Actueel
alle pijlers
Goed als er een moslimpartij komt?
dinsdag 8 april 2008 om 14:44
De voorzitter van het Landelijk Beraad Marokkanen in NL, Mohamed Rabbae, vindt het de hoogste tijd voor een Islamitische politieke partij. Dat zegt hij maandag in een interview met kranten Spits en Trouw. In die laatste krant stelt hij: moslims die nu in de Tweede kamer zitten, dienen de bekende partijen, die niet opereren op Islamitische grondslag.
Een Islamitische partij à la het CDA zou een aantal programmapunten kunnen behartigen waarover nu soms wel maar ook soms niet wordt gediscussieerd. Denk aan een islamitische universiteit, of islamitisch slachten. In het algemeen kan een dergelijke partij ook beter opkomen voor de Moslims in NL.
Tenslotte kon Wiilders maandenlang om zich heen slaan zonder echt verweer.
Eerder gaf Rabbae nog aan, dat het juist goed is dat moslims opgaan in de bestaande partijen, maar door de opkomst van populisten en Islamracisten als Rita Verdonk en Wilders is het klimaat veranderd. Overigens blijft Rabbae Groen Links trouw, hij wil alleen eventueel als adviseur bij een dergelijke partij betrokken worden.
Is het goed als er een Islamitische Partij komt?
Een Islamitische partij à la het CDA zou een aantal programmapunten kunnen behartigen waarover nu soms wel maar ook soms niet wordt gediscussieerd. Denk aan een islamitische universiteit, of islamitisch slachten. In het algemeen kan een dergelijke partij ook beter opkomen voor de Moslims in NL.
Tenslotte kon Wiilders maandenlang om zich heen slaan zonder echt verweer.
Eerder gaf Rabbae nog aan, dat het juist goed is dat moslims opgaan in de bestaande partijen, maar door de opkomst van populisten en Islamracisten als Rita Verdonk en Wilders is het klimaat veranderd. Overigens blijft Rabbae Groen Links trouw, hij wil alleen eventueel als adviseur bij een dergelijke partij betrokken worden.
Is het goed als er een Islamitische Partij komt?
woensdag 9 april 2008 om 10:21
Heb je het hier nou over alle allochtonen of alleen over niet-westerse allochtonen?
Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat een land moet proberen de eigen cultuur te behouden, maar dat betekent toch niet dat je alle niet-Nederlanders eruit moet schoppen?
Ik vind het jammer dat je in dat gezeur van Wilders getrapt bent....geloof je echt dat alle moslims zo zijn als wat er in die "film" werd vertoond?
Er zal vast ergens iets zinnigs zitten tussen alle uitspraken van Wilders, maar hij weet het op zo'n belachelijke, asociale wijze te brengen. Dat is bij voorbaat al een reden om niet op hem te stemmen. Hij kent totaal geen nuancering en totaal geen respect. Een man als hem met meer macht lijkt me gewoon gevaarlijk!
woensdag 9 april 2008 om 10:24
Ik ben het hier grotendeels mee eens (al vind ik dat je het nogal extreem brengt) maar ik kan me gewoon voorstellen dat als je zelf gelovig bent je het alleen maar logisch vindt dat een partij handelt vanuit de opvattingen van haar geloof. Dus dat wij allemaal lopen te roepen dat religie en politiek gescheiden moeten zijn lijkt voor ons logisch en rationeel, maar voor sommige anderen totaal niet. En aan die mensen moet je toch ook denken? Waarom zouden wij degenen zijn die mogen bepalen wat goed is?
woensdag 9 april 2008 om 10:28
Iran werd tot en met 1935 in het Nederlands Perzië genoemd. Dit terwijl de Iraniërs zelf hun land hiervoor al wel Iran noemden. In 1935 vroeg de toenmalige Perzische monarch, Reza Sjah, aan alle landen om voortaan de lokale naam van het land, Iran, te gebruiken. Iran betekent 'Land van de Ariërs'. Na een protest van de Perzische/Iraanse geleerden, kondigde de regering in 1959 aan dat beide namen officieel gebruikt mogen worden. Een inwoner van Iran/Perzië is een Iraniër of een Pers of in het Perzisch; Irani of Pars.
Iran is mede-oprichter van de Verenigde Naties, OPEC, de Organisatie van de Islamitische Conferentie en de Organisatie van Niet-gebonden Landen.
In de twintigste eeuw heerste gedurende lange tijd de Pahlavi-dynastie. Vader Reza Pahlavi en zoon Mohammed Reza Pahlavi namen weliswaar de titel sjah (koning) aan, maar regeerden als dictators, waarbij de bevolking vaak hardhandig onderdrukt werd. Het westen steunde de dictatuur van de Pahlavi's.
In 1979 dwong een brede opstand van geestelijken, intellectuelen, middenstanders en vele maatschappelijke organisaties de sjah ten val tijdens de Iraanse Revolutie. Uiteindelijk koos de machtigste politieke partij, die van de geestelijkheid, ervoor om de macht in handen van één persoon te geven: ayatollah Ruhollah Khomeini. Sindsdien wordt het land volgens een door hem opgestelde conservatieve islamitische wetgeving geregeerd.
woensdag 9 april 2008 om 10:30
Runner, als mensen graag in een bepaalde god willen geloven, moeten ze dat vooral doen. Maar wat mij betreft dient dit volledig los te staan van onze regering. Die moet namelijk in staat zijn op objectieve wijze tot besluitvorming en wetgeving te komen, iets wat voor een godsdienstige -- vanwege juist de regeltjes uit de relihoek -- ten enenmale onmogelijk is. Voor godsdienst is plaats in kerken en religieuze organisaties, niet in de overheid.
woensdag 9 april 2008 om 10:43
Iran is sinds de Iraanse Revolutie een Islamitische Republiek. Het heeft een unieke staatsstructuur, die in geen enkel ander land voorkomt.
De staatsstructuur is afgeleid van de staatsgodsdienst van Iran, het sjiisme.
Het belangrijkste principe is dat van valajat-e fakih ofwel de 'voogdij van de jurist'. Hiermee wordt bedoeld dat de hoogste geestelijke uiteindelijk alle wetsvoorstellen moet goedkeuren.
De staatsstructuur is afgeleid van de staatsgodsdienst van Iran, het sjiisme.
Het belangrijkste principe is dat van valajat-e fakih ofwel de 'voogdij van de jurist'. Hiermee wordt bedoeld dat de hoogste geestelijke uiteindelijk alle wetsvoorstellen moet goedkeuren.
woensdag 9 april 2008 om 10:49
woensdag 9 april 2008 om 10:52
En wat betreft een islamitische partij in Nederland: ik zou niet weten waarom niet. Zoals ook andere partijen hun religieuze/filosofische insteek hebben.
Nogmaals: Het gaat bij de scheiding van kerk en staat in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden.
De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, al is dat een gangbare misvatting.
Nogmaals: Het gaat bij de scheiding van kerk en staat in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden.
De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, al is dat een gangbare misvatting.
woensdag 9 april 2008 om 11:53
Vind ik zelf ook wel. Maar sommige gelovige mensen vast niet, vooral als jij gaat insinueren dat zij niet goed kunnen nadenken en dat ze beperkt worden door hun geloof/levenswijze dat jij dan als "poespas" afdoet.
We moeten toch niet allemaal volgens de regels van Complicated leven omdat hij maar vindt dat hij gelijk heeft!?
woensdag 9 april 2008 om 12:06
Iedereen vindt toch dat ie zelf gelijk heeft?
Ik denk ook dat gelovigen niet goed kunnen nadenken, omdat hun geest beneveld is door de religie. Bovendien is religie bedacht om het volk klein te houden. Ik zie het eigenlijk als een soort hersenspoeling. Als je maar lang genoeg iets volhoudt, gaan de mensen er vanzelf in geloven.
Ik denk ook dat gelovigen niet goed kunnen nadenken, omdat hun geest beneveld is door de religie. Bovendien is religie bedacht om het volk klein te houden. Ik zie het eigenlijk als een soort hersenspoeling. Als je maar lang genoeg iets volhoudt, gaan de mensen er vanzelf in geloven.
woensdag 9 april 2008 om 12:27
Alsjeblieft niet nog een partij op een godsdienstige grondslag erbij. Ik vind het al vervelend genoeg dat christelijke regeltjes opgelegd worden aan niet-christenen. Als we dan ook nog het gevaar lopen dat er Islamitische regeltjes opgelegd gaan worden, liever niet!
Politiek zou los moeten staan van geloof en een geloofsminderheid zou al nooit in staat moeten zijn om regels op te leggen vanuit hun geloofsovertuiging.
Politiek zou los moeten staan van geloof en een geloofsminderheid zou al nooit in staat moeten zijn om regels op te leggen vanuit hun geloofsovertuiging.