Feminisme ouderwets?

01-03-2016 13:36 421 berichten
Is feminisme ouderwets of juist van nu? Voor een artikel naar aanleiding van Internationale Vrouwendag (8 maart) zijn wij benieuwd naar jullie mening over de volgende stellingen.



1. Feminisme is niet meer van deze tijd.

2. Vrouwen dienen hetzelfde te verdienen als mannen.

3. Het merendeel van de topfuncties wordt bekleed door mannen omdat vrouwen niet zo hard willen werken.
Ik ben voor gelijkheid dat de man ook partime werkt om voor zijn kind te zorgen en niet dat de vrouw altijd maar aanspreekbaar is. Qua werk zou het ook verfrissend zijn als je een vrouwelijke bouwvakster ziet of vrouwelijke automonteur vrouwelijke metselaar. Geen timmerman maar ook timmervrouw. Dat is pas gelijkheid.
Feminisme ouderwets?

. Ik zie nu een hoop dingen terug komen wat er ooit fout ging.

Met scheiding kan je nu weer letterlijk op straat worden gezet. In vele plaatsen krijg je geen urgentie meer als je kleine kinderen heb.

Ook als je werkt heb je veelal een laag inkomen na een scheiding,

Het lijkt of tijden niet willen veranderen er in. Wat er toen in de jaren 70 is opgebouwd word nu weer afgebroken.

Gelukkig worden schoolopleidingen nu wel afgemaakt, wat vroeger praktisch onhaalbaar was.

Ik zie wel veranderingen, maar ook een terugval.
quote:Roxy21 schreef op 01 maart 2016 @ 14:43:

[...]



Uiteraard dat je zelf moet kiezen hoe je je gezin 'inricht', maar het zou wel fijn zijn als de keuze er is. Er zijn nog genoeg sectoren waarin parttime werken (voor mannen) niet bespreekbaar is, dat mag van mij best andersZolang het parttime werken voor zowel mannen als vrouwen niet bespreekbaar is vind ik het prima. Dat is wel echt gelijke behandeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 14:44:

[...]

En ja, ik ben een feminist. Dat gaat over gelijke kansen ongeacht kleur of sekse, het laten verdwijnen van stereotypen zodat vrouwen en mannen beter voor zichzelf kunnen zorgen en keuzes kunnen maken die bij hen als mens passen, i.p.v. bij hen als man of vrouw.

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Overigens vind ik echt dat het prima is om thuis te blijven voor de kinderen als je dat wilt, maar dan niet alleen voor vrouwen. Werken is voor vrouwen nog een optie en voor mannen standaard en dat maakt beide groepen kwetsbaar: de vrouwen financieel en de mannen qua gezinsleven en ook financieel.
Alle reacties Link kopieren
als je dan echt gelijk wil hebben, zou het timmermens moeten zijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 01 maart 2016 @ 14:45:

[...]



gereformeerde gemeenten, schat, de katholieken zijn wat losser in de leer Ja dat bedoel ik thanks
En als ik een man hoor zeggen 'mijn vrouwtje hoeft niet te werken' dan wil ik hem met mijn verkoolde bh op zijn hoofd slaan.



Of, zoals de klusjesman die hier vorige week was zei over mijn huishouden 'ach, als mijn vrouwtje wat meer gewerkt heeft ligt er ook weleens wat op de grond en is de was niet altijd bij, maar daar zeur ik dan ook niet over'. Alsof dat heel grootmoedig van hem was. Omdat hij kennelijk vond dat mijn huishouden wel wat beter kon en dat was, als vrouw, uiteraard mijn taak, maar hij snapte ook wel dat ik en zijn vrouw wat buiten de deur hobbyden, ofzo.



Dáárom heb je feminisme nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 14:44:

[...]



Leesmateriaal genoeg.

Ik zeg nergens dat mannen en vrouwen exact hetzelfde zijn. Mensen verschillen ongelooflijk veel van elkaar, alleen zijn de verschillen tussen mannen onderling en vrouwen onderling vele malen groter dan de verschillen tussen 'de man' en 'de vrouw'. Ik ben wel fel tegen stereotypes. En ja, ik ben een feminist. Dat gaat niet over mannenhaat, of over vrouwen voortrekken of over quota in het bedrijfsleven. Dat gaat over gelijke kansen ongeacht kleur of sekse, het laten verdwijnen van stereotypen zodat vrouwen en mannen beter voor zichzelf kunnen zorgen en keuzes kunnen maken die bij hen als mens passen, ipv bij hen als man of vrouw.



https://www.bol.com/nl/p/ ... iktheid/1001004002407031/

http://www.volkskrant.nl/ ... rein-klopt-niet~a4198783/

http://www.bustle.com/art ... dations-feminism-poll-andIk ga lezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 14:48:

Overigens vind ik echt dat het prima is om thuis te blijven voor de kinderen als je dat wilt

Ik ook.



Maar zorg er te allen tijden voor dat je hoe dan ook eigen broek op kan halen.

Maak jezelf niet financieel afhankelijk van een ander ongeacht je geslacht.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
1. Feminisme is nog steeds nodig. Mannen en vrouwen zijn in onze maatschappij absoluut niet gelijk, al is het bon ton om dat te ontkennen.

2. Uiteraard

3. Het merendeel van de topfuncties wordt bekleed door mannen omdat mannen en vrouwen in onze maatschappij ongelijk zijn en vrouwen in gezinnen met twee carrières het onderspit delven. Ook al is het bon ton om dat te ontkennen.
Omdat als een meisje verkracht wordt de eerste vraag is 'wat had ze aan, was ze wel nuchter en zei ze wel nee?'

Omdat meisjes van 18 zich hier op het forum afvragen of ze nog wel een partner kunnen krijgen als ze meer dan 8 bedpartners hebben gehad, terwijl geen énkele kerel zich dit ooit afvraagt.

Omdat je als man behandeld wordt als een soort goedmoedige sul als het gaat om kinderen en opvoeding, door je omgeving en het consultatiebureau, iemand die het wel goed bedoelt maar die een kind niet fatsoenlijk kan aankleden.





Dáárom hebben we feminisme nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 14:51:

En als ik een man hoor zeggen 'mijn vrouwtje hoeft niet te werken' dan wil ik hem met mijn verkoolde bh op zijn hoofd slaan.



Of, zoals de klusjesman die hier vorige week was zei over mijn huishouden 'ach, als mijn vrouwtje wat meer gewerkt heeft ligt er ook weleens wat op de grond en is de was niet altijd bij, maar daar zeur ik dan ook niet over'. Alsof dat heel grootmoedig van hem was. Omdat hij kennelijk vond dat mijn huishouden wel wat beter kon en dat was, als vrouw, uiteraard mijn taak, maar hij snapte ook wel dat ik en zijn vrouw wat buiten de deur hobbyden, ofzo.



Dáárom heb je feminisme nodig. oh wat mis ik de kin-op-de-grondsmiley nu
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:46:

Ik ben voor gelijkheid dat de man ook partime werkt om voor zijn kind te zorgen en niet dat de vrouw altijd maar aanspreekbaar is. Qua werk zou het ook verfrissend zijn als je een vrouwelijke bouwvakster ziet of vrouwelijke automonteur vrouwelijke metselaar. Geen timmerman maar ook timmervrouw. Dat is pas gelijkheid.



Feminisme:

Verschillen tussen mannen en vrouwen die mannen direct of indirect bevoordelen, dienen in deze maatschappijopvatting te worden opgeheven.



Ik snap nooit zo goed dat het parttime werken van vrouwen, of thuisblijfmoeder zijn, er bij wordt gehaald als het om feminisme gaat.

Dat zou in mijn ogen alleen terecht zijn als vrouwen verplicht werden om parttime te werken, of om fulltime thuis te blijven bij de kinderen, en dat dit dan niet geldt voor mannen. Er is geen wet die dat verplicht en ik ken ook echt niemand die van haar man persé thuis moet blijven of minder moet gaan werken. Die gevallen zullen er ongetwijfeld zijn hoor, maar laten we eerlijk zijn bij de meeste gevallen is dat totaal niet aan de orde. Dan is dat gewoon een vrije keus.
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:46:

Ik ben voor gelijkheid dat de man ook partime werkt om voor zijn kind te zorgen en niet dat de vrouw altijd maar aanspreekbaar is. Qua werk zou het ook verfrissend zijn als je een vrouwelijke bouwvakster ziet of vrouwelijke automonteur vrouwelijke metselaar. Geen timmerman maar ook timmervrouw. Dat is pas gelijkheid.

Daarvoor zijn in de jaren 80 allang al apart opleidingen gegeven om vrouwen in mannen beroepen te krijgen, allemaal mislukt.

Dat was onder de noemer een meid is op haar toekomst voorbereid

http://www.vakvrouwen.com/geschiedenis/
quote:rosanna08 schreef op 01 maart 2016 @ 14:55:

[...]



oh wat mis ik de kin-op-de-grondsmiley nu Viel wel mee hoor, het was een schat van een man. Maar ik moest hier wel even over gniffelen. Omdat als mijn man toevallig thuis was geweest had hij niks gezegd. En hij bedoelde het goed
quote:Baudolino schreef op 01 maart 2016 @ 14:55:

[...]





Feminisme:

Verschillen tussen mannen en vrouwen die mannen direct of indirect bevoordelen, dienen in deze maatschappijopvatting te worden opgeheven.



Ik snap nooit zo goed dat het parttime werken van vrouwen, of thuisblijfmoeder zijn, er bij wordt gehaald als het om feminisme gaat.

Dat zou in mijn ogen alleen terecht zijn als vrouwen verplicht werden om parttime te werken, of om fulltime thuis te blijven bij de kinderen, en dat dit dan niet geldt voor mannen. Er is geen wet die dat verplicht en ik ken ook echt niemand die van haar man persé thuis moet blijven of minder moet gaan werken. Die gevallen zullen er ongetwijfeld zijn hoor, maar laten we eerlijk zijn bij de meeste gevallen is dat totaal niet aan de orde. Dan is dat gewoon een vrije keus.Het is geen vrije keus men denkt automatisch al dat de vrouw partime gaat werken en de man fultime als de kinderen er zijn. Waarom gaat de man niet partime werken en de vrouw fultime zie je dat in onze maatschapij?
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:57:

[...]





Het is geen vrije keus men denkt automatisch al dat de vrouw partime gaat werken en de man fultime als de kinderen er zijn. Waarom gaat de man niet partime werken en de vrouw fultime zie je dat in onze maatschapij?Omdat de man waarschijnlijk het meest verdiend.
@viva, leuk stof om even door te lezen.

http://www.vakvrouwen.com/geschiedenis/
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:57:

[...]





Het is geen vrije keus men denkt automatisch al dat de vrouw partime gaat werken en de man fultime als de kinderen er zijn. Waarom gaat de man niet partime werken en de vrouw fultime zie je dat in onze maatschapij?Ik zou zo zeggen, je heb heel wat te overleggen in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 14:56:

[...]



Viel wel mee hoor, het was een schat van een man. Maar ik moest hier wel even over gniffelen. Omdat als mijn man toevallig thuis was geweest had hij niks gezegd. En hij bedoelde het goed ik ben echt geen diehard, bh-verbrandende dolle mina, maar ik ga wel steigeren van dit soort dingen. En hij zal het echt goed bedoelen, maar ik vind het echt idioot dat iemand nog zulke denigrerende ideeën heeft. Zolang dat niet verandert, is er nog veel werk te doen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 01 maart 2016 @ 14:55:

[...]





Feminisme:

Verschillen tussen mannen en vrouwen die mannen direct of indirect bevoordelen, dienen in deze maatschappijopvatting te worden opgeheven.



Dan is dat gewoon een vrije keus.Het tweede euvel van de Nederlandse vrouwen is hun beroep op keuzevrijheid. Volgens Drayer heerst in Nederland de wonderlijke opvatting dat vrouwen alleen buitenshuis hoeven te werken als ze daar zín in hebben. Hebben ze dat niet, dan is daar alle begrip voor. Volgens Drayer komt dit doordat het klassieke beeld van de Hollandse vrouw een 'fatale verbintenis' is aangegaan met het vrijheidsstreven dat in de jaren zestig ontstond.Nederlandse vrouwen laten zich de vruchten van de emancipatie goed smaken, maar weigeren de bijbehorende (arbeids)plichten. En opvoeden en zorg zijn wat Elma Drayer betreft absoluut geen werk.

http://www.hetmoederfront ... esjes-portret-van-de.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:WD-40 schreef op 01 maart 2016 @ 14:59:

[...]



Omdat de man waarschijnlijk het meest verdiend.Nee hoor, ik denk dat er ook meer vrouwen dan mannen zijn die graag een paar dagen met hun (kleine) kinderen thuis willen zijn.
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:57:

[...]





Het is geen vrije keus men denkt automatisch al dat de vrouw partime gaat werken en de man fultime als de kinderen er zijn. Waarom gaat de man niet partime werken en de vrouw fultime zie je dat in onze maatschapij?Om dat ze daar dus zelf voor kiezen? Ik heb nog veel meer vrouwen gehoord die echt, zonder blikken of blozen, zeggen dat ze natuurlijk part time werken want er zijn kinderen. Anders zien ze hun kinderen nooit meer. Als ik dan zeg 'maar dat geldt toch ook voor je man?' kijken ze me aan als of ik gek ben. Of het altijd leuke 'wacht maar later tot jij kinderen hebt' (ik wil geen kinderen en ben 34). Vrouwen doen het zelf.
quote:rosanna08 schreef op 01 maart 2016 @ 15:01:

[...]



ik ben echt geen diehard, bh-verbrandende dolle mina, maar ik ga wel steigeren van dit soort dingen. En hij zal het echt goed bedoelen, maar ik vind het echt idioot dat iemand nog zulke denigrerende ideeën heeft. Zolang dat niet verandert, is er nog veel werk te doen Wij hebben een makelaar gehad, die zei zo, mevrouwtje, ik overleg wel met uw man vrouwen hebben er geen verstand van. Die kleunde mooi mis en kwam er meteen niet meer in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven