Gasvelden in Groningen maar weer open?

06-10-2021 22:27 410 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou het met de huidige ontwikkelingen niet een optie zijn om weer gas te gaan winnen in Groningen?

Alle gedupeerden worden dan goed gecompenseerd…dat kan volgens mij wel uit met de huidige gasprijzen ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
sophiax schreef:
06-10-2021 22:52
Als er onvoldoende voorraden zijn waardoor de levering in gevaar komt lijkt het mij dat de grootverbruikers tijdelijk moeten worden afgesloten. Dan is er voldoende gas voor huishoudens zelfs in een strenge winter.
Dat is dan ook het protocol uit.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouschi schreef:
06-10-2021 23:24
Die scheuren zitten er toch al :whistle:
Pas op, anders graven we nog een tunneltje in Amsterdam hoor.
Gaan ze zo hard gillen dat de hoofdstad in ieder geval warm is deze winter.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Nouschi schreef:
06-10-2021 23:24
Die scheuren zitten er toch al :whistle:

:whip:

Tuurlijk baal ik ervan dat de kosten omhoog gaan, maar nee, ik ben niet voor het weer open gooien van de gasvelden. En nee, ik woon niet in Groningen.
eva-luna schreef:
06-10-2021 23:33
:whip:

Tuurlijk baal ik ervan dat de kosten omhoog gaan, maar nee, ik ben niet voor het weer open gooien van de gasvelden. En nee, ik woon niet in Groningen.
Het probleem is niet de gaswinnen en ook niet de aanbevelingen.

Probleem is dat er de afgelopen 30 jaarnniwt 1 regeris geweest die Groningen heeft laten meedelen in de winst, em toen de aardbevingen begonnen, niemand verantwoordelijkheid nam.

Die 2 problemen zijn op te lossen....
@MajaDB, Hoe voorkom je verdere schade op? Dat vind ik cruciaal.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 06-10-2021 23:46
52.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MajaDB schreef:
06-10-2021 23:06
Da's nog geen 5% van de NL bevolking.

Is het wel legitiem om 16.4 miljoen Nederlanders een idioot hoge gasrekening te presenteren terwijl er nog steeds enorme hoeveelheden gas onder Groningen liggen?
Allereerst vallen die enorme hoeveelheden gas nogal tegen. De meeste velden zijn nagenoeg leeg. En ja dat vind ik legitiem. Een groot deel van de gasrekening voor particulieren is namelijk btw en energiebelasting. Bovendien is er ruimte in de Europese wetgeving dat landen burgers bij uitzonderlijke omstandigheden kunnen compenseren voor dit soort kosten. Dat is niet gratis, dus dat geld zal toch uiteindelijk via belastingen weer betaald moeten worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
nbk schreef:
06-10-2021 23:07
Wat vind jij grootverbruikers dan? Industrie?
Ik werk zelf in de groenteverwerkendenindustrie en ik kan je verzekeren dat als wij afgesloten worden de supermarkten in rap tempo leeg zullen zijn en de prijzen zullen de pan uit reizen.

Maar dan zitten we in ieder geval wel lekker warm thuis :)
De staalindustrie, aluminiumindustrie en chemische industrie voorop. Kastuinbouw is ook een heel deel wat geen voedsel is maar bijvoorbeeld sierteelt. Niet omdat ik deze industrieën overbodig vind, maar wel omdat ze niet direct vitaal zijn en veel van hen de afgelopen jaren weinig hebben gedaan om minder afhankelijk te worden van gas (logisch ook is het gevolg van de enorme belastingvoordelen die zij krijgen op het gebruik van gas).
Alle reacties Link kopieren Quote
MajaDB schreef:
06-10-2021 22:42
Ja laten we ons afhankelijk opstellen van een dictatoriale leider die 298 mensen vermoorde in de MH 17......

Ik zeg gaskraan open, Groningen ontruimen en hek er omheen!
Haha…. Onnavolgbaar jij.

🤣
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
MajaDB schreef:
06-10-2021 23:37
Het probleem is niet de gaswinnen en ook niet de aanbevelingen.

Probleem is dat er de afgelopen 30 jaarnniwt 1 regeris geweest die Groningen heeft laten meedelen in de winst, em toen de aardbevingen begonnen, niemand verantwoordelijkheid nam.

Die 2 problemen zijn op te lossen....
Hoewel de aardgasopbrengsten voor een groot deel naar de randstad zijn gegaan, heeft ook Groningen er wel profijt van gehad.

Inmiddels is het probleem wel de aardbevingen, zelfs als alle schade keurig en snel vergoed zou worden (wat vooralsnog nog lang geen realiteit is) dan nog is het gewoon niet tof om steeds weer je huis te moeten laten herstellen, de stress en de onzekerheid. Woningen die aardbevingsbestendig zijn (en dat is nog altijd een grote minderheid in Groningen, zelfs in de kern van het bevingsgebied) zijn hiervoor ook geen oplossing. Aardbevingsbestendig betekent dat je huis 30 minuten na een zware beving blijft staan, zodat je er veilig uit kunt. Niet dat er geen nieuwe schade ontstaat.

De laatste resten gas uit de grond halen betekent dat de kans op zware aardbevingen heel erg toeneemt en daarmee de kans op dodelijke slachtoffers. Fijn dat daarna je schade hersteld wordt, maar daar heb je dan weinig aan. De psychische impact van de continue angst en onzekerheid is nu al groot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik naar mijn geboortedorp ga kom ik lang bouwputten, verlaten en kapotte huizen, nieuwbouw in oude dorpskernen en straatnaambordjes met ‘tijdelijke woningen’ erop.

En wie denkt dat als de belofte van de spoorlijn ooit wel was nagekomen o.i.d. er geen probleem zou zijn geweest begrijpt echt niet wat er gedaan is bij de mensen hier.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
07-10-2021 00:09
Als ik naar mijn geboortedorp ga kom ik lang bouwputten, verlaten en kapotte huizen, nieuwbouw in oude dorpskernen en straatnaambordjes met ‘tijdelijke woningen’ erop.
Dit dus. Plus de jarenlange stress waar je letterlijk ziek van wordt. Iedereen die ook maar een moment denkt dat het een goed plan is om het laatste restje gas uit de grond te zuigen, weet niet wat er aan de hand is hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke compensatie?

Wij zitten nog te wachten op het herstel van de schades van vorig jaar.

We willen helemaal geen compensatie, we willen gewoon een goed gerepareerd huis dat veilig is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
06-10-2021 22:47
Zoek een ander wingewest.
Limburg (steenkool) of de Veenkoloniën (turf)?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
Lizzy75 schreef:
06-10-2021 22:46
Er is ook genoeg gas in Noorwegen. En met zonnepanelen en windmolens komen we ook een heel eind.
Met zonnepanelen en windmolens kunnen fabrieken de benodigde warmte niet opwekken.

In Noorwegen delen de bewoners van de wingewesten in elk geval mee in de opbrengsten. Nog niet 1% van de aardgasbaten in in Groningen terecht gekomen, maar we hebben er wel de Zuidas en Schiphol van aangelegd.

Van de kosten die de regering tot nu toe heeft gemaakt aan "reparatie" of "compensatie" is 90% naar overbetaalde adviseurs, deskundigen, contra-deskundigen en juristen gegaan, i.p.v. gewoon de schades te vergoeden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
Om je een vaag idee te geven, kijk eens naar de documentaire "De Stille Beving" van 2Doc.

https://www.2doc.nl/speel~VPWON_1288190 ... 2doc~.html

De bewoners hebben in hun nieuwe gasbevingsbestendige huis ook alweer scheuren.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208971/s ... ijft-komen
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/143958/V ... n-de-trein

https://dvhn.nl/archief/De-val-van-een- ... 53193.html

De energiewoordvoerder van de Tweede Kamerfractie René Leegte (VVD) zal zijn reis vrijdag naar Groningen lang heugen. Die dag is hij aanwezig bij een delegatie Kamerleden die het aardbevingsgebied in Groningen bezoekt. Hij stapt eind van de middag in de trein en besluit zijn tijd efficiënt te gebruiken.
Hij zit eerste klas en kennelijk om ongestoord te kunnen bellen, loopt hij naar het balkon. De trein is vol en ook daar zitten reizigers. Twee ervan zijn Rolf Schuttenhelm en Peter Polder. Ze herkennen René Leegte, want ze waren net als hij die middag op het provinciehuis. Schuttenhelm als wetenschapper bij Fossielvrij , Polder als medewerker van Milieudefensie .
Tot hun verbazing horen ze Leegte spreken over de gaswinningsstrategie van de VVD. Schuttenhelm windt zich er al snel over op, want wat Leegte tegen zijn gespreksgenoot zegt klopt volgens hem niet. Hij wil de buitenwereld laten weten hoe de VVD opereert en plaatst om half negen zijn eerste tweet: 'Positief dat Rene Leegte terug uit Groningen m trein reist. Niet zo slim hoe hij openlijk telefoneert, uitlegt hoe je Groningers kunt pappen.'
snoesje666 wijzigde dit bericht op 07-10-2021 01:46
0.27% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/227969

Henk Kamp wilde absoluut niet met Groningse vertegenwoordigers praten bij DWDD, alleen maar met de vaste tafelheren.

Hij wist blijkbaar niet waar tafelheer Jan Mulder mee zat. Die is namelijk óók gasbevingsslachtoffer.

Dit is in 2013. De kwaadheid van Jan speelt sinds 2006.

In meer dan 15 jaar is er nog geen zak verbeterd.


Gelukkig helpen de GBB en Stut&Steun waar ze kunnen.

https://dvhn.nl/archief/Kamp-mijdt-Gron ... 51457.html

Jurrie Nieboer van de Partij voor het Noorden en Bettie van Veen van Groninger Bodem Beweging (GBB) waren vrijdagavond voor het programma uitgenodigd om te praten over de aardbevingen in Groningen.
...
Alleen toen Nieboer en Van Veen, een uur voor het begin van het tv-programma, voor de deur van de studio stonden, ging het feest niet door. Minister Kamp wilde, zo bleek, alleen maar met de tafelheren in discussie. Niet met verontruste Groningers. En dus koos De Wereld Draait Door voor de minister en mochten de twee Groningers weer huiswaarts keren. "Dit is werkelijk onbeschoft en ongehoord".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is wel de schoonste optie. Brandstof uit andere landen is vervuilender.
Daar zal een Groninger evenwel geen boodschap aan hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
MajaDB schreef:
06-10-2021 22:42
Ja laten we ons afhankelijk opstellen van een dictatoriale leider die 298 mensen vermoorde in de MH 17......

Ik zeg gaskraan open, Groningen ontruimen en hek er omheen!
Mensen weten pas wat vrijheid is als ze het kwijt zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
sophiax schreef:
06-10-2021 23:50
De staalindustrie, aluminiumindustrie en chemische industrie voorop. Kastuinbouw is ook een heel deel wat geen voedsel is maar bijvoorbeeld sierteelt. Niet omdat ik deze industrieën overbodig vind, maar wel omdat ze niet direct vitaal zijn en veel van hen de afgelopen jaren weinig hebben gedaan om minder afhankelijk te worden van gas (logisch ook is het gevolg van de enorme belastingvoordelen die zij krijgen op het gebruik van gas).

Staal en aluminium is bijvoorbeeld nodig voor de bouw van huizen. Als die bedrijven dicht moeten, levert dat weer tekorten op op andere gebieden.

Met sierteelt kan ik het wel weer eens zijn. Het overgrote deel daarvan wordt geëxporteerd. Maar de betreffende ondernemingen zullen dan ook gecompenseerd moeten worden voor het verlies van inkomsten, dus dat wordt dan ook weer een flinke kostenpost.

Lastig!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
In dit topic komt naar boven hoe sommige mensen echt zijn. Zolang ze ergens geen last van hebben is alles prima, maar als ze ineens meer moeten betalen, dan moet er gas worden gewonnen in Groningen. :nope:

Dat er nog steeds aardbevingen zijn, zegt genoeg. Het zou wel heel erg dom zijn, ondanks deze duidelijke waarschuwingen, om het toch open te gooien.
Creatieveling schreef:
07-10-2021 07:20
In dit topic komt naar boven hoe sommige mensen echt zijn. Zolang ze ergens geen last van hebben is alles prima, maar als ze ineens meer moeten betalen, dan moet er gas worden gewonnen in Groningen. :nope:

Dat er nog steeds aardbevingen zijn, zegt genoeg. Het zou wel heel erg dom zijn, ondanks deze duidelijke waarschuwingen, om het toch open te gooien.
Dat heeft niks met "hoe mensen echt zijn" te maken (ik gebruik niet eens gas!) Het heeft vooral te maken met het éénzijdig kijken naar een probleem.

Er is een gasprijs-issue, er er wordt gediscussieerd over oplossingen, maar voor we er aan beginnen, verklaren we er vast 1, namelijk de bestaande gasvooraad oppompen, taboe.

Da's best gek.

Je kan ook stellen: "onder welke voorwaarden kan Nederland wél het resterende gas onder Groningen oppompen om de gasprijsnte drukken."

Das een andere insteek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frankrijk heeft de gasprijzen bevroren, maar dat zal onze regering vast niet uitkomen vanwege de opbrengsten. Hier betalen we zelfs BTW over de energiebelasting...


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting

Ook over de energiebelasting betaalt u 21% btw. Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw over de totale verkoopprijs van een product. Dit is geregeld in de Wet op de omzetbelasting (btw heet ook wel omzetbelasting). U betaalt hierdoor btw over de energie en over de energiebelasting.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
07-10-2021 06:46
Het is wel de schoonste optie. Brandstof uit andere landen is vervuilender.
Daar zal een Groninger evenwel geen boodschap aan hebben.
Kernenergie is nog schoner.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was al bekend dat het aardgas in het Groningerveld niet eeuwig is.
Er moest dus sowieso naar andere energiebronnen worden gekeken, ook zonder het ontstaan van de gasbevingen.

Waarom is daar dertig jaar geleden niet mee begonnen?

Stikstoffabrieken zetten zonder veel moeite Russisch aardgas om en om nu te janken dat Poetin zo'n gemene engerik is...

De Nederlandse regering maakt mensen kapot. Niet vergoeden gasbevingen, de Toeslagenaffaire, uitgeklede zorg.

Allemaal het werk van Poetin?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven