Hoe Chinese webwinkel Temu ons in de tang heeft

27-11-2024 10:13 189 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe Chinese webwinkel Temu ons in de tang heeft: ‘We beseffen niet eens waarom we er bestellen’

Verder lezen
https://www.ad.nl/economie/hoe-chinese- ... ~aae28356/
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-11-2024 11:50
Reden: artikel staat achter betaalmuur
79.10% gewijzigd
Graze schreef:
27-11-2024 12:57
Ik boycot Temu al jaren. Nooit wat besteld daar en als ik echt iets wil hebben dan kijk ik op Ali want daar had ik al een account.
En wat is volgens jou zoveel beter aan Ali ten opzichte van Temu?
Het verschil met de action en Temu/Shein etc is dat alles wat Action verkoopt moet voldoen aan de wettelijke Europese regelgeving qua veiligheid etc. Bij Temu en Shein is dat niet zo. En dan zijn ze ook nog zo sneaky dat dat China import logo veel lijkt op dat Europese keurmerk waardoor mensen denken dat het wel goed zit.

China helemaal vermijden lukt niet want ook bekende merken produceren in China. Maar goed die merken stellen wel eisen dus de kwaliteit is daar anders dan andere fabrieken. En soms komt het gewoon allemaal uit dezelfde fabriek maar voldoet een deel niet aan de eisen die het merk stelt dus die worden goedkoper verkocht onder een of ander vaag merk of gewoon achterover gedrukt door personeel om te verkopen.
granny71 schreef:
27-11-2024 13:04
En wat is volgens jou zoveel beter aan Ali ten opzichte van Temu?
Niks maar ik had daar al heel lang een account, voor Temu, Shein, Wish überhaupt bestonden, dus had zoiets van waarom niet af en toe die dan gebruiken. Ik bestel daar hooguit 1x per jaar wat als ik iets echt niet elders kan vinden voor een redelijke prijs.
Honolulu schreef:
27-11-2024 11:29
Ik erger me vooral aan het morele superioriteitsgevoel dat vaak komt kijken bij de "Ik koop niet bij Temu en Shein vanwege milieu, klimaat, etc." Vervolgens hangt hun kledingkast vol met polyester meuk, zijn we van alle alle Amazon en Bol-gemakken voorzien.
En in dat geval hoef je bij mij niet met de beter een inconsequente idealist aan te komen.
Ik verbaas mij dat je je zo ergert aan andermans morele superioriteit, terwijl je zelf echt alleen maar met je morele vingertje zwaait op dit forum.
granny71 schreef:
27-11-2024 12:26
Het zijn geen domme aannames maar gewoon de dagelijkse werkelijkheid.
Of stuur je deze berichten via rooksignalen?
Je gaat steeds dommere dingen schrijven.
Voor mezelf sprekend, ik koop niet bij dergelijks sites of the Action (en veel stands op de markt :-( ) 1) omdat ik het me kan veroorloven, en 2) omdat ik de wellicht naïeve hoop heb dat er meer toezicht is op productie, veiligheid en toevoer via andere meer bekende merken.

Misschien ben ik daarin hopeloos naïef, maar ik denk toch dat het iets kan helpen als er op zijn minst een schappelijke prijs voor een product wordt betaald.

Mijn dingen komen altijd binnen een paar dagen aan, en zijn eenvoudig te retourneren, indien nodig. Dus ik heb niet de indruk dat het vanuit China wordt verscheept.

Een ander doet weer op een ander vlak wat ‘ie wil en kan. All good.
Ik heb nooit iets besteld bij Temu, Shein en aanverwanten. Ik vermoed dat daar zoveel mensen- en dierenleed achter zit en daar wil ik niets mee te maken hebben. Wat privacy betreft, dat interesseert me dan weer niet.
Cum non tum age
noa schreef:
27-11-2024 13:32
Ik heb nooit iets besteld bij Temu, Shein en aanverwanten. Ik vermoed dat daar zoveel mensen- en dierenleed achter zit en daar wil ik niets mee te maken hebben. Wat privacy betreft, dat interesseert me dan weer niet.
Dat leed vind ik uiteraard ook belangrijk. Maar ik denk ook dat als je bij de plaatselijke Zara ofzo koopt, dit ook opgaat.
Lupa schreef:
27-11-2024 12:48
Temu is zo goedkoop omdat ze hun winst halen uit de verkoop van al onze persoonsgegevens. Ze houden zich niet bepaald aan de AVG. Je betaalt dus met je privacy, voor mij reden om daar niet te kopen.
Maar je geeft daar zelf toestemming als je op akkoord drukt zonder de kleine lettertjes gelezen te hebben.
Benjey schreef:
27-11-2024 10:53
Als je niet veel te besteden hebt, is het wel moeilijk. Niet iedereen kan bijvoorbeeld een Samsung-deurbelcamera kopen of kleding aanschaffen bij winkels die verantwoord produceren. Zelf koop ik geen kleding via Chinese webshops, maar wel bij Zara. Dat is ook fast fashion en zeker niet milieuvriendelijk. Toch is dat wat ik kan betalen, vooral omdat ik niet alleen voor mezelf koop, maar ook voor mijn dochter, die razendsnel groeit.

Ik zou graag kiezen voor winkels waarvan wordt gezegd dat ze duurzamer zijn, maar dat is financieel gewoon niet haalbaar. Daarbij weet je nooit zeker of die “verantwoorde” winkels echt zo verantwoord zijn. Natuurlijk ben ik me bewust van de problemen rond Chinese producenten, maar ik vind dat dit een kwestie is die bij de overheid thuishoort. Je kunt niet verwachten dat een consument, die zelf al probeert rond te komen, de verantwoordelijkheid draagt om deze grote, structurele problemen op te lossen.
Een van de meest milieu bewuste kledingwinkels is de zeeman. Zeeman heeft geen dure kleding, maar is een van de minst belastende kleding. Dit komt door hun proces en afspraken die ze gemaakt hebben
Vind dit wel een interessante documentaire op Netflix:

Buy Now: The Shopping Conspiracy
Ik las ergens iets gekocht bij Temu voor 7 euro inclusief verzendkosten , maar je moet bij Temu toch voor minmaal 20 euro bestellen? En Temu is verder hetzelfde dan Ali
Er is ook vaak kritiek op bijvoorbeeld Primark en fast fashion, etc.

Maar ik woon vlakbij een Primark en zie daar moeders met hele tassen vol voor hun kinderen naar buiten komen. Ik zie echt wel dat dit geen mensen zijn die dit twee keer dragen en dan weg doen. Die zijn er vast ook, maar voor veel mensen is dit gewoon waar ze hun gezin in het nieuw kunnen steken en die kinderen dragen dat dan gewoon zolang het past of heel is. Echt niet elk seizoen weer wat anders.
Lupa schreef:
27-11-2024 13:48
Dat leed vind ik uiteraard ook belangrijk. Maar ik denk ook dat als je bij de plaatselijke Zara ofzo koopt, dit ook opgaat.
Ik probeer zoveel mogelijk op te letten waar ik koop, bij de plaatselijke Zara ook niet, maar het is soms best lastig.
Cum non tum age
Lorem_Ipsum schreef:
27-11-2024 14:00

Maar ik woon vlakbij een Primark en zie daar moeders met hele tassen vol voor hun kinderen naar buiten komen. Ik zie echt wel dat dit geen mensen zijn die dit twee keer dragen en dan weg doen. Die zijn er vast ook, maar voor veel mensen is dit gewoon waar ze hun gezin in het nieuw kunnen steken en die kinderen dragen dat dan gewoon zolang het past of heel is. Echt niet elk seizoen weer wat anders.
Eens, die zie ik ook. Al vind ik tweedehands wenselijker maar ik begrijp het wel. En met een beetje geluk kun je er goede stukken uitvissen die wel van katoen zijn en lang mee gaan. Vroeger hadden we thuis geen geld voor nieuwe kleding op een enkele keer na. Droeg veel afdankertjes en van de kringloop. Daar heb ik geen ‘last’ van gehad. Later in puberteit werd merkkleding (helaas) wat belangrijker. Dan kocht ik een b-keuze 501 en nep all stars op de markt.
Het was in die zin wel rustiger dat er minder keuze was, minder prikkels. Maar goed, ik word oud en betrap mezelf -soms ten onrechte- op ‘vroeger was beter’ uitspraken, ahum.

Volgende maanden minder (niet!) kopen dan ervoor. Hou tegenwoordig alles bij dat ik koop. Dat is soms best confronterend.
.
Sjaantje37 schreef:
27-11-2024 13:49
Maar je geeft daar zelf toestemming als je op akkoord drukt zonder de kleine lettertjes gelezen te hebben.
Dat zou kunnen. Ik heb daar nooit wat gekocht en weet dus niet hun exacte werkwijze. Maar eigenlijk geloof ik er niets van dat in hun kleine lettertjes duidelijk staat wat ze met jouw gegevens gaan doen.
Ik koop er niet, heb principiele bezwaren tegen dat soort gooi- en smijtwerk. Ik koop ook geen fastfashion, eigenlijk koop ik niks met het idee dat ik het snel weg zal doen.

Als je iets goed koopt van een gerenommeerd merk bij een goede winkel koop je ook de garantie dat problemen opgelost worden erbij, en de zekerheid dat iets voldoet aan de gestelde regels van het land waarin je het koopt. Dat het hele proces van productie tot vervoer tot verkoop transparant is en dat iedereen die eraan werkt een goed loon heeft, waarbij goed passend is bij het land waarin het werk wordt verricht.

Niemand wordt blij met een race naar de bodem.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
27-11-2024 14:15
Ik koop er niet, heb principiele bezwaren tegen dat soort gooi- en smijtwerk. Ik koop ook geen fastfashion, eigenlijk koop ik niks met het idee dat ik het snel weg zal doen.

Als je iets goed koopt van een gerenommeerd merk bij een goede winkel koop je ook de garantie dat problemen opgelost worden erbij, en de zekerheid dat iets voldoet aan de gestelde regels van het land waarin je het koopt. Dat het hele proces van productie tot vervoer tot verkoop transparant is en dat iedereen die eraan werkt een goed loon heeft, waarbij goed passend is bij het land waarin het werk wordt verricht.

Dream on.
Er zijn een paar fair trade nichemerken die dit garanderen. Maar bij de reguliere 'gerenommeerde' merken kun je hier zeker niet op rekenen.
impala wijzigde dit bericht op 27-11-2024 14:23
9.65% gewijzigd
.
impala schreef:
27-11-2024 11:13
Wie zegt dat het mij geen reet boeit? Dat maakt jij ervan. Ik zie alleen niet in hoe ík daar iets aan kan veranderen.
Zelfs als ik alles uit China en Bangladesh en soortgelijke landen zou willen mijden -wat mi zinloos is - zou dat niet eens kúnnen.
Tenzij ik geheel zelfvoorzienend ergens in een zelfgebouwde hut ga wonen. En dat zie ik jou ook niet doen.

Je bent wijzer dan dit Impala, doe me een lol.
Such fun!1
MarindaH schreef:
27-11-2024 14:20
Je bent wijzer dan dit Impala, doe me een lol.
Hoezo? Ik vind dit gewoon een hele reëele gedachte.
.
Nog nooit iets bij Temu of Shein besteld en ben dat ook niet van plan.

In het verleden wel eens iets bij Alie besteld, bijvoorbeeld dingen die in Nederland niet verkrijgbaar waren. Maar later ook wel een telefoonhoesje ofzo.
Waarom staat dit op ‘Actueel’? Toch oud nieuws? Is al dik twee jaar bekend dat die spyware-app van Temu door hetzelfde team als die van Pinduoduo is gemaakt. Kijk eens op Reddit en YT, tig verhalen over het stelen van privé-foto’s, geld van rekeningen, enz.

Ik hoef die goedkope meuk niet. Staat werkelijk niets op Ebay, Ali of Temu wat ik wil hebben. Idem voor fast fashion. Aan Bol is ook geen hol meer aan, gewoon nog meer van dezelfde zooi maar dan van dropshippertjes die hun meuk ook op FB en Instagram aanprijzen. Vroeger had Bol nog leuke boeken maar dat aanbod is ook flink aan het opdrogen. Dan bestel ik liever een boek in de plaatselijke boekhandel, moet ik tegenwoordig minder lang op wachten dan via Bol.
Nee heb je, ja kun je krijgen
impala schreef:
27-11-2024 14:20
Dream on.
Er zijn een paar fair trade nichemerken die dit garanderen. Maar bij de reguliere 'gerenommeerde' merken kun je hier zeker niet op rekenen.
Maar die worden ten minste op de vingers getikt als ze teveel aan greenwashing doen.
Lorem_Ipsum schreef:
27-11-2024 14:00

Ik koop ook dingen bij de primark maar dat zijn met name de basics, zoals sokken, pyjama's en shirts met lange mouw die ik altijd draag onder mijn truien in de herfst/winter. De laatste keer dat ik daar een stapeltje shirts kocht omdat de oude echt heel erg waren versleten was een jaar of 4 geleden. Inmiddels hebben sommige witte shirts gele vlekken bij de oksel die er niet meer uit gaan maar hey dat ziet niemand dus ik draag ze nog gewoon. Ik heb ook nog pyjama's in de kast van ruim 10 jaar geleden.

Verder is het grootste deel van mijn kledingkast inmiddels tweedehands.
impala schreef:
27-11-2024 10:31
Dat dus. En niet alleen bij Amazon, ook bij Nederlandse winkels en webshops (bol en vele andere). Exact dezelfde artikelen van zelfde fabrikant.
Ik vind dit ook heel lastig. Ik koop uit principe niet bij Temu en Shein of Ali Express. Alleen je kan er tegenwoordig allemaal niet op vertrouwen dat andere webshops niet aan dropshipping doen of zelf goedkoop inkopen bij Temu oid en dan zelf duur verkopen. Zeker niet omdat er bij bol.com en amazon allerhande verkopers zijn aangesloten. Ik selecteer wel steeds op directe verkopen via bol.com en amazon om daarmee het risico te verkleinen. Eigenlijk moet je om er echt zeker van te zijn, alleen producten kopen die gemaakt zijn in de EU of VS, danwel bij winkels die een bepaalde visie hebben op duurzaamheid.
Lokale winkeliers krijgen het steeds moeilijker nu die outletshops, mogelijk gewoon Shein, ook fysieke winkels opnemen. Zij kunnen daar niet tegenop en de klant is helaas vooral op prijs gefocust.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven