Halsema pijnlijk getroffen; kwajongensstreek?

14-08-2019 10:19 1211 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2894893 ... -getroffen

De zoon van Femke Halsema is opgepakt vanwege baldadigheid, inbreken in een verlaten woonboot met een nepwapen.
In juli.

Wat vinden jullie?
Mag je als baas van de politie jouw agenten vragen dit discreet te behandelen om een kind van 15 jaar oud niet te schaden, of ruikt dat naar een voorkeursbehandeling omdat je eigen reputatie geschaad kan worden?

Ik weet wel dat iedereen een keer domme dingen doet, maar niet voor iedere 15-jarige zijn de gevolgen even groot. Net als voor de ouders.

Doet me een beetje aan Herman Koch's Het Diner denken. Maar dat was wel erger.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
14-08-2019 11:40
Nou ja ze is nu eenmaal geen Mien Doorsnee of Yvonne van de typekamer.
Nee, best kut als moeder van een ‘rotjong’ van 15.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Anonievrouwtje schreef:
14-08-2019 11:38
Amsterdamse hangjeugd zou eerder “kattekwaad” uithalen omdat er in Amsterdam veel problemen rondom wapens zijn? Huh?

Die knul was midden in de nacht aan het inbreken in een woonboot met een nepwapen!!!

Wat een rare manier om het bezit van nepwapens, messen, inbraak in een woonboot, brandblussers leegspuiten en vluchten voor de politie goed te praten @(
Dat staat er niet.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
14-08-2019 11:41
Ja, best kut voor dat ‘rotjong’van 15, zoals er zovelen van rondlopen.
Dat klopt maar zo werkt het nu eenmaal wel.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
14-08-2019 11:09
En zijn mattie met wie hij dit flikte blijft wel anoniem, nogal dubbel.
En die zal ongetwijfeld ook uit Oud Zuid of de grachtengordel komen, want volgens mij zitten Femke's kinderen op het Amsterdams lyceum, toch?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
gemini2011 schreef:
14-08-2019 11:23
Hoe meer ik hier lees hoe meer ik begin te twijfelen aan mijn eigen gedrag als puber en dat van veel van mijn vrienden en kennissen toen. En ik kom uit een heel normale omgeving en woonde ook nog eens in een dorp in de provincie.
Wij zaten ook weleens te blowen in een verlaten schuur. We deden graffiti. Een paar mensen jatten weleens wat en er is vast ook wel eens iets gesloopt.
Is dit strafbaar gedrag? Ja. Heeft mijn moeder me geleerd dat bovenstaande niet mag? Ja.
Waarom deden we dat? Omdat het spannend was, omdat er groepsdruk was door onzekerheid en gierende hormonen, afzetten tegen je saaie ouders, omdat er verder geen reet te beleven was, etc.

En voor zover ik weet is iedereen goed terecht gekomen en heeft niemand zich ontpopt tot topcrimineel of psychopaat.
Helemaal mee eens Gemini. En dit gold ook wel voor mij denk ik. Redelijk braaf en toch heel af en toe een kleine uitspatting (en neen, dat waren dan weer geen nepwapens en grote inbraken, maar wel bijvoorbeeld skaten in een verlaten bejaarden te huis dat afgebroken zou worden en een beetje graffiti hier en daar - waarmee je de wet ook overtreedt). Jezelf onrechtmatig toegang verschaffen op die woonboot is misschien zelfs niet eens echt anders dan dat bejaardentehuis 20 jaar geleden... Natuurlijk heeft Halsema’s zoon wat uit te leggen aan een rechter, maar het artikel lijkt op een gruwelijke aanpak van De Telegraaf die continue op heksenjacht is en daarmee de reputatie van die jongen wel bewust schaadt.

Enne SugarMiss: mijn broer en ik waren inderdaad lid van de plaatselijke hockey club en hadden de eerste 12 jaar een thuisblijf moeder en een stabiele opvoeding.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
14-08-2019 11:36

Vraagje, waarom moeten mannen hun betere rijgedrag of kaartlezer als ondermijnend zien? Het is meer een compliment toch?
Jij snapt dus duidelijk niets van mijn post maar geeft wel een heel mooi voorbeeld.

Dat opmerking mannen kunnen goed
autorijden (beter dan vrouwen) zie je dus als een compliment en je snapt niet dat ze dat als ondermijnend moeten zien. Datoeten ze ook niet.

Daarom is het zo vreemd dat vrouwen vrouwen kunnen goed zorgen wel als ondermijnen zien en niet als een compliment.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-08-2019 11:46
En die zal ongetwijfeld ook uit Oud Zuid of de grachtengordel komen, want volgens mij zitten Femke's kinderen op het Amsterdams lyceum, toch?
Geen idee.
Alles komt goed, alleen de rest niet
sugarmiss schreef:
14-08-2019 11:47
Jij snapt dus duidelijk niets van mijn post maar geeft wel een heel mooi voorbeeld.

Dat opmerking mannen kunnen goed
autorijden (beter dan vrouwen) zie je dus als een compliment en je snapt niet dat ze dat als ondermijnend moeten zien. Datoeten ze ook niet.

Daarom is het zo vreemd dat vrouwen vrouwen kunnen goed zorgen wel als ondermijnen zien en niet als een compliment.
Uit jouw reacties neem ik aan dat jij net als ik ook thuismoeder bent. Hebben jouw kind(eren) dan nooit iets gedaan wat niet door de beugel kan?
sugarmiss schreef:
14-08-2019 11:21
Er is geen enkele man die de uitspraak mannen kunnen beter auto rijden of kaartlezen of zijn technischer als ondermijnend voor mannen zien.

Mannen zijn trots op hun vaardigheden.

Een vaardigheid is niet beter of belangrijker omdat vrouwen het ook kunnen.

Heel typisch dat een vrouw niet mag zeggen dat kinderen verzorgen en tijd aan je kinderen besteden belangrijk is en dat vrouwen daar in het algemeen beter in zijn. want dan ondermijn je andere vrouwen.

Nee er moet vooral benadrukt worden datannen dat ook heel goed kunnen want een vaardigheid is pad belangrijk en waardevol als mannen het ook kunnen.

Wie ondermijnt nou wie.
Nee, mannen hebben daar geen bezwaar tegen, maar ze weten ook wel dat het vaak niet waar is!
Alle reacties Link kopieren
https://www.briefjevanjan.nl/aan-femke-halsema-5/
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nou al een paar keer hockeyclub en normaal.

In mijn dorp had je geen hockeyclub en waren dit sooet dingen absoluut niet normaal.

Van mijn vriendinnen rookte zelfs niemand en we hielden ook keurig maat met de alcohol.

Blijkbaar waren we in ons dorp echt wereldvreemd.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
14-08-2019 11:46
Helemaal mee eens Gemini. En dit gold ook wel voor mij denk ik. Redelijk braaf en toch heel af en toe een kleine uitspatting (en neen, dat waren dan weer geen nepwapens en grote inbraken, maar wel bijvoorbeeld skaten in een verlaten bejaarden te huis dat afgebroken zou worden en een beetje graffiti hier en daar - waarmee je de wet ook overtreedt). Jezelf onrechtmatig toegang verschaffen op die woonboot is misschien zelfs niet eens echt anders dan dat bejaardentehuis 20 jaar geleden... Natuurlijk heeft Halsema’s zoon wat uit te leggen aan een rechter, maar het artikel lijkt op een gruwelijke aanpak van De Telegraaf die continue op heksenjacht is en daarmee de reputatie van die jongen wel bewust schaadt.
+1 en als ik mijn vriendengroep van toen voor mijn ogen tover: +32

En verder zijn de oordelen (en zelfs veroordelingen..) weer eens niet van de lucht..
gadver :(
Wat fijn dat alles steeds goed komt
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
14-08-2019 11:50
Uit jouw reacties neem ik aan dat jij net als ik ook thuismoeder bent. Hebben jouw kind(eren) dan nooit iets gedaan wat niet door de beugel kan?
Ik heb inderdaad maar een klein part time baantje en mijn kind is nog geen puber.

Maar ik hoop toch vurig dat hij later niet met nepwapen gaat rondlopen of auto's en bushokjes gaat vernielen.
Alle reacties Link kopieren
jaap70 schreef:
14-08-2019 11:41
Dit gaat verder dan klieren en vervelen. Ook de zoon van Halalsema moet zich de bijzondere positie van zijn moeder realiseren. Dat biedt hem voor- en nadelen. Nadeel is dat dit soort misdragingen onder een vergrootglas liggen. Dat had hij zich vantevoren kunnen en moeten realiseren; een jongen van 15 uit Amsterdam weet inmiddels echt wel wat wel en niet kan. En van de zoon beschadigen is geen sprake want hij heeft zich vrijwillig in deze situatie gemanoeuvreerd.
En most of all, zijn moeder moet zijn (!) ‘bijzondere’ positie realiseren. Haar brief begin t met ‘hij is een gewone Amsterdamse jongen’ Dat klopt niet. Door haar positie (en haar keuze) is hij geen normale Amsterdamse jongen. En daar moet hele gezin mee dealen.
En daar naast... doen normale Amsterdamse jongens van 15 ‘kattenkwaad’ uithalen door met nepwapens een onbewoonde woonboot binnen te gaan? Ik vraag het me af. Ik ben bang dat ons beeld van normaal wat is veranderd. Weet niet of dat goed is.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
14-08-2019 10:28
Ik vind ook dat een 15 jarige niet hoeft te lijden onder de bekendheid of functie van zijn ouders.

Hij ondergaat de consequenties al, totaal onnodig om een kind dan publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Hij moet straks ook stage gaan lopen en de werkende wereld in, wat hij heeft gedaan is dom, maar niet meer dan dat.

Maar goed, de Telegraaf....
Eens.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
14-08-2019 10:46
Eigenlijk zou het bericht moeten zijn 'Halsema heeft doodnormale zoon van 15'.

Wat een treurnis zeg.
Doodnormaal? Nou nee. Ik vind het niet normaal dat men met een nepwapen loopt. En inbreken, bewoond of onbewoond, vind ik ook echt niet normaal.
Ik vind dat geen puber baldadigheid hoor. Eerder ontspoord gedrag wat je bij oudere jongens verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging als uberbrave gymnasiumpuber ook weleens stiekem in een leeg pand 'hangen' met wat vriendjes en vriendinnetjes, hoor. Het mag niet, maar ik zou dat ook weer niet omschrijven als 'inbreken', ook al is het dat natuurlijk feitelijk wel. Maar onder inbreken versta ik in een bewoond huis of een gebruikt bedrijf een deur of raam forceren met het doel om daar te gaan stelen, niet in een verlaten onbewoond pand een beetje rond gaan lopen sluipen om te kijken of er iets spannends ligt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-08-2019 11:46
En die zal ongetwijfeld ook uit Oud Zuid of de grachtengordel komen, want volgens mij zitten Femke's kinderen op het Amsterdams lyceum, toch?
Femke was haar geloofwaardigheid al verloren toen ze hartstochtelijk promotie maakte voor gemengde scholen maar haar eigen zoon daar toch maar vanaf haalde omdat het toch beter voor hem was om de rest van zijn basisschooltijd op een witte school door te brengen.

Want principes zijn leuk maar niet als je eigen kinderen daar onder lijden.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
14-08-2019 11:06
Dat is een psychopaat. Geen boze puber.
Hij is wel ook zo begonnen. Echt wat dat joch heeft gedaan zijn géén pubergeintjes. Als je dat niet inziet vraag ik me af uit wat voor omgeving je komt.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
14-08-2019 11:46
maar wel bijvoorbeeld skaten in een verlaten bejaarden te huis dat afgebroken zou worden en een beetje graffiti hier en daar - waarmee je de wet ook overtreedt). Jezelf onrechtmatig toegang verschaffen op die woonboot is misschien zelfs niet eens echt anders dan dat bejaardentehuis 20 jaar geleden...
Oh hier, zoiets deed ik dus ook als kind, maar dan in een verlaten school die gesloopt zou gaan worden. Tja, ik heb dus ook 'ingebroken' als brave gymnasiast. En nog erger; we gingen er stiekem roken en ook fikkie stoken, dan deden we net alsof we "net als in de film" bij zo'n metalen vat met een vuurtje erin zaten en voelden we onszelf helemaal The Breakfast Club.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-08-2019 11:12
In andere EU landen koop je net echt lijkende wapens gewoon bij de speelgoedwinkel. En als puber heb ik ook met net echte speelgoedwapens oorlogje of overvallertje gespeeld. En toen schrokken mensen ook en kon je straf krijgen. In het huidige rubberentegelparadijs wordt er echter weer een halszaak van gemaakt.
Heeft niets met rubbertegels te maken maar alles met dat dreigen met een nepwapen in niets verschilt dan dreigen met een echt wapen.
Dat is al jaren zo om het excuus "jaa maar het wapen was niet echt" te ontkrachten. Nep of niet nep, je mag zo'n wapen niet zomaar op straat in je zak hebben.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-08-2019 12:00
Hij is wel ook zo begonnen. Echt wat dat joch heeft gedaan zijn géén pubergeintjes. Als je dat niet inziet vraag ik me af uit wat voor omgeving je komt.
Ongeveer zo'n zelfde omgeving als de kinderen van Femke Halsema. En Baggal en Oudebaas zo te lezen ook.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
14-08-2019 11:59
Femke was haar geloofwaardigheid al verloren toen ze hartstochtelijk promotie maakte voor gemengde scholen maar haar eigen zoon daar toch maar vanaf haalde omdat het toch beter voor hem was om de rest van zijn basisschooltijd op een witte school door te brengen.

Want principes zijn leuk maar niet als je eigen kinderen daar onder lijden.
Ik vond haar geloofwaardigheid daar alleen maar door stijgen.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-08-2019 12:00
Hij is wel ook zo begonnen. Echt wat dat joch heeft gedaan zijn géén pubergeintjes. Als je dat niet inziet vraag ik me af uit wat voor omgeving je komt.
Nee een psychopaat wordt je niet, zo ben je geboren, verkeerd aangesloten draadjes en heeft niets met kleine criminaliteit te maken, hij zal inderdaad rotstreken hebben uitgehaald van jongs af aan maar in zijn DNA zat al dat ie gevaarlijk was.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
14-08-2019 11:50
Uit jouw reacties neem ik aan dat jij net als ik ook thuismoeder bent. Hebben jouw kind(eren) dan nooit iets gedaan wat niet door de beugel kan?
Alsof kinderen altijd alles vertellen ;-). Veel kinderen halen streken uit waarvan de ouders niets weten. Hoort ook bij kind zijn en jezelf ontwikkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven