Hartelijk (?) welkom 3

02-10-2015 09:53 538 berichten
Hier discussiëren we verder over de vluchtelingencrisis.

Of de vluchtelingen hartelijk welkom zijn, daarover verschillen de meningen. En we zijn het zelfs niet eens over wie nu een echte vluchteling is, of wat veilige landen zijn. En de media nemen ons allemaal in de maling met hun gekleurde meningen en plaatjes.

Hier is in ieder geval iedereen welkom om mee te praten.

Deel 2 Hartelijk welkom
quote:MarianneDavids schreef op 02 oktober 2015 @ 21:24:

[...]

Stel dat jij moet vluchten naar België, zeur je dan ook als je 's avonds alleen friet krijgt en een bed? Dan ben je blij dat je iets in je maag hebt en dat je niet met een lege maag in de open lucht hoeft te gaan slapen.Ik heb geen idee hoe ik zou reageren als mijn land volledig in puin ligt en mensen die ik ken vermoord zijn en ik een levensgevaarlijke reis heb moeten maken om in veiligheid te verkeren. Ik zou het niet weten. Misschien zou ik wel de zoveelste cameraman een zwiep aan zijn oren geven. Misschien zou ik de 'aalmoes' die ik krijg van de millitaire politie die me behandelt als crimineel over het hek smijten. Ik heb echt geen idee. Getraumatiseerde mensen kunnen anders reageren dan je denkt. Maar jij weet wel hoe je reageer in zo'n situatie? Je hebt ervaring? Of ben je deskundig op het gebied van post traumatische stress?
quote:Amaqanda schreef op 02 oktober 2015 @ 21:25:

[...]

Zolang het maar niet hier is zeker?In Frankrijk beter ook niet.. Opvang in de regio verbeteren en dat ook financieren..
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 02 oktober 2015 @ 21:24:

[...]

Stel dat jij moet vluchten naar België, zeur je dan ook als je 's avonds alleen friet krijgt en een bed? Dan ben je blij dat je iets in je maag hebt en dat je niet met een lege maag in de open lucht hoeft te gaan slapen.

Belgische patat is wel heel erg vet, hoor. Van die slappe dingen.

Slecht voorbeeld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Amaqanda schreef op 02 oktober 2015 @ 21:23:

[...]

Wat is massaal?

Massaal is het als het er héél véél zijn en er nog véél meer gaan komen.

http://www.encyclo.nl/begrip/massaal
quote:rosemetijs schreef op 02 oktober 2015 @ 21:26:

[...]

En ze blijven komen dus dat moet wat mij betreft zo snel mogelijk een halt toegeroepen worden te beginnen al in de opvangkampen vanwaar ze vertrekken..je houdt ze niet tegen hoor, dan komen ze wel illegaal.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 oktober 2015 @ 21:28:

[...]

Massaal is het als het er héél véél zijn en er nog véél meer gaan komen.

Daar kan ik niks mee.

Wat voor mij massaal is, kan voor jou heel weinig zijn.
quote:rosemetijs schreef op 02 oktober 2015 @ 21:27:

[...]

In Frankrijk beter ook niet.. Opvang in de regio verbeteren en dat ook financieren..

Je kunt als buurlanden toch onmogelijk alle vluchtelingen opvangen?

En hoe groot zou de angst zijn dat de ellende zich uitbreidt naar de dichtstbijzijnde landen?

Waarom is een buurland meer verantwoordelijk dan een land verder weg?
quote:Amaqanda schreef op 02 oktober 2015 @ 21:29:

[...]

Daar kan ik niks mee.

Wat voor mij massaal is, kan voor jou heel weinig zijn.http://www.encyclo.nl/begrip/massaal
quote:Pientjexxxx schreef op 02 oktober 2015 @ 21:30:

[...]

http://www.encyclo.nl/begrip/massaaldat is geen antwoord natuurlijk. Massaal of veel kan je op verschillende manieren interpreteren. Jij vindt massaal misschien 20. Ik 20.000
Zo, ik ben weer bijgelezen en ik kom tot mijn vreugde tot één conclusie. Ik heb op dit moment niets om blij van te worden, maar als ik dit allemaal zo eens lees, dan ben ik ineens zo vreselijk blij met mezelf, dat ik ik ben, met mijn hele hebben en houwen. Vreugde en dankbaarheid, ik zweer het je.
quote:Amaqanda schreef op 02 oktober 2015 @ 21:09:

Ik zou er ook niet blij van worden als ik op een zaal met tientallen anderen moet slapen...

Blij dat ik uit de oorlog vandaan ben: ja.

Dankbaar voor een dak en eten: ja.

Maar op mijn blote knietjes danken echt niet, helemaal niet als bij de 'voordeur' de mensen staan te protesteren en zeggen dat ik eigenlijk maar op moet rotten.

En als ze me dan met een camera op mijn kop gericht vragen of ik nog iets te wensen heb, nou dan zou ik waarschijnlijk ook wel lekker versgeperst sinaasappelsap willen of iets dergelijks.

He wat een lekker empathisch vermogen weer.

De duizenden vluchtelingen lezen op hun smartphones vast dat ze met duizenden per week tegelijk NL binnenkomen. Als je vervolgens ziet dat een heel blik linkse koekjesbakkers alles doen om het ze naar de zin te maken, als alles voor ze gratis is, verblijf vervoer eten drinken alles, er worden spandoeken met welkom in het arabisch voor ze opgehangen, denk je dan niet dat het in ze op kan komen dat NL alles in het werk stelt om ze te helpen? Zouden ze daar misschien iets over kunnen zeggen ipv over de lange wandeling van 5 minuten naar je gratis douche, de traagheid van het gratis wifi of gratis vervoer naar de zoveelste locatie? Er worden nota bene speciale gebedsruimtes voor ze ingericht op plaatsen waar de NLanders anders hadden kunnen sporten. NL doet toch wat het kan of niet, dat moeten zij ook zien. Dan mag je toch echt wel een andere, liefst dankbare, houding van hen verwachten, en als je dat al niet meer mag verwachten dan geeft dat des te meer aan met wat voor soort volk we hier te maken hebben.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 21:30:

[...]

En hoe groot zou de angst zijn dat de ellende zich uitbreidt naar de dichtstbijzijnde landen?

Waarom is een buurland meer verantwoordelijk dan een land verder weg?Niet natuurlijk. Het overgrote deel wordt al opgevangen in de regio en die regio kan het niet aan. Dan is de volgende cirkel aan de beurt. Toevallig vallen wij daar in.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 oktober 2015 @ 21:22:

[...]

Als ze echt allemaal zo hoog opgeleid zijn dan kunnen ze ook wel begrijpen dat er niet ineens zoveel opvanglocaties klaar staan. Ze hadden ook in een ander land kunnen blijven waar het minder druk is, zoals Frankrijk.

Frankrijk heeft een limiet gesteld. Van de circa 67 miljoen inwoners is 10 % moslim.

Duitsland heeft ca 83 miljoen inwoners, 4 % moslim.

Nederland bijna 17 miljoen met bijna 6 %.

Reken de verhoudingen maar zelf uit.
verba volant, scripta manent.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 oktober 2015 @ 21:25:

[...]

Volgens de afspraken niet nee.Volgens het Schengenverdrag is het eerst land waar je geregistreerd wordt als asielzoeker, het land waar je asielaanvraag wordt behandeld. Ooit bedacht om te voorkomen dat mensen gingen shoppen van het ene land naar het andere land als ze ergens afgewezen waren. Er worden nu ook (digitale) vingerafdrukken afgenomen van mensen die zich als vluchteling melden om te controleren of deze al in andere Europese landen bekend zijn. In hoeverre Europese landen daarover goed communiceren is dan weer een tweede.
quote:Cameron10 schreef op 02 oktober 2015 @ 21:33:

[...]

He wat een lekker empathisch vermogen weer.

De duizenden vluchtelingen lezen op hun smartphones vast dat ze met duizenden per week tegelijk NL binnenkomen. Als je vervolgens ziet dat een heel blik linkse koekjesbakkers alles doen om het ze naar de zin te maken, als alles voor ze gratis is, verblijf vervoer eten drinken alles, er worden spandoeken met welkom in het arabisch voor ze opgehangen, denk je dan niet dat het in ze op kan komen dat NL alles in het werk stelt om ze te helpen? Zouden ze daar misschien iets over kunnen zeggen ipv over de lange wandeling van 5 minuten naar je gratis douche, de traagheid van het gratis wifi of gratis vervoer naar de zoveelste locatie? Er worden nota bene speciale gebedsruimtes voor ze ingericht op plaatsen waar de NLanders anders hadden kunnen sporten. NL doet toch wat het kan of niet, dat moeten zij ook zien. Dan mag je toch echt wel een andere, liefst dankbare, houding van hen verwachten, en als je dat al niet meer mag verwachten dan geeft dat des te meer aan met wat voor soort volk we hier te maken hebben.Wat jij verwacht is niet de norm voor dit land. Het zijn jouw verwachtingen. En wat jammer dat anderen daar niet aan voldoen. Dan ben je nu vast erg ontevreden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 oktober 2015 @ 21:29:

[...]

je houdt ze niet tegen hoor, dan komen ze wel illegaal.

Als je illegaal bent dan heb je geen recht op een huis en uitkering en dan kiezen mensen eerder voor een verblijf waar ze al waren, zoals Turkije. De mensen komen immers hier naartoe voor onze voorzieningen. Als je vooraf weet dat je daar geen aanspraak op kunt maken dan verdwijnt de aanzuigende werking.

Sowieso zouden we eens moeten beginnen met een versobering van de opvang. Geen zakgeld meer maar voedsel- en kledingbonnen zou al helpen. In Denemarken is de stroom ook al aardig opgedroogd na halvering van de uitkeringen,.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 21:30:

[...]

Waarom is een buurland meer verantwoordelijk dan een land verder weg?

Je kunt op zijn minst de omstandigheden in die kampen verbeteren zodat minder mensen de noodzaak zien om massaal onder valse voorwendselen naar Europa te trekken..

Werk,huizen etc zijn hier evenmin als daar beschikbaar en die info kunnen die mensen maar beter zo snel mogelijk dáár krijgen..
quote:MarianneDavids schreef op 02 oktober 2015 @ 21:33:

[...]

Frankrijk heeft een limiet gesteld. Van de circa 67 miljoen inwoners is 10 % moslim.

Duitsland heeft ca 83 miljoen inwoners, 4 % moslim.

Nederland bijna 17 miljoen met bijna 6 %.

Reken de verhoudingen maar zelf uit.Oei, 6% moslim. 6 van de 100. Wie zei er laatst dat het opnemen van moslims een gevaar was voor de democratie?
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 oktober 2015 @ 21:36:

[...]

Oei, 6% moslim. 6 van de 100. Wie zei er laatst dat het opnemen van moslims een gevaar was voor de democratie?Gooi er even een rekensommetje tegenaan, aantal inwoners per land.
verba volant, scripta manent.
quote:rosemetijs schreef op 02 oktober 2015 @ 21:36:

[...]

Je kunt op zijn minst de omstandigheden in die kampen verbeteren zodat minder mensen de noodzaak zien om massaal onder valse voorwendselen naar Europa te trekken..

Werk,huizen etc zijn hier evenmin als daar beschikbaar en die info kunnen die mensen maar beter zo snel mogelijk dáár krijgen..er is daar geen werk. Mensen zijn niet gek, die kunnen ook zien dat de werkeloosheidcijfers in Nederland een stuk gunstiger zijn dan in Griekenland. Dus niks valse voorwendselen. Je kan hier asiel krijgen mits je voldoet aan de voorwaarden.
quote:MarianneDavids schreef op 02 oktober 2015 @ 21:38:

[...]

Gooi er even een rekensommetje tegenaan, aantal inwoners per land.waarom? dat kan je zelf toch ook? wat zegt het? 6% blijft 6% hoor.
quote:rosemetijs schreef op 02 oktober 2015 @ 21:36:

[...]

Werk,huizen etc zijn hier evenmin als daar beschikbaar en die info kunnen die mensen maar beter zo snel mogelijk dáár krijgen..Maar zelfs als we daar superdeluxe kampen van maken, dan nog is de stroom vluchtelingen daar mee niet opgedroogd. Het zijn er simpelweg te veel voor de buurlanden.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 oktober 2015 @ 21:35:

[...]

Als je illegaal bent dan heb je geen recht op een huis en uitkering en dan kiezen mensen eerder voor een verblijf waar ze al waren, zoals Turkije. De mensen komen immers hier naartoe voor onze voorzieningen. Als je vooraf weet dat je daar geen aanspraak op kunt maken dan verdwijnt de aanzuigende werking.

Sowieso zouden we eens moeten beginnen met een versobering van de opvang. Geen zakgeld meer maar voedsel- en kledingbonnen zou al helpen. In Denemarken is de stroom ook al aardig opgedroogd na halvering van de uitkeringen,.Precies..
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 oktober 2015 @ 21:38:

[...]

er is daar geen werk. Mensen zijn niet gek, die kunnen ook zien dat de werkeloosheidcijfers in Nederland een stuk gunstiger zijn dan in Griekenland. Dus niks valse voorwendselen. Je kan hier asiel krijgen mits je voldoet aan de voorwaarden.Hier is ook geen werk voor ze..
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 oktober 2015 @ 21:34:

[...]

Wat jij verwacht is niet de norm voor dit land. Het zijn jouw verwachtingen. En wat jammer dat anderen daar niet aan voldoen. Dan ben je nu vast erg ontevreden.

Niet de norm voor dit land? Ik denk het wel, de meeste NLanders zijn deze mening toegedaan. Dan mag dat als de norm worden verondersteld.

En ja, ik ben ontzettend ontevreden, met name over de overheid die dit allemaal maar toestaat.

Op naar 2017.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven