerde van feminisme om je ook daarop te focussen. Empowerment betekent juist dat je vrouwen de keus geeft om eigen keuzes te maken. Niet opgesloten achter het aanrecht, maar ook zeker niet opgesloten in een ratrace of een 60-urige baan omdat mannen dat nou eenmaal leuk vinden en vrouwen dat dus ook zouden moeten. Bah.



quote:3. Het merendeel van de topfuncties wordt bekleed door mannen omdat vrouwen niet zo hard willen werken.Grotendeels waar.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 01 maart 2016 @ 14:00:

Feminisme?

Dat zijn toch vrouwen die aan meditatie doen,okselhaar hebben, lopen in een tuinbroek, vegetarisch eten en groen links stemmen.

En een hekel hebben aan mannen?En lesbisch zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 01 maart 2016 @ 14:00:

Feminisme?

Dat zijn toch vrouwen die aan meditatie doen,okselhaar hebben, lopen in een tuinbroek, vegetarisch eten en groen links stemmen.

En een hekel hebben aan mannen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 01 maart 2016 @ 14:06:

[...]

kun jij ooit ergens op reageren zonder er een anti-islamverhaal van te maken? Ah, je was me voor...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Bij gelijke skills hoort vaak geen gelijke beloning, om dat een werkgever niet graag meer betaalt als het niet hoeft natuurlijk. Uiteraard wel voor mensen met specifieke skills, maar de meeste mensen hebben gewoon een vrij doorsnee baan die iedereen wel kan doen. Dan moet je brutaal zijn en onderhandelen voor salaris verhoging, en dat doen mannen vaak meer. Dat neem je ook weer mee naar een eventuele volgende baan, als je dáár weer over salaris onderhandelt en van een hogere salaris positie komt dan iemand die niet heeft onderhandeld.
quote:rosanna08 schreef op 01 maart 2016 @ 14:06:

[...]



kun jij ooit ergens op reageren zonder er een anti-islamverhaal van te maken? +1 jij zegt het,ik denk het.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Nederland toch nog het idee dat een vrouw als mindere wordt behandeld.



Mijn salaris was altijd lager dan mijn mannelijke collega's. En mijn werk was echt niet minder!

Toen ik in mijn bedrijfstak als zzp-er begon werd ik best vaak niet serieus genomen. Een vrouwelijke zzp-er wordt vaak gezien als een bijklussende huisvrouw.



Als er kinderen komen dan wordt de vrouw gevraagd hoe ze dat gaat regelen. Mijn man werd nooit wat gevraagd. En ik kreeg verwijten dat ik ze naar de opvang stuurde en niet thuisbleef voor ze.

Mijn man wordt de hemel in geprezen als hij het huishouden doet (vooral door de vorige generatie). Dat wordt echt nog niet normaal gevonden.

Mijn eigen neef (5 jaar jonger dan ik, dus mijn generatie ik ben van de jaren 70) piekert er niet over om überhaupt iets huishoudelijk te doen; daar heeft hij een vrouw voor (echt!). Ik zie ook jongere mannen die er zo over denken.



Hmmm als ik in mijn omgeving kijk is het feminisme echt nog nodig (en nee dan bedoel ik niet die tuinbroek vrouwen wat eigenlijk ontzettend flauw is om die erbij te halen)



Wat ik wel zier is dat vrouwen gewoon hun verantwoordelijkheid nemen. Als manlief 60 uur per week werkt (wat vaak zonder overleg gaat) dan moet er toch iemand voor de kinderen zorgen. De opvang in NL is ondermaats, en erg krappe tijden; als je na 18 uur komt halen krijg je en boete, veel basisscholen hebben een tussen-de-middag en en slechte geregelde overblijf. En er zijn verdomt weinig papa's die er willen zijn voor hun kinderen.

Oja en steeds meer vrouwen (in mijn omgeving ken ik 0 mannen) moeten mantelzorgen want participatiesamenleving he.

En die participatiesamenleving zorgt er voor dat vrouwen weer terug naar af gaan.
quote:ZsaZsa2015 schreef op 01 maart 2016 @ 14:07:

Feminisme is niet nodig, streven naar gelijkwaardigheid tussen man en vrouw wel.



- Mannen moeten netzoveel tijd krijgen om voor hun pasgeboren kind te zorgen als dat vrouwen dat krijgen.

- Parttime werken moet ook onder mannen normaler worden

- Vrouwen moeten leren niet zo op de zak van hun man te teren. Ik ken iemand die het letterlijk wel prima vindt, een vent die 40 uur per week werkt en zij niet. Óf je kiest bewust voor het opvoeden van kinderen en neemt daarbij voor lief dat je niets verdient, óf je gaat gewoon werken, zodat mocht het misgaan, je gewoon je eigen broek kunt ophouden. Zoals mijn beste vriendin het zegt: alles kan namelijk kapot en het leven is niet maakbaar.Waarom moet dat volgens jou allemaal? Veel mannen willen niet eens parttime werken en veel vrouwen niet fulltime. Ik vind het veel belangrijker dat men de taken zo verdeeld waar beide partners zich goed bij voelen. Hoe het dan verdeelt wordt maakt dan niet veel uit.
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:14:

[...]





+1 jij zegt het,ik denk het.Als er ergens vrouwen ongelijk behandeld worden dan is het binnen de islam. Dus feministen zouden daar ook over moeten vallen, maar daar hoor je ze dan weer niet over. Dat vind ik hypocriet. Er zijn heel veel misstanden in Nederland, gewoon achter de voordeur, waarbij vrouwen als oud vuil worden behandeld. Dat is minstens zo belangrijk als die gelijke beloning bij hetzelfde werk lijkt mij. Waar blijven nu die Rooie Vrouwen? Bang om iemand voor het hoofd te stoten?
quote:Blondie456 schreef op 01 maart 2016 @ 14:26:

[...]



Waarom moet dat volgens jou allemaal? Veel mannen willen niet eens parttime werken en veel vrouwen niet fulltime. Ik vind het veel belangrijker dat men de taken zo verdeeld waar beide partners zich goed bij voelen. Hoe het dan verdeelt wordt maakt dan niet veel uit.Van mij hoeft het ook niet, maar laat die man dan voor de kosten op draaien als ze toch uit elkaar gaan, want dat komt nu neer op de samenleving.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 maart 2016 @ 14:28:

[...]





Als er ergens vrouwen ongelijk behandeld worden dan is het binnen de islam. Dus feministen zouden daar ook over moeten vallen, maar daar hoor je ze dan weer niet over. Dat vind ik hypocriet. Er zijn heel veel misstanden in Nederland, gewoon achter de voordeur, waarbij vrouwen als oud vuil worden behandeld. Dat is minstens zo belangrijk als die gelijke beloning bij hetzelfde werk lijkt mij. Waar blijven nu die Rooie Vrouwen? Bang om iemand voor het hoofd te stoten?Dit gaat om feminisme algemeen. Dit gaat toch niet over de islam? Of moet ik ook de katholieke gemeentes bijhalen in nederland waar de vrouwen alleen maar in rokken mogen lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen topfunctie willen en heb geen zin om 60 uur per week te werken, maar wat andere vrouwen daar van vinden, geen idee. Ik werk wel hard, maar in een 'lagere' functie. Hard werken vind ik een gekke term, is het niet meer er voor over hebben ipv hard werken?

En hoeveel je verdient ligt er denk ik aan hoe goed je kan onderhandelen.

Verder ben ik het wel eens met wat ZsaZsa2015 zegt.



Verder ben ik benieuwd of de antwoorden anders zijn als je het woord vrouwen voor homo's of Aziaten, vervangt
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Allemachtig, gaat het nu al over de Islam!



Haha, het is toch ook niet te geloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 01 maart 2016 @ 14:26:

[...]



Waarom moet dat volgens jou allemaal? Veel mannen willen niet eens parttime werken en veel vrouwen niet fulltime. Ik vind het veel belangrijker dat men de taken zo verdeeld waar beide partners zich goed bij voelen. Hoe het dan verdeelt wordt maakt dan niet veel uit.Uiteraard dat je zelf moet kiezen hoe je je gezin 'inricht', maar het zou wel fijn zijn als de keuze er is. Er zijn nog genoeg sectoren waarin parttime werken (voor mannen) niet bespreekbaar is, dat mag van mij best anders
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Baudolino schreef op 01 maart 2016 @ 14:07:

[...]





Dat is wel jouw stokpaardje hè? Dat er geen wezenlijke verschillen zijn tussen mannen en vrouwen?

Ik vind dat wel opmerkelijk.

Jij trekt het nu in het belachelijk met 'vrouwen zijn anders en dat moet je koesteren'.

Maar ik vind het dus oprecht heel bijzonder dat jij er zo prat op gaat dat mannen en vrouwen in wezen precies hetzelfde in elkaar zitten. En dat er dus alleen uiterlijke kenmerken zijn die het verschil maken.

Heb me er nooit zo in verdiept, maar waar kan ik leesmateriaal vinden die jouw overtuigingen hier in ondersteunen?

Leesmateriaal genoeg.

Ik zeg nergens dat mannen en vrouwen exact hetzelfde zijn. Mensen verschillen ongelooflijk veel van elkaar, alleen zijn de verschillen tussen mannen onderling en vrouwen onderling vele malen groter dan de verschillen tussen 'de man' en 'de vrouw'. Ik ben wel fel tegen stereotypes. En ja, ik ben een feminist. Dat gaat niet over mannenhaat, of over vrouwen voortrekken of over quota in het bedrijfsleven. Dat gaat over gelijke kansen ongeacht kleur of sekse, het laten verdwijnen van stereotypen zodat vrouwen en mannen beter voor zichzelf kunnen zorgen en keuzes kunnen maken die bij hen als mens passen, ipv bij hen als man of vrouw.



https://www.bol.com/nl/p/ ... iktheid/1001004002407031/

http://www.volkskrant.nl/ ... rein-klopt-niet~a4198783/

http://www.bustle.com/art ... dations-feminism-poll-and
quote:Roxy21 schreef op 01 maart 2016 @ 14:40:



Verder ben ik benieuwd of de antwoorden anders zijn als je het woord vrouwen voor homo's of Aziaten, vervangtNee, dan gaat het nog steeds binnen 10 posts over de Islam :D
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:39:

[...]





Dit gaat om feminisme algemeen. Dit gaat toch niet over de islam? Of moet ik ook de katholieke gemeentes bijhalen in nederland waar de vrouwen alleen maar in rokken mogen lopen.Het gaat over én én. Het heeft allemaal met feminisme te maken. Binnen de katholieke kerk is een rok overigens nergens verplicht, dus je bent slecht op de hoogte. Als er echter binnen een kerk beperkingen aan vrouwen worden opgelegd die niet voor mannen gelden, dan zou dat ook voer voor feministen moeten zijn. Gelijkheid geldt op alle fronten, dus niet alleen financieel.
quote:Blondie456 schreef op 01 maart 2016 @ 14:26:

[...]



Waarom moet dat volgens jou allemaal? Veel mannen willen niet eens parttime werken en veel vrouwen niet fulltime. Ik vind het veel belangrijker dat men de taken zo verdeeld waar beide partners zich goed bij voelen. Hoe het dan verdeelt wordt maakt dan niet veel uit.Zolang de term bijstandsmoeder nog gangbaar is en de term bijstandsvader niet moet dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:39:

[...]





Dit gaat om feminisme algemeen. Dit gaat toch niet over de islam? Of moet ik ook de katholieke gemeentes bijhalen in nederland waar de vrouwen alleen maar in rokken mogen lopen. gereformeerde gemeenten, schat, de katholieken zijn wat losser in de leer
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 01 maart 2016 @ 13:43:

1. Zolang er nog landen zijn waar het vrouw-zijn op zich voldoende reden is om een mens minder rechten toe te kennen, is feminisme nog actueel.

2. Bij gelijk functioneren en gelijke een loopbaan geschiedenis is er geen enkele reden waarom dat niet zo zou zijn.

3. Topfuncties gaan vaak gepaard met fulltime+. Aangezien de Nederlandse vrouw de mondiale parttime-kampioen is, worden die ft+ banen vooral door mannen bekleed. Dus of vrouwen niet zo hard willen werken weet ik niet, het overgrote deel wenst in ieder geval niet zo veel te werken.Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven