Genetisch gemanipuleerd voedsel

26-12-2010 17:23 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wikileaks onthult dat de VS plannen maken om Europa het consumeren van Genetisch Gemanipuleerd Voedsel door de strot te wringen.



Jullie mening? Moet Europa inderdaad haar verzet tegen Monsanto staken? Of vind je het een schande dat de VS sancties willen instellen die de Europese voedselindustrie raken om ons op de knieën te dwingen?
quote:jaap schreef op 26 december 2010 @ 21:28:

Nou, ik ben klaar voor die inhoudelijke discussie, maar er is kennelijk geen belangstelling?Ja, wij waren dat een paar uur geleden al. Jammer Jaap.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten twee kanten aan de zaak. De vraag of genetisch gemanipuleerd voedsel goed is voor Europa en de rest van de wereld. En de constatering dat de VS bereid is haar Europese bondgenoot over de kling te jagen ten bate van de belangen van Monsanto.



Afgezien van de potentiële risico's voor de volksgezondheid, is er de kwestie van de zaden. Monsanto manipuleert de zaden zodanig, dat de planten die eruit voortkomen niet zelf zaad voortbrengen dat weer uitgezet kan worden. Hierdoor moet het bedrijf (of land) dat zaden afneemt van Monsanto dat jaar in, jaar uit, blijven doen. En uiteraard zijn die zaden gepatenteerd.



De wens van de VS om Europa aan de Monsanto-zaden te helpen is voor die VS dus van groot belang, omdat ze zo de voedselprijzen in de wereld rechtstreeks kunnen dicteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een documentaire gezien over die zaden van dat bedrijf Monsanto. Wat een verschrikkelijk scenario als dat op onze markt, op ons land en op ons bord terecht komt!



Er waren boeren in de VS die compleet geruïneerd werden door Monsanto omdat die zaden, die ze helemaal niet wilden!, door de wind of door vogelpoep op hun land terecht waren gekomen. Dan kwam Monsanto met zijn 'zaadpolitie' en dan werden ze aangeklaagd. Om iets waar zij helemaal niets aan hadden kunnen doen om het te vermijden. En de gewassen die besmet waren met dat gemanipuleerde zaad leverde hen nu niet bepaald een betere oogst op. Bovendien brengt het gezondheidsrisico's voor de consumenten met zich mee.



quote:Op basis van onderzoek naar de data van Monsanto-testen naar de veiligheid van haar genetisch gemanipuleerde maïs, kwam de Committee of Research and Information on Genetic Engineering van de universiteiten van Caen en Rouen tot de conclusie dat Monsanto-maïs nadelige effecten heeft op de gezondheid. Consumptie van de maïssoorten Mon 810, Mon 863 en NK 603 leidt onder meer tot nadelige gevolgen voor de lever, nieren en het hart. Deze maïssoorten zijn goedgekeurd door de gezondheidsautoriteiten in onder meer Europa en Amerika. (wikipedia)



In Europa heeft Monsanto productiefaciliteiten in Antwerpen en Gent en een onderzoekscentrum in Waver. Ze zijn dus al dichtbij en nog maar een paar stapjes verwijderd van het verzieken (letterlijk) van onze gewassen, onze gezondheid en die van onze kinderen.



Het is ongelooflijk wat boeren en consumenten letterlijk door de strot geduwd krijgen. Omwille van de financiële winst van een bedrijf als Monsanto.
Alle reacties Link kopieren
India, is een verschrikkelijk arm land.

Ze kunnen nog geen mini raketje in de ruimte krijgen (Chennai raket).



China heeft potentie, maar India met China vergelijken slaat nergens op, en nog gekker is het als je India met de USA vergelijkt.



India is een groot tenten kamp en armoedige gebouwen en wegen.
Alle reacties Link kopieren
Kareltje, het moedwillig en consequent frustreren van elke discussie die niet in jouw kennelijke politieke agenda past, levert je wel aanhangers, maar geen respect op. Je zou er niet verkeerd aan doen om het boek 'Blinded by the Right' te lezen. Daarin vertelt een oorspronkelijk linkse, homofiele Amerikaanse journalist hoe hij zich vol walging afkeerde van 'Links' in de VS, omdat activisten er een gewoonte van maakten opponenten systematisch het spreken onmogelijk te maken. Wat jij hier dus doet. Het vervolg is buitengewoon leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
Ephemera, Monsanto is een angstaanjagend machtig bedrijf, met een bijzonder dubieuze agenda. Europa doet er goed aan de vingers te blijven tellen na elke ontmoeting met functionarissen van dat bedrijf. En, zoals de gelekte stukken (met dank aan Assange) aantonen, functioneert de Amerikaanse diplomatieke dienst niet slechts als boodschapper van deze Amerikaanse gigant en monopolist, maar zetten zij zich actief in om strategieën te bedenken die Europa op de knieën zou kunnen krijgen. Een identiek patroon is zichtbaar in de financiële wereld, waar de Amerikanen momenteel alles uit de kast trekken om de Euro onderuit te schoffelen.

Hoogste tijd om ons te bezinnen op de kwaliteit van de vriendschap tussen ons deel van de wereld, en die voormalige grootmacht. Anders dan Cateautje vind ik Amerika een geweldig land, met doorgaans erg vriendelijke mensen, waar het prettig toeven is (als je geld hebt en gezond bent). Maar op politiek gebied ontwikkelen ze zich tot vampieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 27 december 2010 @ 09:29:

Kareltje, het moedwillig en consequent frustreren van elke discussie die niet in jouw kennelijke politieke agenda past, levert je wel aanhangers, maar geen respect op. Je zou er niet verkeerd aan doen om het boek 'Blinded by the Right' te lezen. Daarin vertelt een oorspronkelijk linkse, homofiele Amerikaanse journalist hoe hij zich vol walging afkeerde van 'Links' in de VS, omdat activisten er een gewoonte van maakten opponenten systematisch het spreken onmogelijk te maken. Wat jij hier dus doet. Het vervolg is buitengewoon leerzaam.Het India verhaal was naar aanleiding van bericht hierboven ergens over India, China en dat de VS hun schoothondje zou zijn. Ik tracht dat tegen te spreken.
quote:Aubrey schreef op 26 december 2010 @ 19:45:

[...]





Mevrouw Duisenberg, het verbaasde me dat je überhaupt een link van Alex Jones plakte. En jouw perceptie? Dat interessert mij net zo veel als hoe een circusclown zijn veters strikt. Helemaal niet dus.Gezien eerdere TO' s berichten denk ik dat je er niet ver naast zit Aubrey. Als dat inderdaad zo is dan ben ik dezelfde mening toegedaan. TO's perceptie interesseert mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Monsanto zit ook al in Nederland, heeft vorig jaar namelijk De Ruiter Seeds overgenomen, een zaadveredelingsbedrijf. Daarmee komt het wel heel dichtbij...Ik ken iemand die daar na haar studie is gaan werken, voor de overname, maar die is er gewoon gebleven en is bijzonder positief over Monsanto...bizar!
Alle reacties Link kopieren
Halve wereld gebruikt al genetisch gemaninpuleerd mais.
Alle reacties Link kopieren
quote:roosje4 schreef op 27 december 2010 @ 10:12:

Gezien eerdere TO' s berichten denk ik dat je er niet ver naast zit Aubrey. Als dat inderdaad zo is dan ben ik dezelfde mening toegedaan. TO's perceptie interesseert mij niet.Gelet op het gegeven dat Aubrey het nodig vindt om zelfs hier 'bespreekbaar' te maken dat ze mijn standpunt aangaande Israël niet pruimt, wat ze kenbaar maakt door te provoceren met 'mevrouw Duisenberg' en 'Gretta' als alternatieve 'nick' voor mij, ben ik zelfs redelijk blij als Aubrey en jij er voor kiezen hier niet te participeren. Ik ben niet overdreven gecharmeerd van die Hasbara-taktiek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hele slechte zaak. Hopelijk wordt die man tegengehouden voor het te laat is. Hulde aan wiki leaks. Niet alleen is het funest voor de natuur, maar het klinkt ook nog als een ontzettend foute truc om geld te verdienen aan iets wat de natuur ons gratis geeft: zaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:looklikemerel schreef op 27 december 2010 @ 10:13:

Monsanto zit ook al in Nederland, heeft vorig jaar namelijk De Ruiter Seeds overgenomen, een zaadveredelingsbedrijf. Daarmee komt het wel heel dichtbij...Ik ken iemand die daar na haar studie is gaan werken, voor de overname, maar die is er gewoon gebleven en is bijzonder positief over Monsanto...bizar!Monsanto is niet alleen maar 'slecht'. Vooral voor mensen die in voedsel-veredeling hun werkgebied hebben, is Monsanto het neusje van de zalm. Geen bedrijf loopt verder voorop, ook al omdat ze systematisch alle concurrenten van enige betekenis opkopen. Daarbij zorgen ze redelijk goed, tot zéér goed voor hun personeel. En hun filantropie, onderdeel van hun PR-campagne, mag er wezen!

Dissidenten binnen het bedrijf, of ex-werknemers die een boekje open doen over de bedoelingen van Monsanto, worden echter niet bepaald met fluwelen handschoenen aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kareltje01 schreef op 27 december 2010 @ 10:18:

Halve wereld gebruikt al genetisch gemaninpuleerd mais.



Alle groeten/fruit die je koopt in de Nederlandse supermarkten is al genetisch gemanipuleerd. Zie je ooit nog een tomaat die niet rond is, niet rood is, niet allemaal dezelfde afmeting hebben. Idem met komkommers, bloemkolen, paprika's, mandarijnen, druiven (hoe denk je dat een druif pitloos wordt), bananen, aardbeien (het hele jaar door)... enzovoort. Alle groente- en fruitsoorten die je voorheen enkel als seizoensgroenten/fruit kende en nu het hele jaar door te koop zijn, of die o zo geinige nieuwe of kleine fruit/groentesoorten... (kleine bloemkool, kleine paprika's, snoeptomaatjes) allemaal genetisch gemodificeerd.



En dat gebeurt gewoon door Nederlandse bedrijven die wereldleider zijn op hun gebied...



Ik begrijp je OP dan ook niet zo goed Jaap:



"Wikileaks onthult dat de VS plannen maken om Europa het consumeren van Genetisch Gemanipuleerd Voedsel door de strot te wringen."



Hoezo plannen maken om Europa het consumeren van GG voedsel door de strot te wringen? Dat eten we al jaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sim69 schreef op 27 december 2010 @ 10:57:

Ik vind het een hele slechte zaak. Hopelijk wordt die man tegengehouden voor het te laat is. Hulde aan wiki leaks. Niet alleen is het funest voor de natuur, maar het klinkt ook nog als een ontzettend foute truc om geld te verdienen aan iets wat de natuur ons gratis geeft: zaad.



Begin dan eerst in eigen land... onderstaande bedrijven is nog maar een topje van de bedrijven in NL die zich bezighouden met de genetische manipulatie van groente/fruit en bloemzaden... en daarvan is Syngenta een wereldleider, onderdeel daarvan is ooit als Nederlands familiebedrijf ontstaan.



http://www.syngenta-seeds.nl/over/wereldwijd.shtm



http://www.sg-vegetables. ... C3%AB/bedrijfsinformatie-



http://www.enzazaden.nl/



http://www.bejo.nl/



http://www.cosun.com/nl/





Syngenta



# Twintig procent van het bier in Europa wordt gemaakt van Syngenta-gerst

# De veredeling en ontwikkeling in Enkhuizen en De Lier ervoor zorgt dat Syngenta jaarlijks honderd nieuwe variëteiten van bestaande bloemensoorten introduceert. En dat de Flowers-vestigingen in De Lier jaarlijks meer dan 1 miljard jonge planten opkweken en distribueren

# Een zevende van de wereldwijde markt voor tomaat voortkomt uit onze zaden. Dit staat gelijk aan 16,5 miljoen ton of 8 tomaten per persoon per week

# Zeventig procent van de Schotse whisky geproduceerd wordt met Syngenta-gerst

# Veertig procent van het voedsel op de wereld niet zou bestaan zonder gewasbeschermingsmiddelen

# Ruim tweederde van iedere Guinness die wordt gedronken als Syngenta-gerst begint

# Vier miljoen ton katoen groeit met behulp van onze gewasbeschermingsmiddelen. Oftewel twintig miljard T-shirts per jaar





Dit soort dingen gebeurt ook vaak op bestelling van de grote supermarktketens, Heinekens, Unilevers. Bijvoorbeeld een AH/Jumbo of andere holding die vraagt om het hele jaar door pitloze druiven, gaat met partijen om tafel zitten en aan de hand daarvan gaat Syngenta hun laboratoria in en aan het knutselen... x jaar later is er de pitloze druif.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 26 december 2010 @ 22:16:

Er zitten twee kanten aan de zaak. De vraag of genetisch gemanipuleerd voedsel goed is voor Europa en de rest van de wereld. En de constatering dat de VS bereid is haar Europese bondgenoot over de kling te jagen ten bate van de belangen van Monsanto.



Afgezien van de potentiële risico's voor de volksgezondheid, is er de kwestie van de zaden. Monsanto manipuleert de zaden zodanig, dat de planten die eruit voortkomen niet zelf zaad voortbrengen dat weer uitgezet kan worden. Hierdoor moet het bedrijf (of land) dat zaden afneemt van Monsanto dat jaar in, jaar uit, blijven doen. En uiteraard zijn die zaden gepatenteerd.



De wens van de VS om Europa aan de Monsanto-zaden te helpen is voor die VS dus van groot belang, omdat ze zo de voedselprijzen in de wereld rechtstreeks kunnen dicteren.Alle zaadveredelingsbedrijven hebben patenten op hun zaden. En al hun klanten moet steeds weer nieuwe zaden van hen afnemen. Ik begrijp echt niet zo goed waarom je dit topic met deze insteek heb geopend. Als je gewoon een discussie begint over genetisch gemodificeerd eten/groenten/fruit/bieten/planten...
Helemaal eens met Iwannalive. Ik begreep de insteek ook al niet echt. Het wordt gebracht als een aktueel feitje. We eten dit al jaren. Dit is echt niet iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 26 december 2010 @ 22:16:

Er zitten twee kanten aan de zaak. De vraag of genetisch gemanipuleerd voedsel goed is voor Europa en de rest van de wereld. En de constatering dat de VS bereid is haar Europese bondgenoot over de kling te jagen ten bate van de belangen van Monsanto.



Afgezien van de potentiële risico's voor de volksgezondheid, is er de kwestie van de zaden. Monsanto manipuleert de zaden zodanig, dat de planten die eruit voortkomen niet zelf zaad voortbrengen dat weer uitgezet kan worden. Hierdoor moet het bedrijf (of land) dat zaden afneemt van Monsanto dat jaar in, jaar uit, blijven doen. En uiteraard zijn die zaden gepatenteerd.



De wens van de VS om Europa aan de Monsanto-zaden te helpen is voor die VS dus van groot belang, omdat ze zo de voedselprijzen in de wereld rechtstreeks kunnen dicteren.



Nog zoiets... er zitten (helaas?) ook veel voordelen aan genetisch gemodificeerd fruit/groenten. Alle ziekten worden eruit gehaald en door de genetische manipulatie worden bepaalde soorten groenten en fruit veel weerbaarder voor hun natuurlijke vijand, waardoor er veel minder chemische milieuvervuilende bestrijdingsmiddelen ingezet hoeven te worden voor de bescherming van deze groenten- en fruitsoorten tijdens de teelt (dit geldt ook voor plantensoorten).



Neemt niet weg dat ik er zelf ook niet zo blij van word. Maar om er zo stellig over te oordelen moet je wel eerst weten wat het inhoudt. Hoe denk je dat onze voedsel bevoorrading er uit zou zien zonder genetische manipulatie? Een te nat voorjaar of slechte zomer en er is een landelijk te kort aan aardappelen of groenten/fruit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iwannalive schreef op 27 december 2010 @ 11:52:

(..)Ik begrijp je OP dan ook niet zo goed Jaap:



"Wikileaks onthult dat de VS plannen maken om Europa het consumeren van Genetisch Gemanipuleerd Voedsel door de strot te wringen."



Hoezo plannen maken om Europa het consumeren van GG voedsel door de strot te wringen? Dat eten we al jaren.Wellicht moet je dan de link eens volgen, en lezen hoe de ambasade in Parijs zich voorstelt om Monsanto in Europa in het zadel te helpen, ondanks bedenkingen die hier leven. Waarbij men termen hanteert die meer aan een militaire operatie doen denken dan aan een PR-campagne, en machtsmiddelen niet worden geschuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:roosje4 schreef op 27 december 2010 @ 12:42:

Helemaal eens met Iwannalive. Ik begreep de insteek ook al niet echt. Het wordt gebracht als een aktueel feitje. We eten dit al jaren. Dit is echt niet iets nieuws.Het veredelen van gewassen is al eeuwen oud, maar de technieken en bedoelingen zijn de laatste decennia veranderd. Daarbij is er zorg over de gevolgen voor de gezondheid van de consument, en de kans dat bepaalde methoden om de resistentie van gewassen te vergroten onbedoelde gevolgen heeft voor de biodiversiteit. Zolang toezichthouders namens de burger voldoende controle uit kunnen oefenen, hoeft dat niet tot bezorgdheid te leiden onder burgers. Monsanto en de Amerikaanse overheid lopen echter, getuige de door Wikileaks vrijgegeven correspondentie, met plannen rond om dat toezicht in Europa de nek om te draaien. Reden genoeg om de burger daarop attent te maken, nadat we eerder al vrolijk achter de Amerikanen aan huppelend onze economie in de versukkeling zagen raken. Toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 27 december 2010 @ 14:06:

[...]





Wellicht moet je dan de link eens volgen, en lezen hoe de ambasade in Parijs zich voorstelt om Monsanto in Europa in het zadel te helpen, ondanks bedenkingen die hier leven. Waarbij men termen hanteert die meer aan een militaire operatie doen denken dan aan een PR-campagne, en machtsmiddelen niet worden geschuwd.Is dit echt je reactie op mijn berichten... verwijzing naar een link? Is wat in onze supermarkten ligt nu al wel of niet genetisch gemodificeerd... en verdienen we zelf ook niet enorm veel geld aan die hele genetische modificatie, en is het niet zo dat alle zaadveredelingsbedrijven patent hebben op hun zaden, daar is Monsanto geen uitzondering op, maar zo bracht je het allemaal wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iwannalive schreef op 27 december 2010 @ 12:49:

(..) Maar om er zo stellig over te oordelen moet je wel eerst weten wat het inhoudt. (..)Het vreemde is dat ik juist de indruk krijg dat jij vrij stellig bent, waar ik vooralsnog niet meteen mijn oordeel klaar heb. Behalve dat ik vrij nadrukkelijk vraagtekens zet bij de methoden die de Amerikaanse ambassade in Parijs voorstelt om het toezicht in Europa te slopen, en ik geen vrede heb met monopolie-vorming in het algemeen, en zeker niet waar het de voedselvoorziening betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 27 december 2010 @ 14:16:

[...]





Het veredelen van gewassen is al eeuwen oud, maar de technieken en bedoelingen zijn de laatste decennia veranderd. Daarbij is er zorg over de gevolgen voor de gezondheid van de consument, en de kans dat bepaalde methoden om de resistentie van gewassen te vergroten onbedoelde gevolgen heeft voor de biodiversiteit. Zolang toezichthouders namens de burger voldoende controle uit kunnen oefenen, hoeft dat niet tot bezorgdheid te leiden onder burgers. Monsanto en de Amerikaanse overheid lopen echter, getuige de door Wikileaks vrijgegeven correspondentie, met plannen rond om dat toezicht in Europa de nek om te draaien. Reden genoeg om de burger daarop attent te maken, nadat we eerder al vrolijk achter de Amerikanen aan huppelend onze economie in de versukkeling zagen raken. Toch?Ja hoor Jaap. Je opent een topic en gaat je nu snel inlezen. De insteek van je topic was alsof er nog helemaal niets gebeurt in Europa of NL op het gebied van genetische manipulatie... en de VS ons nu dreigt te ontgroenen op dat gebied.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iwannalive schreef op 27 december 2010 @ 14:17:

Is dit echt je reactie op mijn berichten... verwijzing naar een link? Is wat in onze supermarkten ligt nu al wel of niet genetisch gemodificeerd... en verdienen we zelf ook niet enorm veel geld aan die hele genetische modificatie, en is het niet zo dat alle zaadveredelingsbedrijven patent hebben op hun zaden, daar is Monsanto geen uitzondering op, maar zo bracht je het allemaal wel.



De OP nog even:



Wikileaks onthult dat de VS plannen maken om Europa het consumeren van Genetisch Gemanipuleerd Voedsel door de strot te wringen.



Waaruit concludeer jij, als je ook de link hebt gevolgd, dat ik op voorhand tegen voedselveredeling ben?
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 27 december 2010 @ 11:00:

[...]





Monsanto is niet alleen maar 'slecht'. Vooral voor mensen die in voedsel-veredeling hun werkgebied hebben, is Monsanto het neusje van de zalm. Geen bedrijf loopt verder voorop, ook al omdat ze systematisch alle concurrenten van enige betekenis opkopen. Daarbij zorgen ze redelijk goed, tot zéér goed voor hun personeel. En hun filantropie, onderdeel van hun PR-campagne, mag er wezen!

Dissidenten binnen het bedrijf, of ex-werknemers die een boekje open doen over de bedoelingen van Monsanto, worden echter niet bepaald met fluwelen handschoenen aangepakt.Jaap, kom jij uit de branche....?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven