Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
tangerine schreef op 04 april 2008 @ 18:16:

Sja, compli, dan komen we weer bij hetzelfde argument uit, namelijk dat rokers zodra de mogelijkheid er is in een rokerskroeg te zitten accuut weigeren in een niet-rokers kroeg te zitten. Waardoor de niet-rokers weer eens met hun hand over het hart strijken en zich aanpassen aan de rokers.

Zoals je kon lezen over de rookvrije disco:"al is er maar ééntje van de groep die rookt, iedereen gaat weg".

Roken is een verslaving, en verslaafden zijn niet heel goed in sociaal gedrag en aanpassingsvermogen. Dat hoort bij hun verslaving. Dat maakt ze geen slechte mensen, dat betekent niet dat ze altijd en overal aso's zijn. Het betekent wel dat hun verslaving het wint van hun sociale gedrag.
Maar dat doen de niet-rokers toch zelf? Van mij hoeven niet rokers niet met mij mee, liever niet zelfs want als ik uit ben wil ik geen gezeik. En niet alleen geen gezeik over roken, maar gewoon geen gezeik over whatever.
Am Yisrael Chai!
Ik ken mensen die zijn zo verslaafd aan het overal over zeiken dat ze zelf nog zouden zeiken als ze moederziel alleen in een hutje op de heide zouden wonen omdat de wilde konijnen dan gaten voor hun hutje graven en ze last hebben van het getsjilp van de vogels 's morgensvroeg.. X-D
Chica je kunt het onzin en absurd noemen maar het is toch echt wat ik keer op keer zie gebeuren, de niet-rokers lopen vrolijk mee naar buiten. Vrijwillig!

Je voelt je verheven en hebt geen respect voor een roker (of verslaafde junk zoals jij het noemt) schrijf je.

Schrijf jij serieus mensen af alleen al omdat ze roken? @-(
Tante Sjaan schreef op 04 april 2008 @ 19:08:

@tangerine

Zoals jij het leven van een roker beschrijft lijkt het mij idd ook afschuwelijk leven maar zo beleef ik mijn leven gelukkig niet.

Ga je straks echt meer uit denk je? Serieuze vraag.

Heb je weleens een avondje uit laten schieten omdat er gerookt werd?

Nou vooruit, op zo'n serieuze vraag wil ik nog wel antwoord geven :)

Ja, ik denk dat ik straks echt wat meer uit zal gaan, want ja, ik heb wel eens avondjes laten schieten omdat er gerookt werd.

Gelukkig dans ik nog wel salsa, en het is redelijk normaal dat op salsafeesten in de hoofd-dans-zaal niet gerookt mag worden. Héérlijk vind ik dat. Maar als ik 'gewoon' wil stappen denk ik serieus wel eens 'weet je wat, ik blijf wel thuis - ik heb geen zin in prikkende ogen, een verstopte neus, hoestbuien en stank overal'. En dan blijf ik ook thuis ja.

Ik ben door de rook ook wel eens eerder naar huis gegaan, omdat mijn ogen het bijv niet meer trokken.

En nu ga ik weg, nuttige dingen doen ;-)

Lekker sporten en daarna de kroeg in. Die helaas niet rookvrij is, maar waar in vergelijking met andere kroegen wel relatief weinig gerookt wordt.
Laat ook maar. Ik stop met deze discussie.

Het is te kinderachtig om nog aan mee te doen.
En nu ga ik lekker vanavond stappen met een vriendin die rookt en die ook al mijn argumenten om haar oren krijgt, nog steeds mijn viendin is, maar wel bijna gestopt is. Vanaf 1 juli ga ik zeker niet aan haar verslaving deelnemen door buiten te gaan staan en dat weet ze maar al te goed (ze geeft tenminste toe dat ze een serieuze verslaving heeft en eigenlijk hulp nodig heeft om ervan af te komen en dat 1 juli ook serieus gaat doen, allemaal door het verbod)

Blijf logeren (en nee dan rookt ze niet binnen in haar eigen huis omdat dat een eigen keuze is en mij respecteerd) en dus neem ik schone kleren mee want sjeezus wat een gore vieze stank komt daarvan af de volgende ochtend. Bleeehhhh vind het zelfs te smerig om ze in mijn tas te doen.

Compli: Je lult complete onzin en je kan het niet verdragen dat je ongelijk hebt. Ik hoop van harte dat je ooit inziet dat je een verslaving hebt en dat je er nog gezond en wel op tijd vanaf komt (en dat meen ik)
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
complicated schreef op 04 april 2008 @ 18:12:

Voor de aller-, allerlaatste keer, want het schijnt niet tot jullie botte niet-rokershersens door te dringen: ik pleit voor een paar kroegies waar je als rokers gezellig onder elkaar een peukje mag opsteken. Dat zelfs dáár bezwaar tegen gemaakt wordt is van de zotte. En dat dat wettelijk wordt verboden is iets wat veel verder onderaan de prioriteitenlijst van problemen in de samenleving had moeten staan. En Zamirah, als volgens jou 'het één niet urgenter is dan het ander', zou je er vast geen bezwaar tegen hebben als er hier en daar wat ontheffingen mogelijk zouden worden.
ja dat is straks wettelijk verboden. Waarom? omdat je er DOOD aan gaat en iedereen om je heen er ook DOOD aan gaat. Daarom mag je ook niet met zwaar landbouwgif om je heen spuiten, en mag je niet met pistolen op elkaar schieten, of steken met messen. En aparte plekken waar we wel op elkaar mogen schieten, steken of roken lijkt me niet echt passen in deze samenleving.
Ik heb even verder gelezen en niet-rokers zijn kennelijk gewoon angsthaasjes. Vandaar dat ze zo wrokkig zijn kennelijk, al die jaren frustratie omdat ze te laf zijn om gewoon te zeggen "daar heb ik geen zin in" komen er nu eindelijk uit.

Echt, wat een nonsens lees ik hier. Het is heel simpel, ik heb een vriendin die vreselijk van salsa houdt. Ik vind salsa kutmuziek en salsatenten vind ik zo mogelijk nog kutter. Dus als zij vraagt "ga je gezellig mee uit?" zeg ik: nee, sorry, ik heb een gruwelijke hekel aan diemuziek en aan dat publiek, dus ik vermaak me dan toch niet. Is niet leuk voor jou en al helemaal niet leuk voor mij.

Zo los je dat dus op, niet-rokertjes. Als een roker aan je vraagt: kunnen we alsjeblieft in het rokersgedeelte zitten? Dan zeg je gewoon : nee, want ik heb een hekel aan die kankerstokken.

Ik zou daar geen enkele moeite mee hebben, sterker nog, ik zou het meer waarderen dan dit soort lafbekkerig gedoe dat je op een forum hoog van de toren zit te blazen maar irl als een bang hertje stilletjes je bek houdt.
Am Yisrael Chai!
en nu ga ik lekker naar een rookvrije meditatieavond van de vrijmetselarij. Wellicht loopt het weer uit op een wild seksfeest.... en maar roepen dat we niet gezellig zijn.... Ha!
Chica dan heeft jouw vriendin dus nog steeds niet echt door dat ze "hulp"nodig heeft anders was ze wel gewoon vandaag of gisteren gestopt en niet pas op 1 juli...

Dat zegt ze dus alleen maar omdat jij blijft doordrammen en niet omdat ze daar zelf van overtuigd is.!!
lapin schreef op 04 april 2008 @ 19:19:

[...]

Ja, en dat komt echt tot uitdrukking in de onverdraagzame stukjes die je tot nu toe hier neergekwakt hebt. O.o

Haha, mag ik hier even heel hard om lachen? :ass:

Wat noem jij onverdraagzaam? Of lees eens terug...en dan praten we verder.
Ow fash.... daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan.... dat wij niet-rokers in feite bang zijn... misschien wel verlegen of zelfs contactgestoord. Jee...

dat verklaart ook waarom rokers roken, zij zijn natuurlijk Helden, zij zijn niet bang voor de dood, kijk ze de dood eens tarten, zij zijn niet bang voor pijn en medische ellende. En kijk onze helden .... nu moeten ze ook nog opboksen tegen de intolerante maatschappij. Maar dat doen ze, ze knokken... en ze blijven overeind.... Hun protesten zullen galmen over het binnenhof..... althans... na 10 uur 's morgens als de eerste rokershoestjes onderdrukt zijn.
Zamirah schreef op 04 april 2008 @ 19:02:

Haha!! Compli, Usselo, waar ligt dat?? X-D
Vlakbij Enschede, waar ik nog wel eens kom :)
Het wordt steeds grappiger hier...bang om te zeggen dat je niet mee wilt in een rokershol???? Laat me niet lachen...!!
meds schreef op 04 april 2008 @ 19:27:

Ow fash.... daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan.... dat wij niet-rokers in feite bang zijn... misschien wel verlegen of zelfs contactgestoord. Jee...

dat verklaart ook waarom rokers roken, zij zijn natuurlijk Helden, zij zijn niet bang voor de dood, kijk ze de dood eens tarten, zij zijn niet bang voor pijn en medische ellende. En kijk onze helden .... nu moeten ze ook nog opboksen tegen de intolerante maatschappij. Maar dat doen ze, ze knokken... en ze blijven overeind.... Hun protesten zullen galmen over het binnenhof..... althans... na 10 uur 's morgens als de eerste rokershoestjes onderdrukt zijn.
Om die laatste zin moest ik lachen X-D
De meeste niet-rokers op dit topic komen op mij over als een kliekje redelijk tot zwaar gefrustreerde personen. Uitgaan in Zwitserland, héérlijk!
chica veel plezier bij die vriendin die jou zo respecteerd.

Probeer het omgekeerd ook eens joh ook al is ze een verslaafde junk en eigenlijk jouw respect niet waard ;-)
meds schreef op 04 april 2008 @ 19:27:

Nee hoor, ik rook omdat ik een happy verslaafde ben. Ik vind het nog steeds heerlijk. Ik zeg dus ook gewoon als iemand per se naar een nietrokerstent wil "veel plezier jongens, ik zie jullie morgen wel weer!"

Echt, ik snap gewoon niet waarom je zelf vrijwillig een rokerige dico of kroeg instapt als je er zo de schurft aan hebt. En waarom je dan niet bijvoorbeeld met je vrienden naar de niet rokerstent gaat, zoals die van dat kind van Ratelband.

Dan kan je wel gaan roepen dat het aan de rokers ligt dat nietrookhoreca niet van de grond is gekomen, maar dat is natuurlijk onzin. Er roken inderdaad al jaren meer mensen niet dan wel, dus al die mensen hadden massaal naar een nietrookcafe kunnen gaan. In werkelijkheid gingen ze stuk voor stuk op de fles. Dan ben je dus óf een leugenaar want dan heb je er helemaal niet zo'n last van, óf je bent een lafbek die niet voor zijn eigen mening durft uit te komen - tegen je eigen vrienden nog wel!
Am Yisrael Chai!
Zamirah schreef op 04 april 2008 @ 19:30:

Het wordt steeds grappiger hier...bang om te zeggen dat je niet mee wilt in een rokershol???? Laat me niet lachen...!!
Ehm... Tangerine zei dat zelf hoor, dat ze dan maar meegaat naar een rooktent "want je wint het toch niet van een roker". Dat ligt dan toch niet aan die roker maar aan jezelf? Heb een beetje ballen, en zeg gewoon dat je daar geen zin in hebt. Doen wij rokers ook gewoon, ik zit zo vaak in mijn eentje in het rokersgedeelte.
Am Yisrael Chai!
tangerine schreef op 04 april 2008 @ 19:19:

[...]

Nou vooruit, op zo'n serieuze vraag wil ik nog wel antwoord geven :)

Ja, ik denk dat ik straks echt wat meer uit zal gaan, want ja, ik heb wel eens avondjes laten schieten omdat er gerookt werd.

Gelukkig dans ik nog wel salsa, en het is redelijk normaal dat op salsafeesten in de hoofd-dans-zaal niet gerookt mag worden. Héérlijk vind ik dat. Maar als ik 'gewoon' wil stappen denk ik serieus wel eens 'weet je wat, ik blijf wel thuis - ik heb geen zin in prikkende ogen, een verstopte neus, hoestbuien en stank overal'. En dan blijf ik ook thuis ja.

Ik ben door de rook ook wel eens eerder naar huis gegaan, omdat mijn ogen het bijv niet meer trokken.

En nu ga ik weg, nuttige dingen doen ;-)

Lekker sporten en daarna de kroeg in. Die helaas niet rookvrij is, maar waar in vergelijking met andere kroegen wel relatief weinig gerookt wordt.

Mijn dank dat Hare Majesteit even van haar troon af wil dalen naar het gepeupel onder haar om toch antwoord te geven aan deze arme ziel :worship:

Je hebt er dus gewoon echt last van net als vinyl.

Kan me wel voorstellen dat je dan happy wordt van een rookverbod ja.
Ik lach me een kriek hier. Allemaal ontzettend grappig, vooral inderdaad die van dat onderdrukte rokershoestje...hihi.
Het valt mij trouwens op dat het erop lijkt dat er steeds meer mensen (weer) gaan roken. Een jaar geleden stond je dan op je werk met zijn drieën buiten te roken, nu loopt de hele afdeling weer mee. En ook op verjaardagen valt me dat op, staat iedereen weer buiten.
Am Yisrael Chai!
Zou best kunnen, maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik daar niet zo op let.

Op mijn werk staan er altijd maar twee collega's ( van de plm 50 ) buiten te roken, vind ik niet echt veel.
Van mijn vrienden rookt inmiddels bijna niemand meer. Ik maak tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar avondjes mee waar gewoon echt niemand rookt. Best wel cool.
[b][message=1231387,noline]fashionvictim schreef op 04

Dan kan je wel gaan roepen dat het aan de rokers ligt dat nietrookhoreca niet van de grond is gekomen, maar dat is natuurlijk onzin. Er roken inderdaad al jaren meer mensen niet dan wel, dus al die mensen hadden massaal naar een nietrookcafe kunnen gaan. In werkelijkheid gingen ze stuk voor stuk op de fles. Dan ben je dus óf een leugenaar want dan heb je er helemaal niet zo'n last van, óf je bent een lafbek die niet voor zijn eigen mening durft uit te komen - tegen je eigen vrienden nog wel!

Dat begrijp ik dus ook niet. Er heerst hier een "lekker puh nu zijn de rokers eindelijk de klos"-sfeer terwijl niet-rokers al veel eerder initiatieven konden ontplooien zoals bv het starten van rookvrije kroegen.

Ik had eerlijk gezegd geen weet van al die ergernissen, ik vraag me af waarom de niet-rokers het al die jaren voor zich hebben gehouden en hebben gewacht op ingrijpen van bovenaf. En uit al die onderdrukte ergernis blijkt vooral dat de niet-rokers al die jaren iets niet goed hebben gedaan. Gebrek aan assertiviteit en ondernemingszin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven