Filmpje uithuisplaatsing deel 4

22-06-2014 12:57 2999 berichten
Hier verder..

Hier een link naar deel 3

deel 3
Impala, juist. Je hebt EQ en IQ. En fatoensnormen. Iemand met een IQ van bijv. 130 kan zeer asociaal en ongenuanceerd gaan schelden...ik noem geen namen. Niet iedereen kan meekomen in het sociale gebeuren of heeft er gewoon lak aan.
Ik wil overigens door hoe die discussie gaat ook helemaal niet geassocieerd worden met die pagina door bijvoorbeeld mijn werkgever oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 10:09:

[...]

Precies. Ik laat me niet zien op die pagina. Ik praat hier mee en schrijf van me af. Bovendien komt dat in je tijdlijn en ik denk altijd goed na over wat ik wel en niet op mijn FB wil hebben.Nee duh, ik ga daar ook mijn mening niet uiten. Ben niet suicidaal.
.
PLUS; voor deze casus is het nodig om een helikopterview te hebben. Dat is ook verrekte lastig voor veel mensen.
quote:matroesjka_ schreef op 23 juni 2014 @ 10:11:

Ik wil overigens door hoe die discussie gaat ook helemaal niet geassocieerd worden met die pagina door bijvoorbeeld mijn werkgever oid.Ja daar verbaas ik me ook over. Sommige van die reageerders hebben volgens hun profiel een normale baan, als ambtenaar of op een school.
.
quote:impala schreef op 23 juni 2014 @ 10:08:

Maar: een laag iq wil niet meteen zeggen dat mensen ook agressief zijn en andere mensen het slechtste wensen. Wat we op facebook zien, heeft niet alleen te maken met een laag iq.

Ik weet zeker dat er daar mensen zijn met een normaal iq de de engste onzin uitkramen.

De holocaust is ook niet veroorzaakt door mensen met een laag iq.

IQ zegt wel iets over je vermogen om verbanden te leggen, het vermogen om je uit te drukken, om dingen te begrijpen en over (zelf)inzicht.

Het heeft niet alleen te maken met een laag IQ, maar frustratie leidt wel tot agressie in veel gevallen, als je geen andere middelen tot je beschikking hebt om het op te lossen.
Ik vind eigenlijk dat je het als docent oid niet kunt maken om je op zo'n pagina in de discussie te gaan mengen.

En ik ben idd ambtenaar en ik pas wel op.
Dat ambtenaar zijn van mij is op andere FB discussies al eens reden geweest om een bak shit over me heen te krijgen van dit soort mensen
quote:Thordis schreef op 23 juni 2014 @ 10:10:

[...]

Jup. 4 verschillende tests en dus 4 verschillende etiketten, 4 hulpverleners tegelijk, elke keer weer van de regen in de drup, woningbouw die niet meewerkt, begeleidende instantie die steken laat vallen,gemeentes die moeilijk doen, financiering van hulp die niet meer toereikend is, wachtlijsten enzovoorts. Af en toe is het heel vermoeiend.

Yep, I know....

Na een werkdag ben ik redelijk afgedraaid. Sterker nog, het werd mij even teveel allemaal en nu ben ik tijdelijk thuis.Ik zet mij voor meer dan 100% in, maar dat heeft ook zijn keerzijde..

Ik ben enorm blij met degenen die blij zijn met mijn hulp, daar doe ik het voor.
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 10:11:

Impala, juist. Je hebt EQ en IQ. En fatoensnormen. Iemand met een IQ van bijv. 130 kan zeer asociaal en ongenuanceerd gaan schelden...ik noem geen namen. Niet iedereen kan meekomen in het sociale gebeuren of heeft er gewoon lak aan.
.
Ik heb een keer een cliënte gehad die jaren op zich zelf woonde 2 x getrouwd was en die samen met haar man ook een beperking in een huurhuis woonde. Zonder hulp van instanties. Uiteindelijk door klachten uit de buurt in een crisisplaatsing terecht gekomen. Daar heb ik mij zo over verbaasd hoe ze dat al die jaren gedaan heeft. Boodschappen doen was al een hele opgave. Zij scoorde sociaal emotioneel heel laag peuter niveau. Zat ongeveer op een IQ van 45/50. Die is er dus al die jaren tussen door gefietst.
Ik vond dit: Zo'n 439.000 kinderen en jongeren hebben een IQ-score van 50-85 (als je uitgaat van het aantal 5- tot 18-jarigen onder de Nederlandse bevolking en van het gegeven dat 15 procent van de mensen een IQ score heeft van 50-85).
quote:matroesjka_ schreef op 23 juni 2014 @ 10:13:

Ik vind eigenlijk dat je het als docent oid niet kunt maken om je op zo'n pagina in de discussie te gaan mengen.

En ik ben idd ambtenaar en ik pas wel op.

In mijn tijdlijn is er niemand die zich bezighoudt met deze casus.

Men weet wat ik doe voor werk, en wat mijn achtergrond is (persoonlijke ervaring met BJZ). En dat dit aan mijn hart gaat. Die Kritisch bekeken site verschijnt in mijn tijdlijn als ik reageer, en dat is bewuste keuze.
quote:matroesjka_ schreef op 23 juni 2014 @ 10:14:

Dat ambtenaar zijn van mij is op andere FB discussies al eens reden geweest om een bak shit over me heen te krijgen van dit soort mensen Yep, dat moet je ook nooit hardop zeggen. Jij bent vast lui, voert geen zak uit op je werk. Lekker goed verdienen zonder ervoor te werken. Etc. En dan die flauwe grappen..pff.
Ik heb 1 FB vriend die bevriend is met I. Maargoed, dat is eigenlijk niet zo'n hele grote verrassing. Niet dat ze een dramatisch geval is hoor, maar heel erg geslaagd is ze nou ook weer niet.
quote:Thordis schreef op 23 juni 2014 @ 10:08:

Vroeger had iemand met een IQ van 80 niet zo'n probleem. Die werd timmerman of knecht bij een boer, en had een gezin, werkte! bracht geld mee en klaar. Nu moet je alleen zo ontzettend veel dingen kunnen en regelen: ooit geprobeerd om huur- en zorgtoeslag te regelen? Of bijzondere bijstand? Ongeschoold werk of alleen vakwerk bestaat bijna niet meer. Vroeger ging je in de leer bij een timmerman en dan werd je timmerman. Nu moet je een opleiding afronden. Dan loop je dus vast op dat IQ.

En gemeentes en andere instanties, daar heb je maar beperkt mee te maken als je goed functioneert, hoe slechter je functioneert hoe meer instanties erbij komen kijken, en dat is een ontzettend ondoorzichtige en ingewikkelde wereld.

Ik roep weleens dat je minstens HBO nodig hebt om fatsoenlijk rond te kunnen komen op bijstandsniveau. Je moet weten welke regelingen er zijn, wat je moet doen, je moet uitstekend kunnen budgetteren, formulieren invullen, administratie bijhouden. Vaak is dat wat mijn cliënten moeten regelen ingewikkelder dan wat ik voor mezelf moet regelen. Terwijl ik het wél kan en zij niet.

Klopt idd ik word bijvoorbeeld al een beetje moedeloos als ik ik noem maar wat belastingaangifte moet invullen hoewel dat tegenwoordig al een stuk makkelijker is geworden dan het was.

Ik heb laatst iemand geholpen met kwijtscheldingsformulieren invullen mijn hemel wat een berg aan kopieën etc van allerhande dingen moeten er meegestuurd worden bijna een compleet boekwerk.

En brieven van instanties daar heb je soms bijna een woordenboek bij nodig om ze te ontcijferen dus ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand met een laag IQ er niet uitkomt.
Julus ik reageerde via fb op een link van sjeuwnieuws. En toen kreeg ik me toch een bak stront over me heen dat ik waarschijnlijk alleen maar kon lullen en niet poetsen en dat het door mensen zoals ik komt dat Marokkanen alles voor elkaar hebben en Nederlanders niks te eten hebben
Ik zag er zelfs een die hevig tekeer ging en coach was (of zich zo noemde)
.
quote:matroesjka_ schreef op 23 juni 2014 @ 10:14:

Dat ambtenaar zijn van mij is op andere FB discussies al eens reden geweest om een bak shit over me heen te krijgen van dit soort mensen Joh jou mogen ze toch voor/na en tijdens de koffie helemaal niet storen?
Daarom is bijv. de formulierenbrigade en de sociaal raadsman ook zo'n goede zet. Verder zijn alle begeleiders bij welke sociale instantie dan ook, gewoon broodnodig. En inderdaad, niet de best verdienende sector om in te werken. Dus daar werk je, omdat je graag iets wil betekenen.
quote:Julus schreef op 23 juni 2014 @ 10:14:

[...]

Yep, I know....

Na een werkdag ben ik redelijk afgedraaid. Sterker nog, het werd mij even teveel allemaal en nu ben ik tijdelijk thuis.Ik zet mij voor meer dan 100% in, maar dat heeft ook zijn keerzijde..

Ik ben enorm blij met degenen die blij zijn met mijn hulp, daar doe ik het voor.

Bij mij zijn ze per definitie niet blij met hulp

Maar ik kan een hoop doen door het contact met mensen, door ze gewoon te 'zien' en van daaruit kom je wel hele kleine stapjes verder.

Maar voor het redement hoef ik het niet te doen, want resultaat biedt het maar heel weinig. Op korte termijn dan. Maar ik heb dan ook een extreem zware doelgroep en is het eigenlijk meer voorkomen dat het misgaat dan zorgen dat het beter gaat maar dat moet je maar net willen en kunnen.

Veel overspannen collega's wel inderdaad. Het is ook geen 15 jaar vol te houden, dan is je mensbeeld naar de filistijnen
quote:matroesjka_ schreef op 23 juni 2014 @ 10:17:

Julus ik reageerde via fb op een link van sjeuwnieuws. En toen kreeg ik me toch een bak stront over me heen dat ik waarschijnlijk alleen maar kon lullen en niet poetsen en dat het door mensen zoals ik komt dat Marokkanen alles voor elkaar hebben en Nederlanders niks te eten hebben O me got.
quote:matroesjka_ schreef op 23 juni 2014 @ 10:17:

Julus ik reageerde via fb op een link van sjeuwnieuws. En toen kreeg ik me toch een bak stront over me heen dat ik waarschijnlijk alleen maar kon lullen en niet poetsen en dat het door mensen zoals ik komt dat Marokkanen alles voor elkaar hebben en Nederlanders niks te eten hebben Dan zou ik degenen die zo reageerden direct uit mijn lijst hebben verwijderd. Wat moet je ermee..pff.
Maar ik snap het trouwens heel goed dat voor sommige mensen "meekomen in het systeem" heel lastig is. Ik zie het met mijn moeder, niet zwakbegaafd oid maar immigrant, begrijpt de taal niet 100% en is hele andere systemen gewend. Ze redt het gelukkig allemaal prima, maar dat komt ook omdat ze zelf aanvoelt wanneer ze misschien beter wat hulp of advies kan vragen aan iemand met bijvoorbeeld een formulier dat ze niet helemaal snapt.

Nog los daarvan. Ik zat laatst wat te lezen over vermogensbelasting, en ik moest als hoogopgeleide al 4 keer lezen voordat ik eindelijk echt begreep hoe en wat. Als je niet zo "goed getraind" bent dan snap ik heel goed dat je er geen snars van begrijpt en op een gegeven moment gewoon denkt "laat maar, ze maken het me onmogelijk".
Julus die mensen stonden gelukkig niet in mijn lijst Dat soort vrienden hoef ik niet.

Maar het zal je verbazen hoe veel mensen ik op mijn werk zie die denken dat ze door ons genaaid worden omdat ze blank zijn en dat ik ze wel geholpen had als ze asielzoekers waren geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven