Filmpje uithuisplaatsing deel 4

22-06-2014 12:57 2999 berichten
Hier verder..

Hier een link naar deel 3

deel 3
quote:Scamp schreef op 23 juni 2014 @ 09:52:

Thordis, zeker eens maar (ja er is altijd een maar) als je die FB leest, dan kan het niet zo zijn dat daar alleen maar mensen zitten met een stoornis of een laag IQ.

Echt niet.De kracht van kuddegedrag, meelopers.. Men wil ook heel graag laten zien dat ze het hart op de juiste plek hebben zitten. Waarbij ze vergeten dat het allemaal niet zo zwart wit is. En een heleboel mensen vinden het ook eng om een afwijkende mening te hebben, zeker als een groot deel pro I. is. Dat zie je al op de basis- en middelbare school.
quote:mika65 schreef op 23 juni 2014 @ 09:56:

[...]

Ik snap echt niet dat N.d.B zich hierin zo laat meeslepen. Zo iemand verwacht je toch intelligenter?Heb je haar reacties weleens gelezen? Ze komt niet zo heel erg intelligent op mij over..Dat zij een vader heeft met een bekende naam, wil niet zeggen dat zij net zo intelligent of welbespraakt is.
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 09:53:

Thordis, sluit ik mij bij aan! Ik werk met een doelgroep welke vergelijkbaar is, in een andere tak van sport. Als er zo enorm veel weerstand is tegen welke instantie dan ook, dan wordt het verdomd lastig om je werk nog goed te doen. En dan ben jij degene die er hard aan trekt, dan nog ben je inderdaad ook gewoon afhankelijk van protocollen, collega's intern en extern en niet iedereen heeft evenveel passie voor zijn werk.

Helaas werkt het wel zo, dat mensen 100 positieve ervaringen niet onthouden, maar wel die ene negatieve...

Juist. Ik kom soms mensen tegen met 20 jaar hulpverlening, al dan niet gedwongen, achter de rug. Die hebben vaak veel negatieve ervaringen, en zie daar dan maar eens doorheen te komen, als hulpverlener nr 22.

En ik snap het heel goed eigenlijk. Ik snap wat er gebeurt en waarom, en voor mij is het al soms onbegrijpelijk en ik loop zelf al regelmatig op tegen protocollen en wetten en regels en starre organisaties en dat frustreert mij al enorm, laat staan de mensen over wie het gaat.
Alle reacties Link kopieren
En een heleboel mensen vinden het ook eng om een afwijkende mening te hebben, zeker als een groot deel pro I. is. Dat zie je al op de basis- en middelbare school.

dat zie je hier ook wel. Net als collectief afslachten van mensen met een afwijkende mening.
.
quote:Thordis schreef op 23 juni 2014 @ 09:55:

Vergis je niet in het aantal mensen met een IQ van 80 of lager...dat zijn er ontzettend veel. En aangezien de eisen steeds hoger worden in Nederland lopen die vast.Klopt dat zie je zo wie zo met de criteria die zijn aangescherpt , Deze mensen hebben wel ondersteuning nodig maar krijgen dat niet meer, En dan gaat er veel mis
" de Fungus Rapides, Inbrekers strooien dat op je matras en koelkast, Binnen 2 minuten zit Uw matras en koelkast er vol mee, U Bent gewaarschuwd! "
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 09:57:

[...]

Heb je haar reacties weleens gelezen? Ze komt niet zo heel erg intelligent op mij over..Dat zij een vader heeft met een bekende naam, wil niet zeggen dat zij net zo intelligent of welbespraakt is.Das waar
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 09:57:

[...]

Heb je haar reacties weleens gelezen? Ze komt niet zo heel erg intelligent op mij over..Dat zij een vader heeft met een bekende naam, wil niet zeggen dat zij net zo intelligent of welbespraakt is.Eens
" de Fungus Rapides, Inbrekers strooien dat op je matras en koelkast, Binnen 2 minuten zit Uw matras en koelkast er vol mee, U Bent gewaarschuwd! "
Binnen mijn doelgroep ligt het IQ grotendeels rond of onder de 100. Bijna alle sprake van meervoudige, complexe problematiek. Oorzaak en gevolg niet kunnen overzien, veel foute keuzes maken en anderen daarvan de schuld geven. En de instantie mag het oplossen. Wordt ook vaak letterlijk gezegd!
quote:impala schreef op 23 juni 2014 @ 09:56:

Heb je enig idee hoeveel? (percentage?) een laag iq heeft?

volgt iq de normale verdeling?Ik zoek het even op. Er zijn wel cijfers van. Maar die sluiten wel de mensen uit die gewoon functioneren en dus nooit getest zijn. En die groep is er ook.
quote:Thordis schreef op 23 juni 2014 @ 09:58:

[...]

Juist. Ik kom soms mensen tegen met 20 jaar hulpverlening, al dan niet gedwongen, achter de rug. Die hebben vaak veel negatieve ervaringen, en zie daar dan maar eens doorheen te komen, als hulpverlener nr 22.

En ik snap het heel goed eigenlijk. Ik snap wat er gebeurt en waarom, en voor mij is het al soms onbegrijpelijk en ik loop zelf al regelmatig op tegen protocollen en wetten en regels en starre organisaties en dat frustreert mij al enorm, laat staan de mensen over wie het gaat.

Helemaal waar. Ik gebruik regelmatig voorbeelden uit mijn eigen leven, naar clienten toe. Dat ook ik baal als ik 30 minuten in de wacht sta bij de Belastingdienst, om vervolgens geen echt antwoord te krijgen. Maar onze tolerantiegrens ligt stukken hoger...

Dat is m.i. ook wat hier weer meespeelt. De tolerantiegrens ligt stukken lager bij degenen die op dat FB reageren.
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 09:59:

Binnen mijn doelgroep ligt het IQ grotendeels rond of onder de 100. Bijna alle sprake van meervoudige, complexe problematiek. Oorzaak en gevolg niet kunnen overzien, veel foute keuzes maken en anderen daarvan de schuld geven. En de instantie mag het oplossen. Wordt ook vaak letterlijk gezegd!Jup. Krijg je een schizofreen binnen voor 1 jaar behandeling, lukt niet erg, krijg je van de ouders (met normaal IQ en normaal functionerend) het commentaar 'jullie hebben een jaar gehad om hem beter te maken, dus nu is hij beter.' Zonder inzicht in dat dat nooit meer over gaat, ondanks uitgebreide voorlichting.
quote:impala schreef op 23 juni 2014 @ 09:58:

En een heleboel mensen vinden het ook eng om een afwijkende mening te hebben, zeker als een groot deel pro I. is. Dat zie je al op de basis- en middelbare school.

dat zie je hier ook wel. Net als collectief afslachten van mensen met een afwijkende mening.Ik doe daar niet aan mee. Als ik een andere mening heb, reageer ik respectvol. Ik verwacht ook dat ik respectvol bejegend word. Maar invloed op andermans gedrag heb je toch nooit.
Ik moet echt mijn (voor)oordelen eens bij gaan werken. Mooi dat er hier over gesproken kan worden. Met cijfers en feiten en mensen die in de tak werken.
Interessante info over IQ verdeling:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting

Schijnt idd normaal verdeeld te zijn

9% onder de 80

25% onder de 90

next.checkt: ‘Eén op de acht Amsterdammers is licht verstandelijk beperkt’

http://www.nrcnext.nl/blo ... ht-verstandelijk-beperkt/

Maar dat is dan weer ongefundeerd, aldus NRC.

Wel:

Een inventarisatie is er in Amsterdam nooit geweest. Van der Laan baseert zijn uitspraak op een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) uit maart 2010, legt een woordvoerder uit. Daarin staat dat 2,2 miljoen personen in Nederland een IQ hebben tussen de 70 en 85. In een rapport van februari dit jaar staat dat deze groep ‘zo’n 13 procent’ van de bevolking telt, en overwegend zonder hulp functioneert.
.
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 10:01:

[...]

Helemaal waar. Ik gebruik regelmatig voorbeelden uit mijn eigen leven, naar clienten toe. Dat ook ik baal als ik 30 minuten in de wacht sta bij de Belastingdienst, om vervolgens geen echt antwoord te krijgen. Maar onze tolerantiegrens ligt stukken hoger...

Dat is m.i. ook wat hier weer meespeelt. De tolerantiegrens ligt stukken lager bij degenen die op dat FB reageren.Dat doe ik ook idd maar dan met als verschil dat ik communicatief heel vaardig ben en me wel red. Dat geldt voor mijn cliënten niet. En het meest storende vind ik dat een client dan iets niet geregeld krijgt,van het kastje naar de muur gestuurd wordt, tot ikzelf voor de client bel en meteen geholpen wordt, omdat ik kan zeggen 'met Thordis van instantie huppeldepup'... Dan werkt een instantie opeens veel beter mee. Zo belachelijk.
Het lullige is natuurlijk ook, dat veel van "onze clienten" (ik schrijf nu in het algemeen aan degenen die met mensen werken met problematiek) , al zo vaak getest zijn en meestal ook al hulp hebben gehad. Die zijn behandelmoe. Want het is vaak een neverending story. Hoeveel draaideurclienten er wel niet bestaan...
quote:Thordis schreef op 23 juni 2014 @ 10:04:

[...]

Dat doe ik ook idd maar dan met als verschil dat ik communicatief heel vaardig ben en me wel red. Dat geldt voor mijn cliënten niet. En het meest storende vind ik dat een client dan iets niet geregeld krijgt,van het kastje naar de muur gestuurd wordt, tot ikzelf voor de client bel en meteen geholpen wordt, omdat ik kan zeggen 'met Thordis van instantie huppeldepup'... Dan werkt een instantie opeens veel beter mee. Zo belachelijk.Ja klopt. Dan bel je als collega's onderling. Natuurlijk scheelt het enorm dat jij je prima kunt uitdrukken en ook de hulpvraag goed kunt omschrijven. Het gros weet zelf niet precies wat het probleem is. Daar ben jij voor, en vele anderen. Ze kunnen het niet zelf.
Thordis
Ik wil best een afwijkende mening laten horen. De reden dat ik me niet wil mengen in de discussie op Facebook is door de toon die daar gevoerd wordt. Kans is groot dat als je eerlijk bent daar je een inbox vol haatmailtjes kunt verwachten, of erger als je pech hebt. En ik pas ervoor om om die reden anoniem te gaan. Dus ik spuw mijn gal hier maar. En daarbij: ze luistert er toch niet naar.
quote:impala schreef op 23 juni 2014 @ 10:02:

Interessante info over IQ verdeling:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting

Schijnt idd normaal verdeeld te zijn

9% onder de 80

25% onder de 90

next.checkt: ‘Eén op de acht Amsterdammers is licht verstandelijk beperkt’

http://www.nrcnext.nl/blo ... ht-verstandelijk-beperkt/

Maar dat is dan weer ongefundeerd, aldus NRC.

Wel:

Een inventarisatie is er in Amsterdam nooit geweest. Van der Laan baseert zijn uitspraak op een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) uit maart 2010, legt een woordvoerder uit. Daarin staat dat 2,2 miljoen personen in Nederland een IQ hebben tussen de 70 en 85. In een rapport van februari dit jaar staat dat deze groep ‘zo’n 13 procent’ van de bevolking telt, en overwegend zonder hulp functioneert.Er zijn natuurlijk genoeg mensen die nooit zijn getest, maar van wie er wel vermoedens bestaan dat er problematiek is, voortkomend uit lager IQ. Testen kost geld, en iemand moet die aanvraag doen (en betalen). Als er geen noodzaak gezien wordt, wordt er niet getest. Veel bureaucratie.
Vroeger had iemand met een IQ van 80 niet zo'n probleem. Die werd timmerman of knecht bij een boer, en had een gezin, werkte! bracht geld mee en klaar. Nu moet je alleen zo ontzettend veel dingen kunnen en regelen: ooit geprobeerd om huur- en zorgtoeslag te regelen? Of bijzondere bijstand? Ongeschoold werk of alleen vakwerk bestaat bijna niet meer. Vroeger ging je in de leer bij een timmerman en dan werd je timmerman. Nu moet je een opleiding afronden. Dan loop je dus vast op dat IQ.

En gemeentes en andere instanties, daar heb je maar beperkt mee te maken als je goed functioneert, hoe slechter je functioneert hoe meer instanties erbij komen kijken, en dat is een ontzettend ondoorzichtige en ingewikkelde wereld.

Ik roep weleens dat je minstens HBO nodig hebt om fatsoenlijk rond te kunnen komen op bijstandsniveau. Je moet weten welke regelingen er zijn, wat je moet doen, je moet uitstekend kunnen budgetteren, formulieren invullen, administratie bijhouden. Vaak is dat wat mijn cliënten moeten regelen ingewikkelder dan wat ik voor mezelf moet regelen. Terwijl ik het wél kan en zij niet.
Maar: een laag iq wil niet meteen zeggen dat mensen ook agressief zijn en andere mensen het slechtste wensen. Wat we op facebook zien, heeft niet alleen te maken met een laag iq.

Ik weet zeker dat er daar mensen zijn met een normaal iq de de engste onzin uitkramen.

De holocaust is ook niet veroorzaakt door mensen met een laag iq.
.
quote:matroesjka_ schreef op 23 juni 2014 @ 10:06:

Ik wil best een afwijkende mening laten horen. De reden dat ik me niet wil mengen in de discussie op Facebook is door de toon die daar gevoerd wordt. Kans is groot dat als je eerlijk bent daar je een inbox vol haatmailtjes kunt verwachten, of erger als je pech hebt. En ik pas ervoor om om die reden anoniem te gaan. Dus ik spuw mijn gal hier maar. En daarbij: ze luistert er toch niet naar.Precies. Ik laat me niet zien op die pagina. Ik praat hier mee en schrijf van me af. Bovendien komt dat in je tijdlijn en ik denk altijd goed na over wat ik wel en niet op mijn FB wil hebben.
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 10:08:

[...]

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die nooit zijn getest, maar van wie er wel vermoedens bestaan dat er problematiek is, voortkomend uit lager IQ. Testen kost geld, en iemand moet die aanvraag doen (en betalen). Als er geen noodzaak gezien wordt, wordt er niet getest. Veel bureaucratie.Er zullen toch wel eens algemene steekproeven worden gehouden tbv zulk onderzoek?
.
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 10:04:

Het lullige is natuurlijk ook, dat veel van "onze clienten" (ik schrijf nu in het algemeen aan degenen die met mensen werken met problematiek) , al zo vaak getest zijn en meestal ook al hulp hebben gehad. Die zijn behandelmoe. Want het is vaak een neverending story. Hoeveel draaideurclienten er wel niet bestaan...Jup. 4 verschillende tests en dus 4 verschillende etiketten, 4 hulpverleners tegelijk, elke keer weer van de regen in de drup, woningbouw die niet meewerkt, begeleidende instantie die steken laat vallen,gemeentes die moeilijk doen, financiering van hulp die niet meer toereikend is, wachtlijsten enzovoorts. Af en toe is het heel vermoeiend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven