Het giftige discussieklimaat

25-08-2019 13:01 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen dinsdag las ik een interessante column die geschreven was nav het vertrek van René Cuperus, columnist bij de Volkskrant, "het giftige discussieklimaat" was een van de redenen waarom de columnist minder rouwig was over zijn vertrek.

De column van Johan van der Beek vond ik heel treffend. In 'de wereld van nu' is een opmars van discussiëren met persoonlijke beledigingen als je tegenover je tegenstander staat. Vaak gaat het niet eens om het onderwerp. Een debat op een forum is bijna een gevecht met persoonlijke verwijten, beschuldigingen en haatdragendheid.

Dat kan toch ook anders. Toch?






‘Het vertrek van columnist René Cuperus is een amputatie’ https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019081 ... -amputatie

......een onderhandelingssituatie waarbij de belangen van de partijen recht tegenover elkaar staan en de winst van de een het verlies van de ander is. ........

Het gaat om winnen en ‘de ander’, waar mogelijk, te vernederen. Zo lang dat lukt hoef je geen last te hebben van een slecht geweten.
LOEP ME MAAR aub.
Pffff echt! Dit kan toch geen leuk leven zijn! Waarom doe je jezelf dit aan? Ga iets nuttigs doen voor ouderen, gehandicapten of zelfs asielzoekers.
Alle reacties Link kopieren
Nou Missie, stop dan maar met het posten van je gaap-emoticons of je off topic-berichten. (Iets over Jort Kelder als presentator in het topic over de zoon van Femke Halsema bv)
Dan krijg je weer zuivere discussies zoals je graag ziet.
Eerst mij uitgapen en nu dit.
Wat ben je toch een schijnheilig iemand.
Alle reacties Link kopieren
:blabla:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote uit artikel: Cuperus werd niet gehinderd door politieke correctheid en gaf blijk van een gezonde weerzin tegen populistisch gestampvoet van rechts én links.
LOEP ME MAAR aub.
Bijzonder weer.
Ik heb jou nog nooit in staat gezien een discussie te voeren zonder qoutes/artikelen van anderen.
Daarom doe ik er nooit aan mee, vind dat zo'n zwakke manier van discussiëren.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan artikel waar je naar linkt in je OP niet lezen, Missie. Het zit achter een betaalmuur.
Maar als ik je goed begrijp is er ook volgens jou een giftig discussieklimaat ontstaan en vraag jij of het anders kan? Tja, ik denk dat het anders kan. Wil je het hebben over manieren waarop het anders kan? Wil je op een andere manier discussiëren?
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen zie je inderdaad dat mensen die een genuanceerd verhaal vertellen over bijvoorbeeld de Islam of vluchtelingen via Twitter of webfora verbaal worden gelynchd door hordes schuimbekkende boosrechtse anonimi. Het komt vaak zelfs toch echte fysieke bedreigingen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
:sick:
Alle reacties Link kopieren
Twitter heb ik ongeveer een jaar geleden verlaten vanwege de ongenuanceerde scheldpartijen. Overigens niet alleen van boosrechts. Die "Woke" identity figuren konden er ook wat van. Of dierenrechtenluitjes. De meerderheid van het scheldende schorum is echter boosrechts.

Enfin, sinds ik van Twitter af ben merk ik weer vaker dat de echte wereld best wel lievvv is en dat er ook veel normale mensen rondlopen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
25-08-2019 13:27
:sick:
Precies.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
sam1968 schreef:
25-08-2019 13:11
Eerst mij uitgapen en nu dit.
Wat ben je toch een schijnheilig iemand.
:proud:
Zolang we Geert Wilders als nationaal voorbeeld hebben, zal het er niet snel beter op worden.
Ik weet niet hoe het op andere fora zit, maar op dit forum is een nuttige discussie haast onmogelijk. Men is te emotioneel of te venijnig, kan het niet aan als een ander een mening heeft die hij/zij goed kan onderbouwen waardoor er al snel gestaft wordt of een persoonlijke vete van wordt gemaakt.
Na een paar reacties houd ik het daarom ook maar vaak voor gezien. Van die mensen die tot in het oneindige doorgaan met discussiëren in een topic die al helemaal is ontaard dat snap ik nooit zo goed dat je daar zin in kunt hebben.

In real life gaat het werkelijk nooit zo eraan toe als ik een discussie voer.
Dat vind ik het opmerkelijke eraan.
Alle reacties Link kopieren
:sherlock:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2019 14:00
:sherlock:
:rofl:
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2019 14:00
:sherlock:
😂
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
nou vertel eens Missie, hoe zou je het dan willen en wat zou jouw eigen rol hierin kunnen veranderen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat een fantastisch idee Missie!

Als ik jou was zou ik ook een topic openen over:
- Suggestief emoticonmisbruik.
- De verloedering van multi-quotes.
- Inhoudsloos gewauwel
- Miskend slachtoffergedrag.
- Het recht op ongepaste vergelijkingen.
Alle reacties Link kopieren
Staat bij minder onder de negeer dan dat ik dacht..

Goed idee Missie, kan je misschien de vraag van Rosanna beantwoorden? Ben erg benieuwd..
Nou ja.. dat dus..
Tintelfris schreef:
25-08-2019 13:51
Ik weet niet hoe het op andere fora zit, maar op dit forum is een nuttige discussie haast onmogelijk. Men is te emotioneel of te venijnig, kan het niet aan als een ander een mening heeft die hij/zij goed kan onderbouwen waardoor er al snel gestaft wordt of een persoonlijke vete van wordt gemaakt.
Na een paar reacties houd ik het daarom ook maar vaak voor gezien. Van die mensen die tot in het oneindige doorgaan met discussiëren in een topic die al helemaal is ontaard dat snap ik nooit zo goed dat je daar zin in kunt hebben.

In real life gaat het werkelijk nooit zo eraan toe als ik een discussie voer.
Dat vind ik het opmerkelijke eraan.
Ik ben het helemaal met je eens. Voer voor de psychologen!
Interessant om de gedachtenkronkels hier van de Vivamensch te lezen. Het fanatisme, de verbetenheid, het zurige. Vooral op Actueel. Oei, oei.
Ik vind het hilarisch.
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
25-08-2019 13:51
Ik weet niet hoe het op andere fora zit, maar op dit forum is een nuttige discussie haast onmogelijk. Men is te emotioneel of te venijnig, kan het niet aan als een ander een mening heeft die hij/zij goed kan onderbouwen waardoor er al snel gestaft wordt of een persoonlijke vete van wordt gemaakt.
Na een paar reacties houd ik het daarom ook maar vaak voor gezien. Van die mensen die tot in het oneindige doorgaan met discussiëren in een topic die al helemaal is ontaard dat snap ik nooit zo goed dat je daar zin in kunt hebben.

In real life gaat het werkelijk nooit zo eraan toe als ik een discussie voer.
Dat vind ik het opmerkelijke eraan.

Eens.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
2Italy2 schreef:
25-08-2019 15:53
Ik ben het helemaal met je eens. Voer voor de psychologen!
Interessant om de gedachtenkronkels hier van de Vivamensch te lezen. Het fanatisme, de verbetenheid, het zurige. Vooral op Actueel. Oei, oei.
Ik vind het hilarisch.


Vergeet vooral 'napraat' niet.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
25-08-2019 14:26
Wat een fantastisch idee Missie!

Als ik jou was zou ik ook een topic openen over:
- Suggestief emoticonmisbruik.
- De verloedering van multi-quotes.
- Inhoudsloos gewauwel
- Miskend slachtoffergedrag.
- Het recht op ongepaste vergelijkingen.
Enkele aanvullingen:
- reacties die enkel bestaan uit ‘eens’ of ‘dit’ (mn na een lang betoog). Wat vinden wij daarvan?
- topics van vijf jaar oud omhoog halen. Moet dat kunnen?
- een topic waarin alleen nog maar gepost wordt door TO. Hebben andere forummers daar iets aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven