Grensoverschrijdend in het klein

02-04-2026 11:12 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Door het hoger beroep van Ali-B ben ik nog eens terug gaan denken aan mijn eigen date/seks geschiedenis. Ik heb weleens tegen mensen gezegd dat ik zo blij ben dat ik niet de verkeerde kerels heb getroffen, maar is dat wel echt waar? Ook als je (gelukkig!) geen grote ervaringen hebt met grensoverschrijdend gedrag dan hebben de meeste vrouwen hier volgens mij veel 'kleine' ervaringen mee. Ik in ieder geval wel, maar heb dat snel geparkeerd, geprobeerd te vergeten. Terwijl ze zeker wel impact hadden. Ik merk dat ik dit bij mezelf wil erkennen, maar ook wil gebruiken in de opvoeding van mijn (nog jonge) meiden. Ook dit soort situaties doen ertoe! Dit is niet ok, dit hoef je niet te accepteren. Natuurlijk ga ik de details niet allemaal met hen delen, maar hoop dat zij nog beter hun grenzen aan kunnen geven dan ik. Welke ervaring met zulke zaken hebben jullie? Dus niet strafbaar, maar zeker niet ok.

Voorbeelden:
- In een leuk gesprek telkens op seks blijven aansturen, ook al geef je aan dat je daar geen behoefte aan hebt.
- Het ongevraagd sturen van dickpics.
- Jongens die je hand de hele tijd op hun (al dan niet blote) geslacht leggen, ook als je je hand al weggehaald hebt.
- Of zelfs aftrekkende bewegingen gaan maken met jou hand.
- Je hoofd naar hun kruis duwen om aan te geven wat ze van je verwachten.
- Het letterlijke zeuren om seks, terwijl je aan hebt gegeven (nu) niet te willen.
- Ondanks een ongelijke machtsverhouding een seksueel contact aan willen gaan (groot leeftijdsverschil, docent-ex leerling, artiest-jonge fan etc.)
Waitingforthenight schreef:
02-04-2026 12:17
En nog steeds vind ik het lastig merk ik, want het gaat hier ook om jongens. Die toen 16 waren, of 18. Heel lang geleden. Dus dan heb ik de neiging om heel mild te zijn, terwijl dat juist in stand houdt.
Dat herken ik wel. Ik ben als basisschoolkind meermaals verkracht door een jongen die zelf ook minderjarig was. Ik was doodsbang voor hem. Heb het thuis ook nooit verteld. Alleen mijn man weet er (deels) van. Ergens denkt mijn brein nog steeds dat hij ook geen besef had. Hij was zelf ook nog zo jong. De schaamte overheerste zo dat ik het nooit durfde te vertellen. Daardoor is hij ook nooit aangesproken waardoor dit misschien ook wel in stand gehouden werd ipv aangepakt werd. Waardoor meer meisjes de dupe zijn geworden misschien. En ook daar heb ik me lang schuldig om gevoeld.

Bij volwassenen lijkt me er een duidelijkere lijn in 'nee is nee' dan wanneer je met kinderen te maken hebt. En dat is al zo ongelooflijk ingewikkeld!
Het is niet aan de slachtoffers om de verantwoordelijkheid te dragen voor wat dan ook.

Je hebt niets fout gedaan.

Het is verschrikkelijk wat jou is overkomen apiejapie.
Dropdrop schreef:
02-04-2026 18:41
Het is niet aan de slachtoffers om de verantwoordelijkheid te dragen voor wat dan ook.

Je hebt niets fout gedaan.

Het is verschrikkelijk wat jou is overkomen apiejapie.
Dankjewel voor je woorden.
apiejapie schreef:
02-04-2026 18:23
Dat herken ik wel. Ik ben als basisschoolkind meermaals verkracht door een jongen die zelf ook minderjarig was. Ik was doodsbang voor hem. Heb het thuis ook nooit verteld. Alleen mijn man weet er (deels) van. Ergens denkt mijn brein nog steeds dat hij ook geen besef had. Hij was zelf ook nog zo jong. De schaamte overheerste zo dat ik het nooit durfde te vertellen. Daardoor is hij ook nooit aangesproken waardoor dit misschien ook wel in stand gehouden werd ipv aangepakt werd. Waardoor meer meisjes de dupe zijn geworden misschien. En ook daar heb ik me lang schuldig om gevoeld.

Bij volwassenen lijkt me er een duidelijkere lijn in 'nee is nee' dan wanneer je met kinderen te maken hebt. En dat is al zo ongelooflijk ingewikkeld!
:hug: Wat vind ik dit verdrietig voor je.
Zijn gedrag is het jouw verantwoordelijkheid.
Je hebt niets om je schuldig over te voelen of voor te schamen, hij zou zich moeten schamen.
Jij was een kind, een slachtoffer.
Wat een akelig verhaal apiejapie :redrose:
Er is er maar één verantwoordelijk voor die daden Apiejapie. En dat was jij niet :hug:

Heb daar sowieso een gruwelijke hekel aan, om slachtoffers/overlevers met zachte dwang over te halen om door dat gruwelijke proces van aangifte te gaan met de woorden ‘je wil toch niet dat dit nog iemand overkomt?’. Nee dat wil niemand. Maar wie nu nog de illusie heeft dat je blootstellen aan dat proces ook maar iets van straf/verbetering gaat opleveren heeft onder een steen gelegen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Lila-Linda schreef:
02-04-2026 13:38
absoluut niet oke, het heeft ook iets triests, blijkbaar denkt ze dat ze zo moet meekletsen met de boys

Ik zou er,in een gesamenlijk project over Omgang-op-het-werk aandacht aan besteden, dat sommige opmerkingen (van wie dan ook) niet oke zijn

Is nou al de tweede keer dat ik je dit zo zie typen.
@Apiejapie, wat afschuwelijk! Fout is fout, wat goed dat je dat schuldgevoel los hebt kunnen laten.

@LemoosGaatDoor, wat een eikel! En wat goed dat je je rug recht hebt gehouden, helaas zwichten veel meiden voor zulke intimidatie.
Avocadeau schreef:
02-04-2026 19:05
:hug: Wat vind ik dit verdrietig voor je.
Zijn gedrag is het jouw verantwoordelijkheid.
Je hebt niets om je schuldig over te voelen of voor te schamen, hij zou zich moeten schamen.
Jij was een kind, een slachtoffer.
Maar hij was ook een kind. Dat maakt het voor mij anders dan dat hij een volwassene was geweest. Gevoelsmatig
Jullie reacties doen me wel goed. Had ik destijds maar iemand gehad die dat tegen me had gezegd.
@apiejapie: Ja, hij was een kind, dat maakt het zeker ingewikkeld. Als hij een leeftijd had om zulk seksueel geweld te plegen dan was hij ook oud genoeg om te weten dat hij fout was.
Waitingforthenight schreef:
02-04-2026 19:39
@apiejapie: Ja, hij was een kind, dat maakt het zeker ingewikkeld. Als hij een leeftijd had om zulk seksueel geweld te plegen dan was hij ook oud genoeg om te weten dat hij fout was.
Dat wist hij, want hij heeft gezorgd dat niemand zag wat hij deed.

Kinderen in de basisschool leeftijd die zulk expliciet seksueel gedrag vertonen en daarbij een ander ook nog willens en wetens pijn doen, hebben dit in de meeste gevallen geleerd van iemand die dat bij hen deed.

Niet dat dat uitmaakt voor de ervaring van het slachtoffer.

Maar gebrek aan gesprekken over consent waren waarschijnlijk niet zijn enige probleem.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven