Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
De echte Duchess zou zich kapot schamen die zet zich namelijk in tegen oa armoede en dakloosheid .
Star² schreef:
02-12-2018 13:04
Twee dagen geleden nog:

https://www.ad.nl/den-haag/grote-groep- ... ~a45068fc/

26 procent is ‘voedselonzeker’, zo blijkt uit het onderzoek, dat is gepubliceerd in het epidemiologisch bulletin van GGD Haaglanden. Het betekent: te weinig geld hebben om aan ‘voldoende, veilig en voedzaam’ eten te komen. De gevolgen: het gezin lijdt honger of eet zo ongezond, dat de gezinsleden ziek worden.
Als dit zo is, is dat echt verschrikkelijk.
Wat ik jammer vind aan dit artikel is de gebrekkigheid van informatie in dit artikel.
Hoe komt het dat deze mensen voedselonzeker zijn?
Komt dit door te weinig geld of is er voldoende geld om gezond voedsel te kopen, maar wordt het geld verkeerd of anders gespendeerd.
Wat hebben deze mensen zelf gedaan om uit deze ellende te komen.
Dat zijn vragen die in mij opkomen na het lezen van dit artikel.
Nemaìn’ schreef:
02-12-2018 13:40
Zelf broodbakker is schreeuwend duur. Fabrieksbrood van de Aldi is veel goedkoper.
Kruiden zijn de kosten niet natuurlijk. Potje gedroogd is net zo duur als een plantje en doe je langer mee.
idd voor het geld wat de ingrediënten kosten om brood te bakken, heb je minimaal 2 broden bij de aldi
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dat gezeik ook altijd van de rijke mensen dat ze zoooo ontzettend veel belasting betalen en dat het dus haast niet meer loont om te werken. Ze dragen meer dan de helft rechtstreeks af aan de belastingen roepen ze.

Klopt niet.

Pas boven de 68.000,- ga je iets meer dan 50% betalen. Dat is bovendien het bedrag waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat nog meer geld niet significant gelukkiger maakt.

Over die eerste 68.000 betalen de rijken net zoveel als alle anderen. In totaal draag je natuurlijk meer af als iemand met een lager inkomen, maar je hebt dan dus ook ruim meer te besteden.

Heb ik het bovendien over inkomensbelasting terwijl echte rijkdom onderhevig is aan vennootschapsbelasting en dividendbelasting met veel lagere tarieven.
koko67 schreef:
02-12-2018 13:43
Als dit zo is, is dat echt verschrikkelijk.
Wat ik jammer vind aan dit artikel is de gebrekkigheid van informatie in dit artikel.
Hoe komt het dat deze mensen voedselonzeker zijn?
Komt dit door te weinig geld of is er voldoende geld om gezond voedsel te kopen, maar wordt het geld verkeerd of anders gespendeerd.
Wat hebben deze mensen zelf gedaan om uit deze ellende te komen.
Dat zijn vragen die in mij opkomen na het lezen van dit artikel.

Wellicht is het hele rapport ergens online te vinden.
Hillegonda1 schreef:
02-12-2018 13:43
Dat gezeik ook altijd van de rijke mensen dat ze zoooo ontzettend veel belasting betalen en dat het dus haast niet meer loont om te werken. Ze dragen meer dan de helft rechtstreeks af aan de belastingen roepen ze.

Klopt niet.

Pas boven de 68.000,- ga je iets meer dan 50% betalen. Dat is bovendien het bedrag waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat nog meer geld niet significant gelukkiger maakt.

Over die eerste 68.000 betalen de rijken net zoveel als alle anderen. In totaal draag je natuurlijk meer af als iemand met een lager inkomen, maar je hebt dan dus ook ruim meer te besteden.

Heb ik het bovendien over inkomensbelasting terwijl echte rijkdom onderhevig is aan vennootschapsbelasting en dividendbelasting met veel lagere tarieven.
Of gewoon in het buitenland zit.
Eten hoeft niet duur te zijn. Een brood van de Aldi, een pot merkloze pindakaas en je hebt weer een week te eten. 's avonds een handje sperziebonen, aardappel erbij en een eitje bakken, of doe eens gek: een gehaktbal. Van 300 gram draai je er 3, vries je er twee in. Ga je vrijdagmiddag tegen 6 uur naar de markt, wordt het fruit je nog net niet toegeworpen voor een paar dubbeltjes.

Het probleem is dat dit niet meer genoeg is. Het moet allemaal meer en luxe zijn. En frisdrank is een eerste levensbehoefte geworden, net als chips en snoep en bier en sigaretten en eens iets lekkers op het brood.

Ik snap het best hoor, maar mij maak je niet wijs dat mensen in NL echt honger hebben.
DuchessMeganMarkle schreef:
02-12-2018 12:49
Ik weet heus dat er mensen zijn die het niet breed hebben en moeilijk hebben. Mijn intentie van dit topic was niet ‘kijk eens hoe moeilijk ik het heb’ of ‘kijk eens hoe goed ik het voor elkaar heb’. We hebben het met z’n alleen goed in Nederland en het kan altijd beter. Slotje erop.
:rofl:
Star² schreef:
02-12-2018 13:44
Wellicht is het hele rapport ergens online te vinden.
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden.
Het lijkt erop dat jij het hele artikel geplaatst hebt.
Jammer.
Nemaìn’ schreef:
02-12-2018 13:40
Zelf broodbakker is schreeuwend duur. Fabrieksbrood van de Aldi is veel goedkoper.
Kruiden zijn de kosten niet natuurlijk. Potje gedroogd is net zo duur als een plantje en doe je langer mee.
Een pak bloem bij AH is 69 cent, volkorenmeel zo’n 1,50. Daar bak je twee broden van. Er moet wel gist bij, maar je kunt een bolletje gistdeeg kweken en dat steeds gebruiken. Hoeveel Watt de oven gebruikt weet ik eerlijk gezegd niet.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
02-12-2018 13:01
Leg mij geen woorden in de mond. Alsof een verjaardagscadeautje een primitieve levensbehoefte is. Er zijn kinderen die geen schoon drinkwater hebben en geen voedsel. En dat soort situaties komen niet in Nederland voor, dus ja we hebben het goed hier.
wat een enorme bord voor de kop.
Ikigai schreef:
02-12-2018 13:46
Eten hoeft niet duur te zijn. Een brood van de Aldi, een pot merkloze pindakaas en je hebt weer een week te eten. 's avonds een handje sperziebonen, aardappel erbij en een eitje bakken, of doe eens gek: een gehaktbal. Van 300 gram draai je er 3, vries je er twee in. Ga je vrijdagmiddag tegen 6 uur naar de markt, wordt het fruit je nog net niet toegeworpen voor een paar dubbeltjes.

Het probleem is dat dit niet meer genoeg is. Het moet allemaal meer en luxe zijn. En frisdrank is een eerste levensbehoefte geworden, net als chips en snoep en bier en sigaretten en eens iets lekkers op het brood.

Ik snap het best hoor, maar mij maak je niet wijs dat mensen in NL echt honger hebben.
Omg, serieus? Er zijn verdorie wel mensen in Nederland die honger hebben! Blijf maar veilig in je eigen bubbel, ik hoop dat jou nooit iets overkomt. Jammer genoeg hebben anderen niet zoveel geluk. Ja, geluk idd.
Life is short. Eat dessert first.
Quaintrelle schreef:
02-12-2018 13:37
In grote porties koken is vaak goedkoper, dan moet je wel het geld hebben om dat te kunnen investeren en een vriezer hebben om het per portie in te kunnen vriezen.
Dat.. En, een vriezer hebben.

Voor al van paar jaar terug. In mijn gemeente deed ik aanspraak op de witgoedregeling. Koelkast was stuk.
Ik moet glutenvrij eten ivm coeliakie. Ik wilde dus heel graag een koelvriescombinatie met 3 vriesladen.
Kon niet.. Je kreeg een tafelmodel met bovenin een klein vriesvakje.

Ik legde reden uit van de wens en dat ik de meerkosten graag wilde betalen.

Nee, dit model en anders niet.

Op dat moment was er ook een projectje budgetteren kun je leren en 1 van dd tips was om grotere porties te koken want voordeliger en de rest van de porties in vriesvak.

Ik noemde dit naar medewerkster.
Was andere afdeling en kon alleen tafelmodel koelkast krijgen.

Oké, ik vind het onlogische regelgeving maar het is wat het is.

Ik heb nieuwe tafelmodel koelkast verkocht en koelvriescombinatie aangeschaft.
koko67 schreef:
02-12-2018 13:48
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden.
Het lijkt erop dat jij het hele artikel geplaatst hebt.
Jammer.

Bulletin 4 vanaf pagina 19.

https://www.ggdhaaglanden.nl/over/publi ... n-2018.htm
Ikigai schreef:
02-12-2018 13:38
Precies! Het is nu al van de zotte hoeveel meer je betaalt voor allerlei voorzieningen als je goed verdient. Het voelt bijna als een soort boete op werken.

Als de nivellering nog verder doorzet, dan zullen veel mensen stoppen met werken, of nog minder gaan werken. Al die voordeeltjes zijn immers wel aantrekkelijk en als je onder de streep niet meer overhoudt, dan heb je ook wel eens zin om eens uitgebreid kopjes thee te drinken, jezelf verder te ontwikkelen met een cursus mediteren en je hobby op te pakken (zie het topic over huismoeders).
Een boete op werken?
Kom op zeg...
De meeste huismoeders kunnen thuis blijven omdat vader genoeg verdient.

Ik heb veel thuis gezeten en niet omdat ik dat leuk vond of lekker. Het lijkt mij juist lekker om te werken en toen ik laatst te horen kreeg dat het er voor mij misschien nooit in zit, knapte er iets in mij. Verschrikkelijk lijkt mij dat namelijk. Geen bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij, nuttig bezig zijn en daar een leuke cent aan overhouden.

Aan armoede wordt veel verdiend in Nederland, er is een hele armoede-industrie. Kun je iets niet betalen? Dan gooien we er een fikse boete op! Kun je het nog niet betalen? Dan verdubbelen we de boete. Het is booming business. Zelfs rechters trekken op een gegeven moment aan de bel.

Ook was te zien op het brainwash festival hoe een schuld van een vader in de bijstand ter hoogte van 900 euro niet opgelost werd. Wel keken er tig instanties naar wat in totaal 30.000 euro aan overheidsgeld kostte... de schuld bleef natuurlijk staan.

Iemand zei het in dit topic al eens. Ik ben even vergeten wie en kan het niet zo makkelijk nakijken op mijn telefoon, maar diegene heeft helemaal gelijk dat mensen die kunnen werken daar ook echt wel wat dankbaarder voor mogen zijn.
quaintrelle wijzigde dit bericht op 02-12-2018 13:54
1.42% gewijzigd
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Toen ik geen geld had at ik heel vaak instant noodles.
Ikigai schreef:

Voedzaam wel :facepalm:
oudebaas schreef:
02-12-2018 13:48
Een pak bloem bij AH is 69 cent, volkorenmeel zo’n 1,50. Daar bak je twee broden van. Er moet wel gist bij, maar je kunt een bolletje gistdeeg kweken en dat steeds gebruiken. Hoeveel Watt de oven gebruikt weet ik eerlijk gezegd niet.
0,79 euro voor het goedkoopste brood bij de Aldi, lees ik net. Als je twee broden bakt, moet je dat ook weer kunnen invriezen, dus dan is brood kopen mss voordeliger/handiger?
Ik heb mijn eetbudget op 320 per maand staan.
Dit is wel incl glutenvrij wat ik moet eten.

Ik kan het hier van doen. Ook de hond betaal ik hiervan. En ik eet vaak verse groenten
Er is zuivel in huis. Brood, vlees, ook regelmatig zak chips en glas fris.

5 euro pp is goed te doen vind ik.
02-12-2018 13:52
en toen was je 30 kg zwaarder
02-12-2018 13:52
Wat als je dat twintig jaar had moeten doen?
benmamma schreef:
02-12-2018 13:53
Ik heb mijn eetbudget op 320 per maand staan.
Dit is wel incl glutenvrij wat ik moet eten.

Ik kan het hier van doen. Ook de hond betaal ik hiervan. En ik eet vaak verse groenten
Er is zuivel in huis. Brood, vlees, ook regelmatig zak chips en glas fris.

5 euro pp is goed te doen vind ik.
Pas maar op met chips en een glas fris.
rosanna08 schreef:
02-12-2018 13:53
en toen was je 30 kg zwaarder
Ook dat nog.
Star² schreef:
02-12-2018 13:06
Maar het ergste vind ik dat ik regelmatig honger heb. Zelf kan ik daar wel tegen, maar dat je je eigen kinderen niet genoeg eten kun geven, daar bloedt mijn hart van.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... -geen-eten

En dit is 'gewoon' een van de vele voorbeelden hoor.
Ook dit artikel vind ik een lastige.
Natuurlijk wil niemand dat kinderen honger hebben, aan de andere kant vind ik het bepaald niet slim om cursussen over zelfbewustzijn te volgen als je een baan nodig hebt om je kinderen te kunnen voeden.
Ik neem aan dat iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat er andere studies zijn die een iets betere baangarantie geven.
Ikigai schreef:

en dan zeuren dat mensen met weinig inkomen niet gezond eten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven